Welke laptop voor licht gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-04 16:52
Mijn vrouw zoekt een nieuwe laptop. Ze heeft nu een heel oude van mij, maar die trekt Office niet naast Windows. Zit ook een (te) kleine schijf in. Het is een 14” met 2GB RAM en 32 GB opslag. Hij draait op Windows 10 Home en heeft een N2840 processor.

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral Officetoepassingen als Excel en Word. Misschien dat ze er ook wat mee op internet gaat, maar geen zware toepassingen.

Wat is je budget?
We hopen rond de €300 klaar te zijn. Liefst een nieuwe vanwege garantie e.d.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ze zal hem af en toe ook meenemen naar een vergadering. We hebben een hoes voor de 14”, die kunnen we dan gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb goede ervaring met Asus en Lenovo, maar we zijn niet merkgebonden. Als het een degelijk en vermoedelijk betrouwbaar toestel is, maakt het merk niet uit. Verdere eisen:
  • Qua scherm denken we aan 14”, maar 15,6” kan ook. Groter niet, wel graag met FullHD scherm. Heeft ze nu niet. Type scherm/paneel heb ik zelf geen voorkeur.
  • Qua processor geen voorkeur, AMD of Intel. Aantal cores et cetera maakt niet uit, als hij maar vlot genoeg is om Office te draaien. Geen koffie zetten tijdens het laden van een document zou fijn zijn hèhè.
    Dit geldt ook voor het geheugen. 2 GB is krap, minstens 4/8 GB? Wat is verstandig?
  • Qua opslag twijfel ik; minstens 64 GB, maar is dat voldoende? Office bestanden nemen niet veel in en het kan ook wel via de OneDrive. De 32 GB van de huidige laptop is dus te weinig, maar met 32 GB erbij zit je al met aardig wat ruimte voor bestanden denk ik?
  • Qua aansluitingen gewoon de standaarden, WiFI, 2x usb voor muis en opslag. Volgens mij heb je dat al wel snel, of ik moet iets over het hoofd zien.
Ik ben benieuwd wat jullie aanraden. Zelf heb ik al wat opties bekeken, schiet maar raak!
Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Zoekopdracht:
categorie: Laptops

uitvoering: Medion Akoya E14223 MD62560
uitvoering: Lenovo IdeaPad 1 15IGL7 (82V700AGMH) (wel in Arnhem dan...)
uitvoering: Acer Aspire 3 15 A315-510P-C60F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:46
Windows wil al minimaal 4GB hebben. Ik zou tegenwoordig echt geen laptop meer kopen met minder dan 8GB geheugen. Met een budget van €300,- zou ik dan ook heel erg adviseren om toch eens naar een tweedehands te gaan kijken. Dan krijg je echt veel en veel meer waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 20:24
Hathi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:10:
Windows wil al minimaal 4GB hebben. Ik zou tegenwoordig echt geen laptop meer kopen met minder dan 8GB geheugen. Met een budget van €300,- zou ik dan ook heel erg adviseren om toch eens naar een tweedehands te gaan kijken. Dan krijg je echt veel en veel meer waar voor je geld.
Inderdaad, daar koop je best een schappelijke refurbished Thinkpad voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Zoals al aangegeven, voor een bedrag tot 300 kan je beter naar een leuke 2e hands kijken... zolang het maar een laptop is met een processor van minimaal de 8ste Intel generatie of Ryzen 2xxx generatie van AMD anders kan je niet naar Windows 11 upgraden als de ondersteuning voor Win10 stopt in 2025.

Of je doet een beetje bij het bedrag op... voor €399,- heb je bijvoorbeeld onderstaande:

uitvoering: Medion E15415 MD62478

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike85
Bedankt voor alle feedback. Ik begrijp dus dat de laptops met 4 GB en Windows 11 home niet fijn draaien? Ik meende dat die lichter was dan 10. Mijn Lenovo heeft 8 GB en deze draait heel soepel, is dat zo'n verschil?
Ik zal nog eens kijken naar een tweedehands dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike85
Ik wil graag wel tweedehands in de buurt, ga geen 100+ km rijden en verzenden vind ik geen optie.
Maar deze kan geen W11 draaien denk ik?
uitvoering: Asus ZenBook UX305CA-FB173T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-10 17:57
Mike85 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:49:
Ik wil graag wel tweedehands in de buurt, ga geen 100+ km rijden en verzenden vind ik geen optie.
Ik heb een zakelijke laptop van mijn vader overgenomen en die had een vergelijkbare processor met een i5 4130u Net als de processor in de gelinkte laptop, is deze i5 een 2c/4t processor. Mijn laptop heeft 8GB ram en ik moet zeggen dat de laptop goed aanvoelt voor mijn studie waarbij ik internet, bestanden en firefox tabbladen open heb. Het is niet razendsnel natuurlijk, maar het is meer dan te doen. Buiten mijn studie heb ik deze laptop aan een full HD TV hangen voor het kijken van vanalles (odiodo thuis, Formule 1, youtube, disney+ etc) en dat gaat heel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door TheRie op 02-11-2023 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Mike85 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:49:
Ik weet natuurlijk niet wat bij jou in de buurt is maar als je nog 100 bijlegt kan je deze aanschaffen. ik denk een stuk moderner dan die asus:
v&a aangeboden: HP Envy 13-ba1165nd

En zeker beter dan wat je nieuw kan vinden voor 3 tot 400 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 02-11-2023 06:39 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike85
Ik heb nu deze aangeschaft, met de optie verzending, kwam professioneel genoeg over met daarbij veel goede recensies:
v&a aangeboden: HP Probook 640 G4 | Core-i5 8th | 8GB | 256GB | W11 Pro | Gar...
Nog niet in huis natuurlijk, maar specs zien er goed uit.
Allen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:46
Yep, dat ziet er zo op het oog prima uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Mike85 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:55:
Ik heb nu deze aangeschaft, met de optie verzending, kwam professioneel genoeg over met daarbij veel goede recensies:
v&a aangeboden: HP Probook 640 G4 | Core-i5 8th | 8GB | 256GB | W11 Pro | Gar...
Nog niet in huis natuurlijk, maar specs zien er goed uit.
Allen bedankt voor het meedenken!
Dat zijn heel degelijke laptops... qua uiterlijk niet heel bijzonder, maar wel gewoon heel erg solide werkpaardje.
Pagina: 1