Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Mijn Samsung QLED 4K QE50Q67T gaat naar boven verhuizen. Op zich ben ik tevreden met de tv, alleen soms bij b.v. voetbal hapert het beeld iets.
Ik zoek een nieuwe tv van 48 of 50 inch, budget is 800 euro

Ik zoek een net iets betere tv (tot 800 euro) Op Black Friday hoop ik mijn slag te kunnen slaan. Ik ben vooral op zoek naar een iets betere/mooiere 4k beleving.

We kijken tv middels de Ziggo Mini Next, Netflix, Plex stream ik middels een NVIDIA Shield. Voor het geluid gebruik ik een Denon 2400H. Er wordt niet gegamed op de tv.

Shortlist
LG OLED48A26LA 4K OLED TV nu te koop voor 699 bij EP
LG OLED C2 48C24LA nu te koop bij Bol voor 997 euro (dus even wachten op black friday
Samsung Neo QLED 4K QE50QN9 Bij EP voor 999 euro (ook even wachten op Black Friday)
Sony Bravia KD-50X80L 4K Bij Ep te koop voor 949 euro.

Mijn voorkeur gaat uit naar de LG A2, hoe ik het inschat is dit een mooie Oled tv voor datgene waar ik het voor gebruik. De C2 is een stuk duurder maar misschien op Black Friday ook wel voor 800 euro te krijgen.

Vraag is o.a Is de LG C2 voor datgene waar ik het voor gebruik een meerwaarde tov de LG A2? Of hebben jullie nog tips mbt een andere kandidaat tv?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Dat voetbal soms hapert zegt nog niets over een tv.
Verder, die A2 heeft gewoon een 60hz paneel, dat wil je dan niet.

Daarnaast vraag ik me af krijg je bij EP & BOL geen Europese modellen?

Dan, schijnt er direct zonlicht op je tv?
zit je in een lichte woonkamer? kijk je overdag?
Maakt OS nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 14:26
Ga in ieder geval voor een tv met een minimale refresh rate van 100/120.
Ik zou liever een tv kopen met Full HD en 120 hz refresh rate dan een een 4K tv met 60hz refresh rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:33
120Hz is erg overtrokken. Ja, het biedt ook een meerwaarde bij 50Hz/ 60Hz content echter is dit beperkt en zal een goede motion interpolatie gelijkwaardig presteren zijn bij content zoals voetbal.

De LG 48A2 is de logische keuze wanneer je opzoek bent naar een betere PQ, zal tijdens BF hoogstens nog een paar tientjes in prijs zakken en is het wachten niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
yep123 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:04:
Vraag is o.a Is de LG C2 voor datgene waar ik het voor gebruik een meerwaarde tov de LG A2? Of hebben jullie nog tips mbt een andere kandidaat tv?
In beginsel tonen ze hetzelfde plaatje. Ja, er is verschil de C2 heeft een betere beeldverwerkingsprocessor en beter paneel, maar als je aan het kijken bent is dat vrij subtiel, vergeleken met je Q67T ga je dezelfde wauwfactor ervaren. Wel realiseren: De ontspiegeling is anders. De A2 heeft een mattere afwerking waardoor hij minder spiegelt, maar reflecteert veel meer licht dan de C2. De C2 absorbeert meer omgevingslicht, maar heeft een gladdere afwerking, waardoor het iets meer zal spiegelen. Er zijn ook wat esthetische aspecten, de A2 heeft pootjes, de C2 een voet.

Al bij al gaat de C2 pas echt tot zijn recht komen met HDR en dat lijkt bij jouw gebruiksdoel minder vaak voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Eskimoo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:05:
Dat voetbal soms hapert zegt nog niets over een tv.
Verder, die A2 heeft gewoon een 60hz paneel, dat wil je dan niet.
Niet mee eens, zoals @Freshouttheoven zegt heeft 120Hz bij omroeptelevisie zeer weinig meerwaarde. Belangrijker is de reactietijd van het scherm, die is bij een OLED veel beter dan bij een LCD en zeker bij een voetbalwedstrijd waarbij de camera snel van links naar rechts over het veld beweegt is dat een factor. Geen enkele reden om een A2 te mijden. Het is waar dat C2 hier iets beter zal presteren omdat de Alpha9 het paneel op 100Hz zal aansturen, maar er is helemaal niets mis met de Alpha7 op dit gebied. Die is prima in staat om een voetbalwedstrijd prachtig weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Dan, schijnt er direct zonlicht op je tv?
zit je in een lichte woonkamer? kijk je overdag?
Maakt OS nog uit?
[/quote]

Er komt overdag best veel zon in de kamer, ik kijk overdag regelmatig tv, soms doe ik dan het zonnescherm naar beneden.
Wat betreft de OS, alle apps staan op de NVDIA Shield, dus daar gebruik ik de tv niet voor. Op zich zou het wel mooi zijn als ik alle apps waaronder Plex want die gebruik ik veel op de tv kan afspelen, dan kan de Shield er tussen uit. Ik vraag mij dan wel af of dan alle geluidsformaten nog kunnen worden afgespeeld zoals True HD, DTS en Dolby Atmos?

De verhouding gewoon tv kijken en fils en series streamen is 50/50.
Als ik het goed begrijp dan zou de LG OLED48A26LA 4K OLED een prima keus zijn voor mij, vooral als je naar het prijsverschil kijkt tussen de A2 en C2.

Wat ik niet heb aangegeven is dat er onderin het beeld van mijn huidige tv dunne horizontale strepen zitten. Ik dacht de tv is 3 jaar oud en heb dus geen garantie meer. Vandaag kwam ik erachter dat ik toch wel recht op een tegemoetkoming van de verkoper ( conformiteit) Ik heb contact gehad met de verkoper, die keek er niet vreemd van op (paneel kapot), veel voorkomend probleem bij Samsung tv's. Hij gaat bij Samsung informeren wat zo een reparatie gaat kosten. Ik denk dat zelfs als ik een tegemoetkoming krijg van de reparatiekosten het nog steeds een dure grap wordt en dat een reparatie niet de moeite waard is en ik beter een nieuwe tv kan kopen.
Is het redelijk wanneer ik contact opneem met de verkoper en aangeef dat ik liever een nieuwe tv bij hem koop en dat hij daar dan een korting op geeft van 150 of 200 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Ben verder aan het "speuren" geweest op het internet, een eenzelfde casus tegengekomen die bij de geschillencommissie is voorgekomen. Koper is in het gelijk gesteld, recht op teruggave van 2/5 deel vh aankoopbedrag. Tv (A-merk) was ook 3 jaar oud, economische levensduur van een tv van boven de 500 euro is 5 jaar.

In mijn geval zou dat 2/5 deel zijn van 599 euro, dus 239 euro. Ik ga een nette mail sturen met het voorstel om van reparatie af te zien maar dan wel een korting op een lg oled48a26la van 200 euro, dat lijkt mij redelijk. Mocht de verkoper daar niet mee akkoord gaan en met een korting van 150 komt ga ik dat denk ik ook doen, anders wordt het een langdurig proces, is het mij niet waard.. De lg kost nu bij de verkoper 697 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:46
yep123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:53:

Er komt overdag best veel zon in de kamer, ik kijk overdag regelmatig tv, soms doe ik dan het zonnescherm naar beneden.
Schijnt het zonlicht direct op de tv? Zo ja, dan niet voor een OLED gaan. Daar zit organisch materiaal in wat verkleurd door direct zonlicht, en dan met name door UV. Ook als de tv uitstaat is direct zonlicht een probleem.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:46
yep123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:53:
Is het redelijk wanneer ik contact opneem met de verkoper en aangeef dat ik liever een nieuwe tv bij hem koop en dat hij daar dan een korting op geeft van 150 of 200 euro?
Dat kun je altijd vragen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, dat klopt. De juridische situatie is dat de TV niet aan de koopovereenkomst voldoet. De verkoper moet of de verkoopovereenkomst alsnog nakomen (d.w.z. kostenloos repareren), of de koopovereenkomst moet ontbonden worden en dat zou betekenen dat alle gevolgen van de aankoop teruggedraaid worden. Omdat jij geen nieuwe televisie kunt terugleveren, wordt het redelijk geacht dat de verkoper niet het hele aankoopbedrag terugbetaalt. Het doen in de vorm van korting op een nieuwe TV is een manier om de schade voor de verkoper te beperken, in theorie hoef je geen nieuwe TV te kopen, maar het maakt de discussie wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zonlicht: Direct zonlicht op het scherm is de enige reden om geen OLED te nemen. Licht in de kamer is normaliter geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vevGXiSVKMojuHTkCrTYIj_2gPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y81Epc24PZhvggFCYSBHSnfu.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft het zonlicht, de tv staat niet tegenover een raam, raam zit aan de zijkant van de tv. In de middag kan de zon rechtstreeks.op de tv schijnen. Volgens mij moet mijn situatie wel geschikt zijn voor een Oled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In de middag kan de zon rechtstreeks.op de tv schijnen.
Dat mag dus niet. Tegenmaatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7Apm3uQ6Dt_n1EsHibi_BN0Eok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wgtf9cwBMw48yKmLi7LMAXWm.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is wat duidelijker, wel balen dat de A2 (Oled) evt niet geschikt is voor zo een kamer. De zon draait tijdens de ochtend vanaf de kant waar de sub om het voorraam heen. De zon komt waar de bank staat echt de kamer in.

De verkoper heeft niet een hele grote keus als het evt niet de LG A2 wordt

Philips 50PUS8848 4K TV 899 euro
Sony Bravia KD-50X80L 4K 949 euro
Samsung Neo QLED 4K QE50QN92B 999 euro

De Samsung heeft dan mijn voorkeur, wel een heel stuk duurder. Alleen de Samsung heeft dan weer geen Dolby Vision terwijl ik wel veel films en series bekijk in dit formaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zie een gordijn, dat is al een tegenmaatregel en verder is vaak de oplossing om de televisie iets hoger aan de muur te monteren. Dan komt de zon er niet meer bij, in ieder geval niet midden op de dag als hij hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
Contact gehad, ze gaan eerst contact zoeken met Samsung over de kosten van een eventuele reparatie, afwachten dus.

Iemand nog ervaring met de Samsung? Is het gemis van Dolby Vision een groot gemis?
Pagina: 1