Verouderde bose lifestyle v20 homecinema compatibel maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik heb sedert 2008 een bose lifestyle v20 homecinema .
De streamingdiensten zoals disney + hebben een aanbod van films in 5.1 audio.
Mijn verouderde homecinema kan niet geüpdatet worden of aangepast.
Ik heb wel natuurlijk nog kwalitatief geluid in stereo. Maar niet dat extraatje van 5.1.

Iemand ideeën of suggesties wat ik best kan doen? Eventueel de media console vervangen door een modern systeem en men boxen en subwoofer behouden?

Beste antwoord (via benstubbe op 31-10-2023 08:02)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 16:15

FeaR

In GoT we trust

benstubbe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:24:
Ps: de uncompressed audio formaat die op de blueray disc staat werkt destijds ook niet
Helaas, dat las ik net ook:
The Bose V20/V30 cannot accept PCM above 2.0...
Een externe bron (bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV) laten decoderen naar surround LPCM gaat ook niet op.

Enige wat mogelijk kan is de Shield laten decoderen van Dolby Digital Plus naar Dolby Digital. Ik kan thuis eens zien of dat werkt. Als het werkt zit je wel tegen een device van 200 euro aan te kijken om Dolby Digital Plus om te zetten naar Dolby Digital.

Mocht dat niet werken neig ik dat de subwoofer vervangen en een losse receiver de "beste" oplossing is.

Edit:
Normaal heb ik op de Nvidia Shield TV Pro aan staan dat Dolby Digital Plus mogelijk is, mijn receiver krijgt dat (met de laatste aflevering van South Park) ook binnen. De-selecteer ik echter alles van Dolby Digital Plus in de Nvidia Shield en enable Dolby Processing dan komt er Dolby Digital (dus non-Plus) binnen. Die setting lijkt te doen wat jij wilt.

[ Voor 53% gewijzigd door FeaR op 30-10-2023 18:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Maar de Bose Lifestyle V20 heeft toch ondersteuning voor 5.1? Wellicht heb je nu de boel stereo aangesloten op je Bose set. Heb je ook een optische uitgang op je TV of systeem? Als je die aansluit op je Bose set, dan zou je ook 5.1 kunnen krijgen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Nee. Probleem is softwarematig en mss een stukje hardware. Men externe chromecast voor streaming zit ingeplugd in de homecinema en van die console vertrekt er hdmi naar men tv. Als ik iets stream van youtube met 5.1 content, dan werkt alles perfect. Ook dvd afspelen werkt alles goed in 5.1DD. Maar het 5.1 audio aanbod op disney + heeft een modern kleedje dat mijn homecinema niet herkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

benstubbe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:55:
Maar het 5.1 audio aanbod op disney + heeft een modern kleedje dat mijn homecinema niet herkend
Klinkt als Dolby Digital+ wat men dan gebruikt en geen gewoon Dolby Digital. Heeft de receiver geen support voor Dolby Digital + val je terug naar 2.0 stereo. Hetzelfde ken ik van Netflix.

Qua upgraden wordt het lastig. Bose v20 is toch alle speakers naar de subwoofer en vanaf de subwoofer loopt er een (custom) kabel naar de main unit? Je kan de speakers behouden als er aan één kant standaard twee-aderige kabel van gemaakt kan worden, dat steek je in elke standaard recevier. Subwoofer zal je moeten vervangen omdat deze niet de connectie heeft welke het gros van de apparatuur in deze markt mee werkt.

Ik baseer me op het volgende document, dus mocht de aansluiting anders zijn...
https://assets.bose.com/c...df/qsg_en_v30_v20_v10.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Klopt . Ik val terug in stereo. En van die custum kabel van bose woofer naar console klopt ook. Moest er een apparaatje bestaan dat dolby digital plus kan omzetten naar gewone dolby. Zou ik het er nog tussen kunnen steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Ps: de uncompressed audio formaat die op de blueray disc staat werkt destijds ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Er bestaan wel audio from hdmi extractors. Ik doe wat opzoekwerk rond het volgende apparaatje: Atlona AT-HD570 HDMI Audio De-Embedder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Oke. Dat laatste blijkt ook niet te werken. Ik mag blijkbaar al blij zijn dat mijn bose systeem dat mij 2500 € koste het nog wil afspelen met een kwalitatieve stereo geluid. T is gewoon klote dat iedereen maar moet overschakelen en investeren in dd+ . Een dd+ naar dd converter is er gewoon niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

benstubbe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:24:
Helaas, dat las ik net ook:
The Bose V20/V30 cannot accept PCM above 2.0...
Een externe bron (bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV) laten decoderen naar surround LPCM gaat ook niet op.

Enige wat mogelijk kan is de Shield laten decoderen van Dolby Digital Plus naar Dolby Digital. Ik kan thuis eens zien of dat werkt. Als het werkt zit je wel tegen een device van 200 euro aan te kijken om Dolby Digital Plus om te zetten naar Dolby Digital.

Mocht dat niet werken neig ik dat de subwoofer vervangen en een losse receiver de "beste" oplossing is.

Edit:
Normaal heb ik op de Nvidia Shield TV Pro aan staan dat Dolby Digital Plus mogelijk is, mijn receiver krijgt dat (met de laatste aflevering van South Park) ook binnen. De-selecteer ik echter alles van Dolby Digital Plus in de Nvidia Shield en enable Dolby Processing dan komt er Dolby Digital (dus non-Plus) binnen. Die setting lijkt te doen wat jij wilt.

[ Voor 53% gewijzigd door FeaR op 30-10-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Dus een Nvidia Shield TV Pro komt dan ook ter vervanging van een extern chromecast. Maar dan veel meer uitgebreid, krachtiger, beter beeld en geluid. Opslagmogelijkheden. En zoals je zegt aanpassing van dd+ naar gewone dd. Lijkt wel een interessant toestel. Dan valt 200 euro nog mee. Mijn tv is een sony bravia van 2008. Maar die doet het nog altijd goed. Zou een moderne tv van nu ook die aanpassen kunnen doen van dd+ naar dd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

benstubbe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:01:
Maar dan veel meer uitgebreid, krachtiger, beter beeld en geluid.
Daar zou ik niet te veel van verwachten. Hardware uit 2008 (HDMI 1.3 dus max Full HD en SDR) is een aanzienlijke bottleneck ten opzichte van de standaarden van 2023 (HDMI 2.0/2.1 met 4K en HDR).
Zou een moderne tv van nu ook die aanpassen kunnen doen van dd+ naar dd?
Die optie ben ik op TV's nog niet tegen gekomen.

Edit:
Let wel, ik heb getest met een bestand op mijn NAS, niet rechtstreeks vanaf een dienst als Disney+ of Netflix (geen abonnement, dus kan ook niet testen) maar lijkt me dat het voor de werking/resultaat niet uitmaakt.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 31-10-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Bedankt voor de info! . Ik zie dat de prijzen tegenwoordig nog meevallen, voor een 4K 55 inch tv ligt dat ro d de 500 euro. Mss eens tijd om te vernieuwen. Met de nvidia shield kan ik dan nog men bose homecinema nog wat houden . 5.1 dd is nog altijd ook een mooi geluid. Ik hecht eigenlijk toch meer belang aan de inhoud van wat ik bekijk. Dolby atmos zal een minder inhoudelijk kwalitatieve film niet kunnen rechttrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

benstubbe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:36:
Ik hecht eigenlijk toch meer belang aan de inhoud van wat ik bekijk. Dolby atmos zal een minder inhoudelijk kwalitatieve film niet kunnen rechttrekken
Mee eens. Ikzelf draai ook nog met een basic 5.1 setup. Hoe tof speakers aan het plafond me ook lijkt, het is mij too much in de woonkamer. Waarbij ik dan ook liever dedicated 5.1 heb dan 9.2.4 uit een Sound Bar. Anyway, nieuwe TV kan zeker wel iets brengen als je kijkt naar je model uit 2008. Persoonlijk vond ik de stap qua resolutie (Full HD naar 4K) niet eens het meest in het oog springend, dat was van SDR naar HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:22
benstubbe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:36:
Dolby atmos zal een minder inhoudelijk kwalitatieve film niet kunnen rechttrekken
In tegenstelling tot @FeaR ben ik het niet helemaal eens. Maar ik ben dan ook niet zo'n audiofiel als hij is ;). Ik heb een discrete Jamo 5.2.2 (dus geen soundbar) en ik vind mijn upfiring speakers zeker iets toevoegen. Met Dolby Atmos, maar ook met DTS:X. Ook vind ik DTS Neural:X erg prettig om naar te luisteren en is bij ons meestal de standaard luistermodus. Deze modus schaalt het geluid met foefjes op en dat wordt hier thuis als erg prettig ervaren. Maar dan ben ik ook geen purist, maar gewoon een genieter :).

Atmos-effecten (laat ik het zo even noemen) voegen wat mij betreft in een discrete set zeker iets toe. De hoogte van het geluid geeft wat mij betreft nét dat beetje meer immersie. Ik ben daardoor bijvoorbeeld ruimte- en science fiction-films erg gaan waarderen. Genres waar ik voordat ik mijn Atmos-set had niet graag naar keek. Maar de kwaliteit van het geluid is echt heel erg film afhankelijk. Helaas.

Maar wat @FeaR zegt klopt wel, de stap van SDR naar HDR is vele malen groter dan Full HD naar 4K. Maar dan eigenlijk niet op een televisie van 500 euro :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benstubbe
Dus met nvidia erbij, is het beeld van een 1500€ 4K led tv nog steeds mooier dan een 500€ 4K led tv ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

benstubbe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:24:
Dus met nvidia erbij, is het beeld van een 1500€ 4K led tv nog steeds mooier dan een 500€ 4K led tv ?
Resolutie is één maar zoals gezegd is dat niet echt de grote stap die je mogelijk zou verwachten. Het tonen van 4K zal, puur qua resolutie, geen verschil maken tussen een TV van 500 of 1500 euro. Kijkende naar HDR echter... Het label "HDR" op een TV is één maar hoe/of de HDR gebracht kan worden is een tweede. De TV moet het contrast wel kunnen weergeven, fysiek, fel genoeg kunnen. Maar als je 1500 euro en 55" noemt kan je ook naar OLED kijken (mits je dat kwijt kan in verband met invallend zonlicht).

Pagina: 1