E-zorg verbinding in nieuwe praktijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-05 22:29
Hoi allemaal,

Ik weet bijna niets van hosting en (beveiligde) internetverbindingen, ik ben niet werkzaam in de ICT. Ik hoop dat jullie mij wat opweg kunnen helpen. Ik ben huisarts en start volgend jaar een eigen praktijk.
  • Het patiëntendossier is web-based en hierbij wordt ingelogd met 2-factor authentificatie (UZI pas danwel authenticator app)
  • Telefonie in de cloud
  • Documentbeheer in de cloud via MS365
  • Mail is beveiligd via Zivver
Ik ben van plan om een aantal diensten gecombineerd af te nemen via 'KPN EEN MKB', ze lijken zich hier deels te richten op ondernemingen in de zorg. Daarom bieden ze als dienst een E-zorg verbinding aan voor extra beveiliging.
Maar al lezend op het onderdeel van de 'KPN EEN MKB' website die zich níet direct richt op zorg bedrijven zie ik staan dat er ook daar 'extra veilig internet' is.

Ik vraag mij hierbij een paar dingen af
1. Wat is de toegevoegde waarde van een E-zorg verbinding.
2. Is die waarde er dan ook als, zoals mijn plan, alles in de cloud of op servers van externe leveranciers draait (dus ook het patiëntendossier)
3. Als ik thuis of onderweg op mijn mobiel inlog op mijn web-based patiëntendossier, of in de mail, dan werk ik ook niet via een e-zorg verbinding meen ik, dus heb je dan niet alsnog een risico.

Ja, ik heb ook een adviesgesprek met KPN gepland staan. Maar ik wil graag ook nog onafhankelijk advies.
Een E-zorg lijn is traag en ontzettend duur, en wil met het bescheiden budget van een beginnende praktijk hierin een weloverwogen keuze maken.

Dank alvast voor jullie input!

Beste antwoord (via Rogier.V op 31-10-2023 20:49)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:16
@Rogier.V Ik ben werkzaam in ICT ondersteuning voor huisartspraktijken. Een aansluiting op een goed beheerd zorgnetwerk (zoals e-zorg, maar ook bijvoorbeeld een RSO als Gerrit voor Noord-NL, of Zorgring etc) is tot heden een vereiste voor een koppeling met bv het LSP (https://www.aorta-lsp.nl/...ed-beheerde-zorgnetwerken).
Deze RSO’ s zijn min of meer regionaal georganiseerd (https://www.rsonl.nl/). Van oudsher zorgden zijn voor een besloten netwerk waarop zorgorganisaties in een afgeschermde omgeving informatie konden uitwisselen of opslaan.

Echter veel HISystemen zijn inmiddels inderdaad zoals je aangeeft webbased, waardoor je je inderdaad kunt afvragen of een GZN strict genomen nog nodig is. De HIS leverancier neemt nl ook de LSP koppeling over. Ook veilige e-mail uitwisseling gebeurt inmiddels veelal via Zorgmail of Zivver. Ook daar verliest het GZN min of meer zijn rol. Ezorg is als KPN dochter natuurlijk een meer commerciële aanbieder van dergelijke diensten dan de RSOs

Ik weet niet exact welke diensten ezorg in hun pakket levert maar van Gerrit en Zorgring weet ik dat zij bv op locatie een gemonitorde firewall leveren met de nodige beveiliging en opzetten van een VPN verbinding naar het GZN.Voor een huisartspraktijk is een professionele firewall met de nodige beveiliging m,i, een must, omdat er met zeer privacy-gevoelige data wordt gewerkt..
Via hen kun je ook weer thuis inloggen op je praktijk, bijvoorbeeld.

Je kan me evt ook wel een dm sturen om eens wat te sparren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:42
EZorg is een apart netwerk, naast het internet, voor de zorg. Met sommige partijen kan je alleen koppelen via dat netwerk. Zoals berichten sturen naar apotheken. Of het LSP.

Dat patiëntendossier draait waarschijnlijk op het normale internet. De vraag is dus of je ergens naar toe moet wat per se over het EZorg netwerk moet. Verkeer vanaf het patiëntendossier naar externen, zal de leverancier van het systeem moeten regelen.

Ik ken het via mijn werk als ontwikkelaar van diverse Zorgsystemen, maar ik heb geen idee wie het in de praktijk allemaal gebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• valkenier
@Rogier.V Ik ben werkzaam in ICT ondersteuning voor huisartspraktijken. Een aansluiting op een goed beheerd zorgnetwerk (zoals e-zorg, maar ook bijvoorbeeld een RSO als Gerrit voor Noord-NL, of Zorgring etc) is tot heden een vereiste voor een koppeling met bv het LSP (https://www.aorta-lsp.nl/...ed-beheerde-zorgnetwerken).
Deze RSO’ s zijn min of meer regionaal georganiseerd (https://www.rsonl.nl/). Van oudsher zorgden zijn voor een besloten netwerk waarop zorgorganisaties in een afgeschermde omgeving informatie konden uitwisselen of opslaan.

Echter veel HISystemen zijn inmiddels inderdaad zoals je aangeeft webbased, waardoor je je inderdaad kunt afvragen of een GZN strict genomen nog nodig is. De HIS leverancier neemt nl ook de LSP koppeling over. Ook veilige e-mail uitwisseling gebeurt inmiddels veelal via Zorgmail of Zivver. Ook daar verliest het GZN min of meer zijn rol. Ezorg is als KPN dochter natuurlijk een meer commerciële aanbieder van dergelijke diensten dan de RSOs

Ik weet niet exact welke diensten ezorg in hun pakket levert maar van Gerrit en Zorgring weet ik dat zij bv op locatie een gemonitorde firewall leveren met de nodige beveiliging en opzetten van een VPN verbinding naar het GZN.Voor een huisartspraktijk is een professionele firewall met de nodige beveiliging m,i, een must, omdat er met zeer privacy-gevoelige data wordt gewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
valkenier schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:44:

Heel veel dank voor je reactie, precies de informatie die ik zoek. Hier kan ik verder mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-05 12:57
Ik ben ook huisarts en vond dit topic via Google. Ik heb een vraag die hier zijdelings mee te maken heeft. Hopelijk levert dit een antwoord op.

Onze leverancier stopt met onze huidige hosting (open VPN) en biedt ons twee alternatieven: Ezorg en Hisnet NG.
De Ezorg optie is aanzienlijk duurder dan hisnet. Ik heb geen benul wat het verschil tussen die twee is. Kan iemand me daarmee helpen?
Ter info: We gebruiken op een dependance al Hisnet NG verbindingen en hebben op de locatie waar het over gaat al een Ezorglijn liggen voor beveiligde mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
@Graif Kun je een beetje uitweiden over welk HIS je hebt en over welke “leverancier” je praat?

In principe zijn er heus wel meer partijen die je een GZN kunnen leveren.

Een DM mag ook als je hier niet alles wilt posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobemmen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 09:04
Interessante materie. Ook ik ben als huisarts werkzaam en wij hebben een koperlijn liggen waar E-zorg over zou kunnen leveren (ik geloof met snelheid 50/10).

Nu hebben we onlangs de glasvezel van de straat ook in ons pand laten installeren door OpenDutchFiber (ODF). Men (van E-zorg) beweert echter dat deze aansluiting niet gebruikt kan worden voor aansluiting op het Ezorg netwerk?!

Betekent dit dat alleen VDSL dan aan te sluiten is? Klinkt nogal ouderwets, net als de aangeboden snelheden voor behoorlijke prijzen. Ik snap dat zakelijke prijzen anders liggen dan voor consumenten, maar ik denk dat ik eea niet begrijp. Als beeldbellen etc de toekomst moet zijn dan is het wel fijn als dat over glasvezel zou kunnen uiteindelijk. Evenals video-vergaderingen met het team.

Kan iemand mij iets meer uitleggen (onafhankelijk) over E-zorg.

Is het nog van deze tijd? En zou ik het per se nodig hebben als ik via M365 draai en mijn Huisartsinformatiesysteem/Apothekersinformatiesysteem heb draaien via het web (Sanday), email via Enovation Zorgmail en telefonie via V-care (cloud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:19
Een HIS zoals Sanday kan prima zonder E-Zorg. E-Zorg biedt dan wel hoogwaardige verbindingen, maar een “standaard” internetverbinding kan ook prima. Ik zou dan overigens wel een 4G-backup overwegen. Als praktijk kun je niet zonder een werkende internetverbinding. Doorgaans ben je onderaan de streep dan ook nog eens voordeliger uit dan bij E-Zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
bobemmen schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:25:
Interessante materie. Ook ik ben als huisarts werkzaam en wij hebben een koperlijn liggen waar E-zorg over zou kunnen leveren (ik geloof met snelheid 50/10).

Nu hebben we onlangs de glasvezel van de straat ook in ons pand laten installeren door OpenDutchFiber (ODF). Men (van E-zorg) beweert echter dat deze aansluiting niet gebruikt kan worden voor aansluiting op het Ezorg netwerk?!

Betekent dit dat alleen VDSL dan aan te sluiten is? Klinkt nogal ouderwets, net als de aangeboden snelheden voor behoorlijke prijzen. Ik snap dat zakelijke prijzen anders liggen dan voor consumenten, maar ik denk dat ik eea niet begrijp. Als beeldbellen etc de toekomst moet zijn dan is het wel fijn als dat over glasvezel zou kunnen uiteindelijk. Evenals video-vergaderingen met het team.

Kan iemand mij iets meer uitleggen (onafhankelijk) over E-zorg.

Is het nog van deze tijd? En zou ik het per se nodig hebben als ik via M365 draai en mijn Huisartsinformatiesysteem/Apothekersinformatiesysteem heb draaien via het web (Sanday), email via Enovation Zorgmail en telefonie via V-care (cloud).
Ik heb vrijwel de identieke situatie als jij (Sanday, zorgmail, cloud telefonie) en gaat dus inderdaad prima zonder ezorg lijn, ik zit op glasvezel inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
Vergeet niet dat Ezorg een KPN dochter is en wellicht niet over iedere glasvezel-provider wil/kan leveren.

Strikt genomen heb je een goed beheerd zorgnetwerk voor je praktijk nodig om te mogen/kunnen koppelen met het LSP. Echter omdat met webbased HISsen, zoals Sanday, het HIS volledig verhuist naar de cloud, neemt Sanday ook de LSP koppeling over. Dat doen zij dan zelf wel via Ezorg. Jij logt in via het grote boze web op het Sanday platform. en daar zit de Ezorg/LSP koppeling.

Voor zover ik nu op de hoogte ben moet dat prima werken zonder Ezorg verbinding met Sanday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-05 12:57
@valkenier sorry voor de late reactie! Wij hebben nu MicroHis, extern gehost door Futec. Over een jaar zullen we overstappen naar een web based His (we gaan met onze gehele regio over naar Health Connected). Het is ook maar voor een jaartje dus.
Pagina: 1