Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
Beste mensen,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op het leggen van zonnepanelen op de dak van mijn huis. Ik heb al veel bruikbare informatie uit deze forum gehaald en heb recent enkele offertes opgevraagd. Aangezien ik nog nieuw ben, zou ik jullie advies enorm waarderen. _/-\o_

1. Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udJhCgxao1yOKTyvPgx4LjHxcVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yS7FQXgZaSjG74usWhwTxU1Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFggJVIDzR5D3LrhRKsyxZJkfYw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GzkKab2psN6gN0kEMd7KEzG1.png?f=fotoalbum_large

De dak bevat een plat deel en een steil deel van 45 graden.

2. De afstand heb ik met PDOK viewer gemeten en ik kom uit op circa 4 bij 4 meter voor een kant. Aan de achterkant is een klein zolderraampje. Ik ben geen daredevil om de dak op te gaan. Mochten jullie een makkelijke manier weten om de dakruimte te meten, dan hoor ik graag.

3. Ik heb gekeken en er is geen schaduw. De dichtstbijzijnde bomen zijn te ver weg.

4. Mijn jaarverbruik is circa 3.200kWh. Op middellange termijn (3-5 jaar) wil ik overstappen naar een elektrische auto. Verder heb ik geen gasaansluiting en is mijn huis aangesloten op staatsverwarming en kook ik elektrisch.

5. Ik heb een 3-fase aansluiting. De vorige bewoner reed elektrisch.

6. Budget is ongeveer 7.000 euro. Doel is om zo efficient mogelijk mijn dak vol te leggen; met betrekking tot deze punt heb ik een vraag en deze zal ik bespreken bij de offertes.

7. Ik wil niets zelf doen en alles uit handen geven. Wat ik wel erg belangrijk vind is dat een betrouwbare partij het werk uitvoert. Het liefst een grote bedrijf aangezien ik het vanuit garantie belangrijk vind dat deze partij blijft bestaan.

8. Standaard app is voor mij voldoende.

9. Afgelopen week heb ik drie offertes binnengekregen. Coolblue wilde geen offerte afgeven aangezien zij de ligging van mijn dak te gevaarlijk vonden voor hun personeel.
Aangezien ik niet zo vertrouwd ben met het leggen van zonnepanelen, kreeg ik van de drie contact personen verschillende verhalen te horen. Zonneplan gaf aan dat maximaal 10 zonnepanelen op mijn dak zou passen. Svea Solar die was weer van mening dat gemakkelijk 12 zonnepanelen op mijn dak zou passen. Als laatste gaf Soly aan dat zij het helemaal niet gunstig vonden om zonnepanelen op de achterkant van mijn dak te plaatsen i.v.m. efficiëntie. Ik zou maar maximaal 6 zonnepanelen aan de voorkant moeten nemen aangezien dat het meeste zou opbrengen. Soly gaf aan dat zij een systeem van TU Delft gebruiken en daaruit zou blijken dat de zonnepanelen aan de voorzijde 87% en achterzijde 61% zou opleveren. Soly was ook de enige partij die aangaf dat zonnepanelen op mijn garage niet voordelig zou zijn. Ik zou graag jullie mening willen vernemen en alle advies is welkom.

Ik zal hieronder alle relevante gegevens wat ik in de offertes vind opnemen.

Zonneplan:
10 panelen Zonneplan 410 Wp
Zonneplan One omvormer
Zonneplan One 4G-module
Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Volledig all-inclusive installatie
10 jaar systeemgarantie; 10 jaar installatiegarantie;
12 jaar Zonnepanelen productgarantie; 25 jaar Zonnepanelen vermogensgarantie; 10 jaar Omvormer productgarantie; 20 jaar Montagesysteem productgarantie
Prijs: € 5.049
Verwachte opbrengst: 3.115 kWh
Prijs per kWh: € 1,62 (erg duur zie ik nu :o )

Svea Solar
12 panelen Design Panel 430WP Black (Hi-Mo 6 explorer LR5-54HTB 410-430)
Goodwe GW5000D-NS 1-fase omvormer
6 jaar opbrengstgarantie
25 jaar Zonnepanelen productgarantie; 25 jaar Zonnepanelen vermogensgarantie; 10 jaar Omvormer productgarantie; vermogensgarantie van 84.8% voor een periode van 25 jaar.
Prijs: € 5.547,78
Verwachte opbrengst: 4.312 kWh
Prijs per kWh: € 1,28

Soly
6 panelen Jinko Solar 425 WP zonnepanelen
1 x Growatt MIC 2500TL-X omvormer
Allimex AlliSlide Installatiemateriaal
25 jaar Zonnepanelen productgarantie; 30 jaar Zonnepanelen vermogensgarantie; 10 jaar Omvormer productgarantie;
Prijs: € 2.967,70
Verwachte opbrengst: 2.550 kWh
Prijs per kWh: € 1,16

10. Regio - Noord-Holland, Purmerend.

Alvast erg bedankt! Mochten jullie meer informatie nodig hebben, dan hoor ik graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Ik vind geen van deze opties echt goed.

Zonneplan moet zich voor deze offerte schamen. Een van de duurste die ik ooit van heb gezien heb… en de markt is inmiddels keihard op zijn gat gevallen qua prijzen.

Svea is nog steeds niet laag voor het gebodene en zet een veel te zware omvormer in.

Soly toont aan dat de andere twee offertes te duur zijn, maar wil niet naar jouw, de klant luisteren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:42
En, geen enkele die een 3 fase omvormer biedt, raar toch. voor 7000 euro moet je met gemak 20 panelen kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@Ronald dank voor jouw reactie. Vandaag toevallig contact gehad met Svea Solar en die gaven toe dat zij een fout hebben gemaakt. Ik zou een nieuwe offerte opgestuurd krijgen met een andere omvormer. Verder zullen ze met een schappelijke prijs komen die beter past bij de huidige markt. Ik had namelijk aangegeven dat ik met een expert had geschakeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@RobertV70 dank voor jouw reactie. Ik heb dit ook doorgegeven aan de contact persoon van Svea Solar. Hij zou erop terug komen.

Voor mijn begrip wat ik op dit moment een schappelijke prijs per kWh? Ik wil niet perse de allergoedkoopste, maar ik wil ook niet onnodig teveel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:06
Waar is de garage en waarom is dat niet voordelig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:43
Volgens mij achteraan in de tuin.

Ik denk dat geen van de aanbieders het uitspreekt maar allemaal denken..

"We plaatsen zonnepanelen en graven geen sleuven voor elektra kabels, dat kost veel tijd en daardoor wordt onze marge een stuk minder..."

Persoonlijk zou ik proberen het zo vol mogelijk te leggen... Later een paneel erbij ga je echt niet doen...

Wellicht die strook plat dak ook gebruiken voor 2-3 stuks Portrait.

Garage ook meepakken als het kan... (Zelf een trekbuis 50mm voorzien? De meeste installateurs willen dan ineens wel heel graag).

Wellicht hebben juist de grote jongens daar geen zin in en de kleinere weer wel...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Even over soly, mochten ze hun offerte aanpassen, vergeet niet de benefitsatwork korting te activeren als je werkgever aangesloten is, scheelt toch weer 20%, waardoor ze mogelijk nog verder zakken. (Of is dit al met die korting? Dan is hun standaard prijs extreem duur tov mijn offerte 2 maanden geleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
blace schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:25:
@RobertV70 dank voor jouw reactie. Ik heb dit ook doorgegeven aan de contact persoon van Sven Solar. Hij zou erop terug komen.

Voor mijn begrip wat ik op dit moment een schappelijke prijs per kWh? Ik wil niet perse de allergoedkoopste, maar ik wil ook niet onnodig teveel betalen.
We rekenen normaal gesproken met een Wattpiek prijs, per kWh kan niet.
Wij zitten nu op 93 cent per Wp op basis van 12 panelen en een 1 fase seriële omvormer.

Dan hebben we het over panelen van REC, de Twinpeak 5 405 Wp en een Growatt 4200XH(ybride) omvormer

[ Voor 8% gewijzigd door RobertV70 op 31-10-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liebensraum
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 21:36
BIj ons doet Coolblue 1,22 per WP (26 panelen), goedkoopste van de partijen die ik had uitgevraagd (1,30, 1,32 en 1,37 waren de concurrenten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Liebensraum dat is echt teveel. Allemaal.

De panelen die @RobertV70 benoemd zijn premium panelen. Gemiddelde coolblue offerte is generiek spul.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@BjornHero Dank voor jouw bericht. Het klopt dat mijn garage achter de tuin is. Bij het geven van de offertes gaven 2 bedrijven aan dat het niet efficient zou zijn om zonnepanelen op mijn garage te zetten. Maximaal 2 zonnepanelen zouden erop kunnen gaf de een aan. De ander gaf aan dat ik verplicht voor de micro-omvormer zou moeten kiezen. Kabels zouden geen issues moeten opleveren aangezien er al een laadpaal in de garage zit en er zou nog ruimte zijn voor extra kabels van de zonnepanelen.

Wat betreft mijn garage, wat stel jij voor? Zal ik alsnog hier naar kijken of zijn de twee zonnepanelen
en verplichte micro-omvormers het niet waard?

Wat betreft de dak van het huis, ben ik het 100% met je eens. Ik zal de maximale ruimte gaan benutten en dat stel ik ook voor bij het opvragen van de nieuwe en bestaande offertes.

Helaas heb ik op dit moment niet echt een kleine partij gevonden via Google. Ik heb enkel een local bedrijf via een kennis gevonden en die gaf een erg dure offerte af (duurder dan Zonneplan). Weet jij een manier hoe ik die lokale bedrijven kan vinden? thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Als je een beetje handig bent doe je die schuur zelf.

En ja voor 2 panelen heb je een micro nodig, maar je hoeft niet ook je primaire systeem met micro's te doen.

Dat het door een commerciële partij niet rendabel te doen is zou kunnen kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@99ruud99 Dank voor jouw bericht. Dat is inderdaad zeer interessant. Ik wist niet van die korting af.

Ik heb Soly gevraagd om een nieuwe offerte en heb mijn contact persoon net gemaild om de extra korting. Mijn werkgever is niet aangesloten, maar een nee heb ik toch al :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@RobertV70 Dank voor je reactie. Mag ik vragen welke bedrijf jij hebt gebruikt voor het plaatsen van de zonnepanelen? Of heb jij dat zelf gedaan? thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@Ronald Had ik jouw kennis en kunde gehad :). Ik ben zelf niet technisch genoeg.
In ieder geval blij dat ik voor de zonnepanelen voor mijn huis gewoon de centrale omvormer kan nemen.

Ik zal in de toekomst een partij zoeken voor de garage. Voor nu wil ik zo spoedig mogelijk een bedrijf vinden voor het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:58
blace schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:14:
Ik zal in de toekomst een partij zoeken voor de garage. Voor nu wil ik zo spoedig mogelijk een bedrijf vinden voor het huis.
Dan ben je een dief van je portemonnee.
Voor die paar panelen krijg je niemand gevonden, of als je al iemand gevonden krijgt gaat die waarschijnlijk enorm duur zijn.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:38
Rensjuh schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:17:
[...]

Dan ben je een dief van je portemonnee.
Voor die paar panelen krijg je niemand gevonden, of als je al iemand gevonden krijgt gaat die waarschijnlijk enorm duur zijn.
Helemaal eens. 2 zonnepanelen op een garage is heel makkelijk. Een Hoymiles eronder en gaan met die banaan. Je hoeft geen solar kabels te knippen etc, alleen je AC-traject. Als je gewoon elektrawerk thuis ook doet, is dit echt een koud kunstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Voor een installateur is het ook nu eigenlijk een los systeem... dus het gaat gewoon niet competitief zijn via een bedrijf. Laat een dakdekker een doorvoer maken voor de schuur... de rest is een beetje Lego'en... En dat verkopen ze tegenwoordig ook voor volwassen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blace
@TwingyTwingy Dank! Ik zal anders kijken of ik de garage zelf kan doen.

@Ronald hahaha :)

Ik zat net op youtube te kijken en er zijn veel instructieclips. Die twee zal moeten lukken. Anders kan ik vast wel technische mensen in de familie/ vriendenkring vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
Nogmaals dank aan allen.
Een update van mijn kant.

Zonneplan contactpersoon afgelopen donderdag gesproken. Hij kon het niet geloven dat hun offerte als de duurste uit kwam. Hij schoot in de verdediging dat alle andere partijen veel duurder uit zouden komen door kleine lettertjes in de offerte. Bijvoorbeeld: Zonneplan zou geen reiskosten doorberekenen indien zij langs zouden komen in geval van storing en hun zonnepanelen zouden de beste zijn. Hij wilt ook indien gewenst naar de offertes van de concurrentie kijken en mij van advies voorzien/ eventueel iets lagere prijs berekenen.

Svea Solar contactpersoon ook gesproken en hij gaf aan dat hij met zijn leidinggevende gaat overleggen om een gunstigere offerte op te maken.

Soly heb ik nog niet gesproken. Wel heb ik een email gestuurd naar de contactpersoon om een nieuwe offerte op te maken met maximale aantal zonnepanelen.

Ik heb verder een nieuwe offerte gehad van GoVolt. Deze ziet er als volgt uit:
14 Talesun 405Wp TP7F54M Full black
1 Omvormer Growatt MOD 5000TL3-X
1 Blubase Next montagesysteem
1 Eventueel een extra groep aanmaken
25 jaar Zonnepanelen vermogensgarantie (80% na 25 jaar); 10 jaar Omvormer productgarantie
Prijs: € 6.400,-
Totaalvermogen van 5.670 Wattpiek
Verwachte opbrengst: 4.797 kWh
Prijs per kWh: € 1,33 (niet echt de goedkoopste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liebensraum
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 21:36
Ronald schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:47:
@Liebensraum dat is echt teveel. Allemaal.

De panelen die @RobertV70 benoemd zijn premium panelen. Gemiddelde coolblue offerte is generiek spul.
@RobertV70
Suntech Ultra V Pro's (425 FB). Ik zie dat echt niet als generiek spul, ze staan eigenlijk overal wel in de top 10 en met de honderden leveranciers/merken is dat toch best goed?

Prijs zou ik ook graag lager zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zelfde 13 in een dozijn specs als diverse andere panelen.

REC, SunPower zijn de echte onderscheidene merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
blace schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:40:
Nogmaals dank aan allen.
Een update van mijn kant.

Zonneplan contactpersoon afgelopen donderdag gesproken. Hij kon het niet geloven dat hun offerte als de duurste uit kwam. Hij schoot in de verdediging dat alle andere partijen veel duurder uit zouden komen door kleine lettertjes in de offerte. Bijvoorbeeld: Zonneplan zou geen reiskosten doorberekenen indien zij langs zouden komen in geval van storing en hun zonnepanelen zouden de beste zijn. Hij wilt ook indien gewenst naar de offertes van de concurrentie kijken en mij van advies voorzien/ eventueel iets lagere prijs berekenen.

Svea Solar contactpersoon ook gesproken en hij gaf aan dat hij met zijn leidinggevende gaat overleggen om een gunstigere offerte op te maken.

Soly heb ik nog niet gesproken. Wel heb ik een email gestuurd naar de contactpersoon om een nieuwe offerte op te maken met maximale aantal zonnepanelen.

Ik heb verder een nieuwe offerte gehad van GoVolt. Deze ziet er als volgt uit:
14 Talesun 405Wp TP7F54M Full black
1 Omvormer Growatt MOD 5000TL3-X
1 Blubase Next montagesysteem
1 Eventueel een extra groep aanmaken
25 jaar Zonnepanelen vermogensgarantie (80% na 25 jaar); 10 jaar Omvormer productgarantie
Prijs: € 6.400,-
Totaalvermogen van 5.670 Wattpiek
Verwachte opbrengst: 4.797 kWh
Prijs per kWh: € 1,33 (niet echt de goedkoopste)
toon volledige bericht
Het in de verdediging schieten bij zonneplan is vrij normaal, de jongens daar krijgen ongetwijfeld een korte opleiding in hoe een klant te benaderen als het niet direct positief klinkt vanuit de klant, maar dat ligt toch blijkbaar wel in de natuur van de verkopers daar om in de verdediging/aanval te gaan i.p.v. te kijken waar het fout gaat bij hun zelf en daarop te corrigeren.

Govolt, man man, wat een geld, sjeesus, bijna de allergoedkoopste panelen aanbieden en dan nog zulke prijzen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
blace schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:58:
@RobertV70 Dank voor je reactie. Mag ik vragen welke bedrijf jij hebt gebruikt voor het plaatsen van de zonnepanelen? Of heb jij dat zelf gedaan? thanks
Ik ben zelf installateur, vandaar dat ik ook de prijzen ken en ik dus erg schrik van sommige bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@RobertV70 Dank voor deze informatie. Waardeer de bijdrage van jou en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
Vandaag en gisteren heb ik weer enkele verkopers gesproken van met name kleinere bedrijven. Tijdens deze gesprekken heb ik weer veel interessante zaken gehoord. Ik zou het fijn vinden als iemand het voor mij kan bevestigen. _/-\o_

Ik kreeg met name te horen van twee partijen dat ik juist voor de micro omvormers moet kiezen om de volgende redenen:

- Het rendement zou stukken hoger zijn, zeker omdat ik beide kanten van mijn dak ga gebruiken voor zonnepanelen. Door de steile dak zouden de panelen minder opleveren. Zeker doordat een centrale omvormer de laagst renderende zonnepaneel als norm gaat gebruiken.
- Deze micro omvormers zijn minder storing gevoelig (minder dan 0,003% gaf een verkoper aan).
- De garantie is veel langer bij micro omvormers (25-30 jaar t.o.v. 10-12 jaar bij centrale omvormers).
- Je kan gemakkelijk panelen bijplaatsen.
- Mocht ik in de toekomst een accu willen nemen dan is een micro omvormer the place to be.

De micro omvormers zijn wel duurder, maar ze zouden zichzelf dubbel en dwars terugverdienen :) (woorden van een verkoper). Ik zal de offertes die ik binnen heb ook plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:36
Gisteren hier iemand over de vloer gehad voor 6x430Wp en een nieuwe 3 fase meterkast, net iets boven de 1 euro per Wp.

Die riep direct bij micro omvormers/optimizers: liever niet. Extra euro's per paneel, duurdere omvormer, vaker terug voor garantie.
Als je geen gekke schaduw hebt zoals buurman verderop in de straat die ze tussen de dakkapellen heeft getetrist heb je geen optimizers of micro omvormers nodig. Simpel systeem geeft minder kans op storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blace
Helaas is er een verschil in de hoeveelheid panelen die de bedrijven opnemen in hun offerte. Elke partij heb ik gevraagd voor de maximale aantal. Ik zet de offertes alvast hieronder. De meeste partijen zijn hierover gemaild.

Pure Energie:
17 x Jinko Solar 430 WP zonnepanelen Tiger Neo N-type 54HL4R-B 420-440 Watt
Enphase IQ 8M
25 jaar Zonnepanelen fabrieksgarantie; 25 jaar Omvormer productgarantie; 30 jaar vermogensgarantie; 2 jaar Montagesysteem productgarantie
Prijs: € 9.912
7.310 WP
Verwachte opbrengst: 5.629 kWh
Prijs per kWh: € 1,76

Soly geüpdatete offerte:
10 x Jinko Solar 425 WP zonnepanelen
1 x Growatt MIC 2500TL-X omvormer
1 x Growatt MIN 3600TL-XE omvormer
Allimex AlliSlide Installatiemateriaal
10 jaar installatiegarantie; 25 jaar Zonnepanelen fabrieksgarantie; 10 jaar Omvormer productgarantie; 10 jaar Montagesysteem productgarantie
Prijs: € 4.581
Verwachte opbrengst: 3.360 kWh
Prijs per kWh: € 1,36

Mega Solar:
13 - Trina Vertex S+ Bifacial Dual Glas N-Type Fullblack 430WP 13 - Enphase IQ8+ micro-omvormers
1 - Enphase Q-Relay 1-fase
1 - Enphase Envoy S Standard
1 - Complete installatie
1 - Serviceplan
1 Extra dakvlak
25 jaar Zonnepanelen fabrieksgarantie; 30 jaar zonnepanelen vermogens garantie; 25 jaar omvormer garantie; 20 jaar garantie montage systeem; 3 jaar installatiegarantie.
Prijs: € 7.260
Verwachte opbrengst: 5.031 kWh
Prijs per kWh: € 1,44

Gaslicht:
10 GL - SunPower MAXEON 6 - 425AC BLK + Enphase IQ7A
1 Enphase EnlightenTM-app voor realtime opbrengst inzage (iOS/Android/web)
1 GL - Enphase IQ Gateway Metered Inc. Enphase Q-Relais
1 Montagesysteem en garanties
Prijs: € 7.783
Verwachte opbrengst: 3.715 kWh
4.150 Wp
Prijs per kWh: € 2,10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blace
als laatste heb ik NL Zonnepanelen toegevoegd. Deze contactpersoon was erg vriendelijk en wilde meerdere offertes afgeven.

Offerte 1:
8 x 430Wp All Black Jinko Solar 25 jaar product garantie; 30 jaar opbrengst garantie
1 x Solis-4K-S5-3P
Complete installatie inclusief montagematerialen en connectoren
Opbrengst eerste jaar 2.976 kWh
3440 Wp
Prijs: € 3.674
Prijs per kWh: 1,23

Offerte 2:
13 x 430Wp All Black Jinko Solar 25 jaar product garantie; 30 jaar opbrengst garantie
13 x Enphase IQ8MC-72-M-INT
Opbrengst eerste jaar 4.974 kWh
5590 Wp
Prijs: € 7.070
Prijs per kWh: 1,42

Offerte 3:
15 x 430Wp All Black Jinko Solar 25 jaar product garantie 30 jaar opbrengst garantie
1 x Solis-6K-S5-3P
Opbrengst eerste jaar 4.871 kWh
6450 Wp
Prijs: € 5.430
Prijs per kWh: 1,11

Offerte 4:
11 x 430Wp All Black Jinko Solar 25 jaar product garantie 30 jaar opbrengst garantie
11 x Enphase IQ8MC-72-M-INT
Opbrengst eerste jaar 4.144 kWh
4730 Wp
Prijs: € 6.118
Prijs per kWh: 1,48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
Trouwens er zijn partijen die tussen 25% - 50% vooruit betaald willen krijgen. Hoe kijken jullie hiernaar? Gewoon nooit doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Prijsopgave kan ook per kWp,. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Prijzen moeten in euro/Wp

Opbrengst berekening is geen constante (het is een tekening en software afhankelijke waarde), dus geen bruikbaar vergelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
blace schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:02:
Vandaag en gisteren heb ik weer enkele verkopers gesproken van met name kleinere bedrijven. Tijdens deze gesprekken heb ik weer veel interessante zaken gehoord. Ik zou het fijn vinden als iemand het voor mij kan bevestigen. _/-\o_

Ik kreeg met name te horen van twee partijen dat ik juist voor de micro omvormers moet kiezen om de volgende redenen:

- Het rendement zou stukken hoger zijn, zeker omdat ik beide kanten van mijn dak ga gebruiken voor zonnepanelen. Door de steile dak zouden de panelen minder opleveren. Zeker doordat een centrale omvormer de laagst renderende zonnepaneel als norm gaat gebruiken.
- Deze micro omvormers zijn minder storing gevoelig (minder dan 0,003% gaf een verkoper aan).
- De garantie is veel langer bij micro omvormers (25-30 jaar t.o.v. 10-12 jaar bij centrale omvormers).
- Je kan gemakkelijk panelen bijplaatsen.
- Mocht ik in de toekomst een accu willen nemen dan is een micro omvormer the place to be.

De micro omvormers zijn wel duurder, maar ze zouden zichzelf dubbel en dwars terugverdienen :) (woorden van een verkoper). Ik zal de offertes die ik binnen heb ook plaatsen.
- Verklaar stukken hoger, ze moeten met percentages komen, 1, 2 of 5 of 10%, hoeveel dan? en dan ook aan tafel twee legplannen maken, 1 met een serieel systeem, en 1 met een parallel systeem, en dan het bewijs leveren, niet zomaar wat roepen.
- Minder storing gevoelig, oke, dat kan, maar als er een storing is moet je het dak op om een omvormer te vervangen, wie betaald dat, die arbeidskosten, want Enphase, er vanuit gaande dat we het nu over Enphase hebben, vergoed dat niet. Alle arbeid die nodig is om de micro omvormer te vervangen is voor eigen kosten. 2 uur werk met 2 man kost 350 euro.
- Panelen makkelijker bijplaatsen is grote onzin, ze maken het je bewust zelfs moeilijk. We zijn afgelopen jaar gewisseld van de IQ7 naar de IQ8, en helaas als je bij zou willen plaatsen op een systeem met IQ7 omvormers kun je vragen wat je wilt, wij (ik ben installateur) kunnen de IQ7 omvormers NIET krijgen bij de groothandels. Wellicht kan ik ze nog verkrijgen bij Enphase, dat zou kunnen, maar ik vermoed dat ze een voorraad aanhouden voor defecten, niet om honderden te verkopen aan installateurs die hun klanten nog blij willen maken. Bijkomstig, leg direct je dak vol.
- Accu bijplaatsen kan bij IEDERE omvormer, ook systemen van 100 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Dat laatste is een beetje overdreven, maar goed, bij iedere hybride seriele omvormer of solaredge hd wave en een heel aantal SE 3 fase omvormers kun je een accu aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
En!! ik vermoed dat we over 5 jaar enkele tientallen retrofit thuisbatterij merken zullen hebben zoals we nu de Sessy al hebben, die in iedere woning via de AC kant aan de groepenkast verbonden zullen zijn en je deze als opslag voor eigen en voor goedkope netstroom kan laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:35
RobertV70 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:31:
Wij zitten nu op 93 cent per Wp op basis van 12 panelen en een 1 fase seriële omvormer.

Dan hebben we het over panelen van REC, de Twinpeak 5 405 Wp en een Growatt 4200XH(ybride) omvormer
REC is echt mooi spul, voor 93 cent per Wp zou ik als TS niet verder kijken...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
hoevenpe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:06:
[...]

REC is echt mooi spul, voor 93 cent per Wp zou ik als TS niet verder kijken...
Nee klopt, maar we installeren niet landelijk, en ik weet dat de prijzen in het noorden nu eenmaal een stukje lager liggen dan in het westen, dus dat maakt ook een verschil. Maar inderdaad, REC is mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
_JGC_ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:38:
Gisteren hier iemand over de vloer gehad voor 6x430Wp en een nieuwe 3 fase meterkast, net iets boven de 1 euro per Wp.

Die riep direct bij micro omvormers/optimizers: liever niet. Extra euro's per paneel, duurdere omvormer, vaker terug voor garantie.
Als je geen gekke schaduw hebt zoals buurman verderop in de straat die ze tussen de dakkapellen heeft getetrist heb je geen optimizers of micro omvormers nodig. Simpel systeem geeft minder kans op storingen.
Eindelijk een installateur die het begrijpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
blace schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:36:
Trouwens er zijn partijen die tussen 25% - 50% vooruit betaald willen krijgen. Hoe kijken jullie hiernaar? Gewoon nooit doen?
Ik zou persoonlijk kiezen voor een partij waarbij ik niets hoef aan te betalen. Het hoeft geen probleem te zijn maar ik vindt het wel triest als een grote installateur daarom vraagt, die hebben dat echt niet nodig. Vraagt een installateur er om, dan zou ik willen weten of hij aangesloten is bij een garantiefonds. Dan is je aanbetaling namelijk gewaarborgd.

Check ook eens een garantiefonds op de leden die ze hebben, wellicht kun je daar een vertrouwde lokale partij vinden die ook gewoon goede offertes maakt en een eerlijk advies wil uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
@blace , de prijzen graag per Wp opgeven, niet per kWh, daar kunnen we niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RobertV70 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:44:
- Panelen makkelijker bijplaatsen is grote onzin, ze maken het je bewust zelfs moeilijk. We zijn afgelopen jaar gewisseld van de IQ7 naar de IQ8, en helaas als je bij zou willen plaatsen op een systeem met IQ7 omvormers kun je vragen wat je wilt, wij (ik ben installateur) kunnen de IQ7 omvormers NIET krijgen bij de groothandels. Wellicht kan ik ze nog verkrijgen bij Enphase, dat zou kunnen, maar ik vermoed dat ze een voorraad aanhouden voor defecten, niet om honderden te verkopen aan installateurs die hun klanten nog blij willen maken. Bijkomstig, leg direct je dak vol.
Enige systeem van jaren en jaren oud die bijleggen op hetzelfde systeem mogelijk maken zijn SolarEdge. Maar dat kwam toen - en nu nog - met een prijskaartje.
RobertV70 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:52:
Dat laatste is een beetje overdreven, maar goed, bij iedere hybride seriele omvormer of solaredge hd wave en een heel aantal SE 3 fase omvormers kun je een accu aansluiten.
SE begint pittig achter te lopen in 3-fase land. Alleen de Home Hub 3F omvormers doen het zelfstandig.
De short-string kan ik nog steeds niet koppelen aan accu in designer... ondanks de beloftes / aankondigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:01:
[...]

Enige systeem van jaren en jaren oud die bijleggen op hetzelfde systeem mogelijk maken zijn SolarEdge. Maar dat kwam toen - en nu nog - met een prijskaartje.

[...]

SE begint pittig achter te lopen in 3-fase land. Alleen de Home Hub 3F omvormers doen het zelfstandig.
De short-string kan ik nog steeds niet koppelen aan accu in designer... ondanks de beloftes / aankondigingen
Klopt, daar lopen ze bij Growatt in ieder geval een stuk op voor. 1 en 3 fase omvormers met XH op het eind zijn allen hybride, en er komt nu ook een serie AC gekoppelde omvormers bij, de XA modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
blace schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:36:
Echt niet. De kans op faillissementen is momenteel aanzienlijk, maar eigenlijk sowieso.

Ik vind 10% op zich nog wel acceptabel, dat is ook een bedrag waar je vermoedelijk nog wel overheen komt als je het kwijt raakt, en dan weet het bedrijf dat ze niet de spullen bestellen en je het vervolgens toch niet wilt, zitten zij er mee. Dan is die 10% vind ik een realistische stok achter de deur om je aan de afspraak te houden. Maar 25% of zelfs nog meer, gewoon nee, als dat niet bespreekbaar is: next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@RobertV70@Ronald , erg bedankt voor jullie input. Jullie moeten begrijpen dat het voor een leek ontzettend moeilijk is om met die verkoopjongens te praten. Ze doen allemaal alsof zij het beste met je voor hebben en proberen je allemaal iets aan te smeren/ of dingen te verzinnen (zoals mijn uiteenzetting over micro omvormers).

Ik begin gelukkig door jullie input iets wijzer te worden, maar nog steeds ben ik erg bang dat ik een verkeerde keuze ga maken. Zeker, omdat het toch over een groot bedrag gaat en ik niet wil dat ik achteraf met problemen te maken krijg of een bedrijf die een slechte aftersales/ garantie.

@RobertV70 Balen dat jullie niet in mijn omgeving werkzaam zijn :).

Ik heb hieronder nogmaals alle partijen uiteengezet met de prijzen nu per WP. Ik was nogal stom bezig in de vorige posts. Excuses.

Ik heb NL Zonnepanelen uit mijn lijst gehouden, aangezien zij maar een jaar garantie bieden op systeem en installatie en de helft moet vooraf betalen. Verder werken zij alleen met externe installateurs en ik kreeg toch geen goed gevoel na het tweede gesprek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3zJevy7WaW8S7rHgwg9RPYYaGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhU80qyqI4iOprT1PNn1hCtS.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals dank voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
Ik heb nog 3 kleine bedrijven gesproken, maar ik heb helaas nog steeds geen offerte ontvangen.

Mochten jullie ok zijn met de opzet van een bedrijf, dan zal ik met ze schakelen om op te schalen naar de maximaal denkbare setup. Ik zal uiteraard proberen nog wat af te dingen :).

Indien iemand een andere bedrijf met goede prijs-kwaliteit kent, dan hoor ik graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@Wilke, dank voor je bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@belmonde, dank voor je bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vragen stellen om te leren is verre van stom... Dat is juist positief...

Eerste wat op valt is de grote verschillen in aangeboden aantallen.
17x430 op string omvormer zou haalbaar moeten zijn voor ergens in de orde grootte van je budget van 7K, zeker als ze dat bij @RobertV70 kunnen aanbieden met TwinPeaks.

Welke verdeling zou dat zijn? Op oog wel krap dus ik ben benieuwd naar legplan.
9x430 ZO en 8x430 op NW heeft een 4kW omvormer nodig en met dergelijke paneelaantallen wil je behoorlijk graag een enkelfase omvormer. Op 3-fase heb je te kort string spanning voor schaduwbeheer. (Alleen de SolarEdge in mijn sig kan dat goed... en die is weer heerlijk duur)

Zonneplan is weer eens erg karig met de details... lastig inhoudelijk beoordelen.
Svea gebruikt met een veel kleiner aantal panelen dan mijn snelle simulatie en komt met een 5kW... hoezo :?
Go Volt gebruikt een niet ideale 3-fase omvormer en het is ook niet het accu-geschikte model...
Pure en Mega zijn enigsinds redelijk voor Enohase, wat dus geen enkel voordeel biedt en dus geldverspilling is.
En gaslicht... What The Frack? Weet vrij zeker dan @RobertV70 voor een hoop minder REC Alpha's doet en die zijn misschien wel beter dan de SunPowers.

Ik snap de dubbele omvormer van Soly niet... een enkele 3,6kW kan met deze aantallen makkelijk overweg.

Je zou denken dat die lui in deze markt de tijd hebben om na te denken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF_I0sdyVNZIPw_EavSeb3yZf6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sjoRDkSN52eyiZJf9pheKU6I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
Ik zag trouwens ook een actie van consumentenbond. Zij werken samen met HomeQgo.

De voorlopige offerte laat zien:

13 zonnepanelen van Jinko Solar 435 met een onbekende centrale omvormer.
Prijs is € 5.067,00
5655WP
Prijs per WP: € 0,90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@Ronald, waardeer enorm je tijd! _/-\o_

Die prijs van gaslicht is met een korting van 400 euro die t/m vandaag geldig was :). Dus zonder die korting zijn ze nog prijziger.

Wat betreft Svea, zij bieden wel als enige 6 jaar opbrengstgarantie aan. Mochten mijn panelen minder opwekken dan aangegeven, dan gaan zij het verschil vergoeden. Ik weet alleen niet hoe zeer ik hun moet geloven.

Over de aantallen gesproken; voor mijn gevoel gaan al die jongens creatief aan de slag met die daksoftware.
Hieronder een plaatje van hoe Pure Energie het voor elkaar wilt krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvIOiC7W3TaU6CJ3jgkOw6pSoBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eef5dBsysLfSkRiQC1m7cwmK.png?f=fotoalbum_large

Zo wilt Go Volt het doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH-d8LvmOnIUeStxE1TVVIXoBrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/20jqucz2BKi0DB98nvveVOGO.png?f=fotoalbum_large

Nog een foto van Gaslicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4fmvWw_oYBse7kcDLeD_L36ZAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPyB5a0IpJyugReGjPkT171R.png?f=fotoalbum_large

De verkoper van Soly wilde helemaal geen zonnepanelen op de achterkant van mijn dak omdat het niet kosten efficient zou zijn. Hij heeft na lang aandringen van mijn kant toch een offerte (zie hieronder) afgegeven met ook zonnepanelen op de achterkant (maar alleen nog steeds te weinig). Zijn constructie zou het meest opleveren. Ik weet alleen niet of het klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5NVrhpoDjsxctEzkPD3aaQYtME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2uHLh0WMOSGtseOr2RVl612I.png?f=fotoalbum_large

Als ik jouw plaatje zo bekijk dan zouden 17 panelen teveel zijn als ik je goed begrijp? In geval van 17 panelen dan moeten wel de platte gedeeltes van de dak worden gebruikt. Gaat dat alleen goed met die Solaredge omvormer die erg duur is? Gelet op kostenefficiëntie, is het misschien raadzaam om iets minder panelen te nemen (bijvoorbeeld 13 panelen)? Ik kan bij alle partijen meer informatie opvragen als dat helpt. Dank

Ik ga die offerte van consumentenbond/ homeQgo zsm plaatsen wanneer ik de verkoopmedewerker heb gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik weet niet of je al besloten hebt. Ik heb van Soly een offerte ontvangen.

12 panelen * 430 WP (Jinko Solar) = 5160 WP
Omvormer Growatt MIn 4200-XE
Installatie op plat dak met frames en balasten

Prijs: 4750

Prijs per WP: 0.92.

Op het dak was 230 euro goedkoper = 87.5 cent per WP.

Prijzen zijn aan het dalen. Daar kun je gebruik van maken.

Van Zonneplan overigens een offerte ontvangen van 12x405 WP voor 6000 euro. Bij mij kon de verkoper ook al niet geloven dat ze zoveel duurder waren. Toch heb ik het idee dat Zonneplan beter materiaal levert dan Soly doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Max haalbaar op basis van de tekening van Pure lijkt me 8 ZO + 7 NW
Dit is prima op een enkele 3,6kW string omvormer.

4 portrait is richting 4,8-5 meter voor nodig.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

De 3 panelen op het platte deel - als dat al past... er is circa 5,5m voor nodig, of laten zitten, of op een losse Growatt 1000W... Maar de vraag is of dat voldoende kosteneffectief is. Om die reden naar micro's gaan is niet kosteneffectief.

Je kunt de casus ook uitzetten bij Solar Outlet en/of Solar Bouwmarkt. Precies omschrijven wat je denkt dat mogelijk is... Snap niet zo waarom er zo moeilijk gedaan wordt... Ene topic zit vol met installateurs die te dure systemen willen verkopen, andere topic willen ze niets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@RobertV70, allen,

allereerst erg bedankt voor jullie tijd en moeite! Ik waardeer het enorm.
Vanwege het oplopen van covid is mijn zoektocht een beetje stil komen te liggen. Recent heb ik de draad weer opgepakt en na jullie aanraden met enkele partijen weer contact gehad voor lagere prijzen. Ik heb twee offertes die onder 1 euro per WP uitkomen. Ik zit in een dubio aangezien ik niet weet voor welke van de onderstaande opties ik moet kiezen. Ik zou graag willen weten welke panelen/ omvormer combinatie jullie kwalitatief beter vinden; gelet uiteraard op de prijs per WP:

Optie 1
Panelen JA Solar JA Solar JAM54D41/435 Full Black Glas Glas
Omvormer Hoymiles HMS-800
Prijs per WP 0,94

Optie 2
Panelen Jinko Solar 430 Wp
Omvormer Growatt MIN 4200TL-XE
Prijs per WP 0,80

Lager dan deze prijzen heb ik niet. Aangezien mijn telefoon letterlijk dag en nacht af ging heb ik alle andere partijen afgezegd. Ik verneem graag en nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@blace bij welke paneelaantallen / legplannen?

Hopelijk begin jeje beter te voelen... Covid niet grappig

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald op 29-11-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blace
@Ronald, dank voor je bericht. Waardeer het. Het gaat gelukkig stukken beter. Ik heb er erg veel last van gehad.

Wat betreft de zonnepanelen, gezien mijn speciale dak heb ik een offerte laten maken op locatie door een lokale partij. Hun man heeft gekeken en gaf aan dat er max 11 zouden passen. Zes voor en vijf achter. Met deze informatie heb ik vervolgens de eerder ontvangen offertes daarop afgesteld. Optie 2 is trouwens Soly. Optie 1 is Solarnrg. Erg bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Optie 1 is een bifacial glas glas paneel. Dat bifacial heb je weinig aan op een pannendak, dat glas glas is steviger.
Hoymiles heeft standaard 12 jaar product garantie, maar ze liggen wel op je dak bij defecten… uitbreiding 20 jaar wordt aangeboden maar wie komt ze vervangen?

De jinko’s zijn meer traditioneel glas folie.
De Growatt omvormer is te zwaar, ik verwacht dat je met een 3,0-3,6kW ruim genoeg in de jas zit. De pieken van de beide daken liggen uren uit elkaar.
Er is een nieuwer Growatt -XH die accu voorbereid is voor zelfde geld. Die hoort er bij wat mij betreft.

Keuze is een beetje voorkeur. Bij defect buiten installatie garantie is vervangen van centrale omvormer veel eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blace
@Ronald, je bent een held. Ik heb mijn besluit gemaakt. Aan jou en de rest van de community erg bedankt voor jullie bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:06

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

blace schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:42:
@Ronald, je bent een held. Ik heb mijn besluit gemaakt. Aan jou en de rest van de community erg bedankt voor jullie bijdrage.
Bij mijn zoektocht naar offertes/ervaringen etc van zonnepanelen, dit topic tegen gekomen en was wel benieuwd naar je keuze.

Heb zelf een offerte van een lokale installateur die overeenkomt met onderstaande van jou echter de prijs is 700€ hoger voor een all-in prijs met een Sungrow 1fase 5.0kW omvormer.
blace schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:05:
Ik zag trouwens ook een actie van consumentenbond. Zij werken samen met HomeQgo.

De voorlopige offerte laat zien:

13 zonnepanelen van Jinko Solar 435 met een onbekende centrale omvormer.
Prijs is € 5.067,00
5655WP
Prijs per WP: € 0,90.
Verder nog gekeken bij de Consumentenbond/HomeQgo nav bovenstaande, maar die laatste heeft van die vage recenties op de website staan, zoals Jan T. uit Nederland. Ken het bedrijf verder ook niet. Verder staan er allemaal "grote" namen als partners op hun website. Dan gaan bij mij ook al de alarmbellen rinkelen als in: Als we maar wat grote namen op onze website zetten, dan lijkt het net alsof we heel goed zijn.

Verder gun ik het een bedrijf uit mijn eigen woonplaats ook wel weer ipv zgn "grote" jongens als Zonneplan en anderen die via Google Maps een offerte uitbrengen. De lokale partij kwam netjes op het afgesproken tijdstip langs en heeft alles bekeken in de meterkast, dak etc.

Over Zonneplan gesproken. In Q1 van 2022 een offerte laten maken door ze maar door omstandigheden niet op in gegaan. In Q3 van 2022 weer een offerte laten maken die gewoon bijna 1000€ hoger lag voor exact hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door MRE-Inc op 05-01-2024 09:37 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
MRE-Inc schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Bij mijn zoektocht naar offertes/ervaringen etc van zonnepanelen, dit topic tegen gekomen en was wel benieuwd naar je keuze.

Heb zelf een offerte van een lokale installateur die overeenkomt met onderstaande van jou echter de prijs is 700€ hoger voor een all-in prijs met een Sungrow 1fase 5.0kW omvormer.
Als jouw situatie echt overeen komt is die omvormer misschien wel erg zwaar.
5kW enkelfase heeft zo zijn netcongestienadelen.

Je kunt het best een eigen topic maken volgens het hulptopic bovenaan het forum.
Over Zonneplan gesproken. In Q1 van 2022 een offerte laten maken door ze maar door omstandigheden niet op in gegaan. In Q3 van 2022 weer een offerte laten maken die gewoon bijna 1000€ hoger lag voor exact hetzelfde.
Als je het toen gedaan had had je die 1000 euro inmiddels 2x terug kunnen verdienen....

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 05-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blace
@MRE-Inc, ik ben uiteindelijk zelf voor de offerte van Solarnrg gegaan. Zij hebben een mooie offerte uitgebracht en ik heb zelfs nog extra korting kunnen afdingen.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Over een kleine maand komen ze hier de panelen installeren. Bij Sonkrag/Bysun besteld:

17 x 450WP Aiko's
17 x Enphase IQ8HC's

Voor 8202 euro geen verkeerd bedrag dacht ik zo!
We gaan proberen om 22 panelen (schouw volgt over 2 weken) te plaatsen dus het bedrag zal nog wel iets hoger uitvallen denk ik. Software zei dat het niet kon maar ik denk van wel.

Al met al denk ik geen hele gekke prijs (0,93ct/WP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blace
@Mauritio, ik ben geen expert maar het klopt dat de prijzen met micro omvormers een stuk hoger liggen dan de prijzen met een centrale omvormer. Mijn laagste prijs kwam in de beurt van jouw prijs.

Ik ben zelf uiteindelijk voor de set met centrale omvormer gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
blace schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:25:
@Mauritio, ik ben geen expert maar het klopt dat de prijzen met micro omvormers een stuk hoger liggen dan de prijzen met een centrale omvormer. Mijn laagste prijs kwam in de beurt van jouw prijs.

Ik ben zelf uiteindelijk voor de set met centrale omvormer gegaan.
Ja de prijs met een Goodwe 3-f-omvormer zat op 6257,- (0.82ct/WP)!
Bewust gekozen voor micro's in dit geval 8)
Pagina: 1