Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 22:24
Beste Tweakers, zeer recent heeft mijn vrouw een aantal keer te maken gekregen met afwijkingen op sollicitaties die naar mijn gevoel vallen onder discriminatie. Ik weet echter niet of dit ook zo is en indien dit wel het geval is wat je er tegen kunt doen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie tegen deze situatie aankijken en welke adviezen jullie hebben om hier mee om te gaan.

De situatie is als volgt. Mijn vrouw is nu circa 3 jaar in Nederland en spreekt de Nederlandse taal al redelijk. In het land waar zij vandaan komt werkte ze als docente voor kinderen in de leeftijdscategorie tussen de 6 en 16 jaar. In Nederland kan ze echter niets met haar diploma's, maar ze wil wel graag werken. Dat doet ze ook al in de avonduren, maar graag gaat ze naar een fulltime functie in de dagdienst. Ze zoekt heel breed naar werk. Dat wil zeggen dat ze eigenlijk al het werk wel wil aanpakken dat ze kan doen als het aan de volgende voorwaarden voldoet. Fysiek moet ze het aankunnen, werk in de dagdienst, alleen incidenteel eventueel in de weekenden, bereikbaar met de fiets en geen diploma vereisten.

Nu heeft ze een aantal keer gesolliciteerd maar ze wordt steeds afgewezen. Bijvoorbeeld omdat ze geen ervaring heeft bij lopende band werk, of als inpakker omdat ze geen Engels spreekt. Ik had mijn bedenkingen al of het taalargument wel valide was. Dit stond niet in de vacature tekst maar voegde het in het gesprek toe omdat er in dat soort werk collega's zijn die niet goed Nederlands spreken. Bij de laatste sollicitatie werd het gevoel van discriminatie echter wel heel duidelijk bij haar. Ze werd afgewezen vanwege haar lichaamslengte. Aan de telefoon waren ze heel enthousiast over haar maar toen ze op gesprek kwam ging het niet eens over het werk zelf maar werd direct gezegt dat ze het werk niet kon doen omdat producten te hoog opgestapeld waren en ze er dan niet bij zou kunnen met haar lengte (142). De vraag of ze dan geen opstapje/krukje kan gebruiken (het gaat immers om producten die naar een vaste werkplek worden gebracht) werd direct afgedaan als gevaarlijk.

Is een werkgever niet tot op zekere hoogte verplicht om te kijken naar een oplossing om een ergonomische werkplek in te richten? Maakt de werkgever zich hier te makkelijk vanaf en zo ja wat kan je er tegen doen? Ik zit er aan te denken om voor mijn vrouw een mail te tikken waarin ik vraag om die afwijzing om haar lichaamslengte schriftelijk te bevestigen met een verwijzing erbij naar de veiligheidsrichtlijnen waaraan ze refereerde (ik denk dat die niet bestaan namelijk). Dit zou haar helpen om te goed te begrijpen waarom ze afgewezen wordt. Het is alleen niet iets wat ze kan veranderen richting een volgende sollicitatie. Je kan immers niet even langer worden.

Toch zitten we beide ook met de gedachte dat het misschien beter is om het te laten gaan. Is het de moeite waard om nog aandacht te geven aan een mislukte sollicitatie of kan je beter je doorgaan met de zoektocht naar een andere werkgever?

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10

Rmg

Zou je überhaupt voor zo'n werkgever willen werken.

En wat is je doel als je er achter aan gaat, daar toch werken?

Bedoel als je een punt wil maken moet je daar vooral tijd in steken, als het gaat om werk vinden zou ik verder zoeken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:12
FNV heeft een meldpunt arbeidsdiscriminatie:
https://www.youngandunited.nl/meldpunt-discriminatie

Het zal niet direct helpen, maar als je niets doet, krijg je het nooit weg.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het werken op een verhoging kan inderdaad onveilig zijn. Juist op een werkplaats, lopende band etc is het juist van belang om veilig te werken.

Daarnaast zou een werkgever een risico kunnen lopen: ( Stap naar achter zonder te kijken en je ligt, werknemer meld zicht ziek en werkgever heeft hier dus ook de lasten en geen werknemer)

En juist daar werken er mensen van vele nationaliteiten. ( en ja daar heb je vaak Engels sprekend voor nodig, door de verschillende nationaliteiten of van oorsprong )

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 10:20

Barrycade

Through the...

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/werkhoudingen

No offence maar je vrouw is niet groter dan een 10
jarig Nederlands kind. Dus met tillen zit ze als snel boven haar macht te tillen.

Boven je macht werken mag niet van de arbowet, maar rondsjouwen met een krukje is ook niet optimaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 13:10

Rmg

Barrycade schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:05:

jarig Nederlands kind. Dus met tillen zit ze als snel boven haar macht te tillen.

Boven je macht werken mag niet van de arbowet, maar rondsjouwen met een krukje is ook niet optimaal.
En met een krukje red je het al niet, dus dat moet dan al een trap, onderhoud en inspectie, cursus veilig werken met trappen en ladders, bhv'ers extra opleiding, al met al dure grap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
Rmg schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:01:

En wat is je doel als je er achter aan gaat, daar toch werken?

Bedoel als je een punt wil maken moet je daar vooral tijd in steken, als het gaat om werk vinden zou ik verder zoeken
Doel is vooral begrijpen waarom ze wordt afgewezen omdat nu het gevoel overheerst dat ze om foute redenen wordt afgewezen. Misschien zien we dat helemaal fout. Het begrijpen maakt het dan voor mijn vrouw makkelijker om met de afwijzingen om te gaan.
corporalnl schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:05:
Het werken op een verhoging kan inderdaad onveilig zijn. Juist op een werkplaats, lopende band etc is het juist van belang om veilig te werken.

Daarnaast zou een werkgever een risico kunnen lopen: ( Stap naar achter zonder te kijken en je ligt, werknemer meld zicht ziek en werkgever heeft hier dus ook de lasten en geen werknemer)

En juist daar werken er mensen van vele nationaliteiten. ( en ja daar heb je vaak Engels sprekend voor nodig, door de verschillende nationaliteiten of van oorsprong )
Het gaat hier niet om het werken achter een lopende band maar alleen om het werken achter een bureau waar geen opstapje voor nodig is. Dat opstapje zou alleen nodig zijn om de bovenste producten van een container af te pakken die naast het bureau wordt gezet.
Barrycade schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:05:

Ja dit klopt. Om niet boven haar macht te hoeven werken zou een opstapje nodig zijn om de producten te pakken waar ze daarmee aan een bureau mee aan de slag gaat. Het zijn geen zware producten maar omdat je bij boven je macht werken kans hebt op een negatieve impact op de gezondheid zou een aanpassing wel nodig zijn.

Kijkend over de verschillende antwoorden die al gegeven zijn lijkt dit te suggereren dat de werkgever hier toch wel een goed argument heeft om de sollicitatie af te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Iets in de horeca? Tegenwoordig wordt je vaker in het Engels gevraagd wat je wilt dan in het Nederlands en lengte/afkomst zou daar niet uit moeten maken. Overigens je zegt een aantal keer; hoe vaak is dat precies?

[ Voor 16% gewijzigd door Boerenlater op 30-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Rmg schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

En met een krukje red je het al niet, dus dat moet dan al een trap, onderhoud en inspectie, cursus veilig werken met trappen en ladders, bhv'ers extra opleiding, al met al dure grap :+
Door je smiley denk ik dat je sarcastisch bent, maar zo is het wel grotendeels.

Maar een kind van 10 mag hier ook geen pallets opstapelen.

Als ze aan een lopendeband moet werken heb je dus inderdaad veiligheidsproblemen als je bv niet op de noodstop kan drukken bv omdat ze moet strekken en er niet bij kan.

Dus denk dat meeste fysiek werk wel zal afvallen. Helpt ook niet dat Engels problematisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
Barrycade schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Door je smiley denk ik dat je sarcastisch bent, maar zo is het wel grotendeels.

Maar een kind van 10 mag hier ook geen pallets opstapelen.

Als ze aan een lopendeband moet werken heb je dus inderdaad veiligheidsproblemen als je bv niet op de noodstop kan drukken bv omdat ze moet strekken en er niet bij kan.

Dus denk dat meeste fysiek werk wel zal afvallen. Helpt ook niet dat Engels problematisch is.
Het gaat hier niet om een kind van 10. Ze is uitgegroeid en mag gewoon werken. Lopende band is ook niet aan de orde. Daar was de afwijzing op basis van ervaring. Het werk waar ze nu op gesolliciteerd had is aan een bureau. Geen noodknop waar je op moet drukken. Enkel producten vanaf een container pakken die tot ongeveer 1,8m zijn opgestapeld met lichte producten en vervolgens aan een bureau een kwaliteitscontrole doen en de producten verpakken.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-06 19:21
Wil je waarschijnlijk liever niet horen, maar het klinkt mij allemaal helemaal niet als discriminatie in de oren, eerder als vooroordelen van haar kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ze zullen wel goede reden gehad hebben ( of geen goede reden ) Maar mogelijk hadden ze geen zin in aanpassingen te doen. Als in kost extra geld en inderdaad veiligheid volgens de wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying35
proef schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:33:
Wil je waarschijnlijk liever niet horen, maar het klinkt mij allemaal helemaal niet als discriminatie in de oren, eerder als vooroordelen van haar kant.
Nee hoor, ik stel een open vraag. Alle antwoorden zijn welkom. Zij dacht zelf niet direct aan discriminatie en bedankte het bedrijf. Maar daarna vertelde iedereen in haar omgeving dat dit discriminatie is en ik zelf had die gedachte ook. Als dat niet zo is dan vinden we dat ook fijn om te weten. Dus dank voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik gok dat die missende ervaring voor de lopende bank een bs argument is. Zal waarschijnlijk door gebrek aan lichaamslengte zijn. En geen behoefte om voor 1 persoon aanpassingen te doen als er ook een vrouw van normale lengte te vinden is die Engels spreekt.

Dat zal hetzelfde zijn voor je vrouw haar bureau bij de andere werkplek. Andere stoel, aanpasbaar bureau met eventueel hulpmiddelen, opstapje voor de container. Hoop gedoe voor werk waar je weinig eisen stelt aan de workforce.

Je vrouw haar bouw zal voor veel werkgevers hoofdpijn geven als het ploegen/wisselende werkplekken betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
Ik snap dat het fijn is om te weten waarom je precies bent afgewezen. Dus dat snap ik helemaal van je vrouw. Wat het natuurlijk wel moeilijk maakt dat als er bijvoorbeeld 10 man op sollicitatie komt dan hoeft niet ineens iedereen slecht te zijn voor de positie op 1 persoon na. Het kan prima zijn dat ze een geschikte kandidaat is maar dat het voor ze makkelijker is om iemand aan te nemen met een hogere lengte. Ik vind het al heel wat dat ze zoiets überhaupt tegen je vrouw hebben gezegd.

Het is namelijk net zo makkelijk om niets aan te geven of alleen dat ze een betere kandidaat hadden. Ja dan weet je nog niets.

Als het voornamelijk functies zijn waar echt veel sollicitanten op af komen ja dan heeft de werkgever het voor het kiezen en dan kiezen ze de persoon waar ze waarschijnlijk het minste tijd en moeite in hoeven steken.
Dan kan je nog een hele mail eraan wagen maar wat ga je ermee winnen? frustratie aan jullie kant? De werkgever zal het niet veel interesseren, het is niet zo dat ze opeens wel wordt aangenomen. Daarbij discriminatie aantonen is evengoed niet zo makkelijk want ze kunnen altijd zeggen dat er iemand was die "beter" past.

Je kan beter jullie energie steken in goed met je vrouw te gaan zitten en te kijken waar haar kwaliteiten liggen en specifieker te solliciteren op functies waar dat goed in naar boven komt. Dan zal ze sneller degene zijn die "beter" past.
En dan bedoel ik dat je ook rekening houdt met welke diploma's wel en niet meegeteld mogen worden. Dus echt naar de huidige situatie kijken en waar ze dan met haar persoonlijke kwaliteiten het beste terecht kan. Ze spreekt dus nog een andere taal dan nederlands, misschien kan ze daar iets mee? rondleidingen geven?

Anders ben je met hagel aan het schieten, ja dan is niet alles raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Er zijn een aantal beperkingen waar een werkgever helaas wel op gaan inspelen en/of "dealen". Het is geen discriminatie maar zie het eerder als investering als werkgever en als een andere werknemer er is, die deze aanpassingen/opleidingen niet nodig heeft, dan is dat wel een pré voor een werkgever. Als iemand al een zeer waardevolle werknemer is en na een aantal jaren dan aanpassingen nodig heeft, dat is vervelend maar dan is de bereidwilligheid veel groter om die investering te doen.
Door mijn gezondheid, ben ik gaan beseffen dat ZZP'er eigenlijk nog het enige is wat ik kan doen, bij ander werk/uitkering was ik allang werkloos.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:52
Flying35 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Nee hoor, ik stel een open vraag. Alle antwoorden zijn welkom. Zij dacht zelf niet direct aan discriminatie en bedankte het bedrijf. Maar daarna vertelde iedereen in haar omgeving dat dit discriminatie is en ik zelf had die gedachte ook. Als dat niet zo is dan vinden we dat ook fijn om te weten. Dus dank voor de reactie.
Ik vind dit dus echt vervelend voor je vrouw dat anderen dit tegen haar zeggen, want als ze er zelf zo netjes mee om kan gaan en dan vervolgens andere mensen gaan roeptoeteren. Echt de discriminatie kaart trekken en dan niet eens voor jezelf maar voor een ander. Je vrouw heeft er veel meer aan om er positief in te blijven staan en door te zoeken dan dit soort opmerkingen van anderen.
Ik gun het je vrouw om zelf de moed/motivatie en zelfvertrouwen te hebben om mooi door te kijken naar een leuke baan. Het is netjes dat ze de werkgever bedankt en weer door. Dat is de mentaliteit die je op de been houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:46
Een eis van minimale lichaamslengte is een vorm van indirecte discriminatie op geslacht (C‑409/16). Zo'n eis mag alleen als die objectief gerechtvaardigd is, dus de werkgever is inderdaad verplicht om naar alternatieve oplossingen zoals een krukje te kijken. Alleen als die aantoonbaar niet mogelijk zijn mag je selecteren op lengte.
Eventueel kan je het College voor de Rechten van de Mens vrij laagdrempeling om een oordeel vragen.

Bij functies die je noemt (inpakker, lopende band) zou ik trouwens niet zo snel verwachten dat een werkgever discrimineert. Ze zitten bij dat soort banen vaak te springen om personeel dus dan zou het wel raar zijn om iemand om een irrelevante reden af te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

@Tom-Z In die jurisprudentie gaat het om relatief normale Nederlandse lengtes met een bias voor mannen, het gaat hier om een vrouw van 142cm. Ik vraag mij af hoe relevant die bron dan ook is in deze situatie.

Ik weet niet hoe succesvol werk langs een lopende band gaat worden, met een kruk zit ze waarschijnlijk prima op de juiste hoogte maar ik gok dat ze ook (relatief) korte armen heeft. En daar valt helaas bij veel van dat soort banen simpelweg niet omheen te werken.

@Flying35 is bij/omscholen geen optie zodat ze hier wel aan de slag kan met (iets vergelijkbaars met) wat ze voorheen deed? Er is gigantisch veel vraag naar mensen in het onderwijs, de kinderopvang etc. :)

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 31-10-2023 08:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:56
Korte antwoord: niks

Laat het discriminatie zijn op basis van lengte, wat wil je er aan doen? Je wil dan toch op dat krukje stappen steeds om te bewijzen dat je het kan met het risico dat je er een keer afkukelt? Werkgever ziet direct een risico, ik snap niet dat je dan zelf niet ook inziet dat dit een risico is :?

Krukjes zijn echt super gevaarlijke hulpmiddelen, daar wordt meer door gebroken dan een goede oplossing om hoogte te overbruggen..... common sense

Je kunt je sollicitatie onderzoek wat verbeteren en even van te voren peilen of het verspilde moeite is of niet door een simpel telefoontje te plegen als partner? Klinkt misschien erg aan de arm nemen, maar ze spreekt geen Engels en gebrekkig Nederlands en dus vindt ik dat zo gek niet. Leg de situatie uit en vraag of er geen problemen zijn met gebrek aan lengte. Toch geen gekke gedachte als iemand voor Nederlandse begrippen absurd klein is?

(de omgeving die 'discriminatie' roept helpt je niks imo. Vrienden moeten je helpen, niet een crusade aanpraten)

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 31-10-2023 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:42
Als ik Wikipedia/Google moet geloven dan ben je met 142cm gewoon een lilliputter ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36
Mijn advies is om zo spoedig mogelijk diploma's te halen om met kinderen aan de slag te gaan. Daar is een flink te kort en het lengteargument is daar niet van toepassing.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met de lengte van je vrouw valt ze in Nederland onder de definitie van dwerggroei. Dat betekent dus dat ze arbo-technisch afwijkt van de norm.

In principe kan dat betekenen dat ze op een arbo-geschikte werkplek inderdaad zonder aanpassingen bepaalde werkzaamheden niet zou kunnen en/of mogen uitvoeren.

Een krukje o.i.d. toevoegen in magazijn- of productieomgevingen is een no-go, dat druist in tegen allerlei veiligheidsnormen.

Waarom zoekt ze geen werk in een sector waar veel vraag is maar afkomst en lengte weinig uitmaakt, de horeca of detailhandel? Dan leert ze ook veel sneller Nederlands.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:34
Het gaat hier niet om een kind van 10. Ze is uitgegroeid en mag gewoon werken. Lopende band is ook niet aan de orde. Daar was de afwijzing op basis van ervaring. Het werk waar ze nu op gesolliciteerd had is aan een bureau. Geen noodknop waar je op moet drukken. Enkel producten vanaf een container pakken die tot ongeveer 1,8m zijn opgestapeld met lichte producten en vervolgens aan een bureau een kwaliteitscontrole doen en de producten verpakken.
De producten liggen 40cm hoger gestapeld dan haar lichaamslengte. Als ik bij mijzelf reken, ik ben 1.85 in mijn geval zouden de producten op 2.25 liggen.
Heb net even gemeten, de bovenkant van onze deuren zijn net 2.27, dat is dus 42cm boven mijn lengte.

Afgezien dat ik absoluut niet kan zien wat er op die hoogt ligt, kan ik ook maar net mijn vingertoppen boven op de deur leggen. Ik denk dat de situatie bij 40cm niet heel veel beter zou zijn.

Ik vind het onhandig, je kunt er gewoon niet bij. Laat staan dat je dat hele dagen moet doen, dat lukt alleen met een opstapje en ik snap wel dat werkgevers dat risicovol vinden.

Dus nee, ik vind dat absoluut geen discriminatie.

Blijven volhouden met solliciteren, het siert haar dat ze na 3 jaar de Nederlandse taal al redelijk spreekt. Dat bied kansen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:41
Misschien is het beter om via UWV te kijken of ze ergens iets kunnen helpen vinden?
Er zijn hier al veel standpunten besproken, maar ik lees niet zozeer direct informatie die mij zou leiden tot de conclusie 'er wordt op een manier gediscrimineerd die niet mag'.

Discriminatie op heel veel vlakken mag, kan en gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Flying35 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:56:

Is een werkgever niet tot op zekere hoogte verplicht om te kijken naar een oplossing om een ergonomische werkplek in te richten? Maakt de werkgever zich hier te makkelijk vanaf en zo ja wat kan je er tegen doen? Ik zit er aan te denken om voor mijn vrouw een mail te tikken waarin ik vraag om die afwijzing om haar lichaamslengte schriftelijk te bevestigen met een verwijzing erbij naar de veiligheidsrichtlijnen waaraan ze refereerde (ik denk dat die niet bestaan namelijk). Dit zou haar helpen om te goed te begrijpen waarom ze afgewezen wordt. Het is alleen niet iets wat ze kan veranderen richting een volgende sollicitatie. Je kan immers niet even langer worden.
Eventjes hierover.

volgens nederlandse wetgeving is Lengte geen expliciete tegen discriminatie beschermde eigenschap...
de nederlandse wet beschermd tegen expliciet in de wet genoemde zaken als godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht ... en daarnasst een paraplu-begrip "of op welke grond dan ook".

maar juist dat laatste maakt het lastig om te stellen dat het werkgevers verboden zou zijn om bepaalde lengte-eisen aan te houden.
Het europese Hof van Justitite heeft wel enige tijd terug een zaak behandeld die ging over lenge-eisen.

nl. de vereistte voor een griekse politieschool die kandidaten van minder dan 170cm niet toeliet , een vrouw die 168cm was klaagde daartegen en steldde dat dit discriminatie op sekse was (via de stelling dat vrouwen overall net wat kleiner dan mannen zijn en dus vrouwen veel sterker benadeld werden)
https://europeanlawblog.e...-at-the-court-of-justice/

Esentieel was wel dat het Hof hierbij overwoog of een bepaalde eis een legitiem middel is om de geschiktheid van personen bepaald werk te doen ook te definieren... in het geval van deze rechtzaak kwam het Hof tot die conclusie dat het daarbij om werk ging waarbij de genoemde 170cm ook een legitieme vereisstte was en een werkgever zeker dat als reden voor afwijzing mag nemen. (hierbij ging het om politie-werk, het type werk is zeker van belang en of lengte daarin een rol speelt in het functioneren)

deze vrouw was als ik het goed 26 centimeter groter dan jouw vrouw.
Ik denk wel dat je ook zelf moet realiseren dat een vrouw van 142 centimenter gewoon heel erg klein is, en het misschien helemaal niet gaat om werkgevers die op onrechtmatige gronden je vrouw afwijzen, maar dat haar zeer kleine lengte sowieso een best groot probleem zal geven bij veel werkzamheden die ze ook fysiek moet uitvoeren, waarbij ze bepaalde zaken moet kunnen bereiken.

Ik zou je aanraden ook eventjjes naar de eigen uitgangssituatie realistisch te kijken en je zelf ook af te vragen of je instelling wel zo realistisch te doen alsof die lengte van je vrouw helemaal niks zou afmaken en het een onterechte grond is haar af te wijzen.
zoals je zelf aangeeft wordt ze wel zeer bereidwillig op gesprek genomen en zijn mensen initieel enthousiast, maar is het op gesprek dat er toch twijfels ontstaan...

en nee, werkgevers kunnen niet gedwongen worden tot het doen van enorme aanpassingen...
ook iemand die in een rolstoel zit, of die blind is kan niet al het werk doen en eisen dat werkgevers altijd aanpassingen doen, de gewenstte aanpassingen moeten ook redelijkerwijze eenvoudig toe te passen zijn en dan een gelijkwaardig functioneren mogelijk maken

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 31-10-2023 09:58 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
D4NG3R schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:44:
@Tom-Z In die jurisprudentie gaat het om relatief normale Nederlandse lengtes met een bias voor mannen, het gaat hier om een vrouw van 142cm. Ik vraag mij af hoe relevant die bron dan ook is in deze situatie.

Ik weet niet hoe succesvol werk langs een lopende band gaat worden, met een kruk zit ze waarschijnlijk prima op de juiste hoogte maar ik gok dat ze ook (relatief) korte armen heeft. En daar valt helaas bij veel van dat soort banen simpelweg niet omheen te werken.

@Flying35 is bij/omscholen geen optie zodat ze hier wel aan de slag kan met (iets vergelijkbaars met) wat ze voorheen deed? Er is gigantisch veel vraag naar mensen in het onderwijs, de kinderopvang etc. :)
Bij/omscholing staat zeker op de planning, maar dat is op dit moment nog niet direct realistisch. De MBO's eisen bijvoorbeeld dat je een basisniveau haalt voor Nederlands, Engels en Wiskunde ongeacht de opleiding die je wilt gaan volgen. Mijn vrouw is nog beginnende met Nederlands en moet nog beginnen met Engels. Over een aantal jaar zal ze op het niveau zitten om een opleiding te gaan volgen in Nederland
Furion2000 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:11:
Korte antwoord: niks

Laat het discriminatie zijn op basis van lengte, wat wil je er aan doen? Je wil dan toch op dat krukje stappen steeds om te bewijzen dat je het kan met het risico dat je er een keer afkukelt? Werkgever ziet direct een risico, ik snap niet dat je dan zelf niet ook inziet dat dit een risico is :?

Krukjes zijn echt super gevaarlijke hulpmiddelen, daar wordt meer door gebroken dan een goede oplossing om hoogte te overbruggen..... common sense

Je kunt je sollicitatie onderzoek wat verbeteren en even van te voren peilen of het verspilde moeite is of niet door een simpel telefoontje te plegen als partner? Klinkt misschien erg aan de arm nemen, maar ze spreekt geen Engels en gebrekkig Nederlands en dus vindt ik dat zo gek niet. Leg de situatie uit en vraag of er geen problemen zijn met gebrek aan lengte. Toch geen gekke gedachte als iemand voor Nederlandse begrippen absurd klein is?

(de omgeving die 'discriminatie' roept helpt je niks imo. Vrienden moeten je helpen, niet een crusade aanpraten)
Dat een krukje super gevaarlijk is ben ik het dan weer niet mee eens. Ik begrijp dat er een extra risico aan zit, maar je zal ook begrijpen dat ze ook gewoon thuis daar gebruik van maakt als ze bijvoorbeeld aan het koken is of iets uit de kast moet pakken. Het zit in haar dagelijkse ritme.
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:14:
Als ik Wikipedia/Google moet geloven dan ben je met 142cm gewoon een lilliputter ?
Ze heeft geen groeistorenis of iets dergelijks. Ze is helemaal gezond, maar komt uit de Aziatische rimboe. Daar zijn de mensen een stuk kleiner als hier. Als we in haar dorp komen zijn veel vrouwen zelfs soms nog een paar centimeter kleiner, maar hier in Nederland is het niet gebruikelijk en zie je dat het leven niet op haar is ingericht. Als jij je blind staart op Wikipedia waarop artikelen worden geschreven op de westerse context zou dat betekenen dat in grote gebieden van Azie en misschien wel zuid amerika een groot deel van de bevolking uit lilliputers zou bestaan.
B-Real schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

De producten liggen 40cm hoger gestapeld dan haar lichaamslengte. Als ik bij mijzelf reken, ik ben 1.85 in mijn geval zouden de producten op 2.25 liggen.
Heb net even gemeten, de bovenkant van onze deuren zijn net 2.27, dat is dus 42cm boven mijn lengte.

Afgezien dat ik absoluut niet kan zien wat er op die hoogt ligt, kan ik ook maar net mijn vingertoppen boven op de deur leggen. Ik denk dat de situatie bij 40cm niet heel veel beter zou zijn.

Ik vind het onhandig, je kunt er gewoon niet bij. Laat staan dat je dat hele dagen moet doen, dat lukt alleen met een opstapje en ik snap wel dat werkgevers dat risicovol vinden.

Dus nee, ik vind dat absoluut geen discriminatie.

Blijven volhouden met solliciteren, het siert haar dat ze na 3 jaar de Nederlandse taal al redelijk spreekt. Dat bied kansen!
Ja de lichaamslengte geeft problemen. Fijn om hier wat reacties te lezen om zo de eigen situatie beter te begrijpen. Eerder zaten we vooral in de teleurstelling van weer een afwijzing, maar er worden hier hele valide punten aangedragen. Wij vinden het vooral jammer dat er naar ons idee niet meer gekeken is naar mogelijke oplossingen. Het krukje is al veel genoemd wat onveilig zou zijn, maar er zijn ook andere oplossingen. De producten worden op een container opgestapeld en om meer producten op een container te kunnen stapelen wordt halverwegen in de container een plank gelegd waardoor er hoger gestapeld kan worden. Als ze bij haar de plank weglaten dan moeten er wel vaker containers naar haar toegebracht worden maar dat zou betekenen dat het hoogte probleem wel wordt weggenomen. Hopelijk vinden we snel een werkgever die passend werk voor haar heeft of voor haar kan creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Flying35 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Bij/omscholing staat zeker op de planning, maar dat is op dit moment nog niet direct realistisch. De MBO's eisen bijvoorbeeld dat je een basisniveau haalt voor Nederlands, Engels en Wiskunde ongeacht de opleiding die je wilt gaan volgen. Mijn vrouw is nog beginnende met Nederlands en moet nog beginnen met Engels. Over een aantal jaar zal ze op het niveau zitten om een opleiding te gaan volgen in Nederland
Als ze daar de focus op legt kan ze in een half jaartje tijd op basis werkniveau Nederlands en het gemiddelde niveau Engels (binnen Nederland) zitten. Nederlanders spreken over het algemeen ook maar nét genoeg Engels om zich verstaanbaar te maken.

Daarnaast hoeft ze niet meteen een MBO diploma te halen, er zijn genoeg cursussen van enkele maanden die je mogelijkheden bieden. Ik zou eens kijken bij de LOI ofzo, dat is laagdrempelig en hoewel het geen baangarantie biedt is het altijd beter dan niks. Een cursus boekhouden kan al genoeg zijn om bij een bedrijf in de administratieve afdeling te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:48
ik weet niet precies in welk gedeelte van Nederland je woont, maar in de tuinbouw in het westen van Nederland zijn er behoorlijk veel banen voor heel veel verschillende soorten doelgroepen. Zowel op arbeidsvloer als in het kantoor gedeelte. iedereen kan plantjes oppakken/groente knippen/snijden plukken.
Ik werk zelf in een kas met planten, en wij hebben veel verschillende soorten mensen lopen hier, ook dames die 1.50/1.55 zijn en die kunnen hier prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

3 jaar lijkt me erg weinig om zo'n goed niveau Nederlands te hebben om les te geven aan kinderen. Ik weet niet of dat discriminatie is. Ik denk dat ik als Nederlander in Vlaanderen (ik woon in BE) zelfs moeilijker als docent aan de slag kan door ander woordgebruik en accent. Misschien kan ze soliciteren op scholen waar kinderen van vluchtelingen terecht komen ofzo?

Ik heb een collega gehad uit Curacao en die vond het allemaal onzin om er iets mee te doen en om werkgevers te verplichten niet te discrimineren. Want voor zo'n werkgever wil hij toch niet werken. Dus tja, wat wil je doen, ik vond dat hij wel een goed punt had daarmee (al snap ik dat er in zekere maten wetten zijn ter berscherming).

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 31-10-2023 11:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Als je Engels noch Nederlands spreekt dan houdt het al snel op hier. Als het een gangbare derde taal is heb je nog kans in een sector waar veel mensen werken die die specifieke taal spreken (bijv Pools in de bouw of tuinbouw). Ik denk dat je vrouw zolang ze geen Engels en Nederlands spreekt de meeste kans heeft bij een bedrijf waar meer mensen werken die haar taal spreken.

Overigens vraag ik me af waarom je werken als prioriteit stelt boven het zich verstaanbaar kunnen maken. Van lopende band werk steek je ook geen Nederlands op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:56

[...]
Dat een krukje super gevaarlijk is ben ik het dan weer niet mee eens. Ik begrijp dat er een extra risico aan zit, maar je zal ook begrijpen dat ze ook gewoon thuis daar gebruik van maakt als ze bijvoorbeeld aan het koken is of iets uit de kast moet pakken. Het zit in haar dagelijkse ritme.
Als je begrijpt dat er extra risico aan zit en dat het algemeen zo gezien wordt, dan kun je toch het standpunt van een werkgever begrijpen? Dan is je individuele situatie niet relevant meer. Het gaat niet om hoe jij het ziet en weet, het gaat om het beeld van de andere persoon en zijn algemeen beeld. Als je dat accepteert kun je er mee werken in plaats van slachtoffer zijn.

Iets wat je imo kunt doen is het proactief aanpakken VOORDAT de beslissing om iemand af te wijzen al genomen is. Dus die individuele situatie delen als in 'ja ik weet dat ik klein ben en dat krukje is al heel mijn leven mijn best friend', waardoor je eventueel de beoordeling van het risico vanuit de werkgever ten positieve kunt beïnvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

[...]
Wat jouw vrouw thuis doet heeft niets te maken met wat een werkgever wettelijk verplicht is te doen om jouw vrouw een veilige werkplek te bieden die voldoet aan de arbonormen. Dat krukje dat thuis voldoet kan bij wijze van spreken in een werksituatie betekenen dat er voorzien moet worden in een platform met valbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:17
Oon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:52:
Als ze daar de focus op legt kan ze in een half jaartje tijd op basis werkniveau Nederlands en het gemiddelde niveau Engels (binnen Nederland) zitten.
Niet iedereen leert een taal even makkelijk. Zeker als je geen aanknopingspunten hebt vanuit een andere Europese taal, of zelfs eerst het westerse alfabet moet leren, lijkt het me verdomd lastig.
Oon schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:52:
Nederlanders spreken over het algemeen ook maar nét genoeg Engels om zich verstaanbaar te maken.
Maar zijn zich daar vaak niet van bewust als ze anderstaligen de maat nemen. Iemand met een accent of een die/dat-foutje wordt al snel weggezet alsof ze gebrekkig Nederlands spreken.

Het lijkt me allemaal wel een zware ervaring. In je eigen land heb je hoger onderwijs genoten en kun je jezelf prima uitdrukken. In Nederland word je zelfs voor baantjes ver onder je opleidingsniveau afgewezen. Of krijg je te maken met collega's die je als half achterlijk behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49

Agent47

I always close my contracts.

Ik snap dat bedrijf eerlijk gezegd wel. Als jouw vrouw valt met haar 140 omdat ze teveel moet strekken / op haar tenen op een krukje moet staan omdat het niet stabiel is, moet het bedrijf lappen. Die dekken zichzelf dan ook in.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:00
Rmg schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:01:
Ik vind dit altijd een dooddoener. Jij en iedereen hier weet het antwoord op jouw vraag: natuurlijk niet. Maar discriminatie is verboden, en de vraag gaat over wat er in dit geval gedaan kan worden. Er zijn, gelukkig, genoeg vergelijkbare casussen die eindigden bij het College voor de Rechten van de Mens.

Als niemand iets doet, wordt het nooit beter.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Accepteer toch gewoon eens een afwijzing zonder direct een discriminatie kaart te trekken.
Als mijn vriendin bij een boorplatform gaat solliciteren zal ze ook afgewezen worden, omdat het gewoon praktisch niet handig is dat zij daar werkt.

Als je te klein bent voor het werk, ben je te klein voor het werk. Dat is geen discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 13:02
Ik begrijp dat de afwijzingen frustrerend zijn, maar ik zal meer focussen op werk wat meer passend is voor haar. Als je haar bijv. laat orderpicken is dit fysiek uitputtend en gewoon niet ideal voor werkgever en werknemer. Ze zal dit ook niet lange tijd vol kunnen houden. Dan kan ze beter bijv. kapper worden of bijvoorbeeld telefoons repareren, taartdozen vouwen en dergelijke. Dat er gediscriminineerd wordt bij sollicitatiegesprekken is van alle tijden, maar als je er teveel bij stil staat gaat dit meer ten koste van jullie. Snel vergeten en naar de volgende sollicatie.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Monkeydancer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:50:
Dat er gediscriminineerd wordt bij sollicitatiegesprekken is van alle tijden, maar als je er teveel bij stil staat gaat dit meer ten koste van jullie.
Fysiek ongeschikt zijn voor een bepaalde baan != discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
kan zo gauw geen huidig voorbeeld bedenken, maar *vroeger* werd voor bepaalde montagewerkzaamheden de voorkeur gegeven aan jonge vrouwen omdat die met hun rankere vingers beter in staat waren om de onderdelen te manipuleren. dit was bv bij philips bij het bestukken van printplaten en wikkelen van spoeltjes. het summum was wel het rijgen van core memory ( kern geheugen ). één foutje of gebroken kraal en je kon opnieuw beginnen ....https://studieverzameling...ages_from_Maxwell_181.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 13:02
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Fysiek ongeschikt zijn voor een bepaalde baan != discriminatie.
Dat was bij een 1 afwijzing, maar ze hebben al meerdere afwijzingen gehad waarbij je vraagtekens moet plaatsen.

Discriminatie bij sollicaties kan je niet altijd waarnemen en constateren. Het is niet zo zwart wit zoals men denkt (no pun intended). Wat ik in de praktijk meemaak is, dat een baan je niet "gegund" wordt. Ze verzinnen dan altijd een reden om je af te wijzen, waarbij je zelf kan concluderen dat dit simpelweg niet waar is. Dit gebeurt in de achtergrond waar je dus niks van mee krijgt.

Alhoewel soms...:
https://www.ad.nl/tech/ra...media%2Delementen%20bevat.

Ik heb zelf ook een afwijzing meegemaakt, waarbij ik mijn twijfels had. Het ging om een solliciatie bij een grote multinational. Ik had drie jaar geleden, voor de sollicatie ook al op dezelfde functie gewerkt bij dezelfde multinational. Ik had ruime ervaring en was zelfs beste werknemer van de werkvloer (collega's hadden mij een kado uitgereikt). Ik was de best presterende persoon destijds op de afdeling. Drie jaar later werd ik bij mijn sollicitatie per e-mail afgewezen voor dezelfde functie met dezelfde taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden, omdat ik niet genoeg ervaring had volgens HR, terwijl ik het notabene expliciet vermeld had op CV en sollicitatiebrief. De persoon waarmee ik een directe lijn had met HR was van baan gewisseld en hiervoor was iemand anders in plaats gekomen die andere ideeen had.

Het is een verspilling van tijd om met zulke bedrijven in discussie te gaan en het valt allemaal heel erg moeilijk te bewijzen en te controleren.

Wat heb ik toen destijds gedaan? Niet stilzitten, handen uit mouwen steken en gelijk mijn volgende sollicitatie de deur uit gedaan. En bij proefperiode bij nieuw bedrijf vooral tegendeel bewijzen.

Ik weet dat sommige mensen vinden dat er soms te snel de racisme kaart getrokken wordt, maar het probleem moet ook niet onder de tapijt geveegd worden. Het probleem is ingewikkeld en niet recht toe recht aan.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 10:20
Marzman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:08:
3 jaar lijkt me erg weinig om zo'n goed niveau Nederlands te hebben om les te geven aan kinderen. Ik weet niet of dat discriminatie is.
Daar gáát het topic dan ook niet over :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 16-06 11:19
Ik snap niet dat er een topic over discriminatie geopend moet worden omdat 1 hele werkgever aangeeft dat ze vinden dat de sollicitant te klein is om bij de zaken te kunnen die onderdeel zijn van het werk.

Tuurlijk is het niet leuk om afgewezen te worden, maar jemig. Dat een werkgever niet verantwoordelijk wil zijn voor een werknemer die van een kruk lazert is toch ook wel een beetje te begrijpen?

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Flying35 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:40:
Nee hoor, ik stel een open vraag.
"Wat te doen bij discriminatie tijdens sollicitatie" is geen open vraag.

Je andere klacht is dat ze afgewezen wordt omdat ze gebrekking Nederlands spreekt, maar ook geen Engels. Euh... Again, hoezo is vereisen dat iemand met collega's kan communiceren discriminatie? Als je solliciteert op typische expat functies is Engels gewoon de voertaal.

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 31-10-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
Hydra schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:12:
Ik snap niet dat er een topic over discriminatie geopend moet worden omdat 1 hele werkgever aangeeft dat ze vinden dat de sollicitant te klein is om bij de zaken te kunnen die onderdeel zijn van het werk.

Tuurlijk is het niet leuk om afgewezen te worden, maar jemig. Dat een werkgever niet verantwoordelijk wil zijn voor een werknemer die van een kruk lazert is toch ook wel een beetje te begrijpen?
Het topic heb ik geopend om over dit onderwerp een discussie te kunnen starten. Ik vind het heel interessant om andere meningen hierover te horen. Je hoeft niet te reageren als het onderwerp jou niet interesseert.
Hydra schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

"Wat te doen bij discriminatie tijdens sollicitatie" is geen open vraag.

Je andere klacht is dat ze afgewezen wordt omdat ze gebrekking Nederlands spreekt, maar ook geen Engels. Euh... Again, hoezo is vereisen dat iemand met collega's kan communiceren discriminatie? Als je solliciteert op typische expat functies is Engels gewoon de voertaal.
Een titel laat weinig ruimte om context te geven. Ik ging uit van een situatie waar discriminatie van toepassing was. Als je iets verder kijkt dan de titel zie je ook dat ik mijn eigen stelling in twijfel trek omdat ik niet zeker weet of dit een vorm van discriminatie is. De discussie laat zien dat de meningen daar over verdeeld zijn al geeft het meerendeel aan hier geen discriminatie in te zien maar een goed argument om een sollicitant af te wijzen.

Vandaag ziet de dag er weer heel anders uit. We zijn naar aanleiding van dit incident bij een samenwerkingsverband uitgekomen van verschillende bedrijven die mensen aan het werk proberen te krijgen. Hierdoor zijn er ineens veel meer mogelijkheden en zal er snel een volgend sollicitatiegesprek volgen. Ook wordt in de tussentijd gekeken of de diplima's uit het buitenland toch gewaardeerd kunnen worden zodat werk in het onderwijs of de kinderopvang wellicht mogelijk wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Flying35 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:36:
Vandaag ziet de dag er weer heel anders uit. We zijn naar aanleiding van dit incident bij een samenwerkingsverband uitgekomen van verschillende bedrijven die mensen aan het werk proberen te krijgen. Hierdoor zijn er ineens veel meer mogelijkheden en zal er snel een volgend sollicitatiegesprek volgen. Ook wordt in de tussentijd gekeken of de diplima's uit het buitenland toch gewaardeerd kunnen worden zodat werk in het onderwijs of de kinderopvang wellicht mogelijk wordt.
Dat is mooi. Veel succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:12
Er wordt hier regelmatig gesproken over een krukje, maar in bedrijfsmatige omstandigheden voor o.a. magazijnwerk zijn er bordestrappen verkrijgbaar.
Die zijn volkomen veilig maar ze kosten dan ook iets meer dan een krukje. Het bedrijf wil daar dan ook niet in investeren, maar er zijn wel degelijk ARBO vriendelijke oplossingen voorhanden.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Monkeydancer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Dat was bij een 1 afwijzing, maar ze hebben al meerdere afwijzingen gehad waarbij je vraagtekens moet plaatsen.
Ik ben kleurenblind. Dan kan ik bij 10 drukkerijen solliciteren, proberen een baan te vinden als piloot, gaan solliciteren in een kledingwinkel of bijvoorbeeld een baan zoeken als schilder. Is het dan discriminatie dat ik niet aangenomen word? De discriminatiekaart lijkt me in dit geval gewoon iets te snel getrokken

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

Reinier

\o/

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:14:
Kleine mensen kun je beter niet zo noemen, tenzij je ze graag beledigt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Flying35 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:42:[Wij vinden het vooral jammer dat er naar ons idee niet meer gekeken is naar mogelijke oplossingen. Het krukje is al veel genoemd wat onveilig zou zijn, maar er zijn ook andere oplossingen. De producten worden op een container opgestapeld en om meer producten op een container te kunnen stapelen wordt halverwegen in de container een plank gelegd waardoor er hoger gestapeld kan worden. Als ze bij haar de plank weglaten dan moeten er wel vaker containers naar haar toegebracht worden maar dat zou betekenen dat het hoogte probleem wel wordt weggenomen. Hopelijk vinden we snel een werkgever die passend werk voor haar heeft of voor haar kan creeren.
Ik denk dat je echt even realistisch naar de situatie moet gaan kijken. Wat heeft een werkgever er aan om een werkbare situatie te creëren voor iemand van buitenlandse komaf die matig Nederlands spreekt, geen Engels spreekt en moeite heeft met fysiek werk vanwege de lengte? Je moet dan kwaliteiten hebben die de investering van de werkgever kunnen rechtvaardigen en daar lijkt niet echt sprake van te zijn. Ik zou echt focussen op het verbeteren van de Nederlandse taal en op z'n minst een relevante MBO opleiding. En om eerlijk te zijn, je bent daar na drie jaar al redelijk laat mee. Het is dus echt zaak om dit zo grondig mogelijk aan te pakken nu.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1