Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyzolog2000
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11-2023
Hi guys, ik ben een WiFi prutser van het eerste uur (als in: altijd gezeik ermee maar uiteindelijk wel een oplossing) en heb een vraag:
Heb n vrijstaande garage op ca. 10 meter van mijn huis. Heb er geen WiFi signaal en wil geen kabel leggen.
In mijn huis heb ik een Ziggo-router en een TP Link M5 systeem met 3 units. Werkt echt top, overal stabiele WiFi.
TP Links uitbreiden naar de garage is volgens hun helpdesk eigenlijk geen optie, waarschijnlijk gaat dat niet werken. De elektra-groep waarop mijn router is aangesloten is een andere dan die in de garage. "Gewoon" een powerline extender gebruiken is daarom lastig, heb ik begrepen. Deze zou op dezelfde groep moeten zitten.

Nu dacht ik aan het volgende:
1. Ik breid mijn TP Link set uit, en plaats een extra unit in mijn huis zo dicht mogelijk bij de garage.
2. Deze unit verbind ik met een ethernetkabel aan een powerline extender (er zit een stopcontact, zelfde groep als de garage)
3. De andere extender plaats ik in de garage.

Gaat dat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:38
xyzolog2000 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:45:
TP Links uitbreiden naar de garage is volgens hun helpdesk eigenlijk geen optie, waarschijnlijk gaat dat niet werken.
Waarom niet? Je kunt het gewoon proberen toch? Je hebt de apparatuur immers al wel.

Om antwoord te geven op je vraag: Ja het gaat werken. Maar in de regel is WiFi tegenwoordig stabieler dan Powerline. Het is wel een houtje touwtje oplossing natuurlijk. Goede kans dat het zonder stap 2 en 3 wel werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubenus op 30-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Powerline is altijd beetje gokken.
Ik zou gewoon goed setje kopen en erin prikken, idealiter de eerste node vlakbij een bekabelde verbinding zoals de meterkast :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Ik snap je argumenten en je keuzes, maar powerline blijft altijd wel erg afhankelijk van de specifieke omstandigheden.
Het kan redelijk goed werken, maar ook heel slecht.
Persoonlijk, probeer ik powerline te mijden en ethernet kabel te realiseren.
Iets meer moeite, maar op termijn veel sneller en stabieler.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:52
Natuurlijk is kabel altijd te prefereren, maar als je geen kabels kan/wil leggen is powerline een ideale oplossing/aanvulling voor garage/tuin of andere lastige plekken.
Je kan dan ook nog een powerline set met Wifi/AP overwegen?
Misschien werkt dat dan ook al voldoende zonder extra uitbreiding van je mesh units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xyzolog2000
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-11-2023
Merci guys voor de replies. Heb de boel hier even uit elkaar getrokken en de bestaande TP Links verplaatst van de eerste en tweede verdieping naar garage en de hoek van het huis die het dichtst bij de garage staat. Derde unit heb ik in de router gelaten. Ondanks de afstand van +10 meter, een buitenmuur en een metalen garagedeur blijk ik tóch een fatsoenlijk signaal te ontvangen in de garage.
Ik ga dus een uitbreidingssetje aanschaffen en laat die powerline oplossing even voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Heb je de mogelijkheid om een Access Point buiten (aan de muur van) je huis te plaatsen? Afhankelijk van de isolatie van je garage moet dit waarschijnlijk wel wat signaal opleveren. Als die afstand van 10 meter een open ruimte is, moet dat goed te doen zijn.

Zie net je post :)

[ Voor 4% gewijzigd door heiyu op 30-10-2023 14:08 ]

Pagina: 1