Momenteel heb ik een Asrock X300 met een 5700G APU en een 32GB RAM. Op zich functioneert het beestje prima, maar ik wil een paar titels gaan spelen, die nu niet tot de mogelijkheden behoren. Starfield, Cities Skylines 2 en Kerbal Spaceprogram 2. Titels die ik al speel: Oxygen not Included, Prison Architect.
Verder gebruik ik de machine voor simpel werk zoals wat software ontwikkeling voor mijn day job. Geen Windows. Linux only. Mijn huidige toetsenbord, muis en 1440p scherm gaan mee.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Op dit moment denk ik ergens rond de 1400-1500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel toetsenbord, muis en beeldscherml
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje bijgevoegd. Er zit nog wat twijfel. Ik vind het lastig inschatten waar het omslagpunt van nut en overkill ligt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur de GPU van AMD ivm Linux en daarbijhorende gemak.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik kom nu van de Asrock Deskmini X300 en dat is natuurlijk een zuinig beestje. Ik snap dat een game PC wat meer nodig heeft. Maar toch zou ik het fijn vinden als er niet onnodig veel stroom verbruikt wordt. Ik vind het lastig te bepalen/schatten wat het verbruik straks zal worden.
Verder moet het moederbord lekker werken op Linux. Denk dat het met deze wel goed zit. Ik heb vooral gekeken naar de netwerkcontroller, die gelijk is aan die in mijn X300.
Verder zou het fijn zijn als de PC een beetje stil is.
Ga je overklokken?
Nee. Geen behoefte aan. Stabiliteit is key.
Wat verwacht je van ons?
Alvast bedankt.
Edit: Lijstje vergeten toe te voegen.
Verder gebruik ik de machine voor simpel werk zoals wat software ontwikkeling voor mijn day job. Geen Windows. Linux only. Mijn huidige toetsenbord, muis en 1440p scherm gaan mee.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Op dit moment denk ik ergens rond de 1400-1500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel toetsenbord, muis en beeldscherml
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een lijstje bijgevoegd. Er zit nog wat twijfel. Ik vind het lastig inschatten waar het omslagpunt van nut en overkill ligt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur de GPU van AMD ivm Linux en daarbijhorende gemak.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik kom nu van de Asrock Deskmini X300 en dat is natuurlijk een zuinig beestje. Ik snap dat een game PC wat meer nodig heeft. Maar toch zou ik het fijn vinden als er niet onnodig veel stroom verbruikt wordt. Ik vind het lastig te bepalen/schatten wat het verbruik straks zal worden.
Verder moet het moederbord lekker werken op Linux. Denk dat het met deze wel goed zit. Ik heb vooral gekeken naar de netwerkcontroller, die gelijk is aan die in mijn X300.
Verder zou het fijn zijn als de PC een beetje stil is.
Ga je overklokken?
Nee. Geen behoefte aan. Stabiliteit is key.
Wat verwacht je van ons?
- Slaat mijn lijstje ergens op in relatie tot mijn eisen?
- Ik heb nog geen cooling oplossing gekozen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
- Hoe zou jij het anders doen?
- Alle input is welkom
- Misschien handig om te weten. Vanochtend was ik nog aan het kijken naar een Minisforum HX77G. Dit geeft een beetje aan waar ik vandaan kom in mijn zoektocht.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500F Boxed | € 214,07 | € 214,07 |
| 1 | Moederborden | ASRock A620M Pro RS | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Videokaarten | XFX Speedster QICK 319 Radeon RX 7800 XT Core Edition | € 579,- | € 579,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 127,90 | € 127,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36 | € 99,95 | € 99,95 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-850 | € 134,90 | € 134,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 58,90 | € 58,90 |
| Totaal | € 1.339,62 | |||
Alvast bedankt.
Edit: Lijstje vergeten toe te voegen.
[ Voor 35% gewijzigd door pk128934 op 29-10-2023 20:30 ]