Advies thermostatische kraan vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 14:26
Ik ben momenteel bezig met het installeren van nieuwe thermostatische kranen in huis omdat ik deze nodig heb voor slimme thermostaten.
Op de begane grond (woonkamer en keuken) heb ik vloerverwarming en op de 1e en zolder radiatoren.
Ik heb gekozen voor de heimeier e-clipse kranen vanwege de automatische debiet- en drukregeling.
Daarnaast heb ik Plugwise zodat ik gebruik kan maken van zoneregeling.

Nu mn vraag; ik wil de vloerverwarming ook als één ‘radiator’ willen sturen in deze zoneregeling en ga dus ook een thermostatische kraan op de retour van de vloerverwarming zetten. Maar is de heimeier e-clipse hier wel geschikt voor? En zo ja, hoe moet je deze instellen qua flow? Gezien dit het enige is wat je wel moet instellen.

Dank alvast!

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De retourtemperatuur zegt weinig tot niets over de temperatuur in de verwarmde ruimte. Dat los je normaal op met een voeler/thermostaat in die ruimte die gekoppeld is aan de kraan op je groep.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Normale e-clipse ventielen zijn tot 150l/u

Op de Heimeier Dynacon verdeler zitten e-clipse 300 ventielen per groep (tot 300l/u)
Voor vloerverwarming is 1 300l/u ventiel zeer waarschijnlijk te weinig.

Met wasmotoren per groep kunnen groepen aan en uit, voorbeeld: https://www.watts-klimaat...-mhz-verwarmen/22cx-motor

Die zal je dus met je zoneregel systeem aan moeten sturen.

@pagani Ik denk dat je de vraag verkeerd begrijpt. @doktorsson wil het ventiel als zone-regeling gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 31-10-2023 08:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• doktorsson
Ronald schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:02:
Normale e-clipse ventielen zijn tot 150l/u

Op de Heimeier Dynacon verdeler zitten e-clipse 300 ventielen per groep (tot 300l/u)
Voor vloerverwarming is 1 300l/u ventiel zeer waarschijnlijk te weinig.

Met wasmotoren per groep kunnen groepen aan en uit, voorbeeld: https://www.watts-klimaat...-mhz-verwarmen/22cx-motor

Die zal je dus met je zoneregel systeem aan moeten sturen.

@pagani Ik denk dat je de vraag verkeerd begrijpt. @doktorsson wil het ventiel als zone-regeling gebruiken.
Ik heb geen thermostatische kranen op m’n groepen dus die kan ik niet zo aansturen helaas. Daarnaast liggen alle lussen in dezelfde ruimte dus het is voor mij niet interessant om per groep te sturen.

Dus als ik het goed begrijp kan ik geen heimeier eclipse op de retour leiding zetten omdat ik dan de vloerverwarming bottleneck?

De reden waarom ik m op de retour plaats is omdat er anders warm water naar de vloerverwarming en meteen weer terug gaat naar de ketel als ik elders in het huis één radiator aanzet. Als ik de retour afsluit kan ik de vloerverwarming als ‘een radiator’ zien.

• doktorsson
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2Xj5IDKwi1SZZX71_h2lvnxQ-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8V2TBB4D3rMH8dIrpG1q90d.jpg?f=fotoalbum_large

Hierop was de gedachte een thermostatisch kraan met een slimme thermostaat te plaatsen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier zijn 2 interessante tabellen om naar te kijken:

https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

Door 15mm leiding kun je tot 400l/h gaan. Dat is nu je aanvoer.
De e-clipse 300 gaat tot 300l/h

Bij 300l/h en dT van 20 graden kun je maximaal 7kW naar je verdeler voeren. Maximaal...
(Dit is van aanvoer naar afvoer, er gaat en hoger debiet en lagere dT door je vloer)

Met 5 groepen verwacht ik dat je minder dan 70m² hebt, dus minder dan 7kW afgifte hebt (rond 100w/m 2 bij 10cm h-o-h)

Dus wat dat aan gaat zou je het met een e-clipse 300 wellicht redden.

Het is echter niet toekomstgericht. Vloeren zijn de gold-standard voor Warmtepompen. En dan moet je aan debiet x4 en dT /4 denken. Dus veel grotere buis diameter nodig. Deze afweging is aan jou ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Zoals al gezegd voldoet de Eclipse ventielen niet. Te weinig flow.

Je hebt twee keuzes:

Een tweewegklep zoals Honeywell VC bestuurd door je zoneregeling

Of

Heimeier thermostatische ventiel met lage weerstand https://www.imi-hydronic....-bijzonder-lage-weerstand en dan hierop een motor of afsluiter die met jouw zoneregeling werkt.

Ik zou voor optie 2 gaan en die plaatsen in de aanvoerleiding van de vloerverwarming.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:20

martijn v o

Certified by Enphase.

en gelijk even een ontluchtingsknie plaatsen op het hoogste punt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• doktorsson
Naliya schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:15:
Heimeier thermostatische ventiel met lage weerstand https://www.imi-hydronic....-bijzonder-lage-weerstand en dan hierop een motor of afsluiter die met jouw zoneregeling werkt.
Oh maar dit is juist wat ik nodig heb! Daar kan ik een slimme thermostaat opzetten die ik kan regelen met de app.
Hoe veel flow kunnen deze aan? Ik kan dat moeilijk terugvinden in de specificaties.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:23
doktorsson schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Oh maar dit is juist wat ik nodig heb! Daar kan ik een slimme thermostaat opzetten die ik kan regelen met de app.
Hoe veel flow kunnen deze aan? Ik kan dat moeilijk terugvinden in de specificaties.
https://assets.imi-hydron...Low-Resistance_NL_low.pdf
de 15 mm/half duims is ruim voldoende voor 5 groepen gevoed vanuit een cv ketel. ik ben er persoonlijk meer voorstander van om deze in je aanvoer voor de thermostaatkraan te zetten. dmv extra fittingen. en de thermostaatkraan gewoon te laten zitten (verplicht nodig). ook het voetventiel kan je dan laten zitten. dan kan je daarmee eventueel de flow indien nodig knijpen.
maar verder het is meer een persoonlijke voorkeur dan dat ik er ook een technische onderbouwing voor heb.
(oja er is wel een reden voor een thermostaat kraan op je retour kan kans van 1/10 gaan klaperen.)

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 31-10-2023 21:13 ]

• doktorsson
miciel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:09:
[...]

https://assets.imi-hydron...Low-Resistance_NL_low.pdf
de 15 mm/half duims is ruim voldoende voor 5 groepen gevoed vanuit een cv ketel. ik ben er persoonlijk meer voorstander van om deze in je aanvoer voor de thermostaatkraan te zetten. dmv extra fittingen. en de thermostaatkraan gewoon te laten zitten (verplicht nodig). ook het voetventiel kan je dan laten zitten. dan kan je daarmee eventueel de flow indien nodig knijpen.
maar verder het is meer een persoonlijke voorkeur dan dat ik er ook een technische onderbouwing voor heb.
(oja er is wel een reden voor een thermostaat kraan op je retour kan kans van 1/10 gaan klaperen.)
Thermostaat op verdeler te laten zitten? Dat was ik sowieso van plan omdat er anders te warm water de vloer in gaat.

Dank voor je advies! Ik zal m op de aanvoer laten plaatsen (dit kan ik zelf niet).

Nog een vraagje; ik neem aan dat er geen bezwaar is tegen de eclipse kranen op mijn radiatoren, toch?

• miciel
doktorsson schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Thermostaat op verdeler te laten zitten? Dat was ik sowieso van plan omdat er anders te warm water de vloer in gaat.

Dank voor je advies! Ik zal m op de aanvoer laten plaatsen (dit kan ik zelf niet).

Nog een vraagje; ik neem aan dat er geen bezwaar is tegen de eclipse kranen op mijn radiatoren, toch?
ik mis nog 2 ontluchters in aanvoer en retour. (zoals @martijn v o eerder aangeeft in zijn post.
verder zo,n kraan plaatsen is niet moeilijk. (en als het echt niet past dan buig je de buisjes overnieuw.
maar als je geen ervaring hebt met cv materialen. kan ik erin komen dat je er zelf niet aan begint.
dit is wel een klusje waar je een beetje ervaring en of kennis voor nodig hebt je moet kunnen fitten.
je moet kunnen buigen etc. is een klusje voor stagiars.

• doktorsson
Kan ik de eclipse kranen op m’n radiatoren icm met deze lage weerstand kraan gebruiken?

• miciel
doktorsson schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:28:
Kan ik de eclipse kranen op m’n radiatoren icm met deze lage weerstand kraan gebruiken?
ja maar je zal waarschijnlijk wel je systeem opnieuw moeten inregelen.
en je kan het even opzoeken in de tabel van de eclipse kraan waarop die moet staan.
maar je kan ook op de test/gok het inregelen alles open en steeds een slagje minder totdat er ballans is in het syteem. radiatoren dichterbij de ketel iets meer knijpen dan de radiatoren die verder weg zitten etc.
en voordeel het over meerdere dagen kijk wat het doet als je gaat inregelen.

• doktorsson
miciel schreef op woensdag 1 november 2023 @ 00:09:
[...]
ja maar je zal waarschijnlijk wel je systeem opnieuw moeten inregelen.
en je kan het even opzoeken in de tabel van de eclipse kraan waarop die moet staan.
maar je kan ook op de test/gok het inregelen alles open en steeds een slagje minder totdat er ballans is in het syteem. radiatoren dichterbij de ketel iets meer knijpen dan de radiatoren die verder weg zitten etc.
en voordeel het over meerdere dagen kijk wat het doet als je gaat inregelen.
Ik had juist deze gekocht omdat ze een app hebben die helpt met instellen (zoals hier beschreven YouTube: CV-installatie waterzijdig inregelen? Leer het in 20 minuten!).
Met de eclipse hoef je toch minder rekening te houden met hoe ver weg die zit gezien je flow altijd hetzelfde is?
Of misschien denk ik te simpel dan wel verkeerd? Dat laatste kan ook..

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10
Als je toch het systeem open hebt liggen, dan is het zeker ook de overweging waard om die ouderwetse super-onzuinige pomp eruit te halen en te vervangen voor een véél zuinigere nieuwe pomp.

Als je huidige pomp op de middelste stand staat, 55W, verbruikt ie 480kWh op jaarbasis bij 24/7 gebruik.
Dat kost je met de huidige engieprijzen, en als ie 24/7 aan staat, zo'n 170 euro per jaar aan stroom

Mocht ie op de hoogste stand staan, dat loopt dit op naar 250 euro/jaar bij 24/7 werking.

Een nieuwe pomp heb je dan in circa 2 jaar tijd terugverdiend op stroomkosten alleen.
Echter alleen nuttig als je hier verder de komende jaren niets aan geplanned hebt om te veranderen natuurlijk. (bijvoorbeeld overgang naar warmtepomp).

Alternatief is een pompschakelaar ertussen zetten, mocht je die nog niet hebben. Stuk goedkoper, maar wel veel minder besparing.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• miciel
doktorsson schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:56:
[...]

Ik had juist deze gekocht omdat ze een app hebben die helpt met instellen (zoals hier beschreven YouTube: CV-installatie waterzijdig inregelen? Leer het in 20 minuten!).
Met de eclipse hoef je toch minder rekening te houden met hoe ver weg die zit gezien je flow altijd hetzelfde is?
Of misschien denk ik te simpel dan wel verkeerd? Dat laatste kan ook..
als je de voorschirften volgt/de app volgt hoef je inderdaad minder rekening te houden met de afstandt.
ga je uit de losse hand inregelen dan moet je wel rekening houden met de afstandt. anders heb je geen richtlijn/weet je helemaal niet waar je naar toe moet sleutelen. (en dan ben je in het wilde weg bezig)
en nog wat stel tabel geeft standje 14 aan en deze werkt niet en 15 wel zet hem op 15.
en als standje 14 teveel is zet hem op 13 etc. inregelen is trail en error zeg maar.
(nee niet in de profesionele wereld men zou gek worden maar voor bewoners wel)

• miciel
BrainCrash schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:14:
Als je toch het systeem open hebt liggen, dan is het zeker ook de overweging waard om die ouderwetse super-onzuinige pomp eruit te halen en te vervangen voor een véél zuinigere nieuwe pomp.

Als je huidige pomp op de middelste stand staat, 55W, verbruikt ie 480kWh op jaarbasis bij 24/7 gebruik.
Dat kost je met de huidige engieprijzen, en als ie 24/7 aan staat, zo'n 170 euro per jaar aan stroom

Mocht ie op de hoogste stand staan, dat loopt dit op naar 250 euro/jaar bij 24/7 werking.

Een nieuwe pomp heb je dan in circa 2 jaar tijd terugverdiend op stroomkosten alleen.
Echter alleen nuttig als je hier verder de komende jaren niets aan geplanned hebt om te veranderen natuurlijk. (bijvoorbeeld overgang naar warmtepomp).

Alternatief is een pompschakelaar ertussen zetten, mocht je die nog niet hebben. Stuk goedkoper, maar wel veel minder besparing.
helemaal mee eens. eventueel kan die elektronische thermostaat er ook nog tussenuit en vervangen worden voor een sensor welke op de aanvoer balk vast tyrapt. zoals deze bijvoovrbeeldt. https://www.warmteservice...RFqaC1Iika9BoCW04QAvD_BwE

• doktorsson
BrainCrash schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:14:

Dank voor dit advies!
Heb je tips?

• doktorsson
miciel schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:27:
[...]

helemaal mee eens. eventueel kan die elektronische thermostaat er ook nog tussenuit en vervangen worden voor een sensor welke op de aanvoer balk vast tyrapt. zoals deze bijvoovrbeeldt. https://www.warmteservice...RFqaC1Iika9BoCW04QAvD_BwE
Ik heb toevallig afgelopen week een pompschakelaar geinstalleerd en in de zomer had ik de pomp al uitgezet eigenlijk (met uitzondering van paar minuten per 24 uur draaien).

• miciel
doktorsson schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:29:
[...]

Ik heb toevallig afgelopen week een pompschakelaar geinstalleerd en in de zomer had ik de pomp al uitgezet eigenlijk (met uitzondering van paar minuten per 24 uur draaien).
een pompshakelaar is wel even andere koek dan een maximaalthermostaat.
de maximaal thermostaat mag je dus eventueel vervangen voor een modernere versie.
(en een blind stop op de plaats van de oude maximaal thermostaat zetten.
welke pomp ? https://www.warmteservice...mp-25-6-43-SCU/p/33359015
(dan kan er gelijk de bovengenoemde kabel aan met maximaal thermostaat. en de oude eruit.)
deze pompen zijn special/voor zover speciale pompen hebt voor vloerverwarming.

edit deze pomp mag/wel/niet achter een pomp schakelaar daarover verschillen de meningen.
tip vervang de pakingsringen als je de boel toch leeg hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 03-11-2023 11:51 ]

• doktorsson
miciel schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:49:
[...]

een pompshakelaar is wel even andere koek dan een maximaalthermostaat.
de maximaal thermostaat mag je dus eventueel vervangen voor een modernere versie.
(en een blind stop op de plaats van de oude maximaal thermostaat zetten.
welke pomp ? https://www.warmteservice...mp-25-6-43-SCU/p/33359015
(dan kan er gelijk de bovengenoemde kabel aan met maximaal thermostaat. en de oude eruit.)
deze pompen zijn special/voor zover speciale pompen hebt voor vloerverwarming.

edit deze pomp mag/wel/niet achter een pomp schakelaar daarover verschillen de meningen.
tip vervang de pakingringens als je de bel toch leeg hebt.
Even checken of ik het goed begrijp; de maximaal thermostaat is dat oranje kastje? Die witte thermostaat heb ik nodig om te zorgen dat er genoeg koud water wordt bijgemengd gezien m’n ketel een aanvoertemperatuur van 60 graden heeft. Toch?

Het klinkt idd logisch om de circulatiepomp te wisselen en meteen een nieuwe maximaal thermostaat erop te zetten. Mede dankzij @BrainCrash voor het inzicht van het verbruik! Het is namelijk heel wat!

[ Voor 3% gewijzigd door doktorsson op 03-11-2023 00:32 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:18
Als je een goede pomp schakelaar hebt voegt het vervangen van de pomp nauwelijks iets toe.
Het grote verlies zit in het continue draaien van die pomp als het niet nodig is.

En verder zou ik simpelweg in de aanvoerleiding een motor gestuurde klep zetten die je vanuit je home automation open of dicht zet.
Zoiets:
https://nl.aliexpress.com...1rec%21NL%212166045641%21

Proberen meer of minder te knijpen zal niet veel uithalen en ook nog bijzonder moeilijk in te regelen.
Als je de juiste pomp schakelaar hebt kun je die ook sturen en met een nalooptijd ook uitschakelen als je de warm water toevoer dicht stuurt.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 03-11-2023 10:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• miciel
doktorsson schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:29:
[...]

Even checken of ik het goed begrijp; de maximaal thermostaat is dat oranje kastje? Die witte thermostaat heb ik nodig om te zorgen dat er genoeg koud water wordt bijgemengd gezien m’n ketel een aanvoertemperatuur van 60 graden heeft. Toch?

Het klinkt idd logisch om de circulatiepomp te wisselen en meteen een nieuwe maximaal thermostaat erop te zetten. Mede dankzij @BrainCrash voor het inzicht van het verbruik! Het is namelijk heel wat!
ja je oranje kastje is je maximaal thermostaat en die witte thermostaat heb je nodig om je water te mengen.

• doktorsson
Ben(V) schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:22:
Proberen meer of minder te knijpen zal niet veel uithalen en ook nog bijzonder moeilijk in te regelen.
Wat bedoel je hiermee?

Dank voor je advies verder! Ik heb deze pompschakelaar gekocht https://www.bol.com/nl/nl...DJIGj7o6_MZAaAjkeEALw_wcB

• Ben(V)
Een vloerverwarming is een bijzonder traag systeem.
Als je dat wilt regelen aan de hand van de kamer temperatuur, dan moet je in software een pid regeling bouwen zoals dat ook in de software van goede zelflerende thermostaten zit.
Dat is lastig programmeren en nog veel lastiger af te regelen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mag ik vragen wat het nut/doel is hiervan? comfort of energie besparen? beide?

vloerverwarming is geweldig traag als zoneregeling en gezien je verdelers is de woning ook niet opmerkelijk groot. het effect zal bijzonder teleurstellend zijn in de praktijk.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 04-11-2023 00:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• doktorsson
Ben(V) schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 23:59:
Een vloerverwarming is een bijzonder traag systeem.
Als je dat wilt regelen aan de hand van de kamer temperatuur, dan moet je in software een pid regeling bouwen zoals dat ook in de software van goede zelflerende thermostaten zit.
Dat is lastig programmeren en nog veel lastiger af te regelen
Ook reactie op @flippy

Het gaat er niet om dat ik de vloerverwarming nauw regel, eerder uitschakel wanneer ik hem niet nodig heb.
Er gebeurd vaak genoeg dat we in de badkamer, een van onze slaapkamers, het kantoor of zolder willen stoken. Meestal gebeurd het alleen in 1, max 2, ruimte(s) tegelijkertijd.
Zoals het nu is moet ik in de woonkamer stoken voordat een van de radiators het doet in een van de kamers. Dat vind ik zonde en verspilling.
Ik heb afgelopen jaar kruipruimte geïsoleerd en de begane grond houdt zich uitstekend op temperatuur (in de nacht daalt het van 20,5 naar 20,0 graden).
Stel ik zet de pomp van de vloerverwarming uit stroomt er nog steeds opgewarmd water van zolder naar de verdeler en weer terug (nog steeds even warm water) naar de ketel op zolder. Dat lijkt me ook zonde.
Daarom wil ik het systeem kunnen afsluiten en op die manier regelen.
Dus ja, uiteindelijk minder gas verbruiken is wel het doel.

• Ben(V)
Dat is precies wat ik zei, een aan uit motorklep is voldoende want een regelaar die je meer of minder kunt knijpen is niet zo zinvol.
En toen vroeg jij waarom.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 04-11-2023 09:20 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

doktorsson schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:36:
[...]

Ook reactie op @flippy

Het gaat er niet om dat ik de vloerverwarming nauw regel, eerder uitschakel wanneer ik hem niet nodig heb.
Er gebeurd vaak genoeg dat we in de badkamer, een van onze slaapkamers, het kantoor of zolder willen stoken. Meestal gebeurd het alleen in 1, max 2, ruimte(s) tegelijkertijd.
Zoals het nu is moet ik in de woonkamer stoken voordat een van de radiators het doet in een van de kamers. Dat vind ik zonde en verspilling.
Ik heb afgelopen jaar kruipruimte geïsoleerd en de begane grond houdt zich uitstekend op temperatuur (in de nacht daalt het van 20,5 naar 20,0 graden).
Stel ik zet de pomp van de vloerverwarming uit stroomt er nog steeds opgewarmd water van zolder naar de verdeler en weer terug (nog steeds even warm water) naar de ketel op zolder. Dat lijkt me ook zonde.
Daarom wil ik het systeem kunnen afsluiten en op die manier regelen.
Dus ja, uiteindelijk minder gas verbruiken is wel het doel.
sorry maar dan ben je nu gewoon geld aan het weggooien. je bespaart hier echt geen gas mee op deze manier. alles dichtgooien zodat je CV maar 1 ding warm moet zien te krijgen werkt averechts. je cv gaat dan pendelen als een debiel, dat gaat je allen maar meer gas kosten.

als je gas wilt besparen moet je zorgen dat de ketel efficienter gaat werken. dus lagere stooktemperaturen. dat betekent juist dat je grotendeels gaat leunen op je vloerverwarming en zorgen dat die optimaal draait. dus aanvoertemperatuur van de cv oplaag en pompen harder zetten.

je hebt al vloerverwarming, dus overstappen naar een warmtepomp is de beste manier om te besparen op stookkosten. als je zelf al kan werken aan je CV installatie kan je ook zelf een warmtepomp installeren. en je hebt als vloerverwarming dus je besparingen kunnen aanzienlijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 04-11-2023 10:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• doktorsson
flippy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:59:
[...]

sorry maar dan ben je nu gewoon geld aan het weggooien. je bespaart hier echt geen gas mee op deze manier. alles dichtgooien zodat je CV maar 1 ding warm moet zien te krijgen werkt averechts. je cv gaat dan pendelen als een debiel, dat gaat je allen maar meer gas kosten.

als je gas wilt besparen moet je zorgen dat de ketel efficienter gaat werken. dus lagere stooktemperaturen. dat betekent juist dat je grotendeels gaat leunen op je vloerverwarming en zorgen dat die optimaal draait. dus aanvoertemperatuur van de cv oplaag en pompen harder zetten.

je hebt al vloerverwarming, dus overstappen naar een warmtepomp is de beste manier om te besparen op stookkosten. als je zelf al kan werken aan je CV installatie kan je ook zelf een warmtepomp installeren. en je hebt als vloerverwarming dus je besparingen kunnen aanzienlijk zijn.
Thanks voor je input! Ik weet weinig over dit soort zaken, daarvan dat ik jullie input vraag en enorm waardeer.

Kan ik beter de vloerverwarming laten voor wat die is en alleen de radiators in zoneregeling hebben? Dat zou voor minder pendelen moeten zorgen, of zie ik dat verkeerd?

• flippy
  • Niet online

flippy

doktorsson schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:46:
[...]

Thanks voor je input! Ik weet weinig over dit soort zaken, daarvan dat ik jullie input vraag en enorm waardeer.

Kan ik beter de vloerverwarming laten voor wat die is en alleen de radiators in zoneregeling hebben? Dat zou voor minder pendelen moeten zorgen, of zie ik dat verkeerd?
hoe dan ook is de vloerverwarming je hoofdverwarming. die zal altijd de meeste warmte produceren die je woning nodig heeft.

als je nu al boven de 55 graden stookt doet het HR deel van je HR ketel niks meer, dus die aanvoertemperatuur omlaag brengen naar bijvoorbeeld 40 graden kan al een stuk helpen. je afgifte zal dan rustiger verlopen en de woning zal een rustiger temperatuurverloop hebben. de noodzaak voor individuele regeling in kamers is dan ook veel minder relevant. op 40 graden is de gasketel al direct 5~10% efficienter dan boven de 55 dus de winst is meetbaar. je zal dan wel mogelijk de pomp van de vloer harder moeten zetten en dat voetventiel helemaal open zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 04-11-2023 11:13 ]

Pagina: 1