Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming met een 1440p240-target voor wat oudere games ex. Warframe, Minecraft, Overwatch.
144~60FPS target voor de zeldzame AAA game. Af en toe multimedia of VR gebruik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2,000-2,500EUR
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een oude capture card en Bluetooth-apparatuur (audio.)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen, maar AMD lijkt de beste waarde-kostencompositie te bevatten, meeste spellen die ik speel hebben geen support voor RTX/pathtrace waardoor Nvidia minder interessant oogt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een nette computer die een tijdje meegaat en misschien wat upgrades kan passen als/wanneer technologie een interessante sprong maakt.
Ga je overklokken?
Absoluut niet, ik wil met dit systeem een jaar of 6, 8, 10 door.
Wat verwacht je van ons?
Suggesties voor betere bang-for-buck of componenten die beter bijelkaar passen (bottleneck-related etc.) zou ik erg op prijs stellen. Voor een paar van de onderdelen (monitor voornamelijk) wacht ik op Black Friday in de goede hoop ze wat goedkoper te vangen in nieuwstaat, anders is alternatief de opgegeven monitor refurbished ook een zeer mooie waardepropositie. De vergelijkbare HP Omen 27QS is ook mooi, maar waarschijnlijk te recent voor een goede sale. Dit is de eerste keer in bijna 6 jaar dat ik een volledig systeem bouw in plaats van componenten Frankenstein-style in en uit te schuiven, dus ik ben nog mentaal in de vorige eeuw!
Please be gentle
Gaming met een 1440p240-target voor wat oudere games ex. Warframe, Minecraft, Overwatch.
144~60FPS target voor de zeldzame AAA game. Af en toe multimedia of VR gebruik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2,000-2,500EUR
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een oude capture card en Bluetooth-apparatuur (audio.)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een mooie GPU/CPU combi met degelijke kost-waarde ratio, het liefste AMD chipset voor Smart Access Memory en FreeSync. Voor de RAM heb ik me aan de QVL gehouden.
- Een ATX-mobo met een AM5 socket, Bluetooth ingebouwd zodat ik geen i/o meer besteed aan een permanent vastgeplakte dongle.
- Een LCD-panel monitor met 1440p240Hz~ spec, sterke responstijd (<10ms total response time, niet die "1ms" Gray-to-Gray nonsense) en minimale overshoot wanneer ik lagere FPS moet accepteren met AAA games.
- Case+fans met moderne i/o (USB 3.0+, USB-C front zou hulde zijn voor PCVR) en goede koeling.
- Snelle NVMe-opslag met hopelijk uitzicht op toekomstige compatibiliteit met DirectStorage. Ben nog niet zeker of het beter is om 2x2TB m.2 te monteren of de extra kosten voor 1x4TB aan te nemen.
Geen, maar AMD lijkt de beste waarde-kostencompositie te bevatten, meeste spellen die ik speel hebben geen support voor RTX/pathtrace waardoor Nvidia minder interessant oogt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een nette computer die een tijdje meegaat en misschien wat upgrades kan passen als/wanneer technologie een interessante sprong maakt.
Ga je overklokken?
Absoluut niet, ik wil met dit systeem een jaar of 6, 8, 10 door.
Wat verwacht je van ons?
Suggesties voor betere bang-for-buck of componenten die beter bijelkaar passen (bottleneck-related etc.) zou ik erg op prijs stellen. Voor een paar van de onderdelen (monitor voornamelijk) wacht ik op Black Friday in de goede hoop ze wat goedkoper te vangen in nieuwstaat, anders is alternatief de opgegeven monitor refurbished ook een zeer mooie waardepropositie. De vergelijkbare HP Omen 27QS is ook mooi, maar waarschijnlijk te recent voor een goede sale. Dit is de eerste keer in bijna 6 jaar dat ik een volledig systeem bouw in plaats van componenten Frankenstein-style in en uit te schuiven, dus ik ben nog mentaal in de vorige eeuw!
Please be gentle
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 254,- | € 254,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 213,- | € 213,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7800 XT Phantom Gaming 16GB OC | € 589,90 | € 589,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid | € 180,50 | € 180,50 |
| 1 | Monitors | Alienware AW2723DF Wit | € 499,- | € 499,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U14S | € 79,90 | € 79,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5N | € 133,- | € 133,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 154,95 | € 154,95 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 119,12 | € 119,12 |
| 1 | Overclocking | Noctua NT-H2 3,5 gram AM5 Edition | € 13,15 | € 13,15 |
| Totaal | € 2.236,52 | |||