Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:39
Ik wil een bewegingsensor inbouwen, maar krijg het ding niet aan de praat. Ik ben benieuwd of ik iets fout doe of dat het ding gewoon defect is. Wellicht is hier iemand die er wat meer verstand van heeft en me kan helpen.

Ik wil hem inbouwen in een inbouwdoos op de plek waar eerst een schakelaar zat. Ik heb de draden uit de schakelaar in de sensor gedaan. Ik kan nu met de sensor het licht niet aankrijgen.

Wat doe ik fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIb2JhTtPyGS3WmZXInxlvyX1UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RK9GKTc2k7GQrzQNIfuXRIcx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMuspjim-y5BXVc_F-Q4BwlsLBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9Qu8BSCmPTWvgycXWxcbuy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgez-B7P2bJ49x0MqIk1rSLFIec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPJyf67rdHR2teMtkqqSwFNr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSj92yYgRvTXqx5h_qeeyblKjEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SE4VJnB0GhGo4Th3piRq03so.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar DEI

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-11-2023 13:13 ]

Met gestrekt been.

Alle reacties

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:28
L (zwart) is nu schakeldraad maar dat moet dus de bruine zijn, anders staat er geen spanning op. Als je dus de twee rechtse omwisselt (laatste foto) zou het moeten werken lijkt me.

• Artbij
venneke schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:53:
L (zwart) is nu schakeldraad maar dat moet dus de bruine zijn, anders staat er geen spanning op. Als je dus de twee rechtse omwisselt (laatste foto) zou het moeten werken lijkt me.
Ik heb alle mogelijke combis geprobeerd.

Er zitten we 3 schakelaars naast elkaar, hij is doorgelust, maakt dat nog iets uit?

Met gestrekt been.

• drphil
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-03 17:02
N = Blauw
~ = Zwart -> naar lamp
L = Bruin

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:40
Artbij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Alle mogelijke combinaties? Dus je hebt ook al bruin op L en blauw op "~" geprobeerd? Dan heb je misschien wel volle kortsluiting gemaakt en dan is het ding nu stuk...

Je moet namelijk niet zomaar blindelings alle mogelijke combinaties proberen, je moet het ding gewoon goed aansluiten, zoals beschreven door @venneke en @drphil dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:47
Heb je het ding ook in het donker geprobeerd? Waarschijnlijk schakelt hij alleen als het donker is en er beweging is gedetecteerd.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-11 23:19
Hagdos schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:41:
Heb je het ding ook in het donker geprobeerd? Waarschijnlijk schakelt hij alleen als het donker is en er beweging is gedetecteerd.
even je afdekken met je hand en dan moet je lamp normaal toch ook wel aangaan (of hoor je een klik)

lamp gecheckt?

en anders met onschuldige blik terug naar de bouwmarkt ;)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:26
Artbij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Als je niet weet wat L en N betekent, en dus random maar wat combinaties aan draden erin gaat steken, dan is het misschien beter om van dit soort installaties af te blijven.

En vervang die zwarte nuldraad alsjeblieft door een blauwe, zoals het hoort.

Heb je trouwens wel het front-kapje teruggezet toen je ging testen? Dat is de fresnell lens die de beweging concentreert op de sensor waardoor de sensor daadwerklijk de beweging kan meten...

Op al je fotos ontbreekt dat frontkapje namelijk...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Artbij
BrainCrash schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Als je niet weet wat L en N betekent, en dus random maar wat combinaties aan draden erin gaat steken, dan is het misschien beter om van dit soort installaties af te blijven.

En vervang die zwarte nuldraad alsjeblieft door een blauwe, zoals het hoort.

Heb je trouwens wel het front-kapje teruggezet toen je ging testen? Dat is de fresnell lens die de beweging concentreert op de sensor waardoor de sensor daadwerklijk de beweging kan meten...

Op al je fotos ontbreekt dat frontkapje namelijk...
Er zijn 2 draden, dus 2 opties :).

Met gestrekt been.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:52
Nee, er is maar 1 optie ;)

DrPhil heeft die al gegeven. Deze schakelt dus de fase , naar de lamp moet een zwarte schakeldraad en een nul die vanaf de Wago komt.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:14
Het enige juiste advies is hier: Laat dit doen door iemand die wel weet waar die mee bezig is.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:07
Als mensen niet weten wat draadkleuren, L en N betekend, moeten ze niet aan de elektrische installatie sleutelen.

Je hebt ook een stuk zwarte draad in de blauwe wago zitten. :F

Doe het goed, of doe het niet.
Dit is prutswerk, en daardoor word het alleen maar onduidelijker voor jezelf en iedereen die ooit aan jouw installatie moet werken.

Want als je af moet vragen of zwart nou fase of neutraal is dan ben je fout bezig.

Blauw is N (neutraal)
Bruin is L (fase)
Zwart is een geschakelde fase

• kimopo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 22:03
Hagdos schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:41:
Wij hebben de plafondvariant en moesten de gevoeligheid van lux eerst aanpassen zodat hij bij meer licht toch aanging.
Uiteraard in het donker de juiste afstelling ingesteld en het werkt nu perfect. (mijn man is electriciën ;) )

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11 16:47
Wat @FRANQ al aangeeft, zorg even dat je goede kleuren gebruikt.
Scheelt je een hoop vonken in de toekomst.

Monteer de juiste draden in de juiste ingang en daarna kun je de sensor inregelen.
Op de achterkant zitten een aantal stelmogelijkheden:
- time <-- hoe lang moet het licht aan?
- lux <-- gevoeligheid instellen
- nog een ander schuifje (kan niet lezen wat dat doet)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:07
CappieL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:33:
Wat @FRANQ al aangeeft, zorg even dat je goede kleuren gebruikt.
Scheelt je een hoop vonken in de toekomst.

Monteer de juiste draden in de juiste ingang en daarna kun je de sensor inregelen.
Op de achterkant zitten een aantal stelmogelijkheden:
- time <-- hoe lang moet het licht aan?
- lux <-- gevoeligheid instellen
- nog een ander schuifje (kan niet lezen wat dat doet)
Dat schuifje is als ik het mij goed herinner.
ON/Auto/OFF

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Artbij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Er zijn 2 draden, dus 2 opties :).
Ik zie toch gewoon 3 draden in dat ding zitten (laatste foto)..?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
Je kan bij een schakeling op meerdere plekken (wisselschakelaar aan begin en eind, bij 3 of meer stop je er kruisschakelaars tussen) niet zomaar een bewegingsmelder toevoegen.
Ofwel zet je de bewegingsmelder parallel aan de reeks schakelaars (beweging OF schakelaarcombinatie aan = licht); of je gooit het op de schop en regelt het anders (2 ingangen van een shelly gebruiken om onderscheid te maken tussen beweing en schakelen; enkel bewegingsmelder, ...).

En met de anderen, laat ff een handige buurman/vrouw of handige oom/tante meekijken, je lijkt absoluut te weinig kennis te hebben om dit veilig te doen.

Een bewegingsmelder heeft constante spanning nodig (L en N), en daarmee kan ie een schakelcontact aan L verbinden, de N moet vast naar de lamp gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door naftebakje op 13-11-2023 12:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-11 14:39

Jan2023

KISS

[quote]Artbij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

[ Voor 40% gewijzigd door Jan2023 op 13-11-2023 14:58 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1