Nieuwe radiator aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:23
Ik ben van plan om de huidige T11 radiatoren op de bovenverdieping te vervangen door grote (gebooste) T33 radiatoren. Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit het beste/makkelijkste kan aansluiten. Ik heb nog geen ervaring met zelf leidingwerk aansluiten, maar dit leek me wel een mooi klusje om hier ook eens wat mee te knutselen. De radiatoren worden straks weggewerkt in een ombouw, dus het hoeft ook niet de schoonheidsprijs te winnen.

Ik zit te denken om met stalen buis en knelkoppelingen te gaan werken aangezien me dit het makkelijkst lijkt (en mijn schoonvader zegt dat dit prima te doen is). Daarnaast wil ik de radiatoren kruislings aansluiten om ze zo efficiënt mogelijk (op lage temperatuur 28-35) te laten werken.

Zoals op de foto te zien is komen de leidingen momenteel uit de vloer waarop een onderblok is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP5VyOJ60UJocaBeHzMDvGv-Yeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTp6dVptwhKoBPzVGgd6Ijdl.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik van plan om op de onderstaande manier door te bouwen op het huidige onderblok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNvw3hHQT7_vfmLRWFuEH1pwuak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hawSTKYF5AvZXG7D5EcYpXWB.png?f=fotoalbum_large

Nu de vraag of dit een goed idee is?
Schiet maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:18

BCC

Waar is de nieuwe leiding naar links voor?

[ Voor 92% gewijzigd door BCC op 30-10-2023 09:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:21
BCC schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:14:
Waar is de nieuwe leiding naar links voor?
Hij wil de retour aan de linker kant ipv rechts waar die nu zit.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Dan kun je toch beter een radiator nemen met een stromingsbuis/stijgbuis erin? Dat is veel netter en kun je de bestaande aansluiting handhaven imho.

[ Voor 47% gewijzigd door BCC op 30-10-2023 09:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18
Ja het kan, maar de winst is niet zo groot als je denkt. En esthetisch ook minder mooi omdat er weer een lelijke leiding onder je radiator loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Ik wil inderdaad de aansluitingen kruislings hebben, vandaar de afvoer linksonder. De term stromingsbuis/stijgbuis is nieuw voor me, ik ga even googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Eerste hit op Google met een mooi plaatje - https://www.radiatorpakhu...0-x-400-type-33-1507-watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Ah, dan zit het in de radiator zelf verwerkt als ik het goed begrijp.

Als het qua prijs niet veel scheelt dan is het een optie, anders niet; De radiator komt toch in een ombouw zodat je een extra leiding aan de onderkant niet ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07 17:17
@Xqlusive Nee, dit zit niet in de radiator zelf. Op de gelinkte radiator kan je een onderblok aansluiten. Effectief is de radiator dan niet kruislings aangesloten. De leiding loopt van links- of middenonder naar rechtsboven, waar dan het regelelement komt te zitten. De afvoer is gewoon onderaan, net waar je de leiding aansluit.

Ik zou me niet te zeer druk maken over het kruislings aansluiten. De keuze voor zo'n Super 8 doe je omdat je het dan netter kan afwerken.

toevoeging: de radiatoren niet in een ombouw is veel efficiënter dan wat je ooit met kruislings aansluiten kunt winnen. Koop een knappe radiator die je netjes aan de onderzijde aansluit. Scheelt ook weer een stofverzamelende ombouw timmeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Noutie op 30-10-2023 10:37 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Het zit wel in de radiator zelf? Het gelinkte voorbeeld kun je het onderblok vanaf de zijkant aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
BCC schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:31:
Het zit wel in de radiator zelf? Het gelinkte voorbeeld kun je het onderblok vanaf de zijkant aansluiten?
Een onderblok sluit je aan de onderzijde aan. Dat kan rechts of in het midden. Er zijn echter ook onderblokken die je aan de zijkant aan kan sluiten. Zie de foto van TS. Die gebruik je natuurlijk niet bij een radiator met onderaansluitingen. Kan wel, maar het is onlogisch.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Als je zo'n radiator met een onderblok aansluiting op de aansluiting van de TS zet, dan ben je er toch? Dan hoef je verder niets kruislings te doen? Of denk ik dan te makkelijk :)?

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 30-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Noutie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:35:
@Xqlusive Nee, dit zit niet in de radiator zelf. Op de gelinkte radiator kan je een onderblok aansluiten. Effectief is de radiator dan niet kruislings aangesloten. De leiding loopt van links- of middenonder naar rechtsboven, waar dan het regelelement komt te zitten. De afvoer is gewoon onderaan, net waar je de leiding aansluit.

Ik zou me niet te zeer druk maken over het kruislings aansluiten. De keuze voor zo'n Super 8 doe je omdat je het dan netter kan afwerken.

toevoeging: de radiatoren niet in een ombouw is veel efficiënter dan wat je ooit met kruislings aansluiten kunt winnen. Koop een knappe radiator die je netjes aan de onderzijde aansluit. Scheelt ook weer een stofverzamelende ombouw timmeren.
Zo'n onderblok in het midden of rechtsonderaan is wel het mooiste, alleen wil ik een bredere radiator plaatsen dan momenteel aanwezig waardoor deze opties niet mogelijk zijn. De situatie zoals in de TS geschetst is dan ook ongeveer de daadwerkelijke locatie van de leidingen en aansluitingen (op ~2/3 van de radiator komen de leidingen binnen)

Wat betreft de ombouw: Ik verwacht dat met een watertemperatuur van 28-35 graden er weinig stralingswarmte uit de voorkant van de radiator komt, in combinatie met de ventilatoren in de ombouw is het bulk van de warmte in de vorm van convectie (dit is tenminste mijn aanname). Het kruislings aansluiten is puur om de laatste beetjes eruit te persen aangezien je de leidingen toch niet ziet. Daarnaast vind ik een ombouw ook gewoon mooier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
@Xqlusive Dan zou ik gewoon met een 16 mm meerlagenbuis en een paar knietjes naar het onderblok in het midden gaan. Met een meerlagenbuis kan je relatief eenvoudig buigen. Als je dat hoog genoeg plaatst, dan valt het bij en T33 volledig uit het zicht. Knelknietjes voor 16 mm zijn vrij algemeen. De meeste winkels kunnen je wel helpen met het samenstellen van het setje. Ik zou ook een kalibreertool en een snijtang voor meerlagenbuis kopen.

Staal kan ook prima, maar dan moet je wat nauwkeuriger werken. Vooral omdat je de aanvoer en de retour moet zien te wisselen.

Pagina: 1