Inbouw koelkast: condensatie, lawaai, vacuum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:54
Wij hebben twee jaar geleden een keuken laten bouwen en daarin voor Atag apparatuur gekozen. Wij zijn tevreden, behalve met de inbouw koelkast (zonder vriezer, model KD23178A), wat gedeeltelijk aan onszelf ligt. We hebben bij het ontwerp namelijk alleen een plint ventilatie spleet meegenomen en er is geen afvoer van condens naar boven. Hierdoor staat er regelmatig water onderin de koelkast.

We gaan dat nu oplossen met een extra rooster boven de koelkast, maar ik vraag me af of het nuttig is ook naar een ander model koelkast te kijken. Dit is namelijk niet het enige probleem, wij hebben ook last van een erg klemmende deur als de koelkast vacuüm trekt na even open te zijn geweest.. wij kunnen hier zelf mee overweg (even dicht laten zitten en na een tijdje gaat ie weer makkelijk open) maar gasten gaan aan de deur hangen totdat ie open gaat, met als resultaat dat er barsten in de deur ontstaan rond de greep (top lijn SieMatic spul, dus er komt echt veel kracht op..).

Daarnaast bromt deze koelkast behoorlijk, en dat schijnt dan weer normaal te zijn bij de energie zuinige nieuwe generatie koelkasten - maar ik vind het onacceptabel in een woonkeuken.

Ik overweeg dus om een degelijke Liebherr oid aan te schaffen ipv de huidige Atag. Maar wil hierin wel de juiste keuze maken want dit zijn geen goedkope geintjes! Dus het moet wel een flinke stap vooruit zijn.

Alle hulp is welkom, met kernvraag a) zijn deze problemen deels op te lossen met een ander model koelkast, en b) zo ja, wat is dan een goed model om te overwegen (en zullen die met Black Friday nog tegen een leuke prijs langskomen)?

Beschrijving van de Atag:
Inbouw koelkast (178 cm), energielabel F, totaal inhoud koelgedeelte 314 liter, energieverbruik 143 kWh/jaar, geluidsniveau 34 dB(A), geluidsklasse B, deur-op-deur montage montage met soft-close, deur zelfsluitend binnen hoek van 20, heldere LED binnenverlichting, LED indicatiemeter, 7 draagplateaus, 5 deurbakken, 2 groentelades, flessenrek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
Dat je deur vacuum trekt nadat je hem weer wil openen vrij snel na je hem gesloten hebt is normaal.
Dat betekend dat je rubber goed werkt van de koelkast. Je kan hem beter kort open laten staan dan elke keer kort open dicht open dicht. Dus bij een duur model zal dit probleem niet verhelpen.

BlackFriday is glazenbol en de korting meestal minimaal.

Brommend geluid is normaal, wellicht dat bij een ander model het minder is maar het zal er altijd wel zijn.
Kan ook zijn dat hij niet waterpas staat, of dat er iets trilt. ( of een te hoge stand waardoor hij continu moet koelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Thanks. Ik zal toch niet de enige zijn die zijn fronten stuk ziet gaan omdat de vacuüm te sterk is? Zijn hier nog helemaal geen oplossingen voor, behalve dus je koelkast lang laten rusten voordat je hem weer opent?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:38
ATAG Benelux is onderdeel van Gorenje, dit valt weer onder Hisense. Allemaal middelmaat op z'n zachts uitgedrukt.

ATAG produceert zelf niets, puur private label. De kwaliteit is al jaren bedroevend, ongeacht het type keukenapparatuur. Keukenboeren verdienen goed aan ATAG apparatuur, dit is dan ook de reden waarom ze het volop aanprijzen. ATAG staat bovenaan het lijstje van overpriced merken.

De KD23178A is een relabeled Whirlpool. Dat je de koelkast/ compressor af en toe hoort is normaal, maar diepe bromgeluiden zijn ook bij energiezuinige koelkasten niet normaal. Ook hoort een koelkast tot in zekere maten vacuüm te trekken. Meermaals heb ik enkel plint ventilatie gezien in de praktijk zonder issues.

Ik zou aanspraak maken op de garantie, je hebt te maken met een non-conform product. De monteur zal het niet kunnen oplossen, er zullen een aantal onderdelen vervangen worden zonder succes. Hierna kun je de koop ontbinden en gedeeltelijk (75% van aankoopbedrag, 6/8ste) je geld terug krijgen. Je dient alles via de keukenboer te laten lopen, ook dien je bij hun de koop te ontbinden.

Dit zal je helaas wel tijd en energie gaan kosten. Makkelijke weg met de minste ergenis is om een nieuwe koelkast te kopen.

Een koelkast van 178 cm, zonder vriesvak, is redelijke niche.

De Bosch (6 serie) KIR81AFE0/ Siemens (IQ500 serie ) KI81RAFE0 of KI81REDE0 zijn dan een goede keuze qua prijs-kwaliteitverhouding net als de Liebherr IRe 5100 met 7 jaar garantie (je betaald wel voorrijkosten vanaf het derde jaar). De Siemens extraKlasse modellen bieden 2+3 jaar garantie (geen voorrijkosten vanaf het derde jaar).

Bezoek een aantal winkels en vergelijk de hierboven genoemde modellen/ series m.b.t. hoe het aanvoelt/ de degelijkheid + geluid van de compressor (een goede winkel zal de koelkast een aantal minuten voor je aanzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Dit is super informatie, dank. Duidelijk iemand met verstand van zaken! Atag inductie fornuis, afzuiging, vriezer en 3-in-1 tweede oven doen het prima bij ons, maar de koelkast is gewoon een drama. Ik denk dat ik de garantie route maar oversla, dit komt bij Van Wanrooij vandaan en daar hebben wij geen goede ervaringen mee gehad.

Heb jij nog een persoonlijke voorkeur binnen je genoemde modellen? En zou de plint ventilatie vergroten kunnen helpen bij het condens probleem, denk je (scheelt een fikse ingreep..)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij hebben een Bosch met een bult plusjes koelvries combinatie.

De heeft achterin een soort gootje welke condens water afvoert richting de compressor om daar te verdampen.

Eens per jaar of zo zit dat afvoertje verstopt.
Dat begint met een gorgelen geluid als je hem sluit.
en een periode later zit het buisje helemaal dicht.
Als je hem dan sluit krijg je hem eerst met geen mogelijkheid weer open.

Dan doe ik even met een draadje en een kleine pijpenrager dat afvoer buisje schoonmaken en dat is het weer een jaar klaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
nel!s schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:30:
Dit is super informatie, dank. Duidelijk iemand met verstand van zaken! Atag inductie fornuis, afzuiging, vriezer en 3-in-1 tweede oven doen het prima bij ons, maar de koelkast is gewoon een drama. Ik denk dat ik de garantie route maar oversla, dit komt bij Van Wanrooij vandaan en daar hebben wij geen goede ervaringen mee gehad.
Graag gedaan.

Mocht je je hebben aangemeld/ producten hebben geregistreerd voor de verlengde garantie bij ATAG kun je voor € 99,- euro een monteurs bezoek laten inplannen, de eventuele onderdelen zijn dan inbegrepen. Wanneer de problemen niet opgelost worden zijn vervolgbezoeken binnen redelijke termijn gedekt zonder weer opnieuw € 99,- euro te betalen. ATAG Benelux hanteert de 3 x regel, na een derde bezoek en soms na een tweede bezoek bij aandringen/ op je strepen staan krijg je een nieuwe koelkast.

Dit is de goedkoopste/ makkelijkste oplossing wanneer je de apparatuur hebt geregistreerd bij de fabrikant.
Heb jij nog een persoonlijke voorkeur binnen je genoemde modellen? En zou de plint ventilatie vergroten kunnen helpen bij het condens probleem, denk je (scheelt een fikse ingreep..)?
Ervan uitgaande dat je, zoals Ronald.42 aangeeft, de afvoer hebt gecontroleerd en al een keer hebt doorgestoken. Kun je controleren of er voldoende ruimte overblijft achter de koelkast voor een goede airflow, dit zou het geval moeten zijn doordat het in de regel allemaal standaard maten zijn. Een andere, grotere/ hogere ventilatierooster kan ook helpen mocht je nu zo'n smalle 'design' rooster hebben.

Ik heb geen persoonlijke voorkeur voor een van de genoemde modellen, zijn allemaal goed/ degelijk. De Bosch/ Siemens modellen zijn iets goedkoper en wegen wat zwaarder en hebben hierdoor een betere prijs-kwaliteitverhouding. Wanneer je dicht bij de Duitse grens woont kan het lonen om daar te gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 09:43

immetjes

HIER is BERN-E

Ik heb sinds 6 Oktober deze, zonder vriesvak ook, want we hebben in de schuur een grote vrieskast

https://www.siemens-home....ls/Togglebox=accessories//

Dat ding is echt muisstil. Je hoort niets. En dat terwijl hij met 36dB meer lawaai zou moeten maken dan die van jou. Softclose, LED en 3 hyperfresh laden (0°C en luchtvochtogheid regeling)

Bij Bemmel&Kroon €1500-

Personeelswinkel heeft deze in de aanbieding. Ik vind het echt een koopje: (ze hebben 'm ook bij Bemmel&Kroon https://www.bemmelenkroon.nl/merken/siemens/ki81rade0-sies/). Enige verschil is geen WiFi , een extra deurbak en geen hyperfresh premium (0°C).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONWR76ZeK-VMOiEut2gvGyxRw14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kiqg3ZGr8Z8kkuuyyf0siwnx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door immetjes op 30-10-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@immetjes deze ziet er inderdaad mooi uit voor deze prijs. Ik zie in de reviews nog wat staan over lawaai, daar heb jij dus geen last van?

En hoe zit het met de deur, gaat die vrij soepel/kan die snel weer makkelijk open als hij even open is geweest en vacuüm trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

nel!s schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:37:
@immetjes deze ziet er inderdaad mooi uit voor deze prijs. Ik zie in de reviews nog wat staan over lawaai, daar heb jij dus geen last van?

En hoe zit het met de deur, gaat die vrij soepel/kan die snel weer makkelijk open als hij even open is geweest en vacuüm trekt?
Die van mij (KI81FHDD0/01) hoor ik niet met 36dB, ook niet als het stil is in huis. Als ik m’n oor tegen de ombouwkast leg hoor ik een licht gezoem, verder niet. De goedkopere KI81RADE0 is 37dB, dat is ook erg stil, ik denk dat je het verschil niet echt hoort.

De deur gaat makkelijk open, geen vacuum. Soft-close is erg fijn. De koelkast heeft geen condensafvoerpunt voor zover ik kan vinden.

KI81FHDD01 gebruiksaanwijzing: https://media3.bsh-group....A490D4D%40AdobeOrg#page78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:02
Ronald.42 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:39:

De heeft achterin een soort gootje welke condens water afvoert richting de compressor om daar te verdampen.

Dan doe ik even met een draadje en een kleine pijpenrager dat afvoer buisje schoonmaken en dat is het weer een jaar klaar.
Ik gebruik een grote injectiespuit (zonder naald) waar ik een stuk transparante slang (die in het gaatje past) aan heb zitten en zuig hem zo leeg, daarna doorspoelen met wat chloor en je kan weer een tijd vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Dank voor de input! Ik zit te kijken naar de Liebherr reeks of vergelijkbare Miele. Dit is een stuk duurder maar dan kun je 35db of zelfs 32db geluid krijgen. Heeft iemand een mening over of dit de investering waard is gezien de prijs ongeveer verdubbelt? En wat zijn ongeveer de vergelijkbare modellen tussen miele en liebherr (miele heeft wat meer acties op het moment)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:48
Ronald.42 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:39:

@nel!s Toen ik je verhaal las, moest ik toch ook direct aan dat gaatje voor condens denken, zoals Ronald.42 en anderen vermelden. Het vacuum trekken en water in de koelkast zijn volgens mij typische tekenen van verstopte afvoer. Water in de koelkast is dan normaal aangezien het water niet weg kan. En je koelkast trekt vacuum omdat er geen lucht wordt aangezogen via dat gaatje. Als je de koelkast sluit en binnen de paar seconden weer wilt openen, gaat ie altijd moeilijk open gaan. Maar dat wordt dan opgelost door lucht die aangezogen wordt via dat gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
nel!s schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:38:
Ik zit te kijken naar de Liebherr reeks of vergelijkbare Miele. Dit is een stuk duurder maar dan kun je 35db of zelfs 32db geluid krijgen. Heeft iemand een mening over of dit de investering waard is gezien de prijs ongeveer verdubbelt? En wat zijn ongeveer de vergelijkbare modellen tussen miele en liebherr (miele heeft wat meer acties op het moment)?
Meerprijs voor een Miele is het niet waard vergeleken met een Bosch 6 serie, Siemens IQ500 of Liebherr.

Niet teveel focussen op de cijfertjes/ energielabel. Bezoek een aantal winkels die alle drie de merken verkopen en doe wat praktijkervaring op. Zou zo maar kunnen dat bijv. een Siemens in de praktijk minder (irritant) geluid maakt dan een Miele, of dat jij een Liebherr degelijker/ praktischer vindt aanvoelen dan een Siemens ondanks dat de Siemens het zwaarst weegt (gewicht zegt niet altijd alles maar bij witgoed/ keukenapp vaak wel) etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:11
Miele bouwt sowieso zelf geen koelkasten. De meeste komen uit een Liebherr fabriek.

Maar sowieso zou ik eerst goed naar de montage van je huidige koelkast kijken. Want zolang je geen fatsoenlijke afvoer van warme lucht hebt (idealiter meer dan 200 cm2), dan ben ik bang dat je met een vervangende koelkast ook tegen problemen aan gaat lopen. Is de koelkast goed in de keukenkast gemonteerd? Sommige Liebherr koelkasten worden bijvoorbeeld met nivelleringsstrips geleverd om problemen met geluid en resonantie tegen te gaan en deze worden in de praktijk vaak vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ik heb in eerste instantie het drainage gat eens goed schoongemaakt, die zat inderdaad behoorlijk vol. Kwa ventilatie openingen is het een SieMatic 'verborgen' systeem, dat wil zeggen er zit een gat van 33x560mm (+-) net boven de plint; deze ruimte loopt onder en achter de koelkast door en zou ook door de ombouw heen voldoende ventilatie moeten behouden (deze is op een andere plek, een paar meter verder, om andere redenen voorzien van een ventilatierooster). Ik ga dit eerst aankijken en dan verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

nel!s schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:46:
Ik heb in eerste instantie het drainage gat eens goed schoongemaakt, die zat inderdaad behoorlijk vol. Kwa ventilatie openingen is het een SieMatic 'verborgen' systeem, dat wil zeggen er zit een gat van 33x560mm (+-) net boven de plint; deze ruimte loopt onder en achter de koelkast door en zou ook door de ombouw heen voldoende ventilatie moeten behouden (deze is op een andere plek, een paar meter verder, om andere redenen voorzien van een ventilatierooster). Ik ga dit eerst aankijken en dan verder..
Op dit moment heeft onze nieuwe koelkast enkel onder een ventilatiegat. Boven is het helemaal dicht. Dat gaat 14 november gefixxed worden met een rooster. Onze koelkast is 36dB. Ik zou echt niet weten waarom ik ‘m stiller zou willen. Ik hoor dat ding niet. Verder heeft de Siemens dus geen condensafvoer die ik kan zien. In de handleiding staat er niets over.
Pagina: 1