Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:08
Beste medetweakers,

Ik heb een vraag mbt ouderschapsverlof en ben benieuwd of het wettelijk is toegestaan wat mijn werkgever doet.

Ik heb een contract van 36 uur.
Onlangs een verzoek ingediend voor opnemen ouderschapsverlof à 4 uur per week. Dit verlof wordt 50% betaald door werkgever.

Nu ontvang ik een contractaanpassing, waarin staat dat mijn uren gewijzigd worden naar 32 uur. Dit heeft m.n. invloed op loon, maar ook op bepaalde extra inkomsten vanuit de werkgever.

Klopt het dat mijn uren worden aangepast of dient de werkgever gewoon van de 36 uur uit te gaan?

Deze situatie is overigens van toepassing binnen NL, organisatie Overheid.

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden!

Beste antwoord (via rkvvkevin op 29-10-2023 23:51)

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:33
sinasappel schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:37:
Volgens mij worden de gewone uren door de werkgever betaald en je ouderschapsverlof door het uwv. Eventuele aanvulling werkgever weer door je bedrijf.
Jij hebt het denk ik over de regeling die dit jaar inging voor betaald ouderschapsverlof in het eerste levensjaar van het kind.

Ik meen uit de openingspost te begrijpen dat het hier gaat om het ouderschapsverlof dat je kunt opnemen in de eerste acht levensjaren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:49
Volgens mij worden de gewone uren door de werkgever betaald en je ouderschapsverlof door het uwv. Eventuele aanvulling werkgever weer door je bedrijf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar lijkt me iets mis te zijn gegaan dan. Jouw contract is jouw contract, en verlof is verlof ook al is dat dan een terugkerend verlof over een bepaalde periode.
32 uren contract heeft ook gevolgen voor andere arbeidsvoorwaarden zoals pensioen en vakantie opbouw. Dus contract aanpassen is zeker niet gewenst.
Even contact zoeken met je HR afdeling, laat ze maar uitleggen. Vermoed dat eea verkeerd is geïnterpreteerd, overheid heeft dit soort zaken meestal wel goed voor elkaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het hangt af van de bewoording, je contract zou nog steeds voor 36 uur moeten zijn, je neemt namelijk verlof op voor x uur per week. Je wilt niet een contract voor minder uren.
https://www.p-direkt.nl/i...lof-vanaf-2-augustus-2022

Je zegt overheid, als dat het Rijk is, dan wordt je zelfs betaald voor 75% ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• marana
sinasappel schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:37:
Jij hebt het denk ik over de regeling die dit jaar inging voor betaald ouderschapsverlof in het eerste levensjaar van het kind.

Ik meen uit de openingspost te begrijpen dat het hier gaat om het ouderschapsverlof dat je kunt opnemen in de eerste acht levensjaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
Het contract kan wel aangepast worden maar alleen in goed overleg. In principe wordt het contract niet aangepast. Zie voor alle wettelijke info: https://www.rijksoverheid...tract-functie-ongewijzigd
Hier staat: U houdt tijdens en na uw ouderschapsverlof recht op uw eigen functie. Wel kunt u in goed overleg met uw werkgever uw functie tijdelijk aanpassen. Na afloop van het verlof houdt u ook recht op het aantal werkuren dat in uw arbeidscontract staat.[...]Als u met ouderschapsverlof gaat, verandert dat niets aan uw arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat u tijdens uw verlof recht houdt op uw eigen functie.
Ook wanneer uw ouderschapsverlof is afgelopen, houdt u recht op uw eigen functie. U houdt na uw verlof ook recht op het aantal uren dat in uw contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Het betreft hier helaas niet het rijk, maar een gemeente. Desalniettemin kan ik wel met een beter gevoel het gesprek in met HR.

Het betreft hier overigens, zoals Marana aangeeft, het ouderschapsverlof voor de leeftijd tot 8 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
rkvvkevin schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:53:
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Het betreft hier helaas niet het rijk, maar een gemeente. Desalniettemin kan ik wel met een beter gevoel het gesprek in met HR.

Het betreft hier overigens, zoals Marana aangeeft, het ouderschapsverlof voor de leeftijd tot 8 jaar.
Die regeling is best goed omschreven en in de laatste CAO onderhandelingen ook aangepast. Je kunt nu ook kiezen voor 25 75 of 100% uitbetaling.

Je contract wordt niet aangepast. Dit moet een fout geweest zijn.

Hier kun je de laatste versie vinden: https://ambtenarensalaris..._Printversie_2023-_HM.pdf

Zie 6:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 19:40
Wanneer is je kind geboren? Want dat maakt ook nog uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:45
Het hoort inderdaad geen Contractwijziging te zijn. Wel een Roosterwijziging. Het is onbetaald verlof dat je opneemt. Het heeft geen invloed op je contractloon (en het pensioen/vakantiegeld dat je daarover opbouwt), wel op je uitbetaalde loon (het is immers onbetaald verlof).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Hebben ze het niet gewoon verkeerd begrepen? Ik zou terug reageren dat je ouderschapsverlof op wilt nemen om later gewoon weer naar 36 uur te gaan werken. Dat je daarom geen contractaanpassing wilt.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 22:24
Contractaanpassing lijkt mij idd een foutje.

Waar het wel invloed op heeft is je ADV. Je krijgt een x aantal ADV dagen, maar dat is gebaseerd op je werkuren. Werk je minder (ivm ouderschaptsverlof) dan bouw je ook minder ADV dagen op.

Althans, bij mij in de sector wel, maar ik werk niet voor de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:45
XFlame schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:22:
Het hoort inderdaad geen Contractwijziging te zijn. Wel een Roosterwijziging. Het is onbetaald verlof dat je opneemt. Het heeft geen invloed op je contractloon (en het pensioen/vakantiegeld dat je daarover opbouwt), wel op je uitbetaalde loon (het is immers onbetaald verlof).
Het doorbetalen van pensioen en vakantiegeld tijdens onbetaald verlof (zoals ouderschapsverlof) is niet wettelijk verplicht. Dit verschilt per werkgever/cao. Wellicht bij TS dus wel, maar in z'n algemeenheid niet.

Verder is het inderdaad zo dat je in principe gewoon een 36-urig contract behoort te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
theorganiser schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 07:40:
Wanneer is je kind geboren? Want dat maakt ook nog uit namelijk.
Ja max 8 jaar geleden, want het is voor kinderen tot 8 jaar. ;)

Het is best simpel. Betaald tot 1 jaar, onbetaald tot 8 jaar.

Betaald verlof ging augustus 2022 in, waardoor kinderen geboren in september 2021 ook nog mee konden doen. Soort terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-09 14:17
Cheesy schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Ja max 8 jaar geleden, want het is voor kinderen tot 8 jaar. ;)

Het is best simpel. Betaald tot 1 jaar, onbetaald tot 8 jaar.

Betaald verlof ging augustus 2022 in, waardoor kinderen geboren in september 2021 ook nog mee konden doen. Soort terugwerkende kracht.
Onbetaald tot 8 jaar tenzij anders geregeld in je CAO.*

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-09 22:43

Electrowolf

Mod met Liefde!

Zoals het woord zegt is ouderschapsverlof verlof, net zo als vakantieverlof of ziekteverlof. In je HR systeeem/P-systeem komt dit dan meestal bij je verlofsoorten met een hoeveelheid beschikbare uren te staan. Dit is gewoon onderdeel van de gemeenteCAO: https://www.caogemeenten....betaald-ouderschapsverlof.

Er is dus geen spraken van aanpassing contract. Ik neem aan dat je manager niet helemaal snapt hoe het werkt.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:56
Normaal heb je in totaal recht op 26 x aantal uur het aantal uur van je werkweek als onbetaald ouderschapsverlof. Dus in jouw geval 26 x 36 = 936. Deze uren kan je inplannen in overleg met je werkgever. Zo heb ik bijv. 4 uur per week verlof en werk ik 4 x 9 uur. Maar los van de berekening staat dit helemaal los van jouw contract, want mocht je besluiten weer voltijd aan het werk te gaan is je werkgever verplicht je weer het aantal uren te werken wat nu in je contract staat. Dus voor jou is dat 36 uur. Door jouw contract aan te passen kan dit dus 2 gevolgen hebben:

1. je hebt recht op minder ouderschapsverlof, gezien jouw werkweek gekort wordt.
2. wanneer je ouderschapsverlof uren op zijn, of je besluit weer voltijd aan het werk te gaan, zal dit op basis van het aangepaste contract zijn ipv de 36 uur die je nu werkt.

Om niet meteen negatief te doen kan het uiteraard zijn dat de HR afdeling het niet goed begrepen heeft en een fout gemaakt heeft... OF ze proberen je te naaien :)

Overigens vind je deze info terug bij het UWV (je kan altijd zelf ook nog even contact opnemen met de om bevestiging van bovenstaande te krijgen):
https://www.uwv.nl/partic...erschapsverlof/index.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door aidanl op 30-10-2023 23:11 ]

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
Iedereen bedankt voor de bijdrage. Met behulp van jullie adviezen ben ik het gesprek met hr aangegaan en bleek dat zij een fout hadden gemaakt. Er volgt geen contractwijziging, enkel een tijdelijke aanpassing in te werken uren.

Nogmaals dank, topic mag gesloten worden :)
Pagina: 1