Eenvoudige en goede stereo setup voor € 1.500 met Airplay 2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghvankooten
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 16:37
beste tweakers met audiofiele insteek,

Op dit moment heb ik twee Apple Homepods die natuurlijk verre van HiFi zijn. Ik wil graag upgraden naar een eenvoudige stereo set met vloerstaande luidsprekers. Bij mijn zoektocht zie ik enorme (prijs) verschillen in 2 of 3 weg luidsprekers, meer of minder ohm, wel/niet goed passend bij bepaalde versterkers.

Ik heb de volgende uitgangspunten:
- uitsluitend te gebruiken voor het luisteren van muziek (Bach, Tiesto en Mark Knopfler)
- in woonkamer van 33m2
- streamen vanaf iPhone en iPad via Airplay 2 vanwege Apple Music is een must
- simpel stereo
- budget € 1.500 (wanneer het 50% beter kan worden, is 50% meer niet ondenkbaar)

Met deze uitgangspunten kom ik op de volgende set:

- Denon RCD-N10 versterker/streamer
- Yamaha NS-F350 set vloerstaande luidsprekers
of
- Dali Oberon 7 set vloerstaande luidsprekers

Zijn er reden dat deze combo's niet werken?
Is er voor mijn budget een betere samenstelling te bedenken?
Is een losse versterker en losse streamer beter?
Gaat dit een substantiële verbetering zijn tov mijn stereo Apple Homepods?
Alvast veel dank voor jullie feedback.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:31
Ik zou eerder voor de goed beoordeelde Yamaha MusicCast WXA50 kiezen ipv de Denon RCD-N10.

Qua vloerstaanders is het deels afhankelijk van het type geluid wat jij prettig vindt (bijv. warm en laid back, (te) helder, of meer forward), gelet op de genoemde genres zou ik de Dali Oberon 7 en Q Acoustics 3050i bovenaan het lijstje zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 17:15
Wat @Freshouttheoven zegt. De Argon Audio SA1 kun je ook nog overwegen als versterker.
Ik zou ook wat Focals in je zoektocht meenemen. Denk aan de Focal Chora 826 of de Focal Theva N2

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghvankooten
@Freshouttheoven : dank. De Yamaha wxa50 had ik nog niet op mijn netvlies. Ga ik zeker overwegen.

@Hulleman : de Argon had ik ook gezien maar valt af vanwege ontbreken AirPlay. En iPhone ondersteunt weer niet Bluetooth Aptx. De Focals zet ik ook op mijn lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:18
Je kan alle speakers van AirPlay voorzien met een https://www.iculture.nl/uitleg/airport/#express AirPort Express.

Apple verkoopt ze niet meer nieuw, maar tweedehands zijn ze nog wel te vinden.

Gebruik het zelf zo ook.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:48
Als alternatief voor de Airport Express: De Wiim Mini/Pro biedt deze functionaliteit ook. De Pro biedt zelfs (parametrische) EQ. Ze zijn beide niet heel duur, en werken voor mij prima.

Het belangrijkste qua kosten zijn je speakers. Versterken is veel, veel, veel makkelijker dan stroom naar geluid omzetten. Dus stop het meeste geld daar in, niet in de versterker.

Als laatste: Tweedehands speakers zijn vaak betrouwbaar (zeker als je er 700+ euro aan uit geeft) en een geweldige deal ten opzichte van nieuw. Marktplaats bekijken en leuke modellen opzoeken loont dus echt gigantisch. Zeker een aanrader als je er niet heel sterk tegen bent.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
ghvankooten schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:24:
@Freshouttheoven : dank. De Yamaha wxa50 had ik nog niet op mijn netvlies. Ga ik zeker overwegen.
Als ik jou was zou ik echt deze van het lijstje afhalen. Ik heb een streamer gehad van yamaha waarvan precies hetzelfde streamingsblok ook in die wxa 50 was ingebouwd. Een jaar gehad en blij dat ik hem verkocht heb. Voorzichtig uitgedrukt: de sound viel tegen.

• ghvankooten
coptician schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:37:
Als alternatief voor de Airport Express: De Wiim Mini/Pro biedt deze functionaliteit ook. De Pro biedt zelfs (parametrische) EQ. Ze zijn beide niet heel duur, en werken voor mij prima.
Wiim heeft heel recent de Wiim Amp geïntroduceerd voor 299 USD. Een versterker met 2x 60watt output (bij 8 ohm). Is deze versterker krachtig genoeg om 2 vloerstaanden Dali Oberon 7 aan te sturen? De Dali's hebben 30 watt nominale belastbaarheid bij 6 ohm. Ik weet niet precies hoe ik dat moet matchen met de specs van een versterker.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:16
De WIIM AMP TPA3255 gaat in NL zo te zien €349 kosten. Een steampunk oplossing met een versterker gebaseerd op dezelfde TPA3255 chip, bv. de AIYIMA A07 (€85 op Amazon voor Prime leden - BF deal), met een simpele DAC (bv. SMSL PS100, €35) en een WiiM mini (€105) is ruim €120 goedkoper ;)
In een kamer van gemiddelde grootte voldoen deze versterkers, tenzij je met Tiesto een feest in je kamer wilt geven voor 50 man ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 23-11-2023 18:08 ]

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 22:42
Of een setje actieve speakers met streamingopties. Is lekker compact / weinig draadjes en kastjes. Denk bijvoorbeeld aan Kef (LSX of LS50 Wireless), maar er is wel meer verkrijgbaar. Alles-in-1 heeft wel het nadeel dat het stuk minder flexibel is, doordat je niet over een paar jaar speakers of versterker kunt upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:43
aljooge schreef op woensdag 1 november 2023 @ 00:11:
[...]

Als ik jou was zou ik echt deze van het lijstje afhalen. Ik heb een streamer gehad van yamaha waarvan precies hetzelfde streamingsblok ook in die wxa 50 was ingebouwd. Een jaar gehad en blij dat ik hem verkocht heb. Voorzichtig uitgedrukt: de sound viel tegen.
De WXA wordt hier anders objectief goed beoordeeld: https://www.audiosciencer...xa-50-streaming-amp.7964/

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
Als iets goed meet betekent nog niet dat het goed klinkt. Dat is de zwakte van asr. Amir plot alleen grafieken, zonder te luisteren.

Die yamaha, beste idee om hem meteen van de hand te doen.

Ik heb nu overigens gisteren net Volumio op een fanless nuc direct op een dac aangesloten. Wat klint dit lekker zeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghvankooten
Dank voor jullie input. Inmiddels heb ik de volgende basis set opgesteld:
- set Elac Debut 2.0 boekenplank speakers
- Elac s10.2 actieve subwoofer
- Yamaha A-S501 versterker
- Wiim Pro

Ik wilde zoveel mogelijk losse componenten zodat ik deze individueel kan upgraden. Vooralsnog voor boekenplank gekozen omdat dit in het interieur iets beter weg te werken is.

So far heel tevreden over het geluid tov een stereo setup van 2 Apple Homepods. Losse subwoofer laat je muziek echt voelen.
Wiim werkt ook heel goed. Via Siri start je heel gemakkelijk muziek.

Edit: De versterker van Yamaha is wel een groot apparaat. Door de diepte past deze nog niet in de kast waar ik m wilde hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door ghvankooten op 08-12-2023 13:25 ]

Pagina: 1