Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardB67
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-11-2024
Voor de installatie van zonnepanelen geeft de installateur aan dat er te weinig ruimte is in de meterkast. Omdat het groter maken van de meterkast alleen met het nodige hak- en breekwerk is te realiseren, stelt hij voor om een 'subgroepenkast' in de kelder te monteren. Daar hangt ook mijn internetmodem en komt ook de Gateway te hangen.
Mijn vraag is of dit een toegestane constructie is (het splitsen van de meterkast over 2 verdiepingen)?
Het is een 1-fase systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpPPEU1RHsREMJ3XyCNbxJ0eNDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0qobY2CYhHOzLmFZHQID7nh.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 31-10-2023 12:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:11
Jazeker, dat is een veel toegepaste oplossing. Het grote elektratopic staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:37
Je mag je hele huis vol hangen met groepenkasten. Maar daar "moeten" (NEN verhaal) zekeringen in zitten die selectief zijn t.o.v. de zekering in de groepenkast waar ze achter hangen. En dus krijgen ze door de bank genomen een capaciteit gedeeld door 1,6. Als daarmee dan nog genoeg overblijft voor de stroom die de zonnepanelen (piek) (terug)leveren, lijkt het me prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

cosmo_roel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:47:
Je mag je hele huis vol hangen met groepenkasten. Maar daar "moeten" (NEN verhaal) zekeringen in zitten die selectief zijn t.o.v. de zekering in de groepenkast waar ze achter hangen. En dus krijgen ze door de bank genomen een capaciteit gedeeld door 1,6. Als daarmee dan nog genoeg overblijft voor de stroom die de zonnepanelen (piek) (terug)leveren, lijkt het me prima.
Dat is toch niet verplicht in de NEN norm?
Geen verplichting tot selectiviteit
De verplichting tot selectiviteit is er overigens niet. Alleen op het overdrachtspunt tussen netbeheerder en installatie is in de netcode elektriciteit (uitgave ACM), een verplichting opgenomen over selectiviteit tussen de beveiliging van de netbeheerder en de hoofdbeveiliging in de installatie. Verder is het aan de eigenaar van een installatie om de afweging te maken in hoeverre selectiviteit in de installatie gewenst en noodzakelijk is. De informatie over selectiviteit in de NEN 1010 is dus vooralsnog informatief. Desondanks is het zinvol en belangrijk om bij dit onderwerp stil te staan en de juiste afwegingen te maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 31-10-2023 10:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:40
cosmo_roel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:47:
Geldt zoals @Glashelder alleen voor netbeheerder <> thuisinstallatie. Of ook wel, als je met 1-fase een 40A hoofdzekering hebt kun je daar prima een groepenkast onderhangen met 16A/25A. Gezien @GerardB67 smeltzekeringen heeft zou ik selectiviteit t.o.v. deze smeltzekeringen ook in acht nemen. Automaten schakelen gewoon af en kun je zelf weer aan zetten, die luxe heb je bij smeltzekeringen uiteraard niet.
Gezien het hier om zonnepanelen gaat zal overbelasting ook wel meevallen. Ik verwacht gezien de afmeting van de meterkast dat dat TS niet een dergelijk groot dak heeft dat er vele amperes teruggeleverd gaan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39

BrZ

Waarom zou er te weinig ruimte zijn? Ruimte genoeg voor een extra aardlekautomaat, en zelfs voor een hoofdschakelaar als je de andere componenten ook vervangt voor moderne varianten.

Ik vind die smeltzekeringen die onderin de kast staan overigens wel grappig, aangezien die automaten zo te zien ook al 20+ jaar oud zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39
Tuurlijk mag je een subkast maken maar een clean up van deze kast zou ook wonderen doen.
Zelf zou ik de kast onderhanden nemen en vervangen door

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVZXJeGv6G2KQoYo3NuAozpC_MY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHdAl5seRhh1LF63enLjNViQ.png?f=user_large

(ga niet in op belasting, gaat om het idee)
Rood aardlekschakelaars
Blauwe bestaande groepen
Geel tbv de zonnepanelen incl een bruto netto meter
Groen Hoofdschakelaar daar deze wel nodig word

Zie Electramat https://www.elektramat.nl...WE15RFN/?build=J9HV98D9MB

Maar het blijft een behoorlijke operatie

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
psdata schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:40:
Tuurlijk mag je een subkast maken maar een clean up van deze kast zou ook wonderen doen.
Zelf zou ik de kast onderhanden nemen en vervangen door

[Afbeelding]

(ga niet in op belasting, gaat om het idee)
Rood aardlekschakelaars
Blauwe bestaande groepen
Geel tbv de zonnepanelen incl een bruto netto meter
Groen Hoofdschakelaar daar deze wel nodig word

Zie Electramat https://www.elektramat.nl...WE15RFN/?build=J9HV98D9MB

Maar het blijft een behoorlijke operatie
Alles mat aardlekautomaten een optie?
Dan heb je 4 units meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCwrZDMk0mhf2ByoFjCJLEJa1PQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T4QnxI0tzMfXulqH44SY48E8.png?f=user_large

Grootste probleem is denk ik nog het kabelmanagement.

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 31-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
was ook een optie had ik nog niet gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muKIWDFgYCrwi7klYPFNJ6Ph5Yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o5MkI1iGSxMPE0Ud7Uqgno44.png?f=user_large

https://www.elektramat.nl...WE15RFN/?build=38KRPSST8Y
Ben geen verkoper of mederwerker van elektramat :)

Gelijk de vrijgekomen ruimtes iets geplaatst. Stopcontakt (tervervanging van dat snoertje van je homewizard) en een bruto netto meter tbv je PV (zou je ook eentje van homewizard kunnen zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
psdata schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:55:
was ook een optie had ik nog niet gezien:
[Afbeelding]

https://www.elektramat.nl...WE15RFN/?build=38KRPSST8Y
Ben geen verkoper of mederwerker van elektramat :)

Gelijk de vrijgekomen ruimtes iets geplaatst. Stopcontakt (tervervanging van dat snoertje van je homewizard) en een bruto netto meter tbv je PV (zou je ook eentje van homewizard kunnen zetten)
10 groepen was inderdaad wel wat overdreven.
Mooi zo met een stopcontact en een meter.

Die elektramat configurator is inderdaad echt top :)

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 31-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Ik denk dat een "cleanup" een stuk duurder uit zal komen dan een extra kastje in de kelder....

Maar als geld geen probleem is, dan zou je zelfs Stedin langs kunnen laten komen om de meter een stuk naar onder te laten verplaatsen. Strak tegen die onderste zwarte kast aan. Dan krijg je boven veel meer ruimte om "leuke dingen" te doen.

[ Voor 56% gewijzigd door Nickname55 op 31-10-2023 12:04 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Dat zou ook mijn idee zijn compleet herzien daar win je ruim een tweede kast mee. (In hoogte)
Maar gezien de kabels onder/tussendoor ect een behoorlijke uitdaging.
En medewerking van stedin is gewenst.
Plaatsing meterboard bovenop de hoofdzekeringen en daar boven een dubbele kast.

De setup met wcd bovengenoemd ongeveer 315 euro compleet bedraad in kast zelf.

Pagina: 1