Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 12:31
Mijn vraag

Enkele dagen geleden merkte ik dat ik niet genoeg had aan 32GB RAM (applicaties die tegelijk werken i.c.m. games etc.) heb ik besloten om extra RAM aan te schaffen. Ik gebruik de Corsair Vengeance RGB geheugen, CMH32GX5M2D6000C36W. Dit zijn 2x16GB sticks. Nu heb ik dezelfde sticks aangeschaft en deze in de PC gedaan, maar dan start de gehele PC niet meer op. Ik zie ook het moederbord logo niet meer.

Ik krijg verder geen geluidjes o.i.d.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Windows 11
- NZXT N7 Z790
- i9 13900K
- Corsair Vengeance CMH32GX5M2D6000C36W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb een aantal dingen geprobeerd:

- De nieuwe en oude sticks in slot 1+2+3+4 = WERKT NIET
- ALLEEN de nieuwe sticks RAM in slot 2+4 = WERKT
- ALLEEN de oude sticks RAM in slot 2+4 = WERKT
- ALLEEN de oude sticks RAM in slot 1+3 = WERKT
- Nieuwste Bios 6.06 met 4 sticks RAM = WERKT NIET
- Bios versie 4.06 met 4 sticks RAM = WERKT NIET
- XMP Enabled met 4 sticks RAM = WERKT NIET
- Auto setting met 4 sticks RAM = WERKT NIET

Ik kom er helaas niet meer uit. Ik heb de RAM code (CMH32GX5M2D6000C36W) naast elkaar gehouden, deze komen overeen. Het verschil wat ik kan zien is dat de nieuwe RAM een hogere "ver." nummer op de RAM stick heeft staan. In iCUE hebben beide RAM sticks ook een andere firmware.

"oude" RAM heeft: v. 1.01.8
nieuwe RAM heeft: v. 1.02.9

Ik kan de "oude" RAM niet upgraden naar een nieuwe versie. Volgens iCUE heeft hij al de laatste versie.

Alvast dank voor de hulp!

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Beste antwoord (via Diigii op 31-10-2023 14:50)

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
bij corsair wil een andere versienummer zeggen dat je andere chips hebt.

Je hebt dus 2 problemen.

1. 4 sticks gaan wsch trager moeten werken dan 6000
2. je mengt eigenlijk verschillende types, wat ook problemen geeft. Dit zijn NIET dezelfde sticks, corsair vervangt nogal graag dingen op de PCB.

Wat ik zou doen:
* de nieuw gekochte sticks terugsturen
* je huidige sticks verkopen via V&A
* 2*32 GB sticks kopen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
Allereerst zou ik de bios updaten tot de laatste versie en dan nogmaals proberen.

offtopic:
(regelmatig is het "gedonder" bij ddr4 & 5 als er 4 slots in gebruik zijn(mixen), om die reden hou ik het altijd bij 2).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
bij corsair wil een andere versienummer zeggen dat je andere chips hebt.

Je hebt dus 2 problemen.

1. 4 sticks gaan wsch trager moeten werken dan 6000
2. je mengt eigenlijk verschillende types, wat ook problemen geeft. Dit zijn NIET dezelfde sticks, corsair vervangt nogal graag dingen op de PCB.

Wat ik zou doen:
* de nieuw gekochte sticks terugsturen
* je huidige sticks verkopen via V&A
* 2*32 GB sticks kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
mr_evil08 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:35:
Allereerst zou ik de bios updaten tot de laatste versie en dan nogmaals proberen.

offtopic:
(regelmatig is het "gedonder" bij ddr4 & 5 als er 4 slots in gebruik zijn(mixen), om die reden hou ik het altijd bij 2).
Heb ik gedaan (nu ook weer terug gezet). Versie 6.06 is de nieuwste versie van mijn moederbord.

@manzonderdas Dat verklaart dan wel een boel. Ik zie ook wel het versie verschil. Uiteindelijk heb ik mijn "oude" RAM ook kunnen upgraden naar dezelfde versie als de nieuwe (moest iCUE updaten), maar dit heeft ook weinig geholpen. Ik denk dat ik dan maar 2x32GB ga bestellen, nieuwe RAM ga terugsturen en m'n huidige setje 2x16gb ga verkopen.

Thanks voor de input beiden! ;)

offtopic:
Toch wel bijzonder dat het anno 2023 niet werkt, wonderbaarlijk. In principe is het dus niet mogelijk om te zeggen dat je naar 6 maanden je RAM niet kan ugpraden naar 4 sticks omdat het zo verschilt >.<

[ Voor 11% gewijzigd door Diigii op 30-10-2023 20:43 ]

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Diigii schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

offtopic:
Toch wel bijzonder dat het anno 2023 niet werkt, wonderbaarlijk. In principe is het dus niet mogelijk om te zeggen dat je naar 6 maanden je RAM niet kan ugpraden naar 4 sticks omdat het zo verschilt >.<
Het is de nieuwste techniek en sowieso is 4 sticks lastiger dan 2 sticks. Het luistert dus nogal nauw.

Bovendien ben je aan het overclocken, 5600 is de officiële snelheid. Bij 4 dimmen is het officieel slechts 4400.

En dan ben je ook nog verschillende geheugenchips door elkaar aan het mixen.

Geen ideale situatie dus.

Misschien werkt het wel als je de geheugensnelheid eerst even op die 4400 zet.

Maar gezien de waarschijnlijk grote stap omlaag qua snelheid zou ik inderdaad de huidige wisselen voor 2x32 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
White Feather schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Het is de nieuwste techniek en sowieso is 4 sticks lastiger dan 2 sticks. Het luistert dus nogal nauw.

Bovendien ben je aan het overclocken, 5600 is de officiële snelheid. Bij 4 dimmen is het officieel slechts 4400.

En dan ben je ook nog verschillende geheugenchips door elkaar aan het mixen.

Geen ideale situatie dus.

Misschien werkt het wel als je de geheugensnelheid eerst even op die 4400 zet.

Maar gezien de waarschijnlijk grote stap omlaag qua snelheid zou ik inderdaad de huidige wisselen voor 2x32 GB.
Dat wist ik niet, dat de officiële snelheid maar op 4400 kan. Is dat een algemeen bekend iets? Als ik dat had gelezen had ik waarschijnlijk wel gelijk 2x32GB genomen i.p.v. 4 keer sticks. Wellicht had handmatig op 4400 zetten wel geholpen, maar heb nu de doosjes weer in het retourzakje gedaan. Helaas was de "Auto" optie niet voldoende (bios setting).

Thanks in ieder geval! Weer een boel geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Diigii schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:25:
Het verschil wat ik kan zien is dat de nieuwe RAM een hogere "ver."
Je noemt de “ver.” nummers niet. Corsair gebruikt verschillende geheugen IC’s per SKU (type).

Alles wat begint met een 3 = Micron, 4 = Samsung en 5 = SK Hynix.

Het nummer net achter de punt is de dichtheid van de IC’s. Beide kits hebben een dichtheid van 16Gb IC’s dus het getal zal “4” zijn.

Het laatste nummer is de revisie van het merk en dichtheid beginnend bij 0.

2x een kit met een andere “ver” in dual channel is vaak lastig.

Je kunt inderdaad beter 2x 32GB nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
Djarune schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:30:
[...]

Je noemt de “ver.” nummers niet. Corsair gebruikt verschillende geheugen IC’s per SKU (type).

Alles wat begint met een 3 = Micron, 4 = Samsung en 5 = SK Hynix.

Het nummer net achter de punt is de dichtheid van de IC’s. Beide kits hebben een dichtheid van 16Gb IC’s dus het getal zal “4” zijn.

Het laatste nummer is de revisie van het merk en dichtheid beginnend bij 0.

2x een kit met een andere “ver” in dual channel is vaak lastig.

Je kunt inderdaad beter 2x 32GB nemen.
Weet uit m'n hoofd dat m'n huidige RAM begint met een 4 en de nieuwe met een 5. Rest van de nummers geen foto van gemaakt |:( .

Maar ik wist niet dat er nog zoveel verschil in zou zitten qua RAM. Aangezien er op Tweakers ook maar 1 "soort" te koop is ging ik er vanuit dat deze allemaal hetzelfde zijn. Had nog gekeken met degene die ik een aantal maanden geleden had gekocht, maar daar zit dus wel verschil in (helaas).

Thanks voor de toelichting! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Diigii schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:16:
[...]

Dat wist ik niet, dat de officiële snelheid maar op 4400 kan. Is dat een algemeen bekend iets? Als ik dat had gelezen had ik waarschijnlijk wel gelijk 2x32GB genomen i.p.v. 4 keer sticks. Wellicht had handmatig op 4400 zetten wel geholpen, maar heb nu de doosjes weer in het retourzakje gedaan. Helaas was de "Auto" optie niet voldoende (bios setting).

Thanks in ieder geval! Weer een boel geleerd :)
Ik heb geen officiële info van Intel kunnen vinden, wel diverse keren deze cijfers:

Wikipedia: Raptor Lake
All models support up to DDR4-3200 or DDR5-4800. The i5-13600 (K/KF/T) and all models above it support DDR5 speeds up to 5600 MT/s with max 2 DIMMS slotted, 4400 MT/s if 4 DIMMS are slotted.
review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...
Tot slot ondersteunt de geheugencontroller nu zonder overklokken DDR5-5600 bij het gebruik van twee modules (een per kanaal) en DDR5-4400 met twee modules per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
White Feather schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Ik heb geen officiële info van Intel kunnen vinden, wel diverse keren deze cijfers:

Wikipedia: Raptor Lake

[...]

review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139...

[...]
Thanks! Dan alleen maar beter om de 2x32GB te halen :)
Inmiddels de sticks teruggestuurd, nu wachten op de nieuwe!

Pagina: 1