Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazmo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
Beste forum leden,

Ik heb een 25 jaar oude Nefit Ecomline HR hangen. Vorig jaar is de pomp vervangen maar verder draait ie prima. Volgende de CV monteur is het de "Rolls Royce" inder de CV ketels en klaarblijkelijk worden ze zo niet meer gemaakt.
Eerst was ik van plan om de ketel pas te vervangen als ie stuk king, maar bij nader inzien heb ik ook geen zin om midden in de winter met een kapotte CV te komen zitten. Tevens heb ik het idee dat de warm water druk in de douche iets afneemt.

Ik heb besloten i.v.m. mijn woon omstandigheden voor een CW5 ketel te gaan. Na veel zoeken ben ik eigenlijk op 2 ketels uitgekomen:

1. De Intergas HRE 36/30 A.
2. De Vaillant ecoTEC plus VHR 30/36CS/1-5

De Intergas heeft goede recensies, ook na jaren gebruik. Deze ketel heeft echter een nominale onderwaarde van 7.2 KW, wat (zover ik lees) vrij hoog is. De onderwaarde van de Intergas Extreme 36 is wel lager, maar die ketel schijnt (volgens betrouwbare bron) storingsgevoeliger te zijn.
Verder heeft hij een Aluminium warmtewisselaar die na 6 jaar garantie met 10% per jaar afloopt tot een garantie periode van 15 jaar.
Verder heeft de Intergas een pomp (A klasse) die geloof ik in 3 snelheden kan pompen.

De Vaillant heeft een nominale onderwaarde van 4KW, wat in de CW5 klasse espectaculair laag is.
Qua onderhouds vriendelijkheid / storingsgevoeligeid kan ik weinig over de Vaillant vinden. Maar de Vaillant heeft een 3-weg klep die de Intergas niet heeft. Deze kleppen zorgen geregeld voor problemen lees ik zo.
Daar staat tegenover dat de Vaillant een RVS warmtewisselaar heeft waar Vaillant 15 jaar garantie op geeft.
Verder heeft de vaillant een traploos modulerende pomp.

Mijn vragen:
1. Hoeveel zuiniger kan een ketel draaien die op 4KW kan moduleren (bijv bij gebruik van 1500 M3 gas per jaar) dan een ketel die op 7.2 KW moduleert?
2. Wat zijn de ervaringen met de Vaillant Ecotec Plus? Deze is technisch minder eenvoudig dan de Intergas, maar is ie daardoor nog net zo betrouwbaar?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groet, T.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-06 11:18
Intergas gaat er altijd prat op dat er geen 3 wegklep in zit en dat deze dus niet kapot kan gaan,

Ik denk dan altijd dat een CV ketel met een driewegklep altijd het volledige warmtewisselende oppervlakte kan benutten in zowel CV als DHW bedrijf. Waar de Intergas altijd maar een deel van de warmtewisselaar gebruikt.

En tegenwoordig gaan 3 weg kleppen niet zo vaak meer kapot dan vroeger.

Geen antwoord op je vraag, maar ik moest het even kwijt ;-)

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
persoonlijk: ik zou geen cent steken in een gasketel. :?
dit is een mooie kans om over te gaan naar een warmtepomp.
en de oude gasketel kan dan als backup dienen voor als je niet zeker bent dat het gaat lukken met een warmtepomp (niet dat het hoeft.)

voor de bange mensen: ga hybride dan hoeft de ketel ook veel minder te werken, en gaat die nog jaren mee.
(ook dit is vaak dom, maar snap soms mensen wel, onbekend maakt onbemind.)
Tazmo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:37:
Mijn vragen:
1. Hoeveel zuiniger kan een ketel draaien die op 4KW kan moduleren (bijv bij gebruik van 1500 M3 gas per jaar) dan een ketel die op 7.2 KW moduleert?
het aantal gas gebruik per jaar maakt niet uit.
het aantal radiatoren en hoeveel kW die kunnen afgeven bij bijbehorende temperatuur wel. ;)

heb je 10kW aan HT (hoge temperatuur radiatoren) radiatoren open staan als je verwarmt.
dan kun je grofweg 2,5kW aan LT je huis in krijgen. (grofweg 4x lager als HT)
mijn ketel doet 5,5kW als hij HT doet en 6kW als hij LT doet.
met dit voorbeeld kan hij dus maar heel kort op LT werken, en gaat hij van zelf over op HT, en verlies je een 0,5kW in rendement.
zou je dit met een 4kW doen, dan kan hij langer op LT blijven en meer rendement hebben uit je gas.

simpel gezegd, 4 of 7,2kW maakt niks uit in rendement zolang je voldoende kW radiator vermogen open hebt staan.
pas bij onvoldoende kW radiatoren word dit een probleem.
en ja, een standaard huis in NL heeft vaak maar erg weinig kW radiator vermogen, veel mensen mogen blij zijn als ze 8kW HT in heel het huis hebben.
(verschil tussen LT en HT is niet speciaal groot, in mijn ketel is dat 0,5kW op een 0,6m3 gas.
dus op het totaal, maakt het maar een paar %tjes uit, maar gas is duur.)

een ketel met een laag kW kan ook tof zijn als je de reclame van een regelbaar systeem gelooft.
(pas op het is reclame, werkelijkheid is vaak iets tegen vallend)
als je kamers apart wil kunnen verwarmen door radiatoren open en dicht te draaien, dan is lage kW wel toffer.

edit:
in mijn huis heb ik een CW6+ systeem, of te wel een (warmtepomp)boiler.
dit levert meer l/m als een CW6 systeem, net zoveel als er koud water door het huis kan gaan, heb ik dus warm water uit de kraan.
dit is meer als een CW6 systeem, gasketels zijn niet lux, maar oude techniek met veel beperkingen. ;)
het aantal l/m koud water is helaas in mijn huis nog beperkt door een knelpuntje in de meter kast.
hier zit een stukje te dunne buis. :-(
maar 22l/m@38 (op douche temperatuur dus) die haal ik wel.
bad vol onder de 5min. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 31-10-2023 12:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:10
Mag ik vragen waarom je een CW5 ketel wil hebben?
Dat is enkel van belang voor de snelheid dat hij warm water kan maken (handig als je een groot bad hebt), maar zorgt altijd bij het cv gedeelte voor een enorme overcapaciteit die alleen maar duur is.

Het van groot belang dat je een lage onderwaarde van een ketel heb anders stook je onnodig veel gas weg.

Hier draait de ketel de hele winter op zijn onderwaarde van 2,8KW die ik gelijk gemaakt hebt aan de maximaal waarde, dat scheelt enorm in het verbruik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 12:30
Met ^, met een CW5 ketel kan je de halve straat warm houden als het vriest, en die ketel kan meer warm water maken dan er door je wateraansluiting komt. Dus tenzij je een drukverhogende pomp hebt, en 2 regendouches die je gelijktijdig gebruikt op standje huid afbranden, is dat nergens voor nodig.

Als je zorgen hebt over warmwaterdebiet, kan je beter denken aan een (warmtepomp?)boiler (combineert mooi met zonnepanelen), een boiler heeft minder weerstand aan het water dan een doorstroomverwarmer. En als het gaat om douchen, een doucheWTW levert veel extra debiet op en spaart energie (warm afvoerwater verwarmt het koude toevoerwater; waardoor minder warm water nodig is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 09:17
Tazmo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:37:
Beste forum leden,

Ik heb een 25 jaar oude Nefit Ecomline HR hangen. Vorig jaar is de pomp vervangen maar verder draait ie prima. Volgende de CV monteur is het de "Rolls Royce" inder de CV ketels en klaarblijkelijk worden ze zo niet meer gemaakt.
Eerst was ik van plan om de ketel pas te vervangen als ie stuk king, maar bij nader inzien heb ik ook geen zin om midden in de winter met een kapotte CV te komen zitten. Tevens heb ik het idee dat de warm water druk in de douche iets afneemt.

Ik heb besloten i.v.m. mijn woon omstandigheden voor een CW5 ketel te gaan. Na veel zoeken ben ik eigenlijk op 2 ketels uitgekomen:

1. De Intergas HRE 36/30 A.
2. De Vaillant ecoTEC plus VHR 30/36CS/1-5

De Intergas heeft goede recensies, ook na jaren gebruik. Deze ketel heeft echter een nominale onderwaarde van 7.2 KW, wat (zover ik lees) vrij hoog is. De onderwaarde van de Intergas Extreme 36 is wel lager, maar die ketel schijnt (volgens betrouwbare bron) storingsgevoeliger te zijn.
Verder heeft hij een Aluminium warmtewisselaar die na 6 jaar garantie met 10% per jaar afloopt tot een garantie periode van 15 jaar.
Verder heeft de Intergas een pomp (A klasse) die geloof ik in 3 snelheden kan pompen.

De Vaillant heeft een nominale onderwaarde van 4KW, wat in de CW5 klasse espectaculair laag is.
Qua onderhouds vriendelijkheid / storingsgevoeligeid kan ik weinig over de Vaillant vinden. Maar de Vaillant heeft een 3-weg klep die de Intergas niet heeft. Deze kleppen zorgen geregeld voor problemen lees ik zo.
Daar staat tegenover dat de Vaillant een RVS warmtewisselaar heeft waar Vaillant 15 jaar garantie op geeft.
Verder heeft de vaillant een traploos modulerende pomp.

Mijn vragen:
2. Wat zijn de ervaringen met de Vaillant Ecotec Plus? Deze is technisch minder eenvoudig dan de Intergas, maar is ie daardoor nog net zo betrouwbaar?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groet, T.
DIe vailaint garantie loopt na 10 jaar ook af zie n de eerste 10 jaar wordt een nieuwe warmtewisselaar geleverd met 100 % korting op de bruto adviesprijs. In de jaren
erna is de korting op de bruto adviesprijs als volgt: 11e jaar 65%, 12e jaar 60%, 13e jaar 55%, 14e jaar 50% en 15e jaar 45%.

Daarnaast is die intergas HRE 36/30 ook een aluminium warmtewisselaar.

Wat is er eigenlijk storingsgevoeliger aan een xtreme cv ketel? Volgens mij lees ik juist goede ervaringen en op basis daarvan heb ik die van mij ook gekocht en tot nu toe werkt het prima. Heb trouwens ook de xtreme genomen omdat die inderaad helemaal terug kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-06 07:17

Metalfreak

Hoije woh!

Hier al twee maal hele goeie ervaringen met die Intergas. Retebetrouwbaar en bij onderhoud is er nog nooit iets gevonden dat kapot was (de eerste is nu 9 jaar oud).

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb zelf al 5jr een Vaillant maar dan de Exclusive uitvoering. Dat ding draait top op heden gewoon zonder storingen en is vrij stil.

Wel vervelend vind ik de vendor lock in met de thermostaat (Vaillant-specifiek) tenzij je een los opentherm insteekkaartje bijkoopt en laat installeren voor te veel geld.

De basisuitvoering vande thermostaat is de calorMATIC 350 wn die is qua functies niet meer van deze tijd.

Dus check even of die Vaillant standaard opentherm ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 31-10-2023 16:39 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazmo
Ben(V) schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:17:
Mag ik vragen waarom je een CW5 ketel wil hebben?
Dat is enkel van belang voor de snelheid dat hij warm water kan maken (handig als je een groot bad hebt), maar zorgt altijd bij het cv gedeelte voor een enorme overcapaciteit die alleen maar duur is.

Het van groot belang dat je een lage onderwaarde van een ketel heb anders stook je onnodig veel gas weg.

Hier draait de ketel de hele winter op zijn onderwaarde van 2,8KW die ik gelijk gemaakt hebt aan de maximaal waarde, dat scheelt enorm in het verbruik.
Ik heb een huis van 600m3 waar vaak meerdere ruimtes worden verwarmd. Ook heb ik een douche en een groot bad.
Diverse mensen hebben me al de CW5 aangeraden. Tevens zijn de nominale onderwaardes van CW4 en CW5 nagenoeg gelijk en de aanschaf prijzen verschillen nauwelijks.

En wat voor ketel heb jij dan als ik mag vragen?

[ Voor 16% gewijzigd door Tazmo op 01-11-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazmo
migjes schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:17:
persoonlijk: ik zou geen cent steken in een gasketel. :?
dit is een mooie kans om over te gaan naar een warmtepomp.
en de oude gasketel kan dan als backup dienen voor als je niet zeker bent dat het gaat lukken met een warmtepomp (niet dat het hoeft.)

voor de bange mensen: ga hybride dan hoeft de ketel ook veel minder te werken, en gaat die nog jaren mee.
(ook dit is vaak dom, maar snap soms mensen wel, onbekend maakt onbemind.)

[...]

het aantal gas gebruik per jaar maakt niet uit.
het aantal radiatoren en hoeveel kW die kunnen afgeven bij bijbehorende temperatuur wel. ;)

heb je 10kW aan HT (hoge temperatuur radiatoren) radiatoren open staan als je verwarmt.
dan kun je grofweg 2,5kW aan LT je huis in krijgen. (grofweg 4x lager als HT)
mijn ketel doet 5,5kW als hij HT doet en 6kW als hij LT doet.
met dit voorbeeld kan hij dus maar heel kort op LT werken, en gaat hij van zelf over op HT, en verlies je een 0,5kW in rendement.
zou je dit met een 4kW doen, dan kan hij langer op LT blijven en meer rendement hebben uit je gas.

simpel gezegd, 4 of 7,2kW maakt niks uit in rendement zolang je voldoende kW radiator vermogen open hebt staan.
pas bij onvoldoende kW radiatoren word dit een probleem.
en ja, een standaard huis in NL heeft vaak maar erg weinig kW radiator vermogen, veel mensen mogen blij zijn als ze 8kW HT in heel het huis hebben.
(verschil tussen LT en HT is niet speciaal groot, in mijn ketel is dat 0,5kW op een 0,6m3 gas.
dus op het totaal, maakt het maar een paar %tjes uit, maar gas is duur.)

een ketel met een laag kW kan ook tof zijn als je de reclame van een regelbaar systeem gelooft.
(pas op het is reclame, werkelijkheid is vaak iets tegen vallend)
als je kamers apart wil kunnen verwarmen door radiatoren open en dicht te draaien, dan is lage kW wel toffer.

edit:
in mijn huis heb ik een CW6+ systeem, of te wel een (warmtepomp)boiler.
dit levert meer l/m als een CW6 systeem, net zoveel als er koud water door het huis kan gaan, heb ik dus warm water uit de kraan.
dit is meer als een CW6 systeem, gasketels zijn niet lux, maar oude techniek met veel beperkingen. ;)
het aantal l/m koud water is helaas in mijn huis nog beperkt door een knelpuntje in de meter kast.
hier zit een stukje te dunne buis. :-(
maar 22l/m@38 (op douche temperatuur dus) die haal ik wel.
bad vol onder de 5min. ;)
Dank voor je reactie. Omdat ik nog geen zonnepanelen heb denk ik niet dat een warmtepomp echt een goed rendement gaat leveren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:56
Rendement warmtepomp heeft niets te maken met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:10
Voor verwarming ook van een heel groot huis is zelfs een cw3 al meer dan je ooit nodig zult hebben.
Hoger wordt alleen gebruikt voor warm water, dus sneller je bad vol meer niet.

Nadeel van die hoge capaciteit is dat zo'n ketel een hele hoge onderwaarde heeft en dus in het bereik dat je voor de verwarming nodig hebt niet lekker kan regelen en dus duur in gebruik is en dat alleen om je bad iets sneller te vullen.

Wij hebben een cw4 ketel en een groot vrijstaand huis en dan draait de ketel nog bijna altijd in z'n laagste capaciteits gebied.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 01-11-2023 22:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazmo
Ben(V) schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:26:
Voor verwarming ook van een heel groot huis is zelfs een cw3 al meer dan je ooit nodig zult hebben.
Hoger wordt alleen gebruikt voor warm water, dus sneller je bad vol meer niet.

Nadeel van die hoge capaciteit is dat zo'n ketel een hele hoge onderwaarde heeft en dus in het bereik dat je voor de verwarming nodig hebt niet lekker kan regelen en dus duur in gebruik is en dat alleen om je bad iets sneller te vullen.

Wij hebben een cw4 ketel en een groot vrijstaand huis en dan draait de ketel nog bijna altijd in z'n laagste capaciteits gebied.
Ik zie dus dat dat tegenwoordig niet altijd meer geldt. Bijvoorbeeld de Vaillant Ecotec Plus CW5 en de Intergas Extreme CW5 kunnen op 3.5 / 4 KW moduleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22
Wat gevoeligheid van de xtreme betreft: met juist onderhoud en installatie geen issue.

De Xtreme moet een rookgasafvoer met PP buizen. Wat veel bedrijven deden was de oude afvoer met aluminium hergebruiken. Dan nog het onderhoud: sifon leegkiepen en sticker plakken. Garantie voor een verstopte ketel, na 5 jaar zit die helemaal vol gruis en valt ie in storing. De HRE condenseert minder dus heeft dat probleem niet als je je onderhoud verzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47

FreakNL

Well do ya punk?

Figo112 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

DIe vailaint garantie loopt na 10 jaar ook af zie n de eerste 10 jaar wordt een nieuwe warmtewisselaar geleverd met 100 % korting op de bruto adviesprijs. In de jaren
erna is de korting op de bruto adviesprijs als volgt: 11e jaar 65%, 12e jaar 60%, 13e jaar 55%, 14e jaar 50% en 15e jaar 45%.

Daarnaast is die intergas HRE 36/30 ook een aluminium warmtewisselaar.

Wat is er eigenlijk storingsgevoeliger aan een xtreme cv ketel? Volgens mij lees ik juist goede ervaringen en op basis daarvan heb ik die van mij ook gekocht en tot nu toe werkt het prima. Heb trouwens ook de xtreme genomen omdat die inderaad helemaal terug kan moduleren.
Ik heb hier een xTreme 36 hangen zonder issues

N = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Als het -15 is buiten heb je maar 7.5kW nodig om het warm te houden met 1500 kuub per jaar dus een CW5 is nergens voor nodig.

Zou eerder dat geld in een 7 a 9kW wamrtepomp gooien, die heb je zo terugverdiend. En nee, zonnepanelen hebben daar niks mee te maken.

Als je veel warm water nodig hebt is een warmtepomp zoizo de superieure oplossing omdat een boilertank nog meer warm water kan leveren dan een CW6 of zo.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Die laatste opmerking is natuurlijk onzin. Cognitieve dissonantie waar elektrische rijders ook vaak last van hebben: "Nee joh, dat half uurtje stil staan om te laden is helemaal niet erg, dan ga ik even mijn nagels knippen".. Het is gewoon een verslechtering in comfort en gebruikersgemak.

En een boilertank is dat ook. Je moet dat ding ergens kwijt dus je levert kostbare ruimte in. En leeg is leeg.. Een CV ketel blijft gewoon warm water leveren, al wil je het 5 uur achter elkaar.

Daarmee wil ik helemaal niet zeggen een WP (of elektrische auto) geen reële optie is (en beter voor het milieu), maar blijf wel gewoon eerlijk over de voor- en nadelen.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 02-11-2023 10:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-06 16:24
Als je een grote douche hebt wil je toch echt wel cw5 hebben. ik had in mijn vorige huis een cw5 en in mijn nieuwe cw4, beide intergas HRE, maar dat is toch wel een wereld van verschil. volgende wordt gewoon cw5.

Ik beheer voor mijn werk 5500 cv ketels, de HRE en de ECOtec scoren beide zeer goed. Intergas staat op 1 gevolgd door Vailant.

In de Xtreme zitten meer onderdelen omdat er een extra warmtewisselaar in zit. hoe meer onderdelen hoe meer kans op storingen. wat niet wil zeggen dat hij slecht is.

Mijn volgende wordt een Xtreme....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
BlueSS50 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:55:
Als je een grote douche hebt wil je toch echt wel cw5 hebben. ik had in mijn vorige huis een cw5 en in mijn nieuwe cw4, beide intergas HRE, maar dat is toch wel een wereld van verschil. volgende wordt gewoon cw5.

Ik beheer voor mijn werk 5500 cv ketels, de HRE en de ECOtec scoren beide zeer goed. Intergas staat op 1 gevolgd door Vailant.

In de Xtreme zitten meer onderdelen omdat er een extra warmtewisselaar in zit. hoe meer onderdelen hoe meer kans op storingen. wat niet wil zeggen dat hij slecht is.

Meestal heeft het leidingnetwerk een groter aandeel in hoeveel water je krijgt dan de ketel zelf. CW5 wordt meestal verkocht als "kan je douchen terwijl je nog een kraan open zet", maar vervolgens sta je op de bovenverdieping te douchen onder een pisstraal en is iemand beneden mooi aan het afwassen met voldoende warm water. Niet dat de ketel onvoldoende vermogen heeft, maar omdat water gewoon de weg van de minste weerstand volgt, en dat is nou eenmaal niet omhoog door 16mm alupex als er beneden nog een kraan vol open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazmo
BlueSS50 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:55:

Toch de Xtreme vanwege?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hij is grootverbruiker van tapwater. De Xtreme haalt daar een fors hoger rendement dan andere ketels. Komt bij dat de Xtreme ondanks dat ie CW5 is toch behoorlijk veel verder terug kan moduleren dan een HRE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:10

_Apache_

For life.

flippy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:27:
Als het -15 is buiten heb je maar 7.5kW nodig om het warm te houden met 1500 kuub per jaar dus een CW5 is nergens voor nodig.
Ik vind dit best een wilde vuistregel, waar komt dit vandaan?
Zou eerder dat geld in een 7 a 9kW wamrtepomp gooien, die heb je zo terugverdiend. En nee, zonnepanelen hebben daar niks mee te maken.
Zelf heb ik ruim 20 offertes opgevraagd, en ze komen allemaal terug zo rond de 18-20k euro. Voor installatie van een split unit L/W WP. En daarbij heb ik nog niet eens warm douchewater, want er moet nog een WP-boiler bij, maar dat ik voor het gemak nog evne buiten beschouwing.

Niet iedereen heeft dat liggen, of wil dat er aan besteden. Vooral als ik met een theoretische terug verdientijd van meer dan 50 jaar zit. Dan is voor mij de keuze eerder gemaakt voor ene zuinige(re) CV ketel dan een WP.

De uitdaging zit bij mij vooral in het lage gas verbruik (600m3/j) tegen de hoge kosten van installatie en vrij dun verschil tussen weggevallen gas vebruik vs gestegen electra verbruik.
Als je veel warm water nodig hebt is een warmtepomp zoizo de superieure oplossing omdat een boilertank nog meer warm water kan leveren dan een CW6 of zo.
Ook deze volg ik niet helemaal. Een CV kan constant een hoge temperatuur leveren (en kan dit lang vasthouden). Een buffervat heeft een relatief vaste temperatuur, maar als de buffer leeg is moet de wp toch echt weer aan de bak. Een buffervat is niets meer dan het 'voorwerk' wat een WP gedaan heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door _Apache_ op 02-11-2023 10:50 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
Ik zou kijken naar een Intergas Xtreme puur omdat je niet weet wat de toekomst brengt. Mocht je hybride gaan met een warmtepomp dan is het altijd fijn als je CV ver terug kan moduleren of als je vloerverwarming hebt. Verder is hij iets zuiniger dan de HRE 36/30.

[ Voor 6% gewijzigd door Puddi Puddin op 02-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

flippy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:27:
Deze redenatie klopt alleen als je dat vermogen 24/7 continu levert. Maar een CV systeem met ketel is toch wat anders berekent mede vanwege het feit dat je normaliter nachtverlaging toepast ( 5 graden), dan heb je in de ochtend toch echt wel wat meer vermogen nodig. Verder zitten er in de berekeningen ook nog een factor dat na een calamiteit ( storing nutsvoorzieningen of ketel) bij koude temperaturen binnen een bepaalde tijd een afgekoeld huis weer op temperatuur is. Wat dat betreft staat een warmtepomp toch echt op 4-0 achterstand.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
_Apache_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:31:
[...]

Dat is simpelweg de energie die je huis verliest door de isolatieschil. Dat varieert per huis natuurlijk, maar hangt meestal tussen de 5kW en 10kW. Dat verlies moet je compenseren om de temperatuur gelijk te houden.

Vuistregel:
https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Je koopt je ketel dus op 2 zaken:
1. CWx waarde (hoeveel liter warm water kan ik tappen per minuut). Dit bepaalt het maximale vermogen dat de ketel leveren kan en is altijd bepaald door het warm tapwater in de praktijk.
2. Minimale afgifte brander. Als je brander minimaal 8kW levert en je huis heeft maar 4kW nodig om zijn temperatuur te behouden op een herfstachtige dag met 7grC buitentemp, staat je ketel de hele tijd te pendelen. Om dat te voorkomen wil je deze zo laag mogelijk.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:49:
[...]

Deze redenatie klopt alleen als je dat vermogen 24/7 continu levert. Maar een CV systeem met ketel is toch wat anders berekent mede vanwege het feit dat je normaliter nachtverlaging toepast ( 5 graden), dan heb je in de ochtend toch echt wel wat meer vermogen nodig. Verder zitten er in de berekeningen ook nog een factor dat na een calamiteit ( storing nutsvoorzieningen of ketel) bij koude temperaturen binnen een bepaalde tijd een afgekoeld huis weer op temperatuur is. Wat dat betreft staat een warmtepomp toch echt op 4-0 achterstand.
Nachtverlaging is over het algemeen alleen interessant met CV ketels, warmtepompen pruttelen liever de hele nacht door. Of je baat hebt bij nachtverlaging ligt ook aan het huis. Je mag grofweg stellen dat als je een warmtepomp kunt gebruiken, de isolatieschil van het huis goed is en de nachtverlaging ook niet veel meer brengt.

Je tweede argument over een storing geldt alleen als het daadwerkelijk -15 is buiten en je op de maximale capaciteit van je wp zit. In de praktijk is er dan altijd nog een elektrisch element dat even mee kan helpen. Tragere afgifte in huis via vvw zorgt er ook voor dat je niet zo snel meer warmte in je huis kunt stoppen dan met een radiator type-33 met 90C aanvoertemperatuur.

Het gaat een beetje offtopic, maar laten we wel zorgen dat de juiste argumenten op tafel komen zodat TS de warmtepomp als alternatief kan zien.

Ik zou hier kijken naar een warmtepomp voor verwarming en de ketel voor warm tapwater behouden. De investering voor die Xtreme plus de wp subsidie heb je de wp zelf al mee betaald waarschijnlijk.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
Tazmo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:06:
[...]

Dank voor je reactie. Omdat ik nog geen zonnepanelen heb denk ik niet dat een warmtepomp echt een goed rendement gaat leveren?
waarom zou je zonnepanelen nodig hebben. :?
(dit is wel een toffe combi, zekers, maar nodig nop.)

maar het andere gedeelte wat ik schreef is belangrijker. ;)
heb je voldoende radiator vermogen open staan, dan is 7,5kW minimum vermogen toffer als 4kW minimum vermogen.
heb je geen voldoende radiator vermogen open staan, dan wil je liever 4kW.
zolang je dit niet uit zoekt, dan kun je geen goede beslissing nemen.
ik kan ook geen natuurwetten veranderen. ;)

wil je straks hybride gaan, dan wil je eigenlijk 7,5kW minimum situatie hebben.
(dit mag dan met een 4 of een 7,5kW ketel, dat maakt geen bal uit.
genoeg radiator vermogen voor 7,5kW betekend dat je meer ruimte hebt voor het hybride systeem.
7,5kW HT radiator vermogen is grof weg 2kW LT radiator vermogen voor hybride.)

(ik raad persoonlijk hybride af, dat is meestal niet de beslissing die genomen word op verstand, maar eerder op angst. en die angst voor een warmtepomp is niet nodig. angst is altijd een slechte raadgever. ;) )
Tazmo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 00:02:
[...]
Ik zie dus dat dat tegenwoordig niet altijd meer geldt. Bijvoorbeeld de Vaillant Ecotec Plus CW5 en de Intergas Extreme CW5 kunnen op 3.5 / 4 KW moduleren.
klopt, maar:

een ketel van CW 3 4 of 5 (evt 6) dat verteld hoeveel l/m@60 die aan tap water kan leveren.
een brander moet groter zijn om meer l/m@60 te kunnen leveren.
( l/m@60 betekend liter / per minuut / op 60 graden temperatuur. reken en schrijf ook zo anders maak je domme fouten.)
hoe groter de brander de minder rendement als hij op lagere vermogens draait.
natuurwetten zijn niet te breken, kan geen fabrikant iets aan doen.
voor warm tap water te maken, zodat je kunt douche/badderen en zo.
door koop je een gasketel voor van een 30kW.
voor het verwarmen van het huis, daar heeft 99% van de huizen en 99% van het jaar maar een grove 5kW nodig.
(ik zeg 99% omdat je nooit 100% kunt zeggen, maar geloof me uitzonderingen zijn zeldzaam.)

ga je echt veel meer gas gebruiken met een CW5 vs een CW3 ketel.
het valt allemaal wel mee, meeste mensen merken dit niet, denk aan een 5 tot 10%.
(alleen voor veel mensen met de dure gasprijzen, is een 5% een aardige probleem op de rekening.)

nu mag je gerust voor een CW5 ketel gaan.
maar, weet je dat wel zeker?
ik zie je nergens uitzoeken of je wel iets kunt met een CW5 ketel?
(tja ik heb voor mij zelf een douche aan gelegd met 4 douche koppen.
1x 17l/m@38 regendouche + 9l/m@38 hoofddouche + 2x4,5l/m@38 zijstralers.
niet omdat het moet, maar omdat ik het kan.
mijn probleem is nu, dat ik van uit de hoofdkraan nu niet genoeg koud water naar zolder kan krijgen om echt alles open te kunnen gooien.
maar als ik nu de regen douche open gooi + de zijstraalers dan krijg ik wel een 22l/m@38 voor elkaar.
de regen douche gaat dan iets minder hard druppelen.
dit is tof, want mijn douche putje kan maar met erg veel moeite die 22l/m@38 weer afvoeren.
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.)

meet eerst eens hoeveel l/m@38 of l/m@60 (of de temperatuur die ingesteld staat op je ketel, ik gok dus de 60 graden omdat dat de meest gebruikte is) er uit een kraan of douche komt.
en weet dan zeker of je kranen wel meer aan kunnen.
en weet zeker dat je afvoeren dit wel aan kunnen.
(weet je niet hoe je dat moet meten, vraag het dan geef wel antwoord hoor.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
_Apache_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:31:
[...]

[...]

Zelf heb ik ruim 20 offertes opgevraagd, en ze komen allemaal terug zo rond de 18-20k euro. Voor installatie van een split unit L/W WP. En daarbij heb ik nog niet eens warm douchewater, want er moet nog een WP-boiler bij, maar dat ik voor het gemak nog evne buiten beschouwing.

Niet iedereen heeft dat liggen, of wil dat er aan besteden. Vooral als ik met een theoretische terug verdientijd van meer dan 50 jaar zit. Dan is voor mij de keuze eerder gemaakt voor ene zuinige(re) CV ketel dan een WP.

De uitdaging zit bij mij vooral in het lage gas verbruik (600m3/j) tegen de hoge kosten van installatie en vrij dun verschil tussen weggevallen gas vebruik vs gestegen electra verbruik.

[...]

Ook deze volg ik niet helemaal. Een CV kan constant een hoge temperatuur leveren (en kan dit lang vasthouden). Een buffervat heeft een relatief vaste temperatuur, maar als de buffer leeg is moet de wp toch echt weer aan de bak. Een buffervat is niets meer dan het 'voorwerk' wat een WP gedaan heeft.
Het probleem met warmtepomp offertes is dat ze met een hark geschreven worden. Zie je nu ook met CV ketels, de branche heeft nu het alleenrecht, een nieuwe ketel krijg je bijna niet meer onder de 2500 euro, en dat is niet omdat ketels zoveel duurder zijn dan een jaar geleden.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie kan ik af met een warmtepomp van 5KW. Die kan ik voor een paar duizend als monoblock ophalen en in de tuin neerzetten, zelf aansluiten en met een factuur van de buurman voor "inbedrijfstelling" de subsidie ophalen. Denk dat na aftrek van subsidie het vervangen van de groepenkast en het aanleggen van een extra groep nog het duurste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

P5ycho schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:01:
[...]

Nachtverlaging is over het algemeen alleen interessant met CV ketels, warmtepompen pruttelen liever de hele nacht door. Of je baat hebt bij nachtverlaging ligt ook aan het huis. Je mag grofweg stellen dat als je een warmtepomp kunt gebruiken, de isolatieschil van het huis goed is en de nachtverlaging ook niet veel meer brengt.

Je tweede argument over een storing geldt alleen als het daadwerkelijk -15 is buiten en je op de maximale capaciteit van je wp zit. In de praktijk is er dan altijd nog een elektrisch element dat even mee kan helpen. Tragere afgifte in huis via vvw zorgt er ook voor dat je niet zo snel meer warmte in je huis kunt stoppen dan met een radiator type-33 met 90C aanvoertemperatuur.

Het gaat een beetje offtopic, maar laten we wel zorgen dat de juiste argumenten op tafel komen zodat TS de warmtepomp als alternatief kan zien.

Ik zou hier kijken naar een warmtepomp voor verwarming en de ketel voor warm tapwater behouden. De investering voor die Xtreme plus de wp subsidie heb je de wp zelf al mee betaald waarschijnlijk.
Zo off topic is dit ook weer niet. In de berekeningen voor oudere woningen heb je te maken met een opwarmtoeslag, die behoort meegenomen te worden in je afgiftecapaciteit en bron. Met de zwaar geïsoleerde woningen van tegenwoordig speelt dat veel minder:

https://www.installatie.n...uaat-verwarmingsvermogen/

Maar buitentemperatuur is niet alleen de bepalende factor, de wind doet ook wat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0xZ6YAuBXsszRJa1dPrQAXvZ30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/02Ok0sVZb4bozDWr8CHOeWms.png?f=fotoalbum_large

Dat is hier vandaag met een redelijk constante temperatuur maar een sterk toenemende wind.

En dat van dat E element is ook een leuke fabel aan het worden, monoblokken hebben die niet en als hij wel in een installatie zit wordt ie vaak alleen maar de legionella run gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:10

_Apache_

For life.

_JGC_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:47:
[...]

Het probleem met warmtepomp offertes is dat ze met een hark geschreven worden. Zie je nu ook met CV ketels, de branche heeft nu het alleenrecht, een nieuwe ketel krijg je bijna niet meer onder de 2500 euro, en dat is niet omdat ketels zoveel duurder zijn dan een jaar geleden.

Als ik kijk naar mijn eigen situatie kan ik af met een warmtepomp van 5KW. Die kan ik voor een paar duizend als monoblock ophalen en in de tuin neerzetten, zelf aansluiten en met een factuur van de buurman voor "inbedrijfstelling" de subsidie ophalen. Denk dat na aftrek van subsidie het vervangen van de groepenkast en het aanleggen van een extra groep nog het duurste is.
Ik begrijp je reactie, maar het aanmoedigen van fraude lijkt mij dan niet echt de bedoeling.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
_Apache_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:12:
[...]

Ik begrijp je reactie, maar het aanmoedigen van fraude lijkt mij dan niet echt de bedoeling.
Er is geen fraude. De subsidie wordt gegeven voor een warmtepomp die in bedrijf wordt gesteld door een installateur. Ik sluit het hele ding zelf aan, vraag mijn buurman die installateur is om de stekker in het stopcontact steken, stuurt mij daar een factuur voor en vervolgens kan ik met factuur van inbedrijfstellen en de factuur van de warmtepomp een subsidie aanvraag indienen.

Verder mag je een monoblock gewoon zelf aansluiten. Split unit is dan weer wat anders, want dat mag alleen een persoon met F-gas certificering doen.

En ja, ik snap dat de hele bedoeling achter subsidies is om het bedrijfsleven te sponsoren, niet om te verduurzamen. Zodra ergens subsidie op gegeven wordt gaat de prijs omhoog, want "je krijgt het verschil toch terug".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

_JGC_ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
[...]

Er is geen fraude. De subsidie wordt gegeven voor een warmtepomp die in bedrijf wordt gesteld door een installateur. Ik sluit het hele ding zelf aan, vraag mijn buurman die installateur is om de stekker in het stopcontact steken, stuurt mij daar een factuur voor en vervolgens kan ik met factuur van inbedrijfstellen en de factuur van de warmtepomp een subsidie aanvraag indienen.

Verder mag je een monoblock gewoon zelf aansluiten. Split unit is dan weer wat anders, want dat mag alleen een persoon met F-gas certificering doen.

En ja, ik snap dat de hele bedoeling achter subsidies is om het bedrijfsleven te sponsoren, niet om te verduurzamen. Zodra ergens subsidie op gegeven wordt gaat de prijs omhoog, want "je krijgt het verschil toch terug".
Dat inbedrijfstellingsverhaal is ooit ingevoerd omdat diverse schimmige handelaren subsidie incasseerden voor pompen die nooit geïnstalleerd waren en via de achterdeur voor veel geld verkocht werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:51
Ontopic: koop een Homewizard (of andere verbruiksmeter) en kijk eerst eens een tijdje hoe het gasverbruik zich gedraagt als je stookt. Dat geeft al een aardig idee wat voor jouw huis een geschikte ondergrens is voor het cv-vermogen. Ook zinvol: nagaan wat het afgiftevermogen is van de verwarming die je normaliter in gebruik hebt (en bij welke aanvoertemperatuur). En check de capaciteit van je warmwaterleiding met een emmer. Als er niet meer dan 7-8 liter per minuut uitkomt heb je niets aan een CW5 ketel, buiten misschien dat die iets sneller warm water levert vanwege het hogere startvermogen. Tijdelijk (proef)abonnementje op de Consumentenbond geeft toegang tot hun cv-ketel vergelijker. Testcijfers moet je met een korrel zout nemen, maar verder geeft het wel een goede indruk van de verschillen en van de sterke en zwakke punten van de verschillende modellen.

Ik heb onlangs mijn CW5 ingeruild voor een CW4 (beiden Remeha Tzerra) en het verschil in verwarmingscomfort en verbruik is groter dan je zou verwachten op grond van het verschil in specificaties, simpelweg omdat de CW4 veel beter past bij de rest van het verwarmingssysteem. Qua warmwater moet ik marginaal langer wachten, maar capaciteit is nog steeds meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joulz
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-11-2024
• Hallo de keuze van een CVWW is altijd afhankelijk van je warmtevraag. Mijn ervaring (45jaar) is, dat in de regel de CV/WW vaak te groot is in vermogen betreffende de warmte vraag. Met 36/30 kun je max 15 liter warm water per minuut met een Delta T 50° regelen en is geschikt voor een Inhoud woning: 625 - 900 m3.
• Vraag: hoe groot was is vermogen van je bestaande CV/WW. Advies kies dan hetzelfde vermogen. Een te groot vermogen is onrendabel ( veel stilstaand verlies) . Je koopt een CV/WW in principe voor het verwarmen van je huis. Als je een goed comfort voor het douches wil, denk dan is aan een indirecte gestookte installatie. Dus een Cv met een externe boiler. De aanschaf kosten en verbruikskosten zijn dan hoger, maar je hebt dan wel een goed comfort bij het douchen. En schaf altijd een juiste kamerthermostaat aan die bij de ketel. Zo voorkom je dat de ketel niet moduleert. Tevens heb ik goede ervaring met Intergas. Betrouwbaar en de servicemonteurs is er ook blij mee. Dat is ook een voordeel. Tevens is het verstandig om een all/in contract af te sluiten, als je hem laat installeren. Want zelf installeren was als verboden volgens de fabrikant maar is nu ook per 2023 in de voorschriften geregeld. Succes. Voor een meer juiste advies mag je mij altijd benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-06 09:19
Ik heb zelf een Vaillant ecoTec CW5+ en deze is overgedimensioneerd en ik heb een groot huis (245m2). Ik heb deze terug geschroefd in capaciteit naar 22kW omdat deze op vol vermogen veel te snel de zaken opwarmt waardoor deze i.c.m. de vloerverwarming enorm ging lopen pendelen en de vloer nooit echt warm werd. Nu worden de zaken geleidelijker opgewarmd met als gevolg minder gasverbruik.

Ik ben zelf gegaan voor de Vaillant omdat deze enorm kan moduleren en de capaciteit flink kan terugschroeven mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-06 21:54
Wij hebben een ATAG Q38C 2021 combiketel, is dat een slechte koop geweest? Ik hoor niemand over ATAG. Vloerverwarming, verwarming boven en 5 volwassenen douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Al die CW5 cv ketels zijn doorstroomtoestellen, het maximale vermogen wordt eigenlijk alleen maar gebruikt om zo snel mogelijk warmwater te kunnen leveren. Na een seconde of 15 moduleren ze gewoon terug van vol naar half. Een CW4 toestel zal er wat langer over doen en dit is eigenlijk een comfort dingetje. Je krijgt nooit 32 kW aan warmte kwijt in een 15mm leiding naar je kraan. Ik had hier een Nefit Turbo met ingebouwd boilertje hangen hier in de keuken. Kraan open: binnen 2 tellen warmwater en startte pas op als de temperatuur in de boiler te laag werd.. Nu hangt er een Nefit Trendline zonder boiler, kraan open: na twee tellen start de brander op met een bak herrie ( vol vermogen) om na 15 seconden serieus warmwater te leveren. Kraan zit 2 meter naast de ketel! Wel eens gedacht aan een close in boiler, heb dan wel sneller warmwater maar de ketel zal alsnog vol gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-06 07:34
De nefit Xtreme 36 heeft een klein vat voor heet tapwater zodat het wat sneller beschikbaar is. Het vat kan constant, of smart (ketel “weet wanneer er ongeveer op de dag heetwater vraag is) gezet worden. Nadeel is wel dat het uiteraard gas kost. Persoonlijk heb ik wel even geduld en de functie uitgeschakeld.
Had een ecomline HR met 60 liter boiler die niet uitgeschakeld kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben totaal geen kenner, maar had ook de volgens de installateur 'Rolls Royce onder de ketels' hangen. Herkenbaar verhaal. Ook hier een huis van 600m3 en vorig jaar hebben wij voor CW5 gekozen vanwege klein/nihil verschil in regulier verbruik - zelfs misschien iets gunstiger of betrouwbaarder vanwege minder topbelasting. Dan betaal ik liever initieel iets meer. Over warmtepomp: geheel naar warmtepomp kost 30k, kan niet uit. Hybride kon de installateur niet offreren want onverkrijgbaar. Die kan later aangekoppeld worden, is mij verteld, en daar ga ik t.z.t. voor. De markt hiervoor is momenteel erg onoverzichtelijk naar mijn mening.

Prettige bijkomstigheid: wat je ook kies, besparing in gas is direct ongeveer 30% ten opzichte van je oude ketel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NoCtr_65 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:02:
De nefit Xtreme 36 heeft een klein vat voor heet tapwater zodat het wat sneller beschikbaar is. Het vat kan constant, of smart (ketel “weet wanneer er ongeveer op de dag heetwater vraag is) gezet worden. Nadeel is wel dat het uiteraard gas kost. Persoonlijk heb ik wel even geduld en de functie uitgeschakeld.
Had een ecomline HR met 60 liter boiler die niet uitgeschakeld kon worden.
Weet je dat zeker? Voor zover ik weet houdt een Intergas met comfort ingeschakeld gewoon de warmtewisselaar warm en is er geen sprake van een boiler.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazmo
Vistajevski schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:01:
Ontopic: koop een Homewizard (of andere verbruiksmeter) en kijk eerst eens een tijdje hoe het gasverbruik zich gedraagt als je stookt. Dat geeft al een aardig idee wat voor jouw huis een geschikte ondergrens is voor het cv-vermogen. Ook zinvol: nagaan wat het afgiftevermogen is van de verwarming die je normaliter in gebruik hebt (en bij welke aanvoertemperatuur). En check de capaciteit van je warmwaterleiding met een emmer. Als er niet meer dan 7-8 liter per minuut uitkomt heb je niets aan een CW5 ketel, buiten misschien dat die iets sneller warm water levert vanwege het hogere startvermogen. Tijdelijk (proef)abonnementje op de Consumentenbond geeft toegang tot hun cv-ketel vergelijker. Testcijfers moet je met een korrel zout nemen, maar verder geeft het wel een goede indruk van de verschillen en van de sterke en zwakke punten van de verschillende modellen.

Ik heb onlangs mijn CW5 ingeruild voor een CW4 (beiden Remeha Tzerra) en het verschil in verwarmingscomfort en verbruik is groter dan je zou verwachten op grond van het verschil in specificaties, simpelweg omdat de CW4 veel beter past bij de rest van het verwarmingssysteem. Qua warmwater moet ik marginaal langer wachten, maar capaciteit is nog steeds meer dan genoeg.
Hoi, dank voor reactie. Een verbruiksmeter heb ik al. Die geeft op een gemiddelde stook dag aan dat er weinig starts hoeven plaats te vinden op basis van de huidige ketel met 9KW ondergrens.

Meten van de capaciteit van de warm water leiding is denk ik bij mij minder zinvol omdat ik denk dat de huidige (CW4) ketel al niet meer vol vermogen kan leveren.
Met koud water kan mijn douche 18 liter per minuut leveren, het bad maar 12.5 liter. Dat heeft wellicht met de leidingen te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbcQfofq8FvVRX1PKypZXq5EAH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efFDTSEzU0I8yZb7BTEn2uJB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tazmo op 02-11-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ieny schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:18:
Wij hebben een ATAG Q38C 2021 combiketel, is dat een slechte koop geweest? Ik hoor niemand over ATAG. Vloerverwarming, verwarming boven en 5 volwassenen douchen.
Echt slechte ketels worden er niet meer gemaakt, maar Atag staat bij mij niet op de eerste plek.
Iets met driewegkleppen met plastic tandwieltjes die vaak kapot gaan (ja die is van Honeywell, maar Atag verkoopt ze in een ketel). Verder hebben ze destijds een hele slechte reputatie opgebouwd met hun "premium" Blauwe Engel ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoCtr_65
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-06 07:34
Glashelder schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:43:
[...]

Weet je dat zeker? Voor zover ik weet houdt een Intergas met comfort ingeschakeld gewoon de warmtewisselaar warm en is er geen sprake van een boiler.
Dat klopt! Geen boiler. De warmtewisselaar wordt inderdaad op temperatuur gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
P5ycho schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:01:
[...]

Nachtverlaging is over het algemeen alleen interessant met CV ketels, warmtepompen pruttelen liever de hele nacht door.
Heeft dat niet meer te maken met dat bij die warmtepomp vaak een vloerverwarming is, waarbij nachtverlaging niet heel nuttig is? Immers lijkt mij dat juist een warmtepomp liever zijn werk doet als het buiten niet -15C, maar als het overdag wat opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

desmond schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:19:
Ik ben totaal geen kenner, maar had ook de volgens de installateur 'Rolls Royce onder de ketels' hangen. Herkenbaar verhaal. Ook hier een huis van 600m3 en vorig jaar hebben wij voor CW5 gekozen vanwege klein/nihil verschil in regulier verbruik - zelfs misschien iets gunstiger of betrouwbaarder vanwege minder topbelasting. Dan betaal ik liever initieel iets meer. Over warmtepomp: geheel naar warmtepomp kost 30k, kan niet uit. Hybride kon de installateur niet offreren want onverkrijgbaar. Die kan later aangekoppeld worden, is mij verteld, en daar ga ik t.z.t. voor. De markt hiervoor is momenteel erg onoverzichtelijk naar mijn mening.

Prettige bijkomstigheid: wat je ook kies, besparing in gas is direct ongeveer 30% ten opzichte van je oude ketel!
als je 30k onder je neus krijgt geschoven word je gewoon opgelicht, er zal voor zon huis nog niet eens 10k aan materiaal in zitten. met de subsidies blijft daar iets van 5k van over. zo spectaculair is 600 kuub nu ook weer niet qua verwarmen. denk dat je het over een iets andere boeg moet gooien dan wat je nu hebt gedaan met blinde offertes opvragen bij gasketelboeren.

en 30% besparing is wel erg positief.
Sissors schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:41:
[...]

Heeft dat niet meer te maken met dat bij die warmtepomp vaak een vloerverwarming is, waarbij nachtverlaging niet heel nuttig is? Immers lijkt mij dat juist een warmtepomp liever zijn werk doet als het buiten niet -15C, maar als het overdag wat opgewarmd is.
nee, je wilt een warmtepomp constant laten lopen en de warmte inbrengen wat nodig is om de temperatuur vast te houden. snachts uitzetten om alles in te halen als het iets warmer is buiten werkt averechts omdat je veel heter moet stoken en je complete efficientie dan om zeep helpt. dat kortstondig aanzetten is iets van gasketels, niet warmtepompen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 02-11-2023 22:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

ds23man schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:24:
Al die CW5 cv ketels zijn doorstroomtoestellen, het maximale vermogen wordt eigenlijk alleen maar gebruikt om zo snel mogelijk warmwater te kunnen leveren. Na een seconde of 15 moduleren ze gewoon terug van vol naar half. Een CW4 toestel zal er wat langer over doen en dit is eigenlijk een comfort dingetje. Je krijgt nooit 32 kW aan warmte kwijt in een 15mm leiding naar je kraan. Ik had hier een Nefit Turbo met ingebouwd boilertje hangen hier in de keuken. Kraan open: binnen 2 tellen warmwater en startte pas op als de temperatuur in de boiler te laag werd.. Nu hangt er een Nefit Trendline zonder boiler, kraan open: na twee tellen start de brander op met een bak herrie ( vol vermogen) om na 15 seconden serieus warmwater te leveren. Kraan zit 2 meter naast de ketel! Wel eens gedacht aan een close in boiler, heb dan wel sneller warmwater maar de ketel zal alsnog vol gas geven.
Ik heb op de badkamer (CV staat er recht boven) binnen 2 a 3 seconden warm water. Beneden in de keuken duurt het langer, zo’n 4-5 seconden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 00:40
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWHBdj_J3lojJcPwBAgEgKCpF1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rP6V2VmHoZBrANQSpRCm8laf.png?f=user_large

Welke warmte overdag?

Zelfs op zonnige dagen in de winter is de bult met hogere temperatuur VEEL te kort om met een beetje netjes gedimensioneerde warmtepomp de voor de hele 24 uur benodigde warmte te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Ik kan mijn woonkamer opstoken met een 2KW ventilatorkachel als ik wil.

Er bestaan geen CV ketels die 2KW kunnen leveren als minimaal vermogen. Dus wat doe je? Je laat je huis afkoelen en dan laat je je ketel de volgende ochtend met maximaal rendement op 6KW bijstoken.

Een warmtepomp levert liever continu een laag vermogen. Hoe minder energie je uit de buitenlucht hoeft te trekken, hoe hoger het rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazmo
Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties op dit topic. Inmiddels heb ik mijn keuze gemaakt.

1. Ik ga voor de Intergas HRE 36/30 A. Dit omdat het een technisch eenvoudige en daarom betrouwbare en tevens zuinige ketel is.
2. De ketel is hybride, dus eventuele uitbreiding met een warmtepomp is mogelijk, maar voor mij is dat nu (nog) niet rendabel.
3. De Intergas HRE 36/30 A is een CW5 ketel, die wel een stevige douche straal kan geven die ik qua gemeten water doorlaat ook kan gebruiken. Mijn huidige CW4 ketel geeft naar mijn mening een te slappe douche straal.
4. De HRE 36/30 A heeft een nominale onderwaarde van 8 KW, terwijl de CW4 (28/24 A) een onderwaarde heeft van 7.9 KW dus dat verschil is verwaarloosbaar. Tevens heeft de HRE 36/30 A een traploos modulerende pomp die kan helpen het verwamings rendement te optimaliseren.
Mijn huidige CW4 met 9 KW onderwaarde en stationaire pomp pendelt ook niet.

Binnenkort gaat de bestelling de deur uit. Nogmaals dank voor reacties!
Pagina: 1