Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G00Fy
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-01 15:59
Mijn vraag is heel simpel.

Zakelijk leasen is vaak goedkoper dan een private lease.

Mijn idee zou dan zijn om een EZ op te richten, en daarmee een lease af te sluiten.
Dan ben ik toch goedkoper uit?

In de toekomst ben ik wel van plan werkzaamheden uit te voeren middels de EZ.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Tel even de bijtelling op bij het leasebedrag, en als je geen omzet hebt kun je ook niks voor belasting doen. Dus dan is het (veel) duurder dan prive iets leasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-series22
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-06 09:40
Denk dat je de bijtelling even vergeet.
Sowieso is die constructie niet heel slim. Bij een controle zal je waarschijnlijk wel door de mand vallen en een flinke heffing kunnen verwachten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Prachtig dit.

Waarom daar stoppen G0ofy? Ik heb wel eens gehoord dat bedrijven ook geen 21% BTW hoeven te betalen! Hoezo inflatie en koopkracht verlaging.

Gewoon bedrijfje oprichten, bam, 21% goedkoper leven!

Helaas werkt het zo niet. Je zult echt werkzaamheden moeten verrichten, het uren criterium halen, en leasebedrijven willen zekerheid in de vorm van jaarrekeningen om te zien dat je bedrijf wel genoeg binnenkrijgt om die leaseauto op te kunnen hoesten.

Daarna komt de bijtelling nog om de hoek.

Ik zou het laten varen als ik jou was :Y)

[ Voor 132% gewijzigd door DutchManticore op 31-10-2023 09:11 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Zijn eenmanszaak is geen eigen rechtspersoon, maar gewoon hijzelf. Dus, zolang hij het leasebedrag gewoon privé betaalt en geen zakelijke kosten opvoert is er toch niets aan de hand? Dan is het gewoon een overeenkomst met G00Fy met een bedrijfsnaam boven aan de overeenkomst.

Maar, ik ben hier echt geen expert in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G00Fy
FiXeR.nl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:54:
Tel even de bijtelling op bij het leasebedrag, en als je geen omzet hebt kun je ook niks voor belasting doen. Dus dan is het (veel) duurder dan prive iets leasen.
Stel het gaat niet om een wereld bedrag, voor het gemak €20k. Bij benadering is dat €140 p/m.
Daar tegen over staat ik onbeperkt km's kan rijden. Iets wat bij een private lease veel duurder kan uitpakken.
G-series22 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:56:
Denk dat je de bijtelling even vergeet.
Sowieso is die constructie niet heel slim. Bij een controle zal je waarschijnlijk wel door de mand vallen en een flinke heffing kunnen verwachten.
Wat voor controle willen ze gaan doen waarmee ik door de mand kan vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:49
Ook een zakelijk leasetarief is o.a. gebaseerd op kilometers. Dus rijd je meer dan gaat het tarief omhoog.

Dus als die 140eu gebaseerd is op 10.000km per jaar en je rijdt in het eerste jaar een veelvoud daarvan dan gaat die 140eu ook omhoog. Dat kan na het eerste jaar, na twee jaar of je rekent pas af aan het einde van het contract, maar je betaald het echt wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoe kom je erbij dat je onbeperkt kan rijden op zakelijke lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G00Fy
FiXeR.nl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:11:
Hoe kom je erbij dat je onbeperkt kan rijden op zakelijke lease?
Je hebt gelijk, ik keek er over heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35

Bever!

3

Het verschil tussen private lease en zakelijk is 21%btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

G00Fy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Stel het gaat niet om een wereld bedrag, voor het gemak €20k. Bij benadering is dat €140 p/m.
Daar tegen over staat ik onbeperkt km's kan rijden. Iets wat bij een private lease veel duurder kan uitpakken.
Welk zakelijk leasecontract vergelijk je dan met welk private leasecontract? ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
[...]

Bij een zakelijke auto betaal je bijtelling. Meestal kun je dat compenseren doordat de leaskosten fiscaal aftrekbaar zijn, maar zonder omzet gaat dat niet op. En zonder die voordelen lijkt het me sterk dat een private lease duurder is. Ook je kilometers zijn bij zakelijk net zo goed niet onbeperkt. Je betaalt ook daar voor de afgesproken max aantal kilometers (wat ook logisch is, want dat bepaalt voor een groot deel de kosten voor de leasemaatschappij)
[...]
Geen omzet, als bedrijf moet je cijfers opgeven bij de belastingdienst en die zullen bij jou nogal laag zijn. De vraag is of daar verder wat mee gebeurd omdat je met heel lage cijfers ook geen voordelen hebt om een bedrijf te zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G00Fy
https://www.higherlevel.n...ak-geen-omzet-wel-kosten/

Hieruit kun je deels opmaken dat het wel mogelijk is. Alleen is het nog steeds de vraag of je het moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
G00Fy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:52:
Mijn idee zou dan zijn om een EZ op te richten, en daarmee een lease af te sluiten.
Dan ben ik toch goedkoper uit?
Er zijn meer bedrijven die alleen zakelijk aanbieden (Makro is/was een bekend voorbeeld, zelf heb ik Bouwmaat, Technische Unie en nog wat andere accounts.).

Er is geen enkel probleem met dingen privé kopen op de zaak en die dan direct weer als privé bestempelen.
Op die manier kun je bij sommige groothandels ineens wel kopen, of van speciale regelingen gebruik maken (op rekening).

Houd er wel rekening mee dat je als consument meestal iets beter beschermd bent dan als zakelijke klant. Denk aan restocking fees ipv gratis kunnen retourneren.
Maar als er een voordeel te halen is en het risico is beperkt/te overzien/niet van toepassing, dan is het zeker een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

G00Fy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:15:
https://www.higherlevel.n...ak-geen-omzet-wel-kosten/

Hieruit kun je deels opmaken dat het wel mogelijk is. Alleen is het nog steeds de vraag of je het moet willen.
Dan lees je imho wel heel selectief, als jouw take-home-message van dat draadje is dat het goed mogelijk is :D

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-series22
[...]

[...]

Nou, toon maar aan wat je voor werkzaamheden in je eenmanszaak hebt verricht. Wat heb je aan acquisitie gedaan, wat heb je er nog meer voor aangeschaft, hoeveel uren heb je er in gestopt en toon het eens aan? Als ze alleen een eenmanszaak met een auto en een telefoonabonnement zien, dan is het vrij gemakkelijk te zien dat dit een schijn-eenmanszaakje is om wat belastingvoordeel te halen. Denk je niet dat anders iedereen dit wel zou doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

G-series22 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Nou, toon maar aan wat je voor werkzaamheden in je eenmanszaak hebt verricht. Wat heb je aan acquisitie gedaan, wat heb je er nog meer voor aangeschaft, hoeveel uren heb je er in gestopt en toon het eens aan? Als ze alleen een eenmanszaak met een auto en een telefoonabonnement zien, dan is het vrij gemakkelijk te zien dat dit een schijn-eenmanszaakje is om wat belastingvoordeel te halen. Denk je niet dat anders iedereen dit wel zou doen?
Er is geen belastingvoordeel... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-series22
Bever! schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Er is geen belastingvoordeel... :O
Je krijgt BTW terug terwijl je geen ondernemer bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G00Fy
G-series22 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Tot €20k omzet ben je niet BTW plichtig, dus ook geen aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
G-series22 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Je bent voor de belastingdienst geen ondernemer. Hooguit kun je gebruik maken van de KOR, maar zelfs dat lijkt onhaalbaar met het huidige verhaal.

Ook al zou je daar wel voor in aanmerking komen, heb je alsnog geen recht om je 21% btw terug te krijgen ;)

Edit:
https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

[ Voor 20% gewijzigd door Koekstra op 31-10-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-series22
G00Fy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Tot €20k omzet ben je niet BTW plichtig, dus ook geen aftrek.
Doel je op de KOR? Of waar haal je dit vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-06 21:38
Je kan met een KvK een financial lease prive afsluiten. Dit heb ik ook gedaan. Geen beperkingen etc etc. Wat je doet is dat je met een KvK inschrijving niet die hele administratieve rompslomp hoeft aan te leveren die je normaal als particulier WEL moet aanleveren bij het afsluiten van een (financial) lease. Heb eventueel meerdere maatschappijen voor je die hier wel bekend mee zijn. Denk aan BDlease, V Mossel etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

CryptoNL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:25:
Je kan met een KvK een financial lease prive afsluiten. Dit heb ik ook gedaan. Geen beperkingen etc etc. Wat je doet is dat je met een KvK inschrijving niet die hele administratieve rompslomp hoeft aan te leveren die je normaal als particulier WEL moet aanleveren bij het afsluiten van een (financial) lease. Heb eventueel meerdere maatschappijen voor je die hier wel bekend mee zijn. Denk aan BDlease, V Mossel etc.
Dus nu betaal je bijtelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-06 21:38
@Bever! Nope. Eigenlijk lease je hem prive, maar het is een klein maasje in de wet. Je hoeft dus niets aan te leveren. KvK is passief zo gezegd.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:23
met de KOR betaal je wel btw over de inkopen, wat je leverancier (verplicht) in rekening brengt.

de KOR is doorgaans ongunstig als je veel zakelijke klanten (met btw aftrek) hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Je kunt natuurlijk ook gewoon een auto kopen?

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bever! schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Dus nu betaal je bijtelling ?
Met alleen een KvK inschrijving ben je geen ondernemer voor de belastingdienst. Geen belastingplicht als ondernemer is geen bijtelling, maar ook geen aftrek van kosten.

Veel zakelijke instellingen nemen genoegen met alleen een KvK inschrijving om aan te tonen dat je zakelijk afnemer bent. Denk ook aan het pasje van de Staples/Office Centre en de Makro, gaat daar net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vraag is maar of de leasemaatschappij een leasecontract wil afsluiten. Vaak moet je een kredietcheck doen. Als je niets doet in je eenmanszaak wordt dat lastig en zal je of geweigerd worden of krijg je aanvullende voorwaarden (lees kosten).
Wellicht ligt het aan de leasemaatschappijen waar we zaken mee doen maar ik moest toch echt door een kredietcheck heen met een BV die al een tijd bestaat.

[ Voor 58% gewijzigd door PolarBear op 31-10-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

G00Fy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:52:
Mijn vraag is heel simpel.

Zakelijk leasen is vaak goedkoper dan een private lease.
weet je dat wel zeker, vaak zijn zakelijke prijzen nog zonder BTW en in mijn ervaring helemaal niet goedkoper.

Technisch zie ik weinig problemen om "zakelijk" af te sluiten maar alleen 100% prive te gebruiken (en te betalen) Dan wordt het ook geen zakelijk vervoersmiddel dus ook geen bijtelling (immers geen zakelijke grondslag).

Let wel op dat je geen consumentenbescherming meer hebt als je zakelijk gaat afsluiten .
Je kan met een KvK een financial lease prive afsluiten.
Financial lease is een sjiek woord voor Lening. Is dat echt financieel interessant?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 09:42

De kosten per maand voor de lease zelf zijn dan wellicht relatief laag, maar er komen andere kosten bij wanneer een je een constructie gebruikt om als ondernemer te leasen.
Wanneer je meer dan 500 km per jaar privé rijdt, dan wordt je geacht 22% van de nieuwwaarde van de auto te aan de onderneming te hebben onttrokken (in de loonbelasting geldt hetzelfde, waar het 'bijtelling' heeft), waarover je inkomstenbelasting moet betalen.

In jouw voorbeeld is de onttrekking (bijtelling) 22% x € 20.000 = € 4.400. Dit komt bovenop je inkomen uit loondienst.
Dan is de extra te betalen inkomstenbelasting in de eerste schijf (tot € 73.032) 36,93% x € 4.400 = € 1.625
Dus per maand komt er nog eens € 135 extra aan kosten bij. Ben je dan nog seeds goedkoper uit dan private lease?

Je kan natuurlijk gokken dat de belastingdienst nergens achter komt en de onttrekking niet in je belastingaangifte opgeven. Maar dat is fraude en de boete daarop is 100%.
In aanloop tot de voor-ingevulde aangifte voor ondernemers zijn er ook steeds meer bedrijven, zoals leasebedrijven, die hun fiscaal relevante gegevens aan de belastingdienst doorgeven, dus de kans dat je door de mand valt wanneer je niets opgeeft wordt ook steeds groter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Rizzi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:39:
Je kunt natuurlijk ook gewoon een auto kopen?
Nee want dan wordt het een auto die bij zijn inkomen past en het moet natuurlijk wel een paar stapjes hoger.

Dan maar met creatieve oplossingen / fraude

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 31-10-2023 13:40 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
DutchManticore schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Nee want dan wordt het een auto die bij zijn inkomen past en het moet natuurlijk wel een paar stapjes hoger.

Dan maar met creatieve oplossingen / fraude
Dit is geen fraude en mag gewoon. Dat je het niet netjes vindt mag natuurlijk, maar daarmee is het nog geen fraude.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-06 22:27

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Gaat vrij lastig worden bij een betrouwbare leasemaatschappij. Die doen namelijk een acceptatie / kredietcheck :-) Als je geen omzet kan aantonen is de kans op afkeur van de aanvraag vrij groot.

Daarnaast krijg je, zoals hierboven al is aangegeven, bijtelling bij 500 of meer privékilometers. Betwijfel of dat allemaal goedkoper gaat zijn dan een mooie privatelease deal.

[ Voor 57% gewijzigd door Dynazap op 31-10-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Zakelijke lease staat verder los van bijtelling of niet als het om een eenmanszaak gaat.

Auto blijft keuzevermogen, dus je mag gewoon kiezen om voor de inkomstenbelasting en btw de auto privé te houden, maar hem wel deels zakelijk te rijden.

Echter het probleem van jaarcijfers/omzet etc. zal je inderdaad niet omheen kunnen. Mocht hier niet naar gevraagd worden dan heb je nog de volgende vraag, is het wel goedkoper, aangezien de meeste maatschappijen een ex. btw prijs voorschotelen en ja die kan je ook niet aftrekken dan.
Dus reken je zelf niet te snel rijk.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:53
In de reakties wordt vaak gesproken over bijtelling.

Nou is er alleen sprake van bijtelling conform we welbekende percentages van de cataloguswaarde als de situatie aan bepaalde voorwaarden voldoet:

1. auto is van de onderneming (lease, huur, koop maakt niet uit)
2. auto wordt gereden door iemand die in de onderneming werkt (eigenaar eenmanszaak, DGA BV of werknemer)
3. auto wordt primair zakelijk gebruikt en daarnaast prive

Nummers 2 en 3 zouden niet van toepassing zijn als je een aparte onderneming opricht met als enige doel om een auto te leasen. Er is eigenlijk geen sprake van een arbeidsrelatie en al helemaal niet van zakelijk gebruik van de auto. Ik vermoed dan een belastinginspecteur in dit geval zou oordelen dat de auto gewoon prive is.

Verder is het maar zeer de vraag of zakelijke lease goedkoper uitkomt. Het lijkt goedgoper in de internet-advertenties maar dat komt gewoon door de ex-BTW prijs.

Verzekeringen op auto's die zakelijk worden gereden zijn veel duurder, daardoor zal een zakelijke lease vaak duurder uitkomen dan een private lease.
Pagina: 1