Fietsversnelling verstelschroef draait door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-06-2024
Beste fietsenkenners,

Ik zou graag de versnelling van mijn fiets bijstellen, omdat de 3e versnelling doortrapt en ik soms op andere versnellingen 1 of 2 keer doortrap. Het gaat om een Shimano Nexus 7 naafversnelling. Het probleem is als volgt, als ik de fiets in de 4e versnelling zet staan de gele streepjes bij lange na niet tegenover elkaar (pas zichtbaar in versnelling 3 en zelfs dan zit die er ver vanaf). Ik probeer de versnelling te verstellen met het draaiknopje (waarvan het omhulsel los zit, zie foto) onder de shifter (denk dat het zo heet?), die een schroef aan draait. Het lijkt erop alsof ik deze schroef oneindig kan doordraaien en dus dol is... Ik kan hier verder niks online vinden, maar dit lijkt me het meest logische. Is dit op te lossen?

https://postimg.cc/gallery/Rf9xw7t

Alvast bedankt,
Bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 17:05
Je kabel is te kort of the lang. Dan moet je die bij je wiel aanpassen. Schroefje los, kabel langer of korter afstellen en schroefje vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
KNed schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:11:
Je kabel is te kort of the lang. Dan moet je die bij je wiel aanpassen. Schroefje los, kabel langer of korter afstellen en schroefje vast...
Dank! Zal er morgen naar kijken. Is dit een manier die alleen wordt toegepast als het schroefje doordraait of is dit een vrij gebruikelijke methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:03

Marc H

- - Is wakker - -

De stelschroefis alleen om lichte rek van de kabel te corrigeren, als de kabel teveel gerekt is dan moet je de kabel korter maken bij de versnellingsnaaf.

Vergeet niet om de stelschroef aan het stuur éérst weer terug te draaien voordat je de kabel bij het wiel inkort. Anders kan je het niet meer bijstellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Marc H op 30-10-2023 17:52 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 17:05
BartPong schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Dank! Zal er morgen naar kijken. Is dit een manier die alleen wordt toegepast als het schroefje doordraait of is dit een vrij gebruikelijke methode?
Zoals @Marc H ook schrijft: schroefje alleen voor de detailafstelling. Bij de naaf moet je de globale afstelling doen. Dat een kabel door de loop van de tijd oprekt is normaal.

Er zijn op Youtube veel filmpjes te vinden over het afstellen van allerlei soorten versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
KNed schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Zoals @Marc H ook schrijft: schroefje alleen voor de detailafstelling. Bij de naaf moet je de globale afstelling doen. Dat een kabel door de loop van de tijd oprekt is normaal.

Er zijn op Youtube veel filmpjes te vinden over het afstellen van allerlei soorten versnellingen.
Heb vandaag even snel gekeken, kon zo 123 even niet vinden hoe ik de kabel losser of strakker kan zetten. Kon online eigenlijk alleen video's zien van het afstellen middels de schroef, maar met meer zoeken zou ik dat vast moeten vinden, hopelijk morgen tijd...

Wel zag ik dat de kabel echt super kort is afgeknipt, eigenlijk direct na het punt dat die vast zit, dus losser zetten gaat niet denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FFgsQYNJ/Screenshot-20231031-233555-Gallery.jpg

Edit: Bij het uploaden is de al onduidelijke foto helaas nog een stuk onduidelijker geworden..

De schroef bij de shifter heeft nog erg veel ruimte (denk ik), maar of ik links of rechts draai zie ik niks gebeuren
https://streamable.com/twj08u
Hier een klein filmpje met hoe ver de schroef eruit steekt en ook hoe het dopje van de schroef los zit en meteen terug wordt getrokken als je hem los laat.

[ Voor 3% gewijzigd door BartPong op 31-10-2023 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je aan de versteller draait, zie je bij de achternaaf dat de kabel een plastic deel verdraait. Als ik het me goed herinner, zit hier een gat in waar een 2 mm inbussleutel in past.

Draai de versteller (stuur) tot de kabel op zijn strakst staat. Ik meen dat dit de 7e versnelling is. Steek de 2 mm inbussleutel in het gat (achternaaf). Draai de versneller terug tot de kabel helemaal los is. Houd de inbussleutel vast, zodat het plastic deel niet terug draait. De kabel is nu ontspannen. Wip met een platte schroevendraaier het moertje aan het uiteinde van de kabel uit het plastic (achternaaf). De kabel is los.

Ontvet het uiteinde van de kabel (optioneel), maak het moertje los, schuif hem iets (5 mm) op richting het midden van de kabel en draai hem weer vast. Terugplaatsen gaat in omgekeerde volgorde.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 06-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartPong
TBTL schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:36:
Als je aan de versteller draait, zie je bij de achternaaf dat de kabel een plastic deel verdraait. Als ik het me goed herinner, zit hier een gat in waar een 2 mm inbussleutel in past.

Draai de versteller (stuur) tot de kabel op zijn strakst staat. Ik meen dat dit de 7e versnelling is. Steek de 2 mm inbussleutel in het gat (achternaaf). Draai de versneller terug tot de kabel helemaal los is. Houd de inbussleutel vast, zodat het plastic deel niet terug draait. De kabel is nu ontspannen. Wip met een platte schroevendraaier het moertje aan het uiteinde van de kabel uit het plastic (achternaaf). De kabel is los.

Ontvet het uiteinde van de kabel, maak het moertje los, schuif hem iets (5 mm) op richting het midden van de kabel en draai hem weer vast. Terugplaatsen gaat in omgekeerde volgorde.
Ik wil je alvast bedanken voor de uitleg. Ik heb momenteel weinig tijd dus kan het echt niet hebben als straks niks meer werkt, maar zal er volgende week naar kijken.
Pagina: 1