Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vloerverwaming ontluchten: pomp beneden, verwarming boven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:59
Hoi,

In ons onlangs gekochte huis zitten twee aparte vloerverwarmingssystemen. Eentje voor de benedenverdieping met drie groepen en een oudere pomp met twee groepen: vermoedelijk als ondersteuning voor de verwarming badkamer. Van dit oudere systeem is de flow van één groep niet goed. Er gaat warm water deze groep in, maar er komt geen warm water terug. Ik merk ook niet echt dat de vloer warm wordt.

Ik heb nu de groep weer een beetje op gang gekregen door alles in huis aan/open te zetten en de boel te ontluchten. Thermostaat op 25 en alle radiatoren open. Ik voel nu dat er flow in de slang zit en ik hoor de waterstroom geknepen worden als ik de kraan open/dicht draai. Ik hoor echter nog steeds lucht in de groep.

Lucht zal dus het probleem zijn. Maar hoe ontlucht ik een systeem als de pomp op de begane grond zit en de vloerverwaming op de eerste? Ik lees her en der dat voor ontluchten de pomp uit moet zijn. Logisch als je pomp op dezelfde verdieping zit als de vloerverwaming. Maar tegelijkertijd zal er weer veel lucht naar boven gaan,

Wat is de beste strategie? Aantal keren ontluchten toch met pomp uit? Of onluchten met draaiende pomp? Ontluchten met draaiende pomp en andere groep uit? Zodat je alles forceert door de problematische groep?

Is ontluchten met draaiende pomp schadelijk? Heeft iemand nog tips?

Agree to disagree... | Sort that one out!

Alle reacties

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:49

martijn v o

Certified by Enphase.

tuinslang op de aanvoer vanaf de kraan en tuinslang op de afvoer en in de tuin/putje/toilet en flink spoelen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hoort altijd een ontluchter te hebben op het hoogste punt. Helemaal makkelijk is om dan gelijk een automatische ontluchter te plaatsen, ben je van de handmatige actie af.

Overigens heeft de pomp waarschijnlijk gewoon een ontluchtstand, die geeft stoten waardoor de groep weer op gang wordt gebracht. Maar die kan ook geen lucht naar beneden pompen helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 30-10-2023 17:40 ]