Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 17:36
Binnenkort ga ik verhuizen en ik zat alvast na te denken over wat de meest effectieve manier is om de energierekening omlaag te krijgen.

Vanwege de gezondheid van mij en mijn gezin wil ik graag als eerste de ventilatie aanpakken: het huis (tussenwoning uit 1977) werkt nu met natuurlijke ventilatie, er zijn ventilatieschoorstenen voor keuken, toilet en badkamer, en er is voor zover ik weet niets (bouwkundigs) voorzien voor luchttoevoer: er zijn geen ventilatieroosters boven de ramen. Waarschijnlijk verloopt luchtverversing dus nu exclusief via tocht en spuiventilatie.

Qua isolatie ben ik niet helemaal zeker: volgens de bouwtekeningen is in de gevel en onder de vloer 3cm EPS voorzien, en het lijkt erop dat het dak nageïsoleerd is met steenwol, dikte onbekend. Het huis heeft houten gevelpanelen, en de "spouw" kan dus niet volgeblazen worden met isolatiemateriaal. Gevelisolatie is denk ik de enige manier om de isolatie te verbeteren: dus houten planken eraf, steenwol ertussen, (nieuwe) planken er weer op. De vloer ligt direct op de bodem, er is geen kruipruimte, dus daar na-isoleren gaat niet.

Nu heb ik uiteraard een beperkte hoeveelheid geld voor ingrepen. Ik vroeg mij dan ook af, hoeveel warmte zou een huis als dit verliezen door tocht? Stel dat ik balansventilatie aanleg, in eerste instantie om ventilatie zeker te stellen, en ik ga daarna met tochtband e.d. aan de slag, hoeveel energie zou daar dan mee te besparen zijn?

Waarschijnlijk (?) levert gevelisolatie meer op, maar ik kan nergens gegevens vinden om een grove schattingen of indicatie te maken hoeveel meer. Met andere woorden, in wat voor verhouding met verlies via de gebouwschil leidt tocht tot warmteverlies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:36
Ik denk niet dat daar een eenduidig antwoord op te geven is, simpelweg omdat niet te voorspellen is hoe goed de natuurlijke ventilatie (en daarmee hoe slecht de isolatie) op dit moment is. Ook is het van belang, om te weten waar je van plan bent om te gaan verwarmen (alleen woonkamer, bovendieping, etc.)

Om toch een indicatie te geven: Ik heb zelf een hoekwoning uit 1978. We stoken alleen de woonkamer+keuken. Er zit HR++ glas in, met ventielatieroosters. Gasverbruik was altijd >1200 m3/jaar.
Ik heb in de woonkamer een decentrale ventilatieunit met warmte terugwinning ingebouwd en de kruipruimte na geisoleerd. Icm met een temperatuurverlaging op de thermostaat van 21 naar 20 graden heeft dat ervoor gezorgd dat het gasverbruik is gedaald naar <800 m3/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:01
Met toch verlies je 2 dingen:
• comfort
• warmte/energie

Met tocht in ruimtes waar je stil zit en sanitaire ruimtes zul je geneigd zijn hoger te stoken (of verlies aan comfort ervaren). Daardoor verlies je extra energie. Hier staat tegenover dat je toch moet ventileren, maar dat kan je dan veel beter sturen en regelen.

Met tocht in andere ruimtes zorgt tocht voor puur energieverlies.

Tocht aanpakken is vaak niet duur: met PUR, kit, tochtband, tochtstripts, etc. kun je heel ver komen. Gewoon op een winderige dag gaan voelen of met de boterhamzakje-methode.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ktf Kier- en naaddichting is het meest efficiënt en in relatie tot de mogelijke energiebesparing de goedkoopste maatregel. Verder meestal goed zelf en in stappen uit te voeren.

Hoeveel warmte je door tocht verliest is lastig te schatten - ga maar er vanuit dat in de jaren 70
kierdichting geen aandachtspunt was. Ik zou de aansluiting tussen muren en kozijnen en tussen
muren en het dak goed bekijken en tijdens een flinke storm met een rookpen op zoek gaan.
Of je zet op de b.g. de afzuigkap op full-power en sluit alle roosters, ventilatiekanalen etc.
(Poor man's blowerdoortest).

- Wat het meten van de ventilatieluchtkwaliteit betreft (belangrijker na afdichting!)
kan ik een CO2-meter aanbevelen (vanaf ca. € 70 - 80,-)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[b]dunklefaser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:00:.

- Wat het meten van de ventilatiekwaliteit betreft (belangrijker na afdichting!)
kan ik een CO2-meter aanbevelen (vanaf ca. € 70 - 80,-)
je moet inderdaad wel rekening houden met de luchtkwaliteit als je alles potdicht maakt zonder actieve ventilatie.

Hebben ook jaren 70 woning. Na plaatsen nieuwe kozijnen was de woning ineens behoorlijk tochtdicht. Met als gevolg flinke verslechtering van de CO2 waarden.

Nu paar keer per dag de ramen even tegen elkaar open.

Volgende stap actieve ventilatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07 17:36
Ik heb een tijd zitten rekenen aan e.e.a., maar ik bleef maar op absurd hoge waardes uitkomen, bijvoorbeeld 2x het totale verbruik, terwijl er ook gas gebruik wordt voor koken, warm water en warmteverlies door geleiding. Nu heb ik dit document gevonden waarin een rekenmethode staat uitgelegd voor verschillende ventilatievormen.

Als ik de in dat document aangeleverde formule invul met de mediaan uit figuur 1 en een ketelrendement van 100%, een binnentemperatuur van 20°C en natuurlijke ventilatie, dan kom ik op

G = 0,102 / 100% * 1,2e-3 * (0,35 * 300) * (20 - 4,4) * 5088 = 1000m³ gas per jaar. Vind ik toch wel heel erg veel.

Als ik dezelfde gegevens maar dan met mechanische ventilatie invul kom ik op het volgende:

G = 0,102 / 100% * 1,2e-3 * (0,7e-3 * 300^2) * (20 - 4,4) * 5088 = 612m³ gas per jaar. Opzienbarend veel minder, maar toch nog steeds heel veel. Ik begrijp ook helemaal niet waarom de 'luchtdichtheid' bij mechanische ventilatie een kwadratisch verband ziet met het energieverbruik?

Als ik dit zo uitreken snap ik niet zo goed waarom de focus bij 'de energietransitie' zo op isoleren ligt als infiltratie/ongecontroleerde ventilatie/tocht zo'n grote invloed heeft...? Schijnbaar heeft het dichten van een paar kieren een veel groter effect dan het volplakken van je zolder met isolatiemateriaal?

Wat ik ook wel opmerkelijk vindt is dat bij een gemiddelde woning (deze gegevens zijn natuurlijk wel wat verouderd) het tochtdebiet een heel stuk hoger ligt dan de debieten die je met mechanische of balansventilatie haalt.
Pagina: 1