Webshop gooit het op reservering ipv bestelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 08:50
Op vrijdag 6 oktober heb ik een koptelefoon besteld via de webshop. Deze was op dat moment in de aanbieding en nog op voorraad. Het was een scherpe prijs maar geen prijsfout of iets dergelijks. Hier heb ik ook een bevestigingsmail van gehad. Vanwege een cadeaubon (Nationale Entertainment Card) was het voor mij interessanter om deze fysiek te betalen en af te halen. Vandaar dat ik koos voor een levering in de winkel. Ik zou bericht krijgen wanneer deze geleverd was en dit zou ongeveer 2 werkdagen duren.

Echter bleef een bevestiging van levering uit. Hierop heb ik contact opgenomen met de fysieke winkel zelf en zij gaven aan dat de koptelefoon nergens meer op voorraad was, maar wanneer die dat wel zou komen dan zou ik daar bericht van krijgen. Aangezien reactie uitbleef heb ik vorige week dus weer contact opgenomen met de fysieke winkel en daar kreeg ik te horen dat zij eigenlijk de verwachting hebben, dat er helemaal geen voorraad meer binnen gaat komen.

Inmiddels via een omweg toch mailcontact gekregen met het hoofdkantoor en zij wimpelen het af met dat het vaker gebeurt bij populaire aanbiedingen dat producten meerdere keren vergeven worden, dat het een op=op aanbieding was en dat ik het product slechts gereserveerd heb. Zij hebben de order geannuleerd en bieden mij nu 5 euro shoptegoed als compensatie.

Ik heb in de periode andere aanbiedingen gemist en de koptelefoon is inmiddels bijna 50% duurder dan de aanbiedingsprijs. Wat zijn mijn rechten in deze? Er stond bij de aanbieding niet vermeldt dat het om een op=op aanbieding gaat, ik moest zelf aangaan achter het uitblijven van de communicatie en het lijkt mij aardig nalatig dat dit blijkbaar vaker gebeurt maar je zoiets niet oplost? Daarnaast hebben ze het in de bevestigingsmail over een (click and collect) bestelling.

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Nalatig is nogal een woord. Soms heb je gewoon pech. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik zou m'n verlies pakken en op de volgende aanbieding wachten. That's life.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54

talin

ES-MA

dat zal in de algemene voorwaarden staan die je bij het bestellen ergens voorgeschoteld hebt gekregen, dat weten wij zo niet.
en wat zou je dan alsnog willen?
ze kunnen dat ding niet voor je te voorschijn toveren als ze hem niet hebben.
ze kunnen er hooguit 10 euro shop te goed van maken of je een "nee" verkopen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
@Vissert
Juridisch zou je wellicht gelijk kunnen hebben en ergens recht op kunnen hebben. Maar ga je dat gelijk/recht ook krijgen? Waarschijnlijk niet zonder heel veel energie erin te stoppen. Je hebt geen nadeel dus ik zou lekker verder gaan met je leven.

ps; om welke koptelefoon gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
RobIII schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:27:
Nalatig is nogal een woord. Soms heb je gewoon pech. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik zou m'n verlies pakken en op de volgende aanbieding wachten. That's life.
Bedankt voor het advies!
talin schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

dat zal in de algemene voorwaarden staan die je bij het bestellen ergens voorgeschoteld hebt gekregen, dat weten wij zo niet.
en wat zou je dan alsnog willen?
ze kunnen dat ding niet voor je te voorschijn toveren als ze hem niet hebben.
ze kunnen er hooguit 10 euro shop te goed van maken of je een "nee" verkopen.
Een andere koptelefoon voor een scherpe prijs. Of iets meer compensatie tegoed. Het steekt mij vooral dat de communicatie zo slecht is. 100% dat ze er nu nog steeds niks mee gedaan zouden hebben.
chrisborst schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:36:
@Vissert
Juridisch zou je wellicht gelijk kunnen hebben en ergens recht op kunnen hebben. Maar ga je dat gelijk/recht ook krijgen? Waarschijnlijk niet zonder heel veel energie erin te stoppen. Je hebt geen nadeel dus ik zou lekker verder gaan met je leven.

ps; om welke koptelefoon gaat het?
Het gaat om de Steelseries arctis pro nova wired. Dus extra zuur omdat het de vervanging is van mijn kapotte koptelefoon en ik dus al 24 dagen issues heb met gamen.. En mijn nadeel is is dat ik ongeveer 70 euro meer kwijt ben als ik deze nu wil bestellen. En dus 50 euro meer dan de toenmalige Amazon prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:15

LankHoar

Langharig tuig

Gaat het om deze headset? uitvoering: Steelseries Arctis Nova Pro

Ze zeggen dat die nergens meer op voorraad is, maar denk dat ze "voor deze prijs" vergeten te zeggen. Er zijn zat winkels die deze headset nog aanbieden.

In beginsel heeft een verkoper een leveringsplicht, en mogen ze ook niet zomaar annuleren - dat is enkel recht van de koper. Mocht er echt nergens voorraad zijn, dan is het een ander verhaal natuurlijk, maar in dit geval lijkt me dat je ze gewoon aan de koop kunt houden. Volgens mij kun je ook een zogenaamde "dekkingskoop" doen, maar zoek dat even uit elders op het forum.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
RobIII schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:27:
Ik denk dat ik hetzelfde advies zou geven, verlies pakken en verder gaan.

Echter kan ik me best goed voorstellen dat je meer van de verkopende partij kunt eisen. De vraag zou dan zijn of je de moeite en tijd ervoor over hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Vissert schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:22:
Zij hebben de order geannuleerd en bieden mij nu 5 euro shoptegoed als compensatie.
Zo werkt dat immers. Je koopt een huis, een zeiljacht of verkoopt een paard en heb je er geen zin meer in? Dan 'annuleer' je gewoon.

Dat kan dus niet.

Ten eerste bedoelt de verkoper met 'annuleren' waarschijnlijk ontbinden, maar voor (al dan niet buitengerechtelijke) ontbinding moet wel een grond bestaan. Bijvoorbeeld als jij weigert na te komen en niet betaalt. Maar uit je verhaal maak ik helemaal niet op dat je de overeenkomst niet bent nagekomen. Het is de verkoper die niet nakomt, tenzij er feiten zijn die je niet hebt gedeeld en op grond waarvan de verkoper de koop kan ontbinden.

Waar het op neer komt is dat de verkoper mogelijk geen winst maakt of verlies leidt met deze koopovereenkomst, maar dat is geen argument om te kunnen ontbinden.

Vraag is dus: wat wil jij? Heb je zin om te procederen en dus te investeren om de verkoper tot nakoming te dwingen of een schadevergoeding te vorderen (prijsverschil)? Want als jij en de verkoper niets doen, dan gebeurt er niets.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
LankHoar schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:38:
Gaat het om deze headset? uitvoering: Steelseries Arctis Nova Pro

Ze zeggen dat die nergens meer op voorraad is, maar denk dat ze "voor deze prijs" vergeten te zeggen. Er zijn zat winkels die deze headset nog aanbieden.

In beginsel heeft een verkoper een leveringsplicht, en mogen ze ook niet zomaar annuleren - dat is enkel recht van de koper. Mocht er echt nergens voorraad zijn, dan is het een ander verhaal natuurlijk, maar in dit geval lijkt me dat je ze gewoon aan de koop kunt houden. Volgens mij kun je ook een zogenaamde "dekkingskoop" doen, maar zoek dat even uit elders op het forum.
Het gaat inderdaad om deze koptelefoon.

Ja daarom vind ik het ook een apart verhaal. Ze geven zelf aan dat het een opruiming van het magazijn was met beperkte voorraad. Vandaar de op=op aanbieding. Echter dit stond dus niet bij de aanbieding erbij.

Een dekkingskoop lijkt mij een prima alternatief. Alleen zij gooien het er nu op dat het geen bestelling is maar een reservering aangezien ik nog niet betaald heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Real schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Zo werkt dat immers. Je koopt een huis, een zeiljacht of verkoopt een paard en heb je er geen zin meer in? Dan 'annuleer' je gewoon.

Dat kan dus niet.

Ten eerste bedoelt de verkoper met 'annuleren' waarschijnlijk ontbinden, maar voor (al dan niet buitengerechtelijke) ontbinding moet wel een grond bestaan. Bijvoorbeeld als jij weigert na te komen en niet betaalt. Maar uit je verhaal maak ik helemaal niet op dat je de overeenkomst niet bent nagekomen. Het is de verkoper die niet nakomt, tenzij er feiten zijn die je niet hebt gedeeld en op grond waarvan de verkoper de koop kan ontbinden.

Waar het op neer komt is dat de verkoper mogelijk geen winst maakt of verlies leidt met deze koopovereenkomst, maar dat is geen argument om te kunnen ontbinden.

Vraag is dus: wat wil jij? Heb je zin om te procederen en dus te investeren om de verkoper tot nakoming te dwingen of een schadevergoeding te vorderen (prijsverschil)? Want als jij en de verkoper niets doen, dan gebeurt er niets.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Is er ook sprake van ontbinding als zij claimen dat het geen bestelling is maar een reservering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Vissert schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:13:
[...]

Het gaat inderdaad om deze koptelefoon.

Ja daarom vind ik het ook een apart verhaal. Ze geven zelf aan dat het een opruiming van het magazijn was met beperkte voorraad. Vandaar de op=op aanbieding. Echter dit stond dus niet bij de aanbieding erbij.

Een dekkingskoop lijkt mij een prima alternatief. Alleen zij gooien het er nu op dat het geen bestelling is maar een reservering aangezien ik nog niet betaald heb...
En als zij het als reservering wensen te beschouwen, dan hebben ze ook vast een tijdspanne in gedachten gehad voor hoelang die dan gold, en die termijn aan jou meegedeeld bij het aangaan van die zogenaamde reservering?
Aangezien ze die "reservering" nu geannuleerd hebben zal die einddatum wel gepasseerd zijn.

Hebben ze geen einddatum genoemd bij jouw reservering? Tja, dan blijft het toch een bestelling en geen reservering m.i.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Vissert schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:13:
[...]

Alleen zij gooien het er nu op dat het geen bestelling is maar een reservering aangezien ik nog niet betaald heb...
Of je hebt betaald is geen criterium. Voor de vraag of er een koopovereenkomst is gesloten, gaat het enkel om 'aanbod en aanvaarding'.

Ter illustratie geef ik hieronder een voorbeeld van een winkel waar je online een bestelling plaatst die je later kunt ophalen, en pas bij het ophalen hoeft te betalen. De knop 'kopen' direct onder het totaalbedrag van €229,95 maakt ondubbelzinnig duidelijk dat je een koopovereenkomst aangaat. Dit is geen reservering. Je moet dus nagaan hoe het verkoopproces in jouw geval is vormgegeven. Maar daarna komt het aan op wat Real zei: hoever wil je gaan? De winkel gaat je niet uit eigen beweging gelijk geven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
fopjurist schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:08:
[...]

Of je hebt betaald is geen criterium. Voor de vraag of er een koopovereenkomst is gesloten, gaat het enkel om 'aanbod en aanvaarding'.

Ter illustratie geef ik hieronder een voorbeeld van een winkel waar je online een bestelling plaatst die je later kunt ophalen, en pas bij het ophalen hoeft te betalen. De knop 'kopen' direct onder het totaalbedrag van €229,95 maakt ondubbelzinnig duidelijk dat je een koopovereenkomst aangaat. Dit is geen reservering. Je moet dus nagaan hoe het verkoopproces in jouw geval is vormgegeven. Maar daarna komt het aan op wat Real zei: hoever wil je gaan? De winkel gaat je niet uit eigen beweging gelijk geven.

***members only***
Ook niet als dit in de algemene voorwaarden staat?
Jouw bestelling is compleet en de overeenkomst tussen ons is definitief zodra we voor jouw betalingstransactie met krediet- of debetkaarten de goedkeuring door de uitgever van de kaart ontvangen hebben. We aanvaarden Visa, MasterCard, Maestro, iDEAL en BanContact. Indien de uitgever van jouw kaart weigert om in te stemmen met jouw betaling aan ons, kunnen wij niet verantwoordelijk worden gesteld voor vertragingen bij de levering en/of niet-levering van jouw bestelling. Bestellingen zonder geldige betaling op naam van de geregistreerde kaarthouder worden niet aanvaard of verwerkt.
Tja vind het lastig. Simpelweg voel ik mij gewoon genaaid. Alleen hoever wil ik gaan voor 70 euro..

Ik heb in ieder geval een klacht ingediend bij de ACM. Die gaven mij overigens gelijk dat het niet correct handelen is van de winkel. Alleen zij gaan mij uiteraard niet juridisch adviseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Vissert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:09:
[...]

Ook niet als dit in de algemene voorwaarden staat?
Die voorwaarde gaat over de situatie waarin je met een krediet- of debetkaart betaalt en heeft geen betrekking op jouw situatie.

Hieronder geef ik nog een voorbeeld van een winkel. Op de productpagina kun je kiezen voor "afhalen in winkel". Als je daarop klikt, komt er een popup met een knop "reserveren" maar ook de tekst "Wij verwerken zo spoedig mogelijk jouw bestelling" en wordt er gesproken van een "bevestigingsmail". Als je op de knop drukt, verschijnt de tekst "Bestelling succesvol doorgegeven", en de tekst die er eerder ook stond ("Wij verwerken zo spoedig mogelijk jouw bestelling" en "bevestigingsmail") kleurt nu groen. In de bevestigingsmail staat: "Wij hebben jouw click & collect bestelling met bestelnummer xxx ontvangen." De bestelling verschijnt in het overzicht met openstaande bestellingen.
De tekst "reserveren" op de knop is de enige factor waaruit zou blijken dat je een reservering plaatst, maar uit de tekst direct erboven ontstaat toch ook de indruk dat je een bestelling plaatst. Deze onduidelijkheid komt wat mij betreft voor rekening van de winkel. Daar komt bij dat "reserveren" geen eenduidige betekenis heeft. Als ik een hotelkamer reserveer, verwacht ik dat er een kamer beschikbaar is dat ik ook moet betalen als ik niet kom opdagen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
fopjurist schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:34:
[...]

Die voorwaarde gaat over de situatie waarin je met een krediet- of debetkaart betaalt en heeft geen betrekking op jouw situatie.

Hieronder geef ik nog een voorbeeld van een winkel. Op de productpagina kun je kiezen voor "afhalen in winkel". Als je daarop klikt, komt er een popup met een knop "reserveren" maar ook de tekst "Wij verwerken zo spoedig mogelijk jouw bestelling" en wordt er gesproken van een "bevestigingsmail". Als je op de knop drukt, verschijnt de tekst "Bestelling succesvol doorgegeven", en de tekst die er eerder ook stond ("Wij verwerken zo spoedig mogelijk jouw bestelling" en "bevestigingsmail") kleurt nu groen. In de bevestigingsmail staat: "Wij hebben jouw click & collect bestelling met bestelnummer xxx ontvangen." De bestelling verschijnt in het overzicht met openstaande bestellingen.
De tekst "reserveren" op de knop is de enige factor waaruit zou blijken dat je een reservering plaatst, maar uit de tekst direct erboven ontstaat toch ook de indruk dat je een bestelling plaatst. Deze onduidelijkheid komt wat mij betreft voor rekening van de winkel. Daar komt bij dat "reserveren" geen eenduidige betekenis heeft. Als ik een hotelkamer reserveer, verwacht ik dat er een kamer beschikbaar is dat ik ook moet betalen als ik niet kom opdagen.

***members only***
En laat het nou net om deze winkel gaan... Wat zou jij adviseren? Mag ook via PB als dat de voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Vissert schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:05:
[...]

En laat het nou net om deze winkel gaan... Wat zou jij adviseren? Mag ook via PB als dat de voorkeur heeft.
Ik zou procederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
Als ik de AV vind ik deze mooi

Indien je het aanbod langs elektronische weg hebt aanvaard, bevestigen wij onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door ons is bevestigd, kan je de overeenkomst ontbinden.

Dus je hebt hun aanbod aanvaard. En je hebt die bevestiging van aanvaarding ook gekregen. Dan is er volgens de AV toch gewoon een overeenkomst of mis it iets @fopjurist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Vissert schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:22:
Op vrijdag 6 oktober heb ik een koptelefoon besteld via de webshop.
Ben je voornamelijk woonachtig in Nederland?

De webshop is blijkbaar gevestigd in België, wat paradoxaal genoeg procesrechtelijk juist een voordeel kan zijn als jij in Nederland woont omdat je dan via een verzoekschrift kan procederen.

Overigens kan dat ook nog discussie geven, want blijkbaar kun je wel in Nederland afhalen en in dat geval gaat dat voordeel gek genoeg mogelijk weer verloren en zit je alsnog aan een dagvaarding vast.
Zie AV met identiteit verkoper en art. 17 lid 2 Brussel Ibis-Vo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

loki504 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:26:
Indien je het aanbod langs elektronische weg hebt aanvaard, bevestigen wij onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door ons is bevestigd, kan je de overeenkomst ontbinden.
Dat beantwoordt nog niet de vraag wat er wordt overeengekomen. Is dat een reservering of een koop? Ik betoog dat laatste.
Real schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:46:
[...]

Zie AV met identiteit verkoper en art. 17 lid 2 Brussel Ibis-Vo.
Daar hebben we het hier over gehad. In dit geval gaat het niet om een vestigingen van de verkoper maar om franchisenemers in Nederland, dus geen "filiaal, een agentschap of enige andere vestiging" zoals in art. 17 lid 2 (met als onderscheidend verschil dat een franchisenemer voor eigen rekening handelt).

Eerder heb ik trouwens een EPGV tegen deze winkel gevoerd en die is geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:39:
[...]
franchisenemers in Nederland
Nu ben ik wel benieuwd hoe je daar achter bent gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Real schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:03:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd hoe je daar achter bent gekomen.
Kvk.nl, zoeken op de bedrijfsnaam (met een spatie), en de beschrijving van de bedrijven die naar boven komen is "Het optreden als franchisenemer van winkelactiviteiten onder de naam ...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissert
Excuus voor de late reactie. Ik zat een paar dagen in het buitenland.

Ik sta open voor procederen. En wat zou je daarin adviseren? Is het dan nog handig dat ik je alle informatie stuur? Ook mailcontact met Gamemania etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Je hebt niet toevallig een rechtsbijstandverzekering zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Vissert schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:32:
[...]

Ik sta open voor procederen. En wat zou je daarin adviseren? Is het dan nog handig dat ik je alle informatie stuur? Ook mailcontact met Gamemania etc?
Als je mij alle stukken doorstuurt dan stel ik (kosteloos) de processtukken op en deel ik die in dit topic, vergelijkbaar met deze processtukken. Dat doe ik alleen als je de zaak ook doorzet, want het kost mij tijd. De procedure kost je niets als je wint, verlies kost je ongeveer 165 euro.

Pagina: 1