Advies voor lekkende split unit airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Mei 2021 heb ik een multi split unit airco van samsung aangeschaft en laten installeren. In de slaapkamer hangt een 2Kw unit en in de woonkamer een 5Kw unit. Na ongeveer een jaar gebruik zonder problemen begon de 5Kw unit in de woonkamer te druppelen uit de luchtuitlaat. Heb contact opgenomen bij de partij waar ik het gekocht hebt en laten onderzoeken en gevraagd om dit te fixen. De partij is hier meerdere keren langs geweest en ook contact met de importeur gehad maar kregen het niet opgelost en gooide het erop dat het te vochtig is in mijn huis en de airco daardoor lekt.

Heb het een tijdje laten rusten maar vindt dat als ik 3600 euro voor een installatie betaal ik niet een lekkende unit moet krijgen hoe vochtig het in huis ook is. Had een vochtigheidsmeter in huis en die stond altijd rond de 55-60 wat een normale vochtigheid is voor een huis. Daarbij heeft de airco die ik hiervoor 5 jaar gehad heb, een 3,5Kw Mitsubishi, nooit gelekt terwijl die onderhand constant op volle toeren moest draaien door te lage capaciteit. Daarnaast heeft deze het eerste jaar ook gewoon zonder lekken gewerkt en die in de slaapkamer doet het al 2,5 jaar zonder te lekken terwijl die in de zomer toch ook hele nachten aanstaat.

Mijn vraag is nu wat ik precies kan eisen van deze partij en wat ik kan doen als ze het niet kunnen/willen oplossen. Zolang die bij hun in onderhoud zit heb ik 5 jaar garantie en ik heb onderhoud altijd laten doen bij hun dus daar zit die nog ruim in. Daarbij zijn ze hier dus al meerdere keren voor langs geweest vorig jaar zomer om het opgelost te krijgen maar krijgen het niet opgelost.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
Je kan eisen dat jouw unit niet lekt binnen. Vrij duidelijk.

Even in de inhoud: Het moet iets zijn met condens. De condensafvoer is vermoedelijk niet goed, of het condensafvoerbakje is gesloopt. Lijkt me niet heel moeilijk om te testen met een fles water voor de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Ja ze hebben dat ding al helemaal uit elkaar gehad en ook al veel liters water ingespoten om te kijken of die het afvoert en dat leek allemaal goed te zijn. Het lijkt wel alsof de lucht gewoon constant ergens tegenaan blaast en dat op den duur te koud wordt en gaat condenseren wat net buiten de condens bak valt. Hij lekt ook echt over de hele breedte van de lucht uitlaat en niet op 1 bepaalde plek ofzo

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Heb je een foto van een unit en een markering waar die precies lekt. Hoeveel water drupt eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Heb even een foto gemaakt en een rode lijn getekend waar die precies lekt. Hij lekt best veel, denk dat er elke 10-15 seconden wel een druppel valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYm78n9mJgKLhDlOBPdxAksbC7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXOOnv9V46jKAIaUoCA8smdj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:39
Ik had hier, vrijwel direct na de montage, ook last van lekken aan de onderkant. Druppelde alleen in het midden.
Probleem was hier dat de condensafvoer van de unit niet goed was getapet aan de condensafvoerslang.

Lijkt me dat een luchtvochtigheid van 60% geen probleem mag zijn.
Bij mij staat er dit in de documentatie (van een ZSX25-W)
Below approximately 80%
The long-term use of the unit with a humidity level
exceeding 80% may result in condensation forming
on the surface of the indoor unit, leading to water
drops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Dus niet uit het klepje zelf? Kan me ook niet voorstellen dat bij normaal koelbedrijf zo'n ding by-design gaat lekken door condenserende koele lucht op de buitenkant van de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Nee niet op het klepje. Het lekken begint ook al vrij snel bij het aanzetten, meestal binnen 5 minuten al. Maar we zijn het er dus wel over eens dat dit niet normaal is bij de vochtigheid die ik hier heb. Wat kan ik doen als die partij het niet verder wil onderzoeken en het blijft gooien op vochtige woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Niemand die tips heeft wat ik verder kan eisen van die partij, want heb het vermoeden dat ze me vandaag wel zullen bellen nadat ik ze gisteren gemaild heb. Kan ik vervanging van het apparaat eisen als ze het niet opgelost krijgen? Wat voor termijn moet ik ze geven om dit te fixen? Moet ik het via de rechtsbijstandverzekering spelen als ze het niet willen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

dennis112 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:53:
Niemand die tips heeft wat ik verder kan eisen van die partij, want heb het vermoeden dat ze me vandaag wel zullen bellen nadat ik ze gisteren gemaild heb. Kan ik vervanging van het apparaat eisen als ze het niet opgelost krijgen? Wat voor termijn moet ik ze geven om dit te fixen? Moet ik het via de rechtsbijstandverzekering spelen als ze het niet willen oplossen?
Die is toch gegeven?
->
RudolfR schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:10:
Ik had hier, vrijwel direct na de montage, ook last van lekken aan de onderkant. Druppelde alleen in het midden.
Probleem was hier dat de condensafvoer van de unit niet goed was getapet aan de condensafvoerslang.

Lijkt me dat een luchtvochtigheid van 60% geen probleem mag zijn.
Bij mij staat er dit in de documentatie (van een ZSX25-W)

[...]
Daarnaast heb je nog het gewone consumentenrecht: het recht op een normaal werkend product. Daar hoort lekken in huis niet bij.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
dennis112 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:53:
Ik weet niet wat anders je wil horen. Je hoort een deugdelijk werkend product te hebben. Als dat niet is wat ze geleverd hebben is kan je ze in gebreke stellen. Indien je rechtsbijstand hebt zeker inschakelen, maar mijns inziens wel pas indien ze niet met een oplossing willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:02
Klinkt als een slechte installatie / afwerking.
Een lekkende airco hoort gewoon niet.
Dat ding is dusdanig gebouwd, dat condens wordt opgevangen in de condensbak.
Als jouw unit condens produceert wat niet wordt opgevangen in de bak, dan is de bak niet goed geplaatst / aangesloten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1