Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-05 10:12
Goedemorgen,

Wij hebben besloten om een hybride lucht-waterwarmtepomp aan te schaffen en deze naast onze Nefit CV Topline HR70 ketel te plaatsen uit 2019. 16Kw lijkt noodzakelijk vanwege het grote vloeroppervlakte.

Nu krijgen we tegenstrijdige adviezen. De ene installateur zweert bij een split-unit, terwijl de andere zweert bij een monoblock. Aan ruimte zowel binnen - als buiten is geen gebrek. Idealiter plaats ik de buitenunit of monobloc op het platte dak, maar eventueel kan dat ook in de tuin (de afstand tot de technische ruimte waarin de CV ketel staat wordt dan alleen wat groter)

Advies A) LG HU163MA/HN1636 (inclusief installatie in de btw circa 17k)
Advies B) LG HM163MR Monoblock (aanschaf 5500e). Installatie zelf regelen

Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

16 kW is wel heel veel. Hier bijna een Vaillant 12,5 kW draaiend in hybride opstelling in een rijksmonumentale boerderij. Dat dekt het grootste verbruik af behalve als het stevig vriest, bij -10 heb ik 16 kW nodig en dat zal dan de ketel doen. Echte vorst hebben we al jaren niet meer.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gezien de CV ketel 63 kW is, is een 16 kW warmtepomp waarschijnlijk helemaal niet zo gek, uitgaande dat de 63 kW bedoelt is voor verwarmen en niet voor tapwater.

Fabrikanten stappen massaal af van split-units. Monoblock is de toekomst. Scheelt veel gedoe met F-gassen, zowel bij installeren, onderhoud en demontage. Een split-unit mag je zelf (zonder F-gas certificaat) helemaal niets aan doen.

Als je heel erg begaan bent met het milieu zou ik kiezen voor een propaanwarmtepomp (F-gas: R290) in plaats van R32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

63 kW is wel heel extreem groot, is het een kasteel of zo?

De meest snelle methode is om je P1 poort uit te lezen om te kijken wat je gas verbruik per uur is.

Bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1TPR017BaazMLiFCkcL3k3PSpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wlTW2zge3jmTJtvlEsE4eBMm.png?f=fotoalbum_large

De pieken zijn SWW, gemiddeld zit ik op 0,3 kuub per uur voor verwarming bij 10 graden buiten. Kom dan uit op een thermisch vermogen van 2,4 kWh. Gemiddelde temperatuur in NL is 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overigens hebben we nog geen jaarverbruik gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
ds23man schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:03:
63 kW is wel heel extreem groot, is het een kasteel of zo?

De meest snelle methode is om je P1 poort uit te lezen om te kijken wat je gas verbruik per uur is.

Bij mij:

[Afbeelding]

De pieken zijn SWW, gemiddeld zit ik op 0,3 kuub per uur voor verwarming bij 10 graden buiten. Kom dan uit op een thermisch vermogen van 2,4 kWh. Gemiddelde temperatuur in NL is 7 graden.
Kasteel niet, maar het is een vrijstaande woning van 270m2 waar we sinds begin maart wonen. De verwarming nog niet aangehad dit najaar, wel de airco om een aantal keren te verwarmen (maar die gaat er uit vanwege een opbouw van 70m2, waar vloerverwaming komt). Bijgaand verbruik tot dusver

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nToQQ20xI0dilYdRWgKwrr9Ovz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTpvvLMs7AveLt428xEsmrF7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMA2B9Qiev7lLn0k-lyBmKqcX9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iz4jnjZ9p4D83RC3SE2A8PkV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 13:54

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je de data hebt is de periode van 12-18 december vorig jaar een mooie maatstaf. Het was toen iets van -3C (in het oosten) gemiddeld. Neem het maximale dagverbruik * 8kWh//m3 / 24 uur = vermogen in kW bij die omstandigheden.

De veel gebruikte koevlaas2-formule werkt met t jaarverbruik: jaarverbruik * 8 / 1650 = kW

Dat zou je een gevoel moeten gevel of die 16kW representatief is. Op zich is dat met 270m2 niet schokkend als het geen nieuwbouw is.

De 60m3 per maand in de zomer is overigens wel stevig... Maar dat kan met een groot gezin en een regendouche al snel 'normaal' zijn.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Afgelopen maart zat ik op 500 kuub, jij op 155. Hier een Nefit 32 kW ketel hangen die dat met twee vingers in zijn neus doet. 300m2 woonoppervlak en beperkt qua isolatie en kierafdichting ( monument).

Je huidige ketel is veel veel veel veel te zwaar en moet je niet als maatstaf nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hamsterhein schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:34:
Nu krijgen we tegenstrijdige adviezen. De ene installateur zweert bij een split-unit, terwijl de andere zweert bij een monoblock. Aan ruimte zowel binnen - als buiten is geen gebrek.
Monoblock!

Het mooie van een Monoblock is dat alle complexiteit in 1 apparaat zit, stroom erin, water erop en een thermostaat eraan en je bent klaar. Heb je een lekke koppeling, dan pak je een waterpomp tang en draait hem aan, of je vervangt hem. Dat kan iedere handige harrie en dat mag ook.
Bij een split-unit heb je koelleidingen, wat best wel ondingen kunnen zijn (zeker bij 16kW), die gekoppeld moeten worden (gesoldeerd/klem) en ik heb al van mijn 1 van mijn airco's gehad dat een koppeling is gaan lekken. Moet er een monteur komen die dat mag fixen & vullen (en in mijn geval nog het verkeerde gas heeft gebruikt, dus er mocht nog iemand anders langs komen). En een tankje R32 is ook niet voor niks, vacumeren kost zo een half uurtje, dat zijn ineens dure uren. En ik had veel moeite om een monteur te vinden die wilde werken aan 'niet zijn systeem'.
Plus dat een storing aan dat systeem heel lastig te zien is als leek. Mijn airco leek gewoon 'af te slaan', maar bleek al een tijd amper meer gas te hebben. Ben je zo een tijdje verder.

Een monoblock heeft maar 1 echt nadeel, en dat is als het ding kapot gaat met strenge vorst, dat het water in het apparaat kan bevriezen.
Voor de rest heb je 1 apparaat, dat je zo bij elke winkel kan kopen en zelf kan neerzetten. (De subsidie is even een ander verhaal net als het gewicht :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

TheGhostInc schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Monoblock!

Het mooie van een Monoblock is dat alle complexiteit in 1 apparaat zit, stroom erin, water erop en een thermostaat eraan en je bent klaar. Heb je een lekke koppeling, dan pak je een waterpomp tang en draait hem aan, of je vervangt hem. Dat kan iedere handige harrie en dat mag ook.
Bij een split-unit heb je koelleidingen, wat best wel ondingen kunnen zijn (zeker bij 16kW), die gekoppeld moeten worden (gesoldeerd/klem) en ik heb al van mijn 1 van mijn airco's gehad dat een koppeling is gaan lekken. Moet er een monteur komen die dat mag fixen & vullen (en in mijn geval nog het verkeerde gas heeft gebruikt, dus er mocht nog iemand anders langs komen). En een tankje R32 is ook niet voor niks, vacumeren kost zo een half uurtje, dat zijn ineens dure uren. En ik had veel moeite om een monteur te vinden die wilde werken aan 'niet zijn systeem'.
Plus dat een storing aan dat systeem heel lastig te zien is als leek. Mijn airco leek gewoon 'af te slaan', maar bleek al een tijd amper meer gas te hebben. Ben je zo een tijdje verder.

Een monoblock heeft maar 1 echt nadeel, en dat is als het ding kapot gaat met strenge vorst, dat het water in het apparaat kan bevriezen.
Voor de rest heb je 1 apparaat, dat je zo bij elke winkel kan kopen en zelf kan neerzetten. (De subsidie is even een ander verhaal net als het gewicht :+)
Als je marktontwikkeling bekijkt is de split passé, de ene na de andere monoblock komt op de markt en dan vooral in het propaansegment ivm het toekomstige verbod op F houdende middelen en middelen die een te hoge milieu belasting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
ds23man schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:44:
Afgelopen maart zat ik op 500 kuub, jij op 155. Hier een Nefit 32 kW ketel hangen die dat met twee vingers in zijn neus doet. 300m2 woonoppervlak en beperkt qua isolatie en kierafdichting ( monument).

Je huidige ketel is veel veel veel veel te zwaar en moet je niet als maatstaf nemen.
en is het nu zo dat een 16kw gemiddeld meer verbruikt dan een 12kw, ook als de 16kw op 75% vermogen draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hamsterhein schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

en is het nu zo dat een 16kw gemiddeld meer verbruikt dan een 12kw, ook als de 16kw op 75% vermogen draait?
Probleem is meer dat ie als een idioot gaat pendelen omdat ie de meeste tijd zijn vermogen niet kwijt kan op zijn laagste vermogen. Kan je niet het historisch verbruik bij de vorige eigenaar opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 17:07
ds23man schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Probleem is meer dat ie als een idioot gaat pendelen omdat ie de meeste tijd zijn vermogen niet kwijt kan op zijn laagste vermogen. Kan je niet het historisch verbruik bij de vorige eigenaar opvragen?
om even aan te vullen: Ik heb een 9kW panasonic gekocht 6kW die ik volgens de koevlaasmethode nodig heb. Het lukt nu net om enigzis pendelen te voorkomen maar eigenlijk heb ik een buffervat nodig. Gelukkig bouw ik volgend jaar uit waardoor ik verwacht dat het probleem opgelost is maar oversizen is inderdaad af te raden.

Daarnaast wil een hoger vermogen warmtepomp ook graag op een hogere frequentie verwarmen dan een maatje kleiner. Dit betekent ook een half uur meer geluid dan nodig. Na dat half uur is de pana er wel achter dat hij niet zo veel vermogen hoeft te leveren.

Omdat de panasonic standaard een ingebouwd backup element heeft was/is dat vaak een populaire keuze hier op tweakers. Toen LG beter beschikbaar was heeft die weer terrein gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
ds23man schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Navragen wordt lastig, de woning was van een meneer op leeftijd die is overleden en hij stookte flink (24/7 ruim boven de 20 graden). De rekening was 1500 euro per maand en daar zitten we nu al ruimschoots onder. Ik moet een inschatting maken ...

Er is ruimte in de technische ruimte naast de CV voor een buffervat

[ Voor 3% gewijzigd door Hamsterhein op 31-10-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
Vanaf welke datum in maart heb je gestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
sleuteloverdracht 9 maart, eind maart verhuisd. Verwarming wel snel wat lager gedraaid, wat verbruik lag enorm hoog. Geen idee of het aan het weer lag, of de afstelling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQg35js8WzNIMUMWFFhhlpqATiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMBueo98aB3hLxPUCpTkdnLl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bdG-XpthT-dypUBhAeozpo92gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3egsTgyoQOBlfpx9zDViPrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Tazzios

..

Ook al gekeken of je de CV ketel beter in kan regelen? Misschien staat die wel vreemd af gesteld en hem niet zo`n zware warmtepomp nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Bierviltje berekening: 26-28 maart had 70 m3 gebruik, bij 37 graaddagen. Kom je op ruwweg 6.000 m3 per jaar uit. Reken ik dat om met 1200 vollasturen, zit je op zo'n 40 kW dat je (op de piek) nodig hebt. Kies je daar vervolgens een hybride warmtepomp bij, dan zou 10 kW voldoende zijn.

Maar je hebt eigenlijk te weinig data voor een goed installatieontwerp en zou eigenlijk een warmteverliesberekening moeten laten maken. Houdt daarbij wel rekening met eventueel toekomstige isolatieplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Op basis van 10-10,5 maanden data verwacht ik dat mijn jaarlijks verbruik dit jaar op 14.500 kwh en 2700m3 gas uitkomt. Is 16kwh teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Die 10 maanden is dan denk ik april t/m januari. Mis je dus 2 wintermaanden (februari/maart). Op basis van graaddagen (720 voor feb/maart, 2600 per jaar), kom je omgerekend dan uit op 3.700 m3 per jaar.

Zelfde sommetje als hierboven met 1200 vollasturen en je komt op 25 kW uit. Maar ook hetzelfde advies: je hebt een warmteverliesberekening nodig. Je bent nu te veel aan het gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Skyaero schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:20:
Die 10 maanden is dan denk ik april t/m januari. Mis je dus 2 wintermaanden (februari/maart). Op basis van graaddagen (720 voor feb/maart, 2600 per jaar), kom je omgerekend dan uit op 3.700 m3 per jaar.

Zelfde sommetje als hierboven met 1200 vollasturen en je komt op 25 kW uit. Maar ook hetzelfde advies: je hebt een warmteverliesberekening nodig. Je bent nu te veel aan het gokken.
verbruik van 10 maanden is 1900m3, ik heb er zelf 2 wintermaanden van 400m3 elk bij opgeteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Een belangrijkje vraag: Ga je in de nabije toekomst nog verder verduurzamen (isoleren, glas vervangen, wtw ventilatie)?

En je spreekt over een hybride situatie (CV + warmtepomp), maar op dit moment ben je je warmtevraag full electric aan het afdekken. Bij een hybride situatie zou de warmtepomp een stuk kleiner kunnen. Bij toekomstige verduurzaming, zou je ook voor een tijdelijke hybride oplossing kunnen kiezen door nu een net te kleine warmtepomp te nemen die na de verwachte isolatie voldoende is en je tot die tijd overbrugt in een hybride opstelling met de CV ketel.

Ook belangrijke vraag is hoe je tapwater gaat afdekken in de toekomst, dat bepaalt ook of de warmtepomp 100% van de tijd beschikbaar is voor verwarming, of dat deze een periode per dag bezig is met verwarmen tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
frennek schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:33:
Een belangrijkje vraag: Ga je in de nabije toekomst nog verder verduurzamen (isoleren, glas vervangen, wtw ventilatie)?

En je spreekt over een hybride situatie (CV + warmtepomp), maar op dit moment ben je je warmtevraag full electric aan het afdekken. Bij een hybride situatie zou de warmtepomp een stuk kleiner kunnen. Bij toekomstige verduurzaming, zou je ook voor een tijdelijke hybride oplossing kunnen kiezen door nu een net te kleine warmtepomp te nemen die na de verwachte isolatie voldoende is en je tot die tijd overbrugt in een hybride opstelling met de CV ketel.

Ook belangrijke vraag is hoe je tapwater gaat afdekken in de toekomst, dat bepaalt ook of de warmtepomp 100% van de tijd beschikbaar is voor verwarming, of dat deze een periode per dag bezig is met verwarmen tapwater.
Het plan is om de buitengevel met isolatieplaten van 5-6cm dik te isoleren en wellicht dat er isolatiechip in de kruipruimte komen. Verder geen andere plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Zojuist een offerte ontvangen van 20.500 euro in de btw voor een LG lucht/water warmtepomp 16kW LG Buiten Unit Hydrosplit (HN1636M.NK5 / HU163MA.U33) plus volledige installatie (meng pomp e.d.) en demonteren van oude pompen en leidingwerk in de technische ruimte. Is dit een reëel bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
Hamsterhein schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:03:
Zojuist een offerte ontvangen van 20.500 euro in de btw voor een LG lucht/water warmtepomp 16kW LG Buiten Unit Hydrosplit (HN1636M.NK5 / HU163MA.U33) plus volledige installatie (meng pomp e.d.) en demonteren van oude pompen en leidingwerk in de technische ruimte. Is dit een reëel bedrag?
Het apparaat kost 5k.
Je zult nog een SWW vat en leidingwerk, verdelers en ander materiaal nodig hebben, zeg 3k?
Dan blijft er 7,5 k aan uren over, weet niet wat hun tarief is maar zeg 75 uur.
Dan kunnen ze 4 dagen sleutelen met z'n tweeën.
Zonder een beeld te hebben wat er allemaal moet gebeuren is het lastig te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Laatst online: 20:02
Je kunt wel makkelijk rekenen met uren en materiaal maar een installateur moet ook service en garantie verlenen en zijn bedrijf draaiende houden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamsterhein
Inmiddels een LG HM143MR monobloc plaatsen plaatsen en gisteren in bedrijf gesteld, mijn verbruik is wel geëxplodeerd. Zie verbruik (100+ kwh gisteren). Is dat normaal bij in het bedrijf stellen of moet ik me zorgen maken?

En is 14kwh voldoende voor een woning van 360m2 (niet alle ruimtes hoeven wat mij betreft verwarmd moeten worden ). 80m2 is een nieuwe dakopbouw, rest is jaren 70. Ze hebben trouwens de CV ketel en de boiler afgevoerd en een warmtepompboiler 270 liter geplaatst. Ik had een 16kwh besteld, maar was helaas twee dagen weg voor werk. Volgens de installateur is 14kwh ruim voldoende, maar graag een second opinion. Dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMiTD_S_nPqwIJd4xz5SJ4DC9Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8qaMk9n84rfQXDPJmWe8b2D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Hamsterhein Mijn anders zo heldere glazenbol is bij jouw vragen spontaan gebarsten.
Of je je zorgen moet maken? Geen flauw idee O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Hamsterhein schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:42:
Inmiddels een LG HM143MR monobloc plaatsen plaatsen en gisteren in bedrijf gesteld, mijn verbruik is wel geëxplodeerd. Zie verbruik (100+ kwh gisteren). Is dat normaal bij in het bedrijf stellen of moet ik me zorgen maken?

En is 14kwh voldoende voor een woning van 360m2 (niet alle ruimtes hoeven wat mij betreft verwarmd moeten worden ). 80m2 is een nieuwe dakopbouw, rest is jaren 70. Ze hebben trouwens de CV ketel en de boiler afgevoerd en een warmtepompboiler 270 liter geplaatst. Ik had een 16kwh besteld, maar was helaas twee dagen weg voor werk. Volgens de installateur is 14kwh ruim voldoende, maar graag een second opinion. Dank

[Afbeelding]
Is je huis echt 360 vierkante meter (en je dakopbouw 80 vierkante meter), of bedoel je kubieke meter? Blijkbaar heb je een gigantisch huis :P Dan lijkt me 50 kWh meer op 1 dag niet extreem veel.

En wat was je gasverbruik de laatste tijd?
dunklefaser schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:43:
@Hamsterhein Mijn anders zo heldere glazenbol is bij jouw vragen spontaan gebarsten.
Wat heeft TS hier aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 20-04-2024 11:48 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
dunklefaser schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:43:
ik zal je helpen de scherven bijeen te rapen. Vraag is of dit normaal extra verbruik is of dat het te maken heeft met de installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Hahn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:46:
[...]

Is je huis echt 360 vierkante meter (en je dakopbouw 80 vierkante meter), of bedoel je kubieke meter? Blijkbaar heb je een gigantisch huis :P Dan lijkt me 50 kWh meer op 1 dag niet extreem veel.

En wat was je gasverbruik de laatste tijd?
[...]

Wat heeft TS hier aan?
Zie bijgaand het gasverbruik van de laatste twee maanden en deze maand (met name sanitair)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdpRf5oCj-bu33x_kN5p-o7VtBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XgFgIj35dsKKkoGMZC7PYY0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAJlE1pJ8r3Jznaf7HGkDjsIVaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvsA8OOwW3vrYNsOWf7CqW7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS81cYbIohyBy2NNA30R8XQKeug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6kji5Z1rfSozgkZkbSYArG9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Tazzios

..

Wacht gewoon af wat hij op normale dagen doet. Als hij de eerste dag 270 liter heeft moeten verwarmen zal die wat meer stroom nodig hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Tazzios schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:56:
Wacht gewoon af wat hij op normale dagen doet. Als hij de eerste dag 270 liter heeft moeten verwarmen zal die wat meer stroom nodig hebben gehad.
De warmtepompboiler is woensdag al geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
het duurt trouwens ruim een minuut voordat het water in de keuken op temperatuur is, de badkamer is wel snel op temperatuur (iets langzamer dan met de cv ketel en oude boiler toendertijdl). De installateur geeft aan dat dat door de afstand komt ...... De nieuwe warmtepompboiler is geplaatst op dezelfde plek als de oude boiler. Voor de installatie werkte het als een trein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Of 14 kW genoeg is kom je pas in een koude winter achter. De kans is groot van wel.

100 kWh per dag, OK - maar dat is zo te zien het totaal, terwijl je voor de WP ook al op 35-50 per dag zat. Dat is trouwens extreem hoog! 3-4x van het gemiddelde 4-persoons huishouden in NL.

De gemiddelde temperatuur zit rond de 7 graden nu. Als de WP zo'n 50-70 kWh voor zijn rekening nam bij COP=4 zou je dan 200-300 kWh aan warmte het huis in hebben gestookt op 1 dag. Dat is het equivalent van 25 - 35 m3 gas in de oude situatie.

Nu zijn de laatste dagen ineens weer wat frisser, maar kijkend naar de eerdere april-grafiek van jouw gasverbruik kan dat toch eigenlijk bijna niet kloppen, zelfs niet in zo'n groot huis.

Eerste vermoeden zou zijn dat er een COP=1 hitte-element in zit als backup-verwarming. Deze staan standaard nogal eens veel te aggressief ingesteld - vaak afhankelijk van temperatuur gemeten door de buitensensor, die de laatste dagen best laag kan komen (komende nacht 2 graden?). Dus dan is zaak dat beter in te regelen. In dit stadium zou ik daarover eerst maar eens+ de installateur bellen, voordat je zelf in een 2 dagen oude installatie aan het rommelen slaat.

Heb je een P1-meter waarmee je het verbruik in je meterkast realtime kunt volgen? Dat zou nu erg nuttig zijn. Kan ook door gewoon zelf eens op je meter te kijken. Als daar erg hoge pieken in zitten, van 6-9 kW (momentopname) - en dan natuurlijk niet terwijl je net het inductie-fornuis en de oven op standje max had gezet, dan is er vrijwel zeker sprake van een COP=1 bijverwarming. Interessant om naar te kijken als het de komende nachten/ochtenden weer flink koud wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 20-04-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Wilke schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:45:
100 kWh per dag, OK - maar dat is zo te zien het totaal, terwijl je voor de WP ook al op 35-50 per dag zat. Dat is trouwens extreem hoog! 3-4x van het gemiddelde 4-persoons huishouden in NL.
Het klinkt mij ook als flink veel, maar het gaat ook wel om een vrijstaand huis van 360 m2, dat is letterlijk 3x zo groot als het gemiddelde huis van een gemiddeld 4-persoons huishouden. En dan dus ook nog vrijstaand, wat ook niet helpt bij het warm houden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Hahn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:51:
Het klinkt mij ook als flink veel, maar het gaat ook wel om een vrijstaand huis van 360 m2, dat is letterlijk 3x zo groot als het gemiddelde huis van een gemiddeld 4-persoons huishouden. En dan dus ook nog vrijstaand, wat ook niet helpt bij het warm houden.
Ja eens, maar dan nog matcht het totaal niet met de recente grafiek van het gasverbruik - als ik dingen verkeerd/te kort door de bocht heb geinterpreteerd, hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:56
Maart was 280 graaddagen in De Bilt.
Er is 356m3 verbruikt.
Dus 1,27m3/graaddag

Bij een gemiddeld CV systeem komt er 8,5kWh/m3 aan warmte vrij.

Ofwel 10,8kWh/graaddag

Maart was… 280 graaddagen….
Ofwel er was 3000kWh thermisch nodig.

Een matig werkende warmtepomp heeft daar 1000kWh elektrisch voor nodig. Bij goede werking 750kWh.

Je verwacht dus 25-35kWh elektrisch per gemiddelde maart 2024 dag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dit is blijkbaar het grote gis topic :>
Op het display (bedienpaneel) van de LG zal toch wel iets staan, al is het maar een schatting?
Stel dat er een element is gemonteerd en lekker fout ingesteld zodat ie de helft van het verbruik doet...
Verder heb je een afgekoelde woning om op te stoken, dat geeft geen realistisch beeld denk ik.
Vreemd trouwens dat wij dat soort dingen die in elke handleiding staan moeten uitleggen, heeft de installateur helemaal niks verteld en wil ie niet weten of het wel goed werkt?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Inmiddels zijn we 2-3 maanden verder. Het water wordt in de nieuwe opstelling (LG WH270 warmtepompboiler en LG THERMA Warmtepomp 14kW HM143MR.U34) niet zo snel warm als voorheen met de CV ketel Nefit TopLine HR 70 II en 200 liter Nefit boiler. Het duurt bijna twee minuten voordat het water in de keuken warm is, het douchewater boven de technische ruimte waar de warmtepompboiler geïnstalleerd is, wordt wel redelijk snel warm

Als ik het goed begrepen heb van de installateur is de warmtepomp voor de (vloer)verwarming en de warmtepompboiler voor het tapwater. De installateur geeft aan de de CV ketel een enorm krachtige pomp had, veel sterker dan de warmtepompboiler, en dat het water omdat de leidingen kriskras door de kruipruimtes lopen een grote afstand (30 meter) moeten overbruggen. Nu is het wel zo dat nadat we gedouched hebben, het tapwater in de keuken wel snel warm is .....

Oplossing, aldus de installateur, is het plaatsen van de close in boiler in de keuken en accepteren dat andere kranen in huis geen warm water hebben.

Is dit de enige oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:43
Hamsterhein schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:36:
Inmiddels zijn we 2-3 maanden verder. Het water wordt in de nieuwe opstelling (LG WH270 warmtepompboiler en LG THERMA Warmtepomp 14kW HM143MR.U34) niet zo snel warm als voorheen met de CV ketel Nefit TopLine HR 70 II en 200 liter Nefit boiler. Het duurt bijna twee minuten voordat het water in de keuken warm is, het douchewater boven de technische ruimte waar de warmtepompboiler geïnstalleerd is, wordt wel redelijk snel warm

Als ik het goed begrepen heb van de installateur is de warmtepomp voor de (vloer)verwarming en de warmtepompboiler voor het tapwater. De installateur geeft aan de de CV ketel een enorm krachtige pomp had, veel sterker dan de warmtepompboiler, en dat het water omdat de leidingen kriskras door de kruipruimtes lopen een grote afstand (30 meter) moeten overbruggen. Nu is het wel zo dat nadat we gedouched hebben, het tapwater in de keuken wel snel warm is .....

Oplossing, aldus de installateur, is het plaatsen van de close in boiler in de keuken en accepteren dat andere kranen in huis geen warm water hebben.

Wat een warrig verhaal.
Praat je nu over sanitair warm water?

Is het een systeem met een ringleiding en pomp?
Ik denk het wel, dat werkt overigens niet goed met een warmtepomp boiler.

Theoretisch is een boiler een boiler. Als je nefit boiler 60C heeft en deze ook dan zou het niks moeten uitmaken en niet langer duren voordat je warmwater hebt.
Ik denk dat de installateur het wel snapt maar het niet aan je uitgelegd krijgt.

Een goede optie is iig een hotfill boiler in de keuken te zetten en de rest niet aan te passen.
Dan heb je binnen 3 sec gloeiend heet water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hamsterhein schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:36:

Dit soort verhalen hoor ik vaker van mensen die warmtepompen hebben laten installeren. Achteraf blijkt het vaak een kwestie van instellen/afregelen zijn. Maar lang niet alle installateurs hebben dit in de vingers. Wellicht zou je zelf de handleidingen van de apparatuur een nauwkeurig kunnen bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Technician- schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Wat een warrig verhaal.
Praat je nu over sanitair warm water?

Is het een systeem met een ringleiding en pomp?
Ik denk het wel, dat werkt overigens niet goed met een warmtepomp boiler.

Theoretisch is een boiler een boiler. Als je nefit boiler 60C heeft en deze ook dan zou het niks moeten uitmaken en niet langer duren voordat je warmwater hebt.
Ik denk dat de installateur het wel snapt maar het niet aan je uitgelegd krijgt.

Een goede optie is iig een hotfill boiler in de keuken te zetten en de rest niet aan te passen.
Dan heb je binnen 3 sec gloeiend heet water.
Bijgaand de oude foto's van de leidingen. De rechter is (mits ik het goed begrepen heb) van het tap water. Zijn dit de ringleidingen en pomp? En wat is wijsheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnSGKENyBKWE0x1FafJHanJzyRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsMD1ZERcvNBUpb8b2vMWdoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyh_4pec2z0hT5gwy2m6IftCqQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fyItUCYDJ8AnBZv7CAQcq0N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Prisma16 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Dit soort verhalen hoor ik vaker van mensen die warmtepompen hebben laten installeren. Achteraf blijkt het vaak een kwestie van instellen/afregelen zijn. Maar lang niet alle installateurs hebben dit in de vingers. Wellicht zou je zelf de handleidingen van de apparatuur een nauwkeurig kunnen bestuderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vih3eQtEEYPCrwjrB-hYo5DEIQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OHkGG01GClbIdcO5FERDwye.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is exact instelbaar? Begrijp ik het goed dat het wrs niet met de lengte van de leidingwerk te maken heeft? De aansturing van de pompen vindt volgens mij via deze kast plaats

[ Voor 3% gewijzigd door Hamsterhein op 14-07-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 10:03
@Hamsterhein als je zegt dat de kraan die 2 min nodig heeft om warm te worden 30m aan leiding van de boiler vandaan zit. Besef dan wel dat als het gewoon normale leiden zijn van 1.2cm diameter ongeveer een emmer(13 liter) water moeten vullen voordat het warme water de kraan heeft bereikt. En dat het warme water wat minder warm aanvult dan met de CV dat klopt waarschijnlijk ook omdat daar 60 graden bij kraan gemeten word inplaats van bij de WPB waar 60 graden in het vat gemeten word.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
aegis schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:35:
@Hamsterhein als je zegt dat de kraan die 2 min nodig heeft om warm te worden 30m aan leiding van de boiler vandaan zit. Besef dan wel dat als het gewoon normale leiden zijn van 1.2cm diameter ongeveer een emmer(13 liter) water moeten vullen voordat het warme water de kraan heeft bereikt. En dat het warme water wat minder warm aanvult dan met de CV dat klopt waarschijnlijk ook omdat daar 60 graden bij kraan gemeten word inplaats van bij de WPB waar 60 graden in het vat gemeten word.
Helder verhaal. Met de CV ketel was het alleen instant warm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als ik naar de plaatjes kijk en zie dat de Siemens RVL472 CV regeling uit 2002 nog lijkt te werken dan ga ik me afvragen of dat de warmtepomp niet compleet ontregelt.
Het lijkt wel of al het oude cv spul incl. de doorgeroeste zooi bovenin ongewijzigd is gebleven.
Ik ga bijna aan stadsverwarming denken met zo'n ringleiding bovenaan.
Het tapwater lijkt op de meest rechter pomp te zitten, normaal gesproken is de leidingdruk voldoende om tapwater te laten stromen via een (wp)boiler maar wellicht zit het hier anders.
Nog steeds gissen dus, ik neem aan dat de rode en blauwe buizen van de wp komen maar waar ze op zitten?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:07:
Als ik naar de plaatjes kijk en zie dat de Siemens RVL472 CV regeling uit 2002 nog lijkt te werken dan ga ik me afvragen of dat de warmtepomp niet compleet ontregelt.
Het lijkt wel of al het oude cv spul incl. de doorgeroeste zooi bovenin ongewijzigd is gebleven.
Het tapwater lijkt op de meest rechter pomp te zitten, normaal gesproken is de leidingdruk voldoende om tapwater te laten stromen via een (wp)boiler maar wellicht zit het hier anders.
Nog steeds gissen dus, ik neem aan dat de rode en blauwe buizen van de wp komen maar waar ze op zitten?
Om het geheel soepeltje te laten werken zou deze "oude" pomp-regelaar goed moeten samenwerken met de regelingen van de warmtepomp en de boiler. Kan uiteraard maar is wel een uitdaging.

De oplossing van de installateur, doe er maar een close-in boiler tussen, is natuurlijk van de categorie "gooi er maar een aspirientje in"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Hamsterhein schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:13:
[...]

Bijgaand de oude foto's van de leidingen. De rechter is (mits ik het goed begrepen heb) van het tap water. Zijn dit de ringleidingen en pomp? En wat is wijsheid?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dag Hammerstein.

Je hebt idd een circulatie leiding op je warm water leiding. Deze zorgt dat warm water continue wordt rondgepompt en zorgt dat je gelijk warmwater hebt uit je kraan.
Vanaf de verste punten loopt warm water terug naar de boiler via de pomp.

Nu het probleem, eerst werd het gelijk warm in de keuken en nu niet meer.
Dan is daar wat gewijzigd. Misschien is de tapwaterpomp kapot. Dit een Grundfos N type.
Of de installateur heeft eea dicht gedraaid.
Warmtepomp boilers geven vaak storing bij een tapwatercirculatiepomp dus misschien kranen dichtgezet of eea ook geknepen.

Nu is zo’n circulatie leiding echt een energievreter door de afkoeling van de leiding over al die meters.

Ik vind daardoor dat de closein boiler een goed idee. Ik denk dat de douche/badkamer veel dichterbij de boiler zit; is dit zo?

Vraag dat eens na. Dan laat de circulatie pomp en leiding weghalen. Een close in in de keuken. Dat bespaart je minimaal 20kwh per dag.

Ps heb je een foto van de warmtepomp boiler hoe die is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Speedy-Andre schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:07:
Hier een aantal foto's van de huidige situatie, waaronder de rode en blauwe buizen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4eVtgVYeGZh7n-HtMLf0C4ji0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fC7LuKQqbRmTE1kRrnuIU2Eg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gxK2V2IU_gxeFte0MhKmXeoxko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUc9wzmcnZ0Jwu9YR3rl1Tz0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Technician- schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:50:
[...]

Dag Hammerstein.

Je hebt idd een circulatie leiding op je warm water leiding. Deze zorgt dat warm water continue wordt rondgepompt en zorgt dat je gelijk warmwater hebt uit je kraan.

Dan is daar wat gewijzigd. Misschien is de tapwaterpomp kapot. Dit een Grundfos N type.
Warmtepomp boilers geven vaak storing bij een tapwatercirculatiepomp dus misschien kranen dichtgezet of eea ook geknepen.

Nu is zo’n circulatie leiding echt een energievreter door de afkoeling van de leiding over al die meters.

Ik vind daardoor dat de closein boiler een goed idee. Ik denk dat de douche/badkamer veel dichterbij de boiler zit; is dit zo?

Vraag dat eens na. Dan laat de circulatie pomp en leiding weghalen. Een close in in de keuken. Dat bespaart je minimaal 20kwh per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4eVtgVYeGZh7n-HtMLf0C4ji0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fC7LuKQqbRmTE1kRrnuIU2Eg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gxK2V2IU_gxeFte0MhKmXeoxko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUc9wzmcnZ0Jwu9YR3rl1Tz0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPoIjuQqivb74ES-0cgMIvcb6Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6blPbqSocB0sk3D2tPlQlaNI.jpg?f=fotoalbum_large
Technician- schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:50:
[...]

Dag Hammerstein.

Bijgaand de fotos van de huidge installatie. De pompen zijn d8 ik voor de vloerverwarming, convectorputten, radiatoren en convectorputten en tapwater. Zou je alle pompen verwijderen? En/of het hele systeem? Of volstaat een close-in boiler voor het tapwater in de keuken en bijkeuken. De douche zit idd veel dichterbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die monteur heeft iets met knietjes en bochten, wat zal dat een weerstand en geruis geven :/
Wellicht heb je op die manier de pompen toch nodig, zeker als alles op het (buffer?)vat zit en het grote circuits zijn met veel inhoud.
Een deel van het verbruik zit in naar ik aanneem de 3 pompen die ook draaien wanneer de wp niet verwarmt.
Dat verbruik was er voorheen met een cv-ketel ook dus dat kan je niet als extra zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Hamsterhein schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]

Bijgaand de fotos van de huidge installatie. De pompen zijn d8 ik voor de vloerverwarming, convectorputten, radiatoren en convectorputten en tapwater. Zou je alle pompen verwijderen? En/of het hele systeem? Of volstaat een close-in boiler voor het tapwater in de keuken en bijkeuken. De douche zit idd veel dichterbij
Zou eerst alleen de tapwaterpomp en circ leiding laten verwijderen. En gelijktijdig een close-in boiler laten plaatsen.

Voor de cv: eerst maar eens aanzien een winter. Wat de installateur wel moet doen is de regelingen van de driewegkleppen blokkeren zodat deze altijd vol openstaan en niet mengen. Zodat de aanvoertemp van de warmtepomp direct in de afgifte komt.
Pagina: 1