Werkt mijn ltv vloerverwarming zoals het hoort?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• leobox58
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-01 18:58
Hallo forumleden ,we zijn verhuisd en beneden en boven(worden niet gebruikt)vloerverwarming liggen.De cv ketel is een Intergas HRE 24/28 CW4(2017)met een ltv vvw verdeler(10 groepen)hierop zitten op de aanvoer van de verdeler op elke groep flowmeters en op de retour van de verdeler op elke groep thermische motoren
Nu viel mijn op dat als ik de temperatuur een halve graad omhoog zet de ketel 5 min draait en dan weer uitgaat de pomp een paar min nadraai en stop..Dan na een min of 10 weer aangaat en dan hetzelfde gebeurd als de vorige sessie!
Mijn vraag is of dit zo hoort?
Zelf dacht ik dat de ketel gewoon doordraait tot de gevraagde temperatuur van de thermostaat.
Hoor graag hoe het hoort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsSZZ_WfMyxjDliM8eNhMLzLiOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HX9N8Pnymp5En04FibQLL5lU.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA5KoUMFwgsSF3myeXb-9p5WG1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TReHkqZqUikmJQ1HxcqoTg9d.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zrucJPhPjHrFcqOTij0Lbp93Z4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NpHrVhRtqjkjmsLH6JZp3qZG.webp?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door leobox58 op 01-11-2023 11:55 ]

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

paQ

Dat is 'pendelen'
of je stookt te warm, of het is nog te warm buiten (icm te hoog vermogen), of een combinatie van die 2.
hoe warm staat je CV?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• leobox58
Aanvoer temperatuur is 40 graden
Parameter,
3 =40%
3.=90%
c =25%
C.=50%
Dus hij moet eigenlijk constant verwarmen tot de gevraagde temperatuur is bereikt?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:03
paQ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:09:
Dat is 'pendelen'
of je stookt te warm, of het is nog te warm buiten (icm te hoog vermogen), of een combinatie van die 2.
hoe warm staat je CV?
Inderdaad, zeker als er nog thermomotoren opzitten en het moet over enkele groepen ipv 10.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Als code 1 verschijnt dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt vanwege teveel afgiftepunten dicht.
Het helpt om het maximaal ketelvermogen in de installateursmenu van verwarmen helemaal op minimaal te zetten.

Aanvoertemp van 40c lukt niet bij een LTV systeem, zeker niet bij een enkel lusje open gezien de ketel een minimaal vermogen heeft van 7.90kw, verhoog de temperatuur eens naar minstens 60c dan zal het beter gaan.

(Ik heb dezelfde ketel maar hier gebruik ik een LT verdeler wat beter gaat).

De oplossing is eigenlijk een buffervat plaatsen en/of een ketel met minimaal vermogen van 4kw nemen, in de huidige situatie zal nooit perfect werken.

(O ja zet anti-pendeltijd op 15m dat is beter voor de levensduur van de ketel).

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 30-10-2023 19:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• leobox58
Dashline klopt gebruik maar 5 groepen!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:03
leobox58 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:57:
Dashline klopt gebruik maar 5 groepen!
En schakelen die synchroon of individueel van elkaar?

• leobox58
Vier stuks met elkaar( woonkamer 3,gang 1) en badkamer individueel.

• leobox58
mr evil, ketel gaat niet naar 1 maar uit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Ketel staat al op 25%, dus iets lager vermogen dan gesteld. Je zou het max vermogen ook op 25% kunnen zetten, dan gaat je ketel geen capriolen uithalen om zsm aan die 40% te komen.

Als ketel vrijwel meteen in code1 springt denk ik eerder aan een bypass die te makkelijk open gaat.

• leobox58
JGC,

Ketel gaat uit niet naar 1 en gaat daarna naar 0

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

paQ

Ik heb hier nog 2 winters gestookt op 34 graden met een CW5. Dat waren vrij korte runs, maar niet 10 min om 10 min. Then again: het is nog zacht.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 15:08
Kijk eens hoeveel flow je hebt (tel de flowmeters op bij elkaar), dan kan je met het minimum vermogen berekenen hoeveel °C de ketel zal bijwarmen. Of eigenlijk omgekeerd, je moet zorgen dat je de nodige flow haalt om bij de retourtemperatuur die je meet, niet warmer te eindigen dan je 40°.
De ketel zal bijkomend zichzelf beschermen en maximaal 20°C willen bijwarmen.

Normaal kan je veel vermogen in een vloer stoppen, en blijft de retour heel laag; maar je moet wel voldoende flow houden.
En zoals hierboven vermeld, een bypass die open gaat is ook meteen pendelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Bij 10 groepen die open staan moet je het minimale vermogen van 7 kW echt wel prima kwijt kunnen. Op welke temperatuur staat je thermostaatkraan van je vloerverwarming verdeler? Hoe staat de vloerverwarming pomp ingesteld? En staan alle groepen daadwerkelijk goed open?

• Kjepper
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Welke thermostaat heb je eraan hangen, mijn Honeywell Chronotherm Touch gaat elke 10 minuten even aan om alles op temperatuur te houden (zijn wel meer meldingen over te vinden).

• leobox58
frennek schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:18:
Bij 10 groepen die open staan moet je het minimale vermogen van 7 kW echt wel prima kwijt kunnen. Op welke temperatuur staat je thermostaatkraan van je vloerverwarming verdeler? Hoe staat de vloerverwarming pomp ingesteld? En staan alle groepen daadwerkelijk goed open?
Gebruik maar 5 groepen boven gebruik ik niet.Heb een open verdeler dus zonder thermostaatkraan en zonder pomp.
De cv pomp is de pomp voor de verdeler en staat ingesteld op 40%

• leobox58
Kjepper schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:39:
Welke thermostaat heb je eraan hangen, mijn Honeywell Chronotherm Touch gaat elke 10 minuten even aan om alles op temperatuur te houden (zijn wel meer meldingen over te vinden).
Heb een aan /uit thermostaat van Busch-jaeger.

[ Voor 36% gewijzigd door leobox58 op 20-11-2023 21:46 ]

• leobox58
naftebakje schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:38:
Kijk eens hoeveel flow je hebt (tel de flowmeters op bij elkaar), dan kan je met het minimum vermogen berekenen hoeveel °C de ketel zal bijwarmen. Of eigenlijk omgekeerd, je moet zorgen dat je de nodige flow haalt om bij de retourtemperatuur die je meet, niet warmer te eindigen dan je 40°.
De ketel zal bijkomend zichzelf beschermen en maximaal 20°C willen bijwarmen.

Normaal kan je veel vermogen in een vloer stoppen, en blijft de retour heel laag; maar je moet wel voldoende flow houden.
En zoals hierboven vermeld, een bypass die open gaat is ook meteen pendelen.
Flowmeters bij elkaar is 13 hoe bereken ik dan het minimum vermogen?
Aanvoer kom niet boven de 30 graden en retour is 25 graden.
Zit geen bypass op.
Het vreemde is als ik de temperatuur 2graden hoger zet dan blijf de ketel gewoon branden en gaat hij niet constant aan/uit.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Wat is de rede dat er maar 5 van de 10 groepen beneden open staan? Onderverdeeld in andere kamers die je niet gebruikt? Ik heb hier voor mijn woonkamer bijvoorbeeld 11 groepen altijd open staan voor de 70m2 woonkamer/hal.

De rede dat je ketel aan/uit gaat bij een minimale temperatuur verhoging komt door de thermostaat. Je thermostaat probeert enigszins netjes binnen redelijke tijd maar zonder teveel overshoot naar de nieuwe waarde te komen doormiddel van een zogenaamde PI of PID regeling.

Als je ketel vol zou branden tot de ingestelde waarde en dan pas uit zou gaan, schiet je er waarschijnlijk dik met een graad overheen. Bij een ophoging van bijvoorbeeld 0,2 graden, probeert je thermostaat met minder vermogen dan het minimale vermogen van je ketel tot dit punt te komen. Vandaar het aan/uit gedrag. Bij 2 graden ophoging, is er natuurlijk meer vermogen initieel nodig om met een redelijk tempo bij de nieuwe waarde te komen, maar vermoed ik dat dichter bij de nieuwe temperatuur je ketel weer eenzelfde gedrag gaat vertonen.

Dus het is waarschijnlijk een combinatie van de thermostaatregeling en de minimale pauzetijd van de ketel na stoppen branden.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
leobox58 schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:30:
[...]

Heb een aan /uit thermostaat van Busch-jaeger.
Intergas heeft twee aansluitingen voor de thermostaat. Heb je al gecontroleerd of de thermostaat op de goede aansluitingen zit.

Check idd ook je flowmeters nadat de ketel is aangegaan want als er geen flow is dan houdt alles op.

• leobox58
frennek schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:43:
Wat is de rede dat er maar 5 van de 10 groepen beneden open staan? Onderverdeeld in andere kamers die je niet gebruikt? Ik heb hier voor mijn woonkamer bijvoorbeeld 11 groepen altijd open staan voor de 70m2 woonkamer/hal.

De rede dat je ketel aan/uit gaat bij een minimale temperatuur verhoging komt door de thermostaat. Je thermostaat probeert enigszins netjes binnen redelijke tijd maar zonder teveel overshoot naar de nieuwe waarde te komen doormiddel van een zogenaamde PI of PID regeling.

Als je ketel vol zou branden tot de ingestelde waarde en dan pas uit zou gaan, schiet je er waarschijnlijk dik met een graad overheen. Bij een ophoging van bijvoorbeeld 0,2 graden, probeert je thermostaat met minder vermogen dan het minimale vermogen van je ketel tot dit punt te komen. Vandaar het aan/uit gedrag. Bij 2 graden ophoging, is er natuurlijk meer vermogen initieel nodig om met een redelijk tempo bij de nieuwe waarde te komen, maar vermoed ik dat dichter bij de nieuwe temperatuur je ketel weer eenzelfde gedrag gaat vertonen.

Dus het is waarschijnlijk een combinatie van de thermostaatregeling en de minimale pauzetijd van de ketel na stoppen branden.
Ik heb een patio woning met beneden de slaapkamer 1 groep met eigen thermostaat en boven een grote zolder met 4 groepen met eigen thermostaat die niet worden gebruikt.De woonkamer,hal en badkamer is 52m2 en deze staan altijd opeen.
Maar is het normaal dat deze uren aan/uit(4xper uur) gaan?
En wat bedoel je met minimale pauzetijd.

• leobox58
nokiaan958GB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:28:
[...]

Intergas heeft twee aansluitingen voor de thermostaat. Heb je al gecontroleerd of de thermostaat op de goede aansluitingen zit.

Check idd ook je flowmeters nadat de ketel is aangegaan want als er geen flow is dan houdt alles op.
Heb een aan/uit thermostaat en deze staan op 5 en 6 aangesloten.
De flowmeters staan open.

• leobox58
Heb het denk ik gevonden?
Hij geef voor looptijd van de motor tussen de 3,5 en 5 minuten(zie foto looptijd)
Is er hier iemand die dit kan bevestigen of dit klopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bZEjXbnYQpyITKMwTlDr_JJORw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCsXxrvfz3vZPZTRRHS9dUW4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door leobox58 op 07-12-2023 10:57 ]

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-01 20:42
Hoi, ik heb, denk ik, hetzelfde probleem als jij in ongeveer dezelfde set-up.
Heb je al een oplossing gevonden?
Ik kan het bijgevoegde document niet lezen helaas.

Gr Philip

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• leobox58
PVD66 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:01:
Hoi, ik heb, denk ik, hetzelfde probleem als jij in ongeveer dezelfde set-up.
Heb je al een oplossing gevonden?
Ik kan het bijgevoegde document niet lezen helaas.

Gr Philip
Er is geen oplossing voor,de looptijd van de stelmotor is ongeveer 4 minuten en een nalooptijd van 2 minuten.
Bij werkt het nu als volgt de thermostaat staat op 21 graden en als het dan iets afkoelt en de ketel slaat aan dan gaan de stelmotoren 5/6 minuten aan 10 minuten uit en dit gaat door tot het weer 21 graden is.
Heb gemiddeld 4 runs per uur.
Ben jij al een oplossing gevonden?
Heb de foto in de vorige post vergroot nu wel leesbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door leobox58 op 07-12-2023 10:58 ]

• PVD66
Dank voor je reactie en vergroten.

Ik heb de aanvoertemperatuur op 47 graden gezet en de parameter 3 op 30.
De ketel werkt volgens mij nu naar behoren en het wordt overal warm gelukkig.
Met een infrarood thermometer heb ik de retourleidingen en aanvoerleidingen gemeten. Deze worden niet te warm, ik hou het hier maar even op.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

• leobox58
PVD66 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:48:
Dank voor je reactie en vergroten.

Ik heb de aanvoertemperatuur op 47 graden gezet en de parameter 3 op 30.
De ketel werkt volgens mij nu naar behoren en het wordt overal warm gelukkig.
Met een infrarood thermometer heb ik de retourleidingen en aanvoerleidingen gemeten. Deze worden niet te warm, ik hou het hier maar even op.
Ik heb 3 ook op 30 gehad maar dan duurde het heel lang voordat het warm werd.

• PVD66
Ja jij hebt de cw 4 zag ik, ik heb de cw5 met 112 m2. Dat is een beetje een overkill, maar voor het bad vullen heerlijk snel.

Pagina: 1