hoe moet ik deze thermostaat aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• heerder
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-02-2024
hoi,

Ik probeer al een tijdje deze thermostaat aan te sluiten, op internet kom ik niet echt verder.
heb door het hele huis deze thermostaten en ze werken overal, behalve op 1 punt, beneden waar de situatie net anders is.

ons huis wordt verwarmd via infrarood folie die achter gipsplaten in het plafond is weg gewerkt ( zat er al in toen we het huis kochten )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaM8Qi5j_LgxM8dN0GJw79YEccY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZSXGsvZqXLCib1rLfZsXacj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSAyStoZKL8HfoFZ90dQyq7g-QM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeC34noZn6pwD14wFixPivWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-yIr857Ap5jMl21E6QjneaVwms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBtGnaiWETUZ6VFYeOcnplqW.jpg?f=fotoalbum_large

heeft iemand een idee?

bij de andere situaties in het huis, zijn het maar 2 draden, wss komt dit omdat met het "probleem"punt meer m2 verwarmt wordt en dus iets dubbel geschakeld is oid?

Alle reacties

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:24

mjl

Ugh

L = live = bruin draad met spanning
N = neutraal/nul = blauw draad

Vervang het zwarte draad met een nieuw stuk blauw, volgens het schema moet die aan 2 & 3. De bruine draad moet op 1 (L)

Wat die extra bruine draad is zal je zelf moeten uitzoeken, wellicht is dat van een stopcontact of andere verwarmingsplaat elders? Ik vermoed dat op deze doos doorgelust wordt naar iets anders, dan zou net als de blauwe draad daar en doorverbinding van 3 op moeten, en dus een bruin draadje daarvandaan naar je aansluitpunt (1).

-------

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:35
De TA630.01 is een simpele thermostaat. Blauw en bruin aansluiten zoals @mjl schrijft levert waarschijnlijk een flinke kortsluiting op.
Je moet echt kijken waar deze bedrading heen loopt. Als dat niet te vinden is dan kan je de gok wagen door de twee bruine aders met elkaar te verbinden en kijken of de muur warm wordt.
Als dat zo is dan sluit je 1 bruine ader op klem 1 en de andere op 2 of 3. Kijk bij een andere thermostaat welke klem gebruikt is.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-12 10:08
edit:
Ik zie nu dat boven mij bijna exact het zelfde staat :o

Gezien de kleuren die er uit de muur komen en dat er een bruine draad bij de lasklem van de blauwe draden in is gedaan zou ik goed controleren wat waar vandaan komt en wat waar heen gaat.

Mijn gok is dat de bruine draad, met spanning, uit de meterkast/centraaldoos komt. de andere bruine draad naar de IR panelen gaat (deze had dus zwart moeten zijn als mijn aanname klopt).
De ene blauwe komt dan ook uit de meterkast, en de andere weer van de panelen.

Dan zou het bruin met spanning aan 1, bruin zonder spanning aan 3 of aan 2 afhankelijk van wanneer welke ingeschakeld is.
het extra bruine draadje (bij de blauwe vandaan kan dan weg.

Je zou de bruine draden simpel door kunnen verbinden om te kijken of de panelen dan warmte geven, dan klopt mijn aanname waarschijnlijk...

Alles op eigen risico natuurlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door hfolkers op 30-10-2023 08:35 ]

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 15:25
Je zou nog iets veiliger kunnen testen of de draden uit het linker buisje inderdaad je warmtepanelen zijn, door de spanning van je huis af te halen en met een multimeter de weerstand over bruin en blauw uit de linker buis te meten, je zou dan ergens tussen de 10 en 200 Ohm moeten meten.

Wel even dubbel testen of je inderdaad de spanning hebt uitgeschakeld.

Als het inderdaad zo werkt is het nog wel netjes om het bruine draadje dat naar je ir paneel loopt te markeren met zwarte tape.

[ Voor 15% gewijzigd door elleP op 30-10-2023 14:27 ]

elleP