Monitor aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie1964
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-05 09:17
Mijn vraag

Ik heb een i913900k pc met 4090 videokaart. En ik heb een nieuwe monitor gekocht met 240hz OLED, nu is mijn vraag met welke kabel kan ik deze het beste aansluiten ivm snelheid en kwaliteit? Via displayportkabel 1.4 of een HDMI kabel?

Alvast bedankt! 🙏

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis eigen inzet en uitzoekwerk. Je mag alles vragen op het forum mits je maar aangeeft wat je zelf gevonden hebt en wat er onduidelijk is. Zie ook de Huisregels. en de standaard template die naar voren komt als je een topic opent.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Dicht bij gebrek aan eigen inzet. Het staat je natuurlijk vrij een nieuw topic te openen. Let daarbij op bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je er niet bij vertelt welk beeldscherm het betreft, of op zijn minst welke resolutie we beschouwen. Daarom kan ik daarover geen specificaties er naast houden. Maar gelukkig kun je dat na deze post waarschijnlijk zelf prima vergelijken. :)

De GeForce 4090 beschikt over DisplayPort 1.4a en HDMI 2.1 zo te zien.
240Hz vraagt om een forse bandbreedte. HDMI 2.1 heeft net wat meer bandbreedte dan dan DP1.4a.

Tot 1440p SDR gaat 240Hz met beide standaarden zeker.
Met ingeschakelde streamcompressie (DSC) komt DP1.4a ook tot 4K240Hz zo te zien.
Kom je tot de conclusie dat het niet zoveel uit maakt.
Ik denk dat die streamcompressie visueel niet waarneembaar is, anders hadden we er wel nare dingen over gelezen.

Wat je ook kiest: Let op dat je echt een goede kabel moet pakken. De kabel moet geschikt zijn voor de hoge standaard en dito bandbreedte die dat met zich mee brengt. Ik heb meegemaakt dat soms zelfs de geleverde kabel bij het beeldscherm niet voldoet, al zou ik zeker daar mee beginnen. ;)

Ik moet zeggen dat ik dit wel een beetje een opzoekertje vind. Ik pluk deze informatie van Wikipedia, al moet je bij DisplayPort wel je best doen qua lezen omdat er een laagje "protocol" tussen zit.

Wil je een volgende keer aub meer informatie verschaffen en ook concreet duiden waarom je er zelf niet uit komt? Je maakt jezelf er wat makkelijk van af zo.

[edit]
Zie net dat br00ky deze gesloten heeft terwijl ik bezig was met mijn antwoord.

[ Voor 43% gewijzigd door Ultraman op 30-10-2023 17:37 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Dit topic is gesloten.