Terugschakelen naar 1 tijdens rijden kan niet, schuurt.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Beste Tweakers,

Gister een Dacia Sandero gekocht, met weinig KM op de teller. Nou leek het allemaal helemaal top en betrouwbaar, dat denk ik overigens nog steeds. Maar zojuist tijdens het rijden wilde ik terugschakelen naar de eerste versnelling. Ik naderde een stoplicht en reed +- 20-30 km/h en moet stoppen, en wilde vast terug naar 1 schakelen. Koppeling gewoon volledig ingetrapt, maar ik kon niet terugschakelen. De koppelingsplaten maakt het geluid alsof ik de koppeling niet had ingedrukt.

Toen ik tot stilstand was gekomen kon ik gewoon terugschakelen naar z'n 1.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? De omweg is uiteraard gewoon 'niet terugschakelen totdat je stil staat', maar 't lijkt me niet de bedoeling.

Ik hoor graag, onwijs bedankt alvast!

Groet,

Max

EDIT 30/10/ 13:04

Wauw, bedankt voor alle snelle reacties!

Ter verduidelijking: Ik wilde niet meer afremmen op de motor, maar terwijl ik het stoplicht naderde met de koppeling ingedrukt naar z'n 1 schakelen. Daarna wilde ik de koppeling niet loslaten, maar ingedrukt houden.

Het geluid/geschuur kwam dus met ingedrukt koppeling naar boven. Hetzelfde geluid wat je krijgt wanneer je zonder een ingedrukte koppeling probeert te schakelen.

Dacia Sandero uit 2012 (BSDA1), benzine
48.000 op de teller

Bedankt weer!

[ Voor 25% gewijzigd door xammies op 30-10-2023 13:37 ]

Beste antwoord (via xammies op 30-10-2023 15:56)

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wat een antwoorden zitten er weer tussen. Van double clutching tot heel-and-toe shifting om tijdens het rijden terug te schakelen naar de eerste versnelling. Een soort The Fast and the Furious, maar dan met een Dacia Sandero. _O-

Hierbij het antwoord van een expert van de ANWB:
De versnellingsbak van een auto is zo gebouwd dat het inschakelen van zowel de eerste versnelling als de achteruit alleen goed gaat wanneer de auto stil staat. Wat u beschrijft is dus niet ongewoon. Ik denk dat ook niet dat er sprake is van een defect maar eerder van een eigenschap. Natuurlijk kunnen versnellingsbakken onderling verschillen en zal dit terugschakelen naar 1, terwijl u nog rijdt, bij sommige auto’s wel mogelijk zijn. Hier is echter geen enkele noodzaak voor, wanneer de auto rolt zal hij altijd weer kunnen doorrijden in twee. Dit zal zelfs in veel gevallen comfortabeler zijn dan wanneer er teruggeschakeld wordt waarbij een grote kans is op ‘bokken’ van de auto.
Maar dat hadden velen voor mij ook al gezegd...

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 14:05
Het is toch echt niet de bedoeling om die al rijdend te doen. Ik gok dat de Sandero net als heel veel andere auto's rechte vertanding heeft op de eerste versnelling, daar ga je hem met zo'n snelheid niet in krijgen. Of je moet nog harder duwen, maar dan voel je zelf ook wel aan dat de boel stuk gaat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 08:46

Minkie

Groazers Unite.

De 1ste versnelling is alleen om weg te rijden, rol je nog dan schakel je terug naar de 2de versnelling.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:04
Zover ik weet gebruik je de eerste versnelling alleen als je stilstaat. Bij dat soort snelheden is in zijn 2 ruim voldoende om weer eventueel op te trekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:54

Fanta

FordPerformance™️

Waarom wil je rijdend terug schakelen naar 1? :?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

xammies schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:45:
Gister een Dacia Sandero gekocht, met weinig KM op de teller.
...
Toen ik tot stilstand was gekomen kon ik gewoon terugschakelen naar z'n 1.
Neem aan dat je dit ook al geprobeerd en/of geconstateerd hebt tijdens de proefrit? Of eventueel met de verkoper toen al besproken hebt dat het terugschakelen naar 1 niet ging en/of het euvel bij de overdracht verholpen zou zijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:55
Minkie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:50:
De 1ste versnelling is alleen om weg te rijden, rol je nog dan schakel je terug naar de 2de versnelling.
Vele moderne auto's hebben veel te weinig veel puf in de 2 als je nog net rolt. Dan moet je op de koppeling gaan wegrijden anders word je zo naar de 20~30km/h gedrukt. Stapvoets rijden in de 2 zit er niet in.

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 30-10-2023 15:03 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Vele moderne auto's hebben veel te weinig puf in de 2 als je nog net rolt. Dan moet je op de koppeling gaan wegrijden.
Klopt, en dat is ook de bedoeling. Je schakelt rijdend nooit terug naar de 1 en zeker niet bij 20-30kmh

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 30-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:55
pagani schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Klopt, en dat is ook de bedoeling. Je schakelt rijdend nooit terug naar de 1 en zeker niet bij 2-30kmh
Dan moeten ze wel zorgen dat je dan gewoon in de 2 kan rijden zonder je koppeling te hoeven bedienen. Daar slijt die onnodig van.

Oudere auto's konden dat wel in de 2. Mijn Corsa kan prima 2 km per uur rijden in de 2. De Crossland X van mijn ouders wil dan toch echt harder rijden, die duwt hem zo naar de 20~30km/h stationair 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
Tikje gas geven tijdens het terugschakelen wil ook wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
Op de motor afremmen doe je in de 2 en niet in de 1. De 1 zit met 20-30km/u ook op meer dan 8000 rpm wat veel te hoog is voor de motor.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18

Kheos

FP ProMod
Problem exists between chair and dashboard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:53
MAX3400 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Neem aan dat je dit ook al geprobeerd en/of geconstateerd hebt tijdens de proefrit? Of eventueel met de verkoper toen al besproken hebt dat het terugschakelen naar 1 niet ging en/of het euvel bij de overdracht verholpen zou zijn?
Waarom neem je dat aan? TS meldt nota bene dat hij het zojuist pas opmerkte.

Of probeer je duidelijk te maken dat het " eigen schuld, dikke bult" is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:59
https://rijleshulp.nl/les...snelling%20te%20schakelen.

Met 20-30 km/h naar 1 schakelen lijkt mij niet de bedoeling.

Dat is een snelheid om te schakelen naar 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xammies

Ter verduidelijking: Ik wilde niet meer afremmen op de motor, maar terwijl ik het stoplicht naderde met de koppeling ingedrukt naar z'n 1 schakelen. Daarna wilde ik de koppeling niet loslaten, maar ingedrukt houden.

Het geluid/geschuur kwam dus met ingedrukt koppeling naar boven. Hetzelfde geluid wat je krijgt wanneer je zonder een ingedrukte koppeling probeert te schakelen.

Bedankt weer!

[ Voor 12% gewijzigd door xammies op 30-10-2023 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
DutchKel schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:58:
Op de motor afremmen doe je in de 2 en niet in de 1. De 1 zit met 20-30km/u ook op meer dan 8000 rpm wat veel te hoog is voor de motor.
Niet overdrijven. In de eerste versnelling kan je normaal gesproken wel doortrekken tot 40km/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:04
xammies schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:45:

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? De omweg is uiteraard gewoon 'niet terugschakelen totdat je stil staat', maar 't lijkt me niet de bedoeling.
Is precies de bedoeling, rijdend tot en met 2, stil staan dan pas 1.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Wellicht is een automaat een betere optie voor TS? :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Twardt schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Niet overdrijven. In de eerste versnelling kan je normaal gesproken wel doortrekken tot 40km/h
Dan hebben wij denk ik verschillende auto's gehad. Ik heb geen enkele auto gehad waarbij ik in de 1 kon doorrijden tot de 40km/u.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DutchKel schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:58:
Mooie aanname want Dacia (UK) vermeldt toch echt dat je in de eerste versnelling omgerekend 33km/h kan rijden met de 2WD uitvoering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-YserQC6ivEl41zjicqYoeAQX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cc8fWHWSiAxK1jnRhpCYDGK7.jpg?f=user_large
Verder is onbekend welk motortype in de topicstart thuishoort dus tja.
Butz0rs schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Waarom neem je dat aan? TS meldt nota bene dat hij het zojuist pas opmerkte.

Of probeer je duidelijk te maken dat het " eigen schuld, dikke bult" is :?
Ja en nee; als jouw normale rijstijl is in elke auto om terug te schakelen naar 1, dan doe je dat toch ook bij een proefrit? Is het daar wel geconstateerd, dan kon je er vragen over stellen en is het geluid wel/niet normaal. Is het niet geconstateerd, dan is er een mogelijk defect opgetreden tussen proefrit en afleveren gisteren.

Hoezo dikke bult? Dit soort vragen stel je toch normaliter aan de verkoper (dealer / BOVAG-garage) als je interesse hebt in een bepaalde auto en een bepaalde rijstijl erbij hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:40
Het komt wel voor dat je hem niet in een lagere versnelling kan krijgen als je te hard rijd voor die versnelling. Zodat je de motor niet te hoog in de toeren kan laten lopen.

Ook wel moneyshift genoemd. Misschien dat het bij deze auto al op deze snelheid is. Je krijgt hem dan wel in de 1 maar alleen met grof geweld. En nee dat kan dan zelfs ook niet als je de koppeling ingedrukt hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tim____ op 30-10-2023 13:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pennywiser
Dit heeft niets met merk te maken. Niemand hoort rijdend naar 1 terug schakelen in welke handgeschakelde auto dan ook. Doe je dat wel, sloop je bronzen/messing synchromesh ringen voortijdig en gaat schakelen voortaan altijd krakend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:34
Over het algemeen is de eerste versnelling niet gesynchroniseerd.
Als je tijdens het rijden toch terug wil schakelen naar de eerste versnelling kan je het beste "dubbel-clutchen" met daarbij wat tussen gas om het motortoerental af te stemmen met het toerental van de versnellingsbak.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xammies
pennywiser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:07:
Dit heeft niets met merk te maken. Niemand hoort rijdend naar 1 terug schakelen in welke handgeschakelde auto dan ook. Doe je dat wel, sloop je bronzen synchromesh ringen voortijdig en gaat schakelen voortaan altijd krakend.
Helemaal eens. Ik rijd inmiddels 12 jaar en heb dit nog nooit in een auto meegemaakt. Lees aanvullingen/verduidelijking in startpost. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Jaapio_B schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:09:
Over het algemeen is de eerste versnelling niet gesynchroniseerd.
Als je tijdens het rijden toch terug wil schakelen naar de eerste versnelling kan je het beste "dubbel-clutchen" met daarbij wat tussen gas om het motortoerental af te stemmen met het toerental van de versnellingsbak.
Dit werkt inderdaad, maar risico op overmatige slijtage blijft groot.

Iets gerelateerds: ik weet niemand doet dit, en in garages gaan ze altijd moeilijk kijken, want moeilijk, maar wil je een soepel schakelende bak, laat dan je bakolie eens verversen. 2 liter het zijn de kosten niet, maar een wereld van verschil vanaf zeg 60 dkm. En daarna elke 50-60. Bakproblemen zoals bij Mini kunnen daar zelfs mee worden voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 30-10-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Dan moeten ze wel zorgen dat je dan gewoon in de 2 kan rijden zonder je koppeling te hoeven bedienen. Daar slijt die onnodig van.

Oudere auto's konden dat wel in de 2. Mijn Corsa kan prima 2 km per uur rijden in de 2. De Crossland X van mijn ouders wil dan toch echt harder rijden, die duwt hem zo naar de 20~30km/h stationair 8)7
Heeft minder te maken met oud en nieuw dan met klein en groot.

Een grote auto met dito motor (en bijbehorende vertanding) kan met 20-30 wellicht prima naar de 1 schakelen, terwijl een kleine auto dat niet fijn vindt.

Gezien het in dit geval een Dacia is met waarschijnlijk een 0.9 of 1.0 tce blokje kun je prima met 20-30 in de 2, daar heeft het motortje genoeg puf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Brazos schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Heeft minder te maken met oud en nieuw dan met klein en groot.

Een grote auto met dito motor (en bijbehorende vertanding) kan met 20-30 wellicht prima naar de 1 schakelen, terwijl een kleine auto dat niet fijn vindt.

Gezien het in dit geval een Dacia is met waarschijnlijk een 0.9 of 1.0 tce blokje kun je prima met 20-30 in de 2, daar heeft het motortje genoeg puf voor.
Wederom bedankt, maar ben ik na 12 jaar helemaal gek geworden in m'n assumptie dat je versnellingspook 'gewoon naar 1' zou moeten kunnen bewegen met een ingedrukte koppeling?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:48
Volgende keer je topic iets na de lunchpauze maken @TS, dan heb je wat minder zure commentaren van mensen die het allemaal beter weten.
Dat wat jij beschrijft (uitrollen, rem en koppeling indrukken, alvast naar 1 schakelen en koppeling ingedrukt houden) zou gewoon moeten kunnen is mijn ervaring na 30+ verschillende handgeschakelde auto's te rijden.

/edit

En voordat de boze menigte zich op mij stort: ik zeg hiermee dus niet dat het niet kan dat het een 'nieuwe feature' is van bepaalde auto's of merken. Ik zeg alleen dat ik het nog niet mee heb gemaakt in welk soort auto dan ook en dat ik de verwarring van TS begrijp.

[ Voor 28% gewijzigd door Bobmeister op 30-10-2023 13:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In mijn toyota aygo lukt dat ook niet, geblokkeerd tot je bijna stilstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
@xammies Sommige fabrikanten zijn veel te zuinig met bakolie. GM, Mini. Dacia weet ik niet, maar je zou, zoals ik hierboven aanhaalde de bakolie eens kunnen laten verversen. Hoeveel heeft ie gelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xammies
Bobmeister schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:14:
Dat wat jij beschrijft (uitrollen, rem en koppeling indrukken, alvast naar 1 schakelen en koppeling ingedrukt houden) zou gewoon moeten kunnen is mijn ervaring na 30+ verschillende handgeschakelde auto's te rijden.
Haha thanks, ik dacht dat ik gek werd ja. Alsnog wel vervelend dat 't nu voorkomt.
pennywiser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:16:
@xammies Sommige fabrikanten zijn veel te zuinig met bakolie. GM, Mini. Dacia weet ik niet, maar je zou, zoals ik hierboven aanhaalde de bakolie eens kunnen laten verversen. Hoeveel heeft ie gelopen?
Ik ken dat dus niet! Enig idee of dat 'naar design' zo is?
48k!

[ Voor 16% gewijzigd door xammies op 30-10-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Dan zou het dus prima kunnen, ikzelf zou het ZEKER meteen doen, maar ik doe het gewoon zelf. Dit omdat je niet weet of die met te weinig heeft gelopen en het dus het behoud van je bak betekent. Dat ie stroef gaat is mogelijk een indicatie van oude/te weinig olie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik kan bij onze Dacia Logan al rollend gewoon terug naar 1 met de koppeling ingetrapt, zo rond de 30 km/h.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:18

Kheos

FP ProMod
thunder7 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:25:
Ik kan bij onze Dacia Logan al rollend gewoon terug naar 1 met de koppeling ingetrapt, zo rond de 30 km/h.
En daarna? Koppeling los en dan? Tegen 30km/u in de eerste versnelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:09

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Sluit mij aan bij @Bobmeister.

Zolang als je de koppeling ingedrukt houdt is er niets aan de hand.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
thunder7 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:25:
Naar mijn idee moet je dit voorkomen, maar goed dit is ook maar wat ik geleerd hebt. De 1 is zoals al door iemand gezegd niet gesynchroniseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
m-vw schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:28:
Sluit mij aan bij @Bobmeister.

Zolang als je de koppeling ingedrukt houdt is er niets aan de hand.
Niet helemaal, zie antwoord hierboven.

https://topgear.nl/autoni...in-de-eerste-versnelling/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:59
Bij verschillende auto's is dit beveiligd. Heb wel is in een Dacia gereden ( welke exact weet ik niet meer ) en daar kon het ook niet bij.

Wellicht handig om te vermelden welk jaar je hebt en of het diesel/benzine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
corporalnl schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:31:
Bij verschillende auto's is dit beveiligd. Heb wel is in een Dacia gereden ( welke exact weet ik niet meer ) en daar kon het ook niet bij.

Wellicht handig om te vermelden welk jaar je hebt en of het diesel/benzine is.
Benzine Dacia Sandero uit 2012 (BSDA1)
48.000 op de teller

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
xammies schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Wederom bedankt, maar ben ik na 12 jaar helemaal gek geworden in m'n assumptie dat je versnellingspook 'gewoon naar 1' zou moeten kunnen bewegen met een ingedrukte koppeling?
Wordt geblokkeerd om slijt te voorkomen, vermoed ik. Niet te lang over doordenken en gedrag aanpassen aan de 'quirks' van je mobiel. Ik heb dit bij meer auto's gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
desmond schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Wordt geblokkeerd om slijt te voorkomen, vermoed ik. Niet te lang over doordenken en gedrag aanpassen aan de 'quirks' van je mobiel. Ik heb dit bij meer auto's gemerkt.
Dat zou een prima bevredigend antwoord zijn :). Laat 't topic nog even open voor anderen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:52
Heel normaal fenomeen dit: Binnen de versnellingsbak zitten ook "koppelingen" tussen alle versnellingen. Die dingen heten synchromeshringen, en kunnen bij misbruik als dit ook kapot.

Er zijn twee oplossingen voor: leer te doubleclutchen icm heel-toe techniek - mits goed uitgevoerd kun je nog met 40 terug naar de 1 zonder problemen - of gebruik die eerste versnelling zoals die bedoeld is: niet terugschakelen zolang je boven de 15kmh zit. 15-40kmh is precies de snelheid waar de tweede versnelling voor bestaat.

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 30-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:32
Geen problemen hier met een Kangoo uit 2018. Nieuw gekocht en doe het eigenlijk al sinds dag 1 om terug te schakelen naar 1 om net wat extra af te remmen zonder de rem te gebruiken. Denk zo rond een km/h van 15/20 dat ik hem gebruik.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
DutchKel schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Dan hebben wij denk ik verschillende auto's gehad. Ik heb geen enkele auto gehad waarbij ik in de 1 kon doorrijden tot de 40km/u.
Heb jij geen Porsche? ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:17
SgtElPotato schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:45:
Geen problemen hier met een Kangoo uit 2018. Nieuw gekocht en doe het eigenlijk al sinds dag 1 om terug te schakelen naar 1 om net wat extra af te remmen zonder de rem te gebruiken. Denk zo rond een km/h van 15/20 dat ik hem gebruik.
Want remmen op jouw koppelingspedaal en extra slijtage aan de versnellingsbak is goedkoper dan remmen met eehm, even denken, je remmen?
Wielen rollen nog=niet naar z'n 1 schakelen. Punt uit. Al het andere geeft je op z'n minst een verhoogd risico op voortijdige slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:32
TereZz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Want remmen op jouw koppelingspedaal en extra slijtage aan de versnellingsbak is goedkoper dan remmen met eehm, even denken, je remmen?
Wielen rollen nog=niet naar z'n 1 schakelen. Punt uit. Al het andere geeft je op z'n minst een verhoogd risico op voortijdige slijtage.
Staat inmiddels 150+k km op en geen enkel probleem :)

Ook met verschillende BMW's gedaan en wat oudere Volvo T5's zonder problemen. Nou hadden sommige rechte vertanding in alle versnellingen en waren het geen standaard auto's meer, maar persoonlijk nooit problemen mee gehad.

Dus dat punt uit gaat hier niet op ;)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:58
TereZz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Hoe doe je dat dan met parkeren? Volgens mij schakel ik terug naar 1 als ik nagenoeg stil sta. Dat mag dus ook niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
Wat weer een vooroordelen en onzin hier. Terug naar de 1 schakelen hoort gewoon al rijdend te kunnen. Ik deed dat altijd (toen ik nog een wagen met handbak had) en remde dan zelfs in de 1 nog af op de motor, heel handig als je aankomt bij een stoplicht dat net op groen gaat.

Je zou eigenlijk even een andere auto van hetzelfde type en met dezelfde versnellingsbak moeten proberen, want het kan inderdaad zijn dat de bak hiertegen beveiligd is. Als dat zo is zul je gewoon je rijstijl moeten aanpassen. Als dat niet zo is heb je een reden om de garantie aan te spreken, mocht je die hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 15:31
Dit klinkt alsof de 1 inderdaad geen synchromesh heeft.

Dit kun je eenvoudig testen door te double clutchen.
Wikipedia: Double clutching (technique)

Dus in de 2 rijden > koppeling in> naar de vrij zetten> koppeling weer in > naar de 1 zetten.

Gaat het dan wel goed?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik herken dit ook bij mijn Renault (=Dacia) dieselauto uit 2008, en die heeft er inmiddels 325k kilometers op staan. Zo dus prima 'by design' kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
Kan ook zijn dat je koppeling niet ver genoeg ontkoppelt. Ik heb er last van bij m'n 206 met 400K op de teller. Is in mijn geval lucht of oude remvloeistof in het hydraulisch circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Thanks allen! Klinkt niet als een (groot) euvel. Op een rustig moment maar eens naar laten kijken door een kenner!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

PhilipsFan schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:57:
Wat weer een vooroordelen en onzin hier. Terug naar de 1 schakelen hoort gewoon al rijdend te kunnen. Ik deed dat altijd (toen ik nog een wagen met handbak had) en remde dan zelfs in de 1 nog af op de motor, heel handig als je aankomt bij een stoplicht dat net op groen gaat.
Horen vind ik nogal een aanname.
Ik heb meerdere autos gehad waar een beveiliging op zat, dat dat echt niet kon onder de paar km per uur.
De pook wil gewoon echt niet in zijn 1 bij 30km/uur, ook al heb je de koppeling ingetrapt..

De vraag is nu of TS tegen zo'n beveiliging aanloopt, of dat de bak niet volledig ontkoppelt.
Klinkt enigzinds als het 2e, maar dat is zo niet echt te beoordelen ?

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 30-10-2023 14:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 08:46

Minkie

Groazers Unite.

LordSinclair schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Vele moderne auto's hebben veel te weinig puf in de 2 als je nog net rolt. Dan moet je op de koppeling gaan wegrijden.
Nog nooit meegemaakt.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel

Je zou eigenlijk even een andere auto van hetzelfde type en met dezelfde versnellingsbak moeten proberen, want het kan inderdaad zijn dat de bak hiertegen beveiligd is. Als dat zo is zul je gewoon je rijstijl moeten aanpassen. Als dat niet zo is heb je een reden om de garantie aan te spreken, mocht je die hebben.
Dit zijn toch wel 2 tegenstrijdige dingen, daardoor geldt de eerste zin dus ook voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het zal per auto misschien verschillen, maar de auto's die ik heb gehad (al bijna 30 jaar mijn rijbewijs) gingen moeilijk in de 1 tijdens het rijden. Dan moet je echt bijna stil staan en dan nog heb je het risico dat je met een jankende motor weg rijdt. Toevallig gisteren gehad omdat ik wilde stoppen voor andere auto's bij links af slaan maar die gingen allemaal wat anders doen dus koos ik er voor door te rijden maar de auto stond dus in 1. Maar dan klinkt de motor gewoon raar als hij met een ietsje hoger toerental in zijn 1 moet oppakken :p In andere versnellingen is dat geen probleem.

Als ik niet hoef te stoppen is het gewoon in zijn 2 tenzij het echt kruipen is met 4 km/uur ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 30-10-2023 14:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:39
Het hoort wel te kunnen, maar of het slim is is een ander verhaal. Ik denk dat de vorige eigenaar van je auto ook deze verkeerde gewoonte heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
[...]

Denk het, de meeste auto's vinden dat niet fijn hoor. Boven een bepaalde snelheid lukt het je vaak niet eens, daaronder met wat geweld misschien wel ('tandjes poetsen') maar zou ik niet aanraden voor de levensduur van de bak.

Ik zelf schakel overigens wel eens terug naar de 1 maar dat is dan echt stapvoets (10-15 km/u max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kheos schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

En daarna? Koppeling los en dan? Tegen 30km/u in de eerste versnelling?
Nee natuurlijk niet, dan bokt de auto geweldig op zijn minst (weet ik nog van rijles).

Het komt voor dat ik bij een stoplicht automatisch al terugschakel naar 1 omdat ik weet (omdat er 8 auto's voor me staan te wachten) dat ik vanuit stilstand moet optrekken.

En wat betreft de synchomeshrinngen: zo lang de koppeling ingetrapt is, is dat niet van toepassing toch?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:59

PinusRigida

I put the p in pool.

@xammies ; tracht voor de zekerheid gewoon de goeie gewoonte aan te leren: 1 = stilstand alléén, alles dat geen stilstand is: uit die 1 blijven!

Het is een tikkeltje 'mechanische sympathie'.

Tuurlijk hangt het af van wagen tot wagen: mijn 1998 1.9TDI VAG Seat Ibiza had 0,0 problemen om vanuit stilstand in z'n 2 te vertrekken zonder met de koppelingspedaal te moeten 'spelen', die had zoveel koppel onderin (typisch Tdi) dat die 1'ste versnelling bijna geen nut had, behalve op vrij steile hellingen, dat maakte het er voor mij wel makkelijker op om die gewoonte niet te hebben om voortijdig naar z'n 1 te schakelen...

...m'n huidige 2021 Jeep Renegade turbobenzine, die wil heel graag stilvallen als ik 'm in z'n 2 zou willen laten vertrekken. :Y en bonkt en schudt om het me te laten weten: die moét in z'n 1 staan om te vertrekken. (maar die gaat pas in z'n 1, eens ik volledig stil sta...)

Geen enkele wagen heeft het graag om al rijdend naar z'n 1 te gaan, dat is gewoon nergens voor nodig.

In de meeste gevallen zal er idd. niks echt gebeuren zolang je die koppeling ingeduwd houdt tot stilstand... maar je moet maar 's verstrooid zijn... vandaar, begin er vandaag mee: sta actief stil -niet letterlijk- bij je schakelgewoonten en leer het af om hem in z'n 1 te willen duwen als ie nog niet 100% stil staat.

Het duurt 2 weken en je hebt een nieuwe, gezondere gewoonte aangeleerd.

Ik heb de gewoonte in de wagen nooit gehad (mijn pa heeft me uitdrukkelijk aangeleerd om 1 uitsluitend vanuit stilstand te gebruiken, als automechanicus had hij daar ook een paar goeie redenen voor)... maar ik herinner me toen ik met de motor leerde rijden: dat is totaal een andere schakelgewoonte en dus je leert terug iets nieuws aan... en ja, daar heb ik het een paar keer uit verstrooidheid gehad dat ik terugschakelde naar eerste (omdat ik dacht dat ik nog in derde zat maar eigenlijk al in tweede zat) en ook daar, ook al werken motorversnellingen anders dan autoversnellingen, laat die koppeling je duidelijk weten dat ze dat niét graag heeft en dat je dat grapje liefst niet te vaak herhaalt.

Gewoon goeie gewoontes aanleren, het is niet omdat je "iets" al zo lang doet, en het tot nu toe geen problemen gaf, dat het persé een goeie gewoonte is.

[ Voor 13% gewijzigd door PinusRigida op 30-10-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
thunder7 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:28:
[...]

.

En wat betreft de synchomeshrinngen: zo lang de koppeling ingetrapt is, is dat niet van toepassing toch?
De uitgaande as van de bak blijft altijd draaien met de wielen. De koppeling ontkoppelt alleen de ingaande as van de motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PinusRigida schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:35:
Tuurlijk hangt het af van wagen tot wagen: mijn 1998 1.9TDI VAG Seat Ibiza had 0,0 problemen om vanuit stilstand in z'n 2 te vertrekken.
Ja, met praktisch elke diesel auto kan dat, dus dit is niet zo heel bijzonder. :+

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 30-10-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Is dit niet gewoon beveiliging van de auto? Ik meende dat ik hem ook niet van de 5 makkelijk in zijn 2 krijg als ik 80 rij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wat een antwoorden zitten er weer tussen. Van double clutching tot heel-and-toe shifting om tijdens het rijden terug te schakelen naar de eerste versnelling. Een soort The Fast and the Furious, maar dan met een Dacia Sandero. _O-

Hierbij het antwoord van een expert van de ANWB:
De versnellingsbak van een auto is zo gebouwd dat het inschakelen van zowel de eerste versnelling als de achteruit alleen goed gaat wanneer de auto stil staat. Wat u beschrijft is dus niet ongewoon. Ik denk dat ook niet dat er sprake is van een defect maar eerder van een eigenschap. Natuurlijk kunnen versnellingsbakken onderling verschillen en zal dit terugschakelen naar 1, terwijl u nog rijdt, bij sommige auto’s wel mogelijk zijn. Hier is echter geen enkele noodzaak voor, wanneer de auto rolt zal hij altijd weer kunnen doorrijden in twee. Dit zal zelfs in veel gevallen comfortabeler zijn dan wanneer er teruggeschakeld wordt waarbij een grote kans is op ‘bokken’ van de auto.
Maar dat hadden velen voor mij ook al gezegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
[...]

De synchromeshringen zorgen er voor dat het toerental van de ingaande (motor) en uitgaande (wielen) as van de versnellingsbak op elkaar worden afgestemd.
Met ingetrapte koppeling is het een stuk makkelijker om de snelheid van de ingaande as te synchroniseren met die van de uitgaande as en zal er dus slijtage zijn.

Zeker als er, zoals in het geval van TS, op een hogere snelheid naar de eerste versnelling wordt geschakeld zal de synchromeshring extra "werk" moeten verzetten om de ingaande as op de juiste snelheid te krijgen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
xammies schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:01:

Bedankt weer!
Niet doen. Dat vind de bak niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Puddi Puddin schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:43:
Is dit niet gewoon beveiliging van de auto? Ik meende dat ik hem ook niet van de 5 makkelijk in zijn 2 krijg als ik 80 rij.
Ik denk het niet, mijn vrouw heeft hem op de snelweg wel eens in zijn achteruit proberen te zetten (ze heeft gelest in een zesbak). Ik dacht dat het beveiligd was maar aan het geratel te horen is het enige dat er voor zorgt dat het niet lukt de snel ronddraaiende tandwielen die erg begonnen te knarsen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:59

PinusRigida

I put the p in pool.

CH4OS schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:42:
[...]
Ja, met praktisch elke diesel auto kan dat, dus dit is niet zo heel bijzonder. :+
Thanx 4 stating the obvious. Ik zeg het ook niet omdat ik het bijzonder vind, maar als vergelijking.

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 30-10-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:43:
Is geen beveiliging, het verschil in draaisnelheid is dan gewoon te groot door de verhouding in de tandwielen van de 2e (of 1e) versnelling.

Mijn auto wil bij 80+ ook moeilijk in de 2, beetje doordrukken (ggggk) lukt het je wel maar dan ben je de tandjes wat aan het poetsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
Marzman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Ik denk het niet, mijn vrouw heeft hem op de snelweg wel eens in zijn achteruit proberen te zetten (ze heeft gelest in een zesbak). Ik dacht dat het beveiligd was maar aan het geratel te horen is het enige dat er voor zorgt dat het niet lukt de snel ronddraaiende tandwielen die erg begonden te knarsen.
Een echte beveiliging is er niet maar meestal zorgt het grote verschil in snelheid tussen de 2 tandwielen die in elkaar moeten vallen er wel voor dat dit niet lukt.

Bij het inschakelen van de achteruit heb je er ook nog mee te maken dat de tandwielen in tegengestelde richting van elkaar draaien.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
[...]
Synchromesh staat los van de koppeling. Het zorgt ervoor dat het tandwiel van de versnelling die je wilt kiezen, de juiste snelheid krijgt t.o.v. de rijdende auto. Zonder synchromesh zou je bij elke keer schakelen de tanden poetsen, tenzij je kunt 'dubbelklutsen':

In principe kun je dankzij synchromesh met een handbak rijden zonder de koppeling te gebruiken. Alleen bij wegrijden vanuit stilstand heb je de koppeling echt nodig. Als je een beetje oefent kun je gewoon opschakelen zonder koppeling. Gas loslaten en de pook zachtjes richting de versnelling duwen waarin je 'm wilt hebben. Als de tandwielen t.o.v. elkaar de juiste snelheid hebben, dan glijdt ie er zo in. Terugschakelen kan ook, dan moet je een beetje gas geven tot ie erin valt, maar dat is wat lastiger. Moderne auto's houden hier niet zo van, de electronica raakt in de war omdat de rotatiesnelheid van de motor en wielen dan niet meer overeenkomt met elkaar. Mijn vorige auto dacht dan dat er een storing was met de handrem en dan gingen de lampjes aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:19
[...]

Ja. Je versnellingsbak draait namelijk wel gewoon met je wielen mee. Als jij naar z'n 1 schakelt (zelfs met de koppeling ingedrukt) dan kan de ene kant van de koppeling gewoon op een veel te hoog toerental draaien.

Daarnaast heeft je 1e versnelling geen synchromesh en dus niet ingesteld op al rijdend schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Terugschakelen naar 1 moet kunnen, maar wel liefst pas van af 7km/h of je moet wat tussen gas bij geven.

Dat op 1 versnellingen geen synchronisatie ringen zitten bij hedendaagse auto's is onzin. Heel vroeger had je dat wel wat nu old timers zijn geworden en dan levert het schakelen naar 1 wanneer de auto ook maar een klein beetje rolt geratel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48
Met mijn auto met een best wel versleten versnellingsbak kan ik vanaf 10km/h en lager naar de 1 schakelen. Maar inderdaad, het is bij veel auto's gewoonweg niet mogelijk om al rijdend naar de eerste versnelling te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 20:50
Wat een machtig mooi topic toch weer. Het verbaast mij dat deze nog niet is genoemd dus hier komt ie:
https://www.youtube.com/watch?v=A7-7Ps8EWnk :Y)

'k Moet zeggen dat ik een handbak wel begin te missen. Heb sinds een half jaar enkel maar 8 traps automaat en het is wel prettig hoor maar soms mis het roeren met de pook.
Pagina: 1