7900 XTX of toch maar die 4080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadoWpandorA
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-05 07:57
Al maanden spookt het door mij hoofd:" bestel nu eindelijk die nieuwe PC"

Maar na maanden pijzen en denken ben ik er nog niet uit.
Welk GPU?

Laatst dacht ik dat ik het had :) . Het wordt een AMD 7900 XTX. 24 GB voor de toekomst 8) (7 jaar gedaan met mijn 1070 8GB), en iets goedkoper dan een 4080 met 16GB.
Nu is er terug twijfel 8)7 . Waarom???? De drivers!!! Elke dag leest ik dat er problemen zijn met hun adrenaline drivers.
Met mijn huidige Nvidia ...geen problemen gemerkt ivm drivers. Over de 4080 vind bijna niets ivm drivers.

Als het driver probleem nu 1 op een miljoen zou zijn ===> 7900 XTX.

Maar er is ook zoiets als warm worden. Ik weet het is een hete kaart. Maar dat 1 iemand al 3 van die kaarten heeft gehad die te warm worden (vervangen onder garantie).

Wat zij jullie ervaringen met deze kaarten?
_/-\o_

Beste antwoord (via ShadoWpandorA op 31-10-2023 15:28)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
Hier een xfx merc 7900xtx. Geen vuiltje aan de lucht qua drivers en een zeer snelle kaart die degelijk gebouwd is. Gewoon besteld bij Amazon (bij NR.INFO) voor de scherpste prijs. Is gewoon een leverancier van xfx.

Ik kocht hem toen hij net uit was voor 1350 euro, maar de 4080 was circa 1600....

Heb ook een AMD reference 6900xt die probleemloos is, en hiervoor ook nog een Rx6700xt, rx6600, r9 290 gehad zonder problemen.

RT gebruik ik niet en in Raster is hij even snel als een rtx4080, soms sneller. RT gaat richting de 3080/3090 en dat waren vorige generatie de toppers van Nvidia.

Edit: behalve een gloryrun benchmarkje draai ik mijn kaarten eigenlijk altijd stock. De Amd driver lijkt hoofdzakelijk soms wat gevoelig bij ondervolt/overclock of een wat minder stabiel systeem qua cpu, geheugen of matige voeding.
Dan kan je een driver reset oid krijgen en dat is gewoon een goed ding eigenlijk.

Beknibbel niet op de voeding en zorg dat je systeem gewoon goed draait met voldoende airflow dan werkt een AMD kaart net zo goed als een Nvidia.

Prijs/prestaties kom ik vaak bij AMD uit. En heb recent een Gtx 980 ti gekocht voor een ouder systeempje en die voldoet ook prima, al schrok ik bij Nvidia van de wat ouderwets aanvoelende driver, lijkt weinig veranderd door de jaren.

[ Voor 43% gewijzigd door meljor op 30-10-2023 22:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:09
Je vergeet nog een aspect: Raytracing.
Vind je raytracing belangrijk? Dan is Nvidia de enige keuze.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadoWpandorA
Rt is tof maar in de Xbox en PS5 Zit eigenlijk een AMD 16GB in en in RT is AMD nu niet echt de top.
Dus denk ik dat de RT in AMD 7900XTX wel mee kan met de consoles zolang er geen nieuwe consoles zijn.
En daar worden de games in de eerste plaats toch voor gemaakt

Het is mij meer de doen om de kwaliteit vd de drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40
Over welke problemen heb je het dan precies en waar lees je dat? Ik lees aardig wat hardwarerommel waaronder de subreddit van AMD, maar zie zelden posts over problemen met drivers (afgezien van hoger verbruik met multi-monitor setup). Zelf een kaart uit de 6000-serie en daar iig ook nooit echte problemen mee gehad wat betreft drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadoWpandorA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40
Hmm geen Facebook, dus geen idee. Maar ik denk dat het gros van de gebruikers weinig problemen met de drivers heeft. Als je bang bent dat je tegen specifieke problemen aanloopt, dan zou ik vooral die problemen highlighten of gewoon voor nVidia gaan, maar zonder specifics is het lastig feedback geven denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
Ik ben van een 7900XTX naar een 4090 gegaan. De reden was dat de 7900XTX niet werkte icm mn nieuwe VR bril.

Voor de rest vond ik de drivers eigenlijk wel prima van AMD.

in principe draaien alle games goed, totdat je zware ray tracing settings wilt gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:51
ShadoWpandorA schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:32:
Al maanden spookt het door mij hoofd:" bestel nu eindelijk die nieuwe PC"
Mijns inziens kan je beter een topic maken voor een compleet systeem. Dan heb je alles exact op elkaar afgestemd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• meljor
Hier een xfx merc 7900xtx. Geen vuiltje aan de lucht qua drivers en een zeer snelle kaart die degelijk gebouwd is. Gewoon besteld bij Amazon (bij NR.INFO) voor de scherpste prijs. Is gewoon een leverancier van xfx.

Ik kocht hem toen hij net uit was voor 1350 euro, maar de 4080 was circa 1600....

Heb ook een AMD reference 6900xt die probleemloos is, en hiervoor ook nog een Rx6700xt, rx6600, r9 290 gehad zonder problemen.

RT gebruik ik niet en in Raster is hij even snel als een rtx4080, soms sneller. RT gaat richting de 3080/3090 en dat waren vorige generatie de toppers van Nvidia.

Edit: behalve een gloryrun benchmarkje draai ik mijn kaarten eigenlijk altijd stock. De Amd driver lijkt hoofdzakelijk soms wat gevoelig bij ondervolt/overclock of een wat minder stabiel systeem qua cpu, geheugen of matige voeding.
Dan kan je een driver reset oid krijgen en dat is gewoon een goed ding eigenlijk.

Beknibbel niet op de voeding en zorg dat je systeem gewoon goed draait met voldoende airflow dan werkt een AMD kaart net zo goed als een Nvidia.

Prijs/prestaties kom ik vaak bij AMD uit. En heb recent een Gtx 980 ti gekocht voor een ouder systeempje en die voldoet ook prima, al schrok ik bij Nvidia van de wat ouderwets aanvoelende driver, lijkt weinig veranderd door de jaren.

[ Voor 43% gewijzigd door meljor op 30-10-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadoWpandorA
Uszka schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Mijns inziens kan je beter een topic maken voor een compleet systeem. Dan heb je alles exact op elkaar afgestemd.
De rest van het machien wordt:
Intel I7 14700K Met lucht of watercooling /
Noctua NH-D15 Chromax Black of Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux AIO 360mm
MSI MAG Z790 Tomahawk
32 GB mem >:)
2 x 2TB M.2
1000 W psu
En dit alles in een be quiet! Silent Base 802 (met window)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Als het puur voor gamen is zou ik de amd 7800x3d nemen: net iets sneller in games, net wat goedkoper en ook nog es veel zuiniger.
Verder is am5 ook later nog te upgraden, de socket 1700 van intel niet meer.

Voor programma's etc is de i7 wellicht wel de betere keus, afhankelijk waar je hem voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadoWpandorA
Het is enkel de GPU waar ik over twijfel.....wel een twijfel van €1200.
Tot nu toe wint AMD ....in' t koppeke he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Zelfde twijfels gehad. Uiteindelijk voor de Asus TUF 7900XTX gegaan. RT is voor mij niet het belangrijkste. Gebruik deze kaart voor mijn simrace setup. Reguliere setup is een AMD 6800XT.
Met mijn oude 1080 Ti heb ik ook driver issues gehad. Met AMD nog geen gekke dingen tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Kijk gewoon verschillende reviews en let vooral op de games die je zelf speelt. Soms is nvidia wat sneller, soms Amd.

Forza Horizon 5 was een voorbeeld waar Nvidia duidelijk sneller was, call of duty was het duidelijk Amd. Etc.

Heb je iets met RT, Dlss of VR: dan de rtx4080.
Verder is de xtx een prima alternatief die in raster ietsje sneller is gemiddeld, goedkoper is en 24gb geheugen heeft.
Pagina: 1