Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-09-2024
Hey allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht en dit is de eerste keer dat ik er zelf een bouw/assembleer. Wat kan er misgaan, toch?

Ik probeer hem op te starten, maar er verschijnt niets op het scherm. De VGA LED op het moederbord brandt wit en degene eronder brandt groen (niet erg fel). Dus ik begrijp dat de VGA aangeeft dat er iets mis is met de GPU.

Ik heb de GPU eruit gehaald en de onboard video geprobeerd. Hetzelfde resultaat. Ik heb alle kabels meerdere keren gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze goed zijn aangesloten.

Ik heb meerdere kabels voor mijn monitor geprobeerd (HDMI/DP).

Ik heb geprobeerd de BIOS te flashen met een USB 2 in de BIOS-poort. Ik heb de BIOS flash knop 5-10 seconden ingedrukt. Geen LED-lampje dat oplicht. Ik heb 15 minuten gewacht, voor het geval dat.

Alle ventilatoren werken (behuizingventilatoren, GPU-ventilatoren, CPU-ventilatoren).

Het DDR-geheugen zit in de juiste sloten.

Samenvatting van wat ik heb geprobeerd:
  • Opstarten met alle aangesloten componenten
  • Opstarten met HDMI
  • Opstarten met DisplayPort
  • Opstarten zonder aangesloten GPU
  • BIOS flash
De configuratie die ik gebruik is als volgt:
  • ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
  • AMD Ryzen 7 7800X3D (AM5)
  • Be Quiet Dark Rock 5 Pro CPU-koeler
  • Kingston FURY 64 GB DDR5-6000 Kit (32 GB x 2)
  • GIGABYTE GeForce RTX 4070 EAGLE OC 12G
  • SAMSUNG 980 PRO, 2 TB SSD
  • Be Quiet! Straight Power 11 Platinum 850W
  • Be Quiet Pure Base 500-behuizing
Ik weet niet wat ik over het hoofd zie. Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet wat het kan zijn?

Alvast mega bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik kon alleen een bios flashen bij mijn Asys B650M-plus met een zeer oude usb-stick, een 2 Gb ding dat mijn vrouw 10 jaar geleden gratis kreeg bij een conferentie. Al mijn usb-sticks werden niet herkend, het ledje boven de bios flashback knop gaat dan niet knipperen en er gebeurt niets.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
Ik heb een usb 2.0 stick aangeschaft, want nieuwere versies schijnen indd niet te werken. Maar dat was helaas niet de oplossing voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
Voor dit moederbord is er maar 1 BIOS te downloaden, versie 0602, klopt dat? Dan betwijfel ik of hetzelfde BIOS re-flashen nut heeft. Als je per se wil proberen dan inderdaad een USB 2.0 stick, formatteren als FAT32, en dat naamgeving aanhouden zoals de handleiding aangeeft.

Verder een lastige dit. Witte Q-led is een probleem met VGA inderdaad, geel/groen eronder is een probleem met BOOT device (maar er zal nog geen Windows op staan, dus te verwachten).

Ik zou proberen om het zo kaal mogelijk op te starten; geen GPU, geen SSD, maar 1 RAM stick, even CMOS resetten en het opnieuw proberen. Als de geheugentraining klaar is zou er toch iets moeten verschijnen via on-board video (geef het wat tijd).

Anders geen idee.

Misschien de CPU opnieuw installeren ondanks dat je geen CPU bad Q-led hebt? Goed nakijken of alle contacten op CPU schoon zijn en die in de socket schoon en niet verbogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 22:29
Kijk even of je geheugen in de qvl-lijst staat. Verder is de meest recente versie van dit moederbord 1807, handig om te downloaden en te flashen als je een oudere versie gebruikt.

Kan je foto’s maken van hoe het nu aangesloten is, misschien is daar nog wat afwijkend op te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door patviev op 31-10-2023 19:35 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscript
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 07:38
Voor de zekerheid, kun je aangeven hoe je geflashed hebt? Juiste naamgeving en bestand in de root gezet?

Ik heb dit mobo ook, fabricage datum 09-2023, met een bios versie van juni (uit m'n hoofd).
Deze kwam gewoon up met de 7800X3D, zonder dat ik hoefde te flashen.

Verder wellicht een idee om de bekabeling na te lopen? Een stekkertje wat ergens niet lekker zit?

Of 1 stickje ram proberen?

Ik neem aan dat je ook even wachten al geprobeerd hebt, want standaard post dit bord echt super langzaam met 64gb (ongeveer 20 seconden voor ik beeld zag).

[ Voor 4% gewijzigd door C0nscript op 31-10-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
Ik heb nu het volgende gedaan:
  • GPU er uit
  • SSD er uit
  • 1 strip ram er in
Wat er nu gebeurd is het volgende.
  1. Ram led op oranje voor ca. 20 seconden
  2. daarna gaat die door en blijft die weer hangen op VGA.
Heb beiden ram strips geprobeerd. zelfde resultaat.

Het meest onduidelijke vond ik de SW power en de PLED aansluitingen onderaan. Kunnen jullie zien of deze zo goed zitten? 2e foto is wat duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUeU0FAVLMKQ3xlarDtXHWJzQJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGtGJyj3RD0PaBENg6k1AjLg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1luwKgz8TrB_Ty-z3VrjPYbuqTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2hsnawQQzDnXal4oWiYOTD1.jpg?f=fotoalbum_large

De Ram strip zit in A2 en als ik er 2 gebruik zit de 2e in B2. (2e en 4e slot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEPEvHg-XFP7pymbreZnLn0Xnk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OH4ruij1YsAUMDIA3jZwMsF.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten soort van stickers op de SSD, maar volgens mij kunnen deze blijven zitten toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f48xdKkusiZWwJ1319h_CtvTFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRhGawQ88iWaIHuNr3ID0AaD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt-k_sQTyOjPApV4qPSgJlhsEII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6P0UbgAiqRwHAetlMxR9pxD.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik linkis bovenin 12 pins (4x + 8x) aangesloten op de voeding en de 24 pins aan de zijkant. Ook de CPU fan naast de cpu en de USB 3 aan de zijkant. Kon aantal dingen niet fotograferen want de CPU koeler is redelijk fors O-)

De bios flash lukte niet want als ik de USB 2 met de nieuwe bios versie (in de root van de usb) in de bios flash poort steek en de flash knop 5-10 seconde vasthou gebeurt er niets. Omdat mijn scherm ook niet werkt weet ik dus niet of er iets prompt of niet. Heb wel 20 minuten gewacht na het indruk van de bios flash knop maar geen resultaat.

Hoop dat jullie iets zien waar ik een domme simpele fout heb gemaakt wat makkelijk op te lossen is. Mocht ik nog andere foto's moeten maken, let me know.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
C0nscript schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:42:
Voor de zekerheid, kun je aangeven hoe je geflashed hebt? Juiste naamgeving en bestand in de root gezet?

Ik heb dit mobo ook, fabricage datum 09-2023, met een bios versie van juni (uit m'n hoofd).
Deze kwam gewoon up met de 7800X3D, zonder dat ik hoefde te flashen.

Verder wellicht een idee om de bekabeling na te lopen? Een stekkertje wat ergens niet lekker zit?

Of 1 stickje ram proberen?

Ik neem aan dat je ook even wachten al geprobeerd hebt, want standaard post dit bord echt super langzaam met 64gb (ongeveer 20 seconden voor ik beeld zag).
Aanvulling: ja, ik heb het exe bestandje gerund wat automatisch de filenaam goed zet en daarna in de root gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
Cascade schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:50:
Voor dit moederbord is er maar 1 BIOS te downloaden, versie 0602, klopt dat? Dan betwijfel ik of hetzelfde BIOS re-flashen nut heeft. Als je per se wil proberen dan inderdaad een USB 2.0 stick, formatteren als FAT32, en dat naamgeving aanhouden zoals de handleiding aangeeft.
Ik heb de laatste bios versie met het nummer 1807 gedownload.
https://rog.asus.com/moth...wifi-model/helpdesk_bios/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
patviev schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:33:
Kijk even of je geheugen in de qvl-lijst staat. Verder is de meest recente versie van dit moederbord 1807, handig om te downloaden en te flashen als je een oudere versie gebruikt.

Kan je foto’s maken van hoe het nu aangesloten is, misschien is daar nog wat afwijkend op te zien.
Ik heb gekeken en kwam de kingston strips tegen, maar misschien dat hier ook het probleem zit. Het type nummer is KF560C32RWK2-64. Verder gezocht en volgens mij is dit een Intel supported variant. De component checkers die ik gebruikt heb gaven hier geen foutmelding, maar kan het zijn dat dit niet ondersteund wordt, omdat ik een AMD processor heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Probeer de pled eens links bovenin bij de panelheader. Volgens de gebruiksaanwijzing van het bord zijn er twee aansluitingen voor pled. Zal morgen eens kijken waar ze bij mij inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
Gedaan, zonder resultaat 😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:19
Heb je deze guide van Asus voor de bios flashback geprobeerd? Zeer uitgebreid https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/ <- Werkte voor mij prima 3 weken terug. Is de MoBo nieuw of bijvoorbeeld via Amazon Warehouse als webshop return gekocht? Je zou niet de eerste zijn die een Bios bricked return oppikt.

Wellicht dat er toch een onverwacht slechte connector of aansluiting tussen zit die je niet direct verwacht. Soms kan de met name de 24 pin (en/of 8-pin) connector best intimiderend zijn om deze goed te koppelen om het MoBo een beetje door kan buigen bij bepaalde behuizingen, deze zit 100% goed in het mobo? Je kan naast gpu/m2 ook prima alle connectoren loskoppelen (dus ook de USB3, cpu fan, chassis fan headers, power led, etc.) om te testen of je iets van een boot krijgt. Hierbij bedoel ik letterlijk alles behalve de mobo, cpu, 8-pin/24-pin power en power SW header om de pc aan te zetten. Ik had een paar jaar terug een usb 3 header die mijn mobo op een vergelijkbare manier volledig blokkeerde. Binnen dit spectrum zit ook een mogelijke kortsluiting, wellicht dat het MoBo contact maakt met de behuizing (gevallen schroefje, etc.)
Ik heb gekeken en kwam de kingston strips tegen, maar misschien dat hier ook het probleem zit. Het type nummer is KF560C32RWK2-64. Verder gezocht en volgens mij is dit een Intel supported variant. De component checkers die ik gebruikt heb gaven hier geen foutmelding, maar kan het zijn dat dit niet ondersteund wordt, omdat ik een AMD processor heb?
Er bestaat geen intel of AMD ram. DDR5 werkt op alle moederborden. De enige mogelijke problemen die je kan krijgen is dat het standaard overclock profiel verschilt tussen Intel en AMD. Je kan deze in de BIOS handmatig aanmaken maar dat kan best een klusje zijn.

[ Voor 94% gewijzigd door AlainSki op 01-11-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
Het is een nieuw moederbord. Ik ga de handleiding straks even doorlezen als ik thuis ben. Heb wel een instructie gevolgd maar weet niet of dat deze was. Verder check ik ook even of het moederbord de kast ergens raakt. Hij leek er ver genoeg van af te staan toen ik hem plaatste.

Als dit niet werkt haal ik de boel er weer uit en start ik helemaal opnieuw de stappen van installatie.

Ik hou jullie op de hoogte.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:41
In dit geval zou ik inderdaad adviseren om je moederbord uit te bouwen en op de doos testen of je hem aan de praat krijgt. Kan je overall makkelijk bij. (let wel op dat je niets van metaal er onder hebt liggen)

Doe voor de zekerheid een Clear CMOS en begin met 1 geheugen strip in slot A2 en natuurlijk je CPU geïnstalleerd. Dus even geen SSD of GPU. En kijk of hij nu wil booten en je in de bios kan komen.

Heb trouwens ook even geduld, sommige moederborden hebben wel even nodig om de eerste keer opstarten. Dit vanwege alle checks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
Ik heb vandaag de pc weer helemaal uit elkaar gehaald
Moederbord zag er goed uit, geen beschadigingen kunnen vinden.
Alleen moederbord aangesloten en bios flash geprobeerd. Bios flash led heb ik werkend gekregen maar knippert maar ca. 15 seconden en daarna blijft die groen branden.

Daarna:
  • CPU koel pasta vervangen.
  • PC weer helemaal in elkaar gezet
  • Clear cmos geprobeerd met een metaal object tussen de 2 pinnetjes onderaan op moederbord
  • Bios flash weer geprobeerd... wel led weer aan, maar weer 15 seconden knipperen en daarna blijft die groen branden
Nu verschillende bios versie aan het proberen maar allemaal hetzelfde resultaat. 15 sec knipperen daarna blijft die aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Als je nu probeert de cpu en wat ram er aan toe voegt. Start hij dan wel door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
patviev schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:07:
Als je nu probeert de cpu en wat ram er aan toe voegt. Start hij dan wel door?
Nee, 15 sec groen knipperend bios flash lampje en daarna blijft die aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Probeer je dan ook de bios te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
Ja, want cpu is niet standaard compatibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:19
arTApophis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:48:
[...]

Nee, 15 sec groen knipperend bios flash lampje en daarna blijft die aan staan.
OK maar dit is al een stap verder dan eerst waar je MoBo niet een reageerde op de USB. Laatste stap om te proberen, het converten van je USB naar een MBR. Een beetje googlen op Asus Flashback Solid Green Light en ik zie continue dit als remedie terugkomen. Dit is een volledige deep clean van je usb stick en op deze manier zou de usb stick beter herkenbaar zijn voor de Asus MoBo's. De onderstaande tutorial ziet er goed uit.

YouTube: How to fix Bios Flashback Solid green light

Ik duim voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
arTApophis schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:07:
Ja, want cpu is niet standaard compatibel.
Het kan zijn dat er al een biosversie op staat die compatibel is met je cpu. Die dateert namelijk uit april. Probeer nu eens op te starten zonder te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
AlainSki schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:55:
[...]

OK maar dit is al een stap verder dan eerst waar je MoBo niet een reageerde op de USB. Laatste stap om te proberen, het converten van je USB naar een MBR. Een beetje googlen op Asus Flashback Solid Green Light en ik zie continue dit als remedie terugkomen. Dit is een volledige deep clean van je usb stick en op deze manier zou de usb stick beter herkenbaar zijn voor de Asus MoBo's. De onderstaande tutorial ziet er goed uit.

YouTube: How to fix Bios Flashback Solid green light

Ik duim voor je!
Dit heb ik gisteravond en vanmorgen geprobeerd, maar ook hier weer hetzelfde resultaat. 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arTApophis
patviev schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:06:
[...]

Het kan zijn dat er al een biosversie op staat die compatibel is met je cpu. Die dateert namelijk uit april. Probeer nu eens op te starten zonder te flashen.
Helaas al geprobeerd. Ik denk steeds meer dat het een defect in het moederbord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Balen, kan inderdaad een defect moederbord zijn. Maar even contact opnemen of je een nieuw exemplaar kan krijgen.

Mocht je nog binnen de 30 dagen zitten kan je overwegen om een nieuwere versie van je voeding aan te schaffen. Ik heb de Be Quiet Pure Power 12 welke ATX 3.0 is en toegespitst is op nieuwere videokaarten.

[ Voor 47% gewijzigd door patviev op 03-11-2023 12:27 ]

Pagina: 1