Wasmachine schakelen met Homewizard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrikbeeld
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 21:16
Mijn vraag
Sinds kort heb ik de Homewizard P1 meter en een Energy Socket gekocht.
Omdat ik ook PV-panelen heb wil ik bijvoorbeeld de wasmachine laten draaien als de PV-panelen energie leveren, dit is met de Homewizard combi van hierboven geen probleem.
Maar mijn wasmachine werkt met tiptoetsen om het juiste programma te kiezen en hem ook echt te starten, en dat werkt alleen als hij aan staat.

Dit lijkt dus klassiek kip/ei.
De Energy Socket moet aan staan om de wasmachine in te stellen en start te geven, hiermee ben je eigenlijk al voorbij het moment dat de Energy Socket inschakelt als Homewizard merkt dat de PV-panelen voldoende opleveren.

Is hier een oplossing voor?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn wasmachine heeft ook tiptoetsen, dus instellen kan alleen als die aanstaat, en dan de wasmachine starten (eventueel met 15 minuten start-uitstel). Als ik daarna de schakelaar uit zet, en een uur later weer aan, gaat de wasmachine gewoon verder met het programma zoals een wasmachine/droger schakelaar stopcontact dat ook doet.

Dat kan dus prima met een slim geschakelde stekker ;) Hoe je dat met HomeWizard moet doen, geen idee. Maar het kan zekers wel :P

[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 31-10-2023 16:52 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien handig om de zeggen wat voor een wasmachine je hebt?
Wellicht is die al te bedienen via een app? en is er een slim persoon geweest die hier een kant en klaar script voor heeft gemaakt voor homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-07 21:22
Dan zou je dit al zo moeten instellen dat hij een periode pakt met een langere tijd zon (1 a 2 uur).
Wat als de zon 5min gaat schijnen en je dan een uur een groot wolkendek hebt?

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

decramy

root@birdie:~#

Mijn bezwaar bij uitgestelde wasmachine is dat ie klaar is op een onbekend moment. En dan ligt die natte was daar zo lekker te rotten. Bij ons moet de was er altijd met een half uur wel uit gaan.

Hoe doen jullie dat?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 15:31
Eens met bovenstaande.

En wat ik me dan ook nog af vraag: hoe goed is het voor de (electronica in de) wasmachine als een programma wordt gestart, na 10 minuten wolken, klik uit, na 3 minuten breekt de zon weer door, klik aan, na 20 minuten wordt het weer bewolkt, klik uit etcetera etcetera.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@decramy Dat is met een moderne wasmachine niet alleen een issue met startuitstel. Al naar gelang de vulling kan hij zo een half uur / uur eerder / later klaar zijn dan de inschatting met inschakelen. Vandaar hier melding indien klaar :)

En doen wel startuitstel (met niet op zon) maar zorg ik dat hij pas klaar is als ik thuis ben. Ook al is hij dus al wel eens klaar als ik thuis kom omdat hij het programma had ingekort.

Van in en uitschakelen zal de voeding misschien iets meer slijten maar zal denk ik wel meevallen vergeleken met alle zooi op het net waar een moderne voeding mee moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 09:57
DePaul schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:04:
Eens met bovenstaande.

En wat ik me dan ook nog af vraag: hoe goed is het voor de (electronica in de) wasmachine als een programma wordt gestart, na 10 minuten wolken, klik uit, na 3 minuten breekt de zon weer door, klik aan, na 20 minuten wordt het weer bewolkt, klik uit etcetera etcetera.
En hoe leuk gaat dat schakelaartje dat vinden? Als die wasmachine veel vermogen vraagt omdat het water aan het opwarmen is, en je klikt hem dan uit, heb je denk ik veel vonkoverslag. Binnen de kortste keren blijven de contacten aan elkaar plakken.
decramy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:57:
Mijn bezwaar bij uitgestelde wasmachine is dat ie klaar is op een onbekend moment. En dan ligt die natte was daar zo lekker te rotten. Bij ons moet de was er altijd met een half uur wel uit gaan.

Hoe doen jullie dat?
Spoelstop aanzetten. Dan stopt de machine na de laatste spoelbeurt met water in de trommel. Als je dan thuis bent hoeft de machine alleen nog maar het water af te pompen en te centrifugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
xFeverr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:25:
[...]
En hoe leuk gaat dat schakelaartje dat vinden? Als die wasmachine veel vermogen vraagt omdat het water aan het opwarmen is, en je klikt hem dan uit, heb je denk ik veel vonkoverslag. Binnen de kortste keren blijven de contacten aan elkaar plakken.
Uiteraard zet je daar een schakelrelais of contactor tussen. Of weet ik veel hoe hoe je zo'n ding uitscheld 😄

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 09:57
Nickname55 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:42:
[...]

Uiteraard zet je daar een schakelrelais of contactor tussen. Of weet ik veel hoe hoe je zo'n ding uitscheld 😄
Ja daar zal wel een (enkelpolig) relais in zitten, maar ook die contacten kunnen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

decramy schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:57:

Hoe doen jullie dat?
met een 1600rpm wasmachine is het niet echt nat meer, en het ligt ook niet zo snel te rotten als jij denkt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een wasmachine is geen continue belasting. Het grootste deel van de energie wordt verbruikt om het water op te warmen. Dat gebeurt voornamelijk gedurende de eerste 15 à 30 minuten van het programma, afhankelijk van de gewenste temperatuur. Tussentijds afschakelen lijkt me dus onnodig.

[ Voor 89% gewijzigd door TBTL op 01-11-2023 10:47 ]

Pagina: 1