Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isle
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-12-2023
Hoi allemaal,

Ik heb een Nikon D3300 met een kitlens + 2 lenzen waarmee ik handmatig moet focussen (50mm prime en 70-300mm zoom). Ik wil graag een Nikon camera met ingebouwde focusmotor kopen, zodat ik mijn objectieven kan blijven gebruiken, maar ik niet meer alles handmatig hoef te doen. Ik heb geen hoog budget, daarom zoek ik een tweedehands body.

Ik twijfel op dit moment tussen een D610, een D7100 of een D7200. Ik maak soms evenementfoto's in donkere omstandigheden en mijn D3300 geeft dan erg veel ruis. Om deze reden spreekt de D610 mij aan: met de fullframe sensor zal ik veel minder ruis hebben! Tegelijkertijd twijfel ik, omdat FX objectieven erg duur zijn en mijn kitlens een DX lens is (wat eigenlijk het nut van een fullframe sensor weghaalt). Ook zal mijn zoombereik met een fullframe camera minder groot zijn. Ik vroeg mij af daarom af of een fullframe sensor het geld wel waard is (qua objectieven kopen). Overigens zijn de body's zelf van de D610 en D7200 ongeveer even duur (de D7100 is wel wat goedkoper).

Ik ben beginnend freelance fotograaf voor evenementen en portretten. Ik houd verder van landschaps- en natuurfotografie (als hobby) en ik zou me meer willen verdiepen in filmen/videografie (met de D3300 was dat geen succes), maar fotografie is mijn prioriteit.

Mocht iemand advies hebben dan hoor ik het graag! Ook als je andere camera-suggesties hebt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Isle op 29-10-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:58
Welke lenzen heb je precies? Welke versies van de 50mm en de 70-300? Dat kan helpen in het advies... De kitlens zal de standaard 18-55mm zijn gok ik?

De D7xxx serie is een flinke upgrade vanaf een D3300. Ik denk dat je tussen een D7100 en D7200 niet veel verschil gaat zien, dus kijk of je hele specifieke functies er wel of niet in wilt hebben. Je zou ook de D7500 kunnen overwegen, of zit die boven je budget?

Met een FX sensor mis je een stuk bereik t.o.v. je huidige setup, dus je moet goed bedenken of je dat kan missen. Je kan wel meer groothoek gebruiken maar dat heb je nu niet in je set zitten. Afhankelijk van de lenzen kan het ook zijn dat je tegen de beperkingen van je lenzen gaat aanlopen met een FX camera. Die haalt iets meer detail uit je beeld, maar dat moet de lens dan wel kunnen leveren. Met een FX sensor heb je wel minder ruis, maar het is ook afhankelijk van de generatie in hoeverre je dit winst op gaat leveren. Je kan hier eens wat camera's gaan vergelijken op hogere iso's: https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7200/12
Als ik daar een D610 naast de D7200 zet op 3200 iso lijkt de D610 (op het eerste gezicht) minder scherpte te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isle
De lenzen die ik heb zijn een Nikon AF Nikkor 50mm 1:1.8 D en een Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G.
De kitlens is inderdaad de standaard 18-55mm. Ik had ook naar de D7500 gekeken (ook naar de D700 en D800 series trouwens), maar die zit inderdaad iets boven mijn budget.

Dankjewel voor de tip over de beperkingen van de lenzen zelf, foto's met mijn telelens zijn nu al niet helemaal scherp als ik hem volledig heb ingezoomd, dus dat zou bij de FX-sensor meer kunnen opvallen. Daar ga ik me even in verdiepen!

[ Voor 4% gewijzigd door Isle op 29-10-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isle
Archer_VC10 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:13:
Welke lenzen heb je precies? Welke versies van de 50mm en de 70-300? Dat kan helpen in het advies... De kitlens zal de standaard 18-55mm zijn gok ik?

De D7xxx serie is een flinke upgrade vanaf een D3300. Ik denk dat je tussen een D7100 en D7200 niet veel verschil gaat zien, dus kijk of je hele specifieke functies er wel of niet in wilt hebben. Je zou ook de D7500 kunnen overwegen, of zit die boven je budget?

Met een FX sensor mis je een stuk bereik t.o.v. je huidige setup, dus je moet goed bedenken of je dat kan missen. Je kan wel meer groothoek gebruiken maar dat heb je nu niet in je set zitten. Afhankelijk van de lenzen kan het ook zijn dat je tegen de beperkingen van je lenzen gaat aanlopen met een FX camera. Die haalt iets meer detail uit je beeld, maar dat moet de lens dan wel kunnen leveren. Met een FX sensor heb je wel minder ruis, maar het is ook afhankelijk van de generatie in hoeverre je dit winst op gaat leveren. Je kan hier eens wat camera's gaan vergelijken op hogere iso's: https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7200/12
Als ik daar een D610 naast de D7200 zet op 3200 iso lijkt de D610 (op het eerste gezicht) minder scherpte te leveren.
Mijn vorige bericht was een antwoord, maar voor de zekerheid een quote!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:31

Garyu

WW

Niet doen. Als je al overweegt om de kitlens die je hebt te houden, dan gaan de kosten en het gewicht van een full frame camera je echt niet gelukkig maken. Investeer dat geld liever in betere DX objectieven en een nieuwere cropcamera.

Ook als het je werk is/wordt dan zou ik niet weten waarom dat met een crop camera niet zou kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Garyu op 29-10-2023 19:05 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 16:58
Isle schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:25:
De lenzen die ik heb zijn een Nikon AF Nikkor 50mm 1:1.8 D en een Nikon AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6 G.
Dat zijn deze twee gok ik: https://www.dpreview.com/...ducts=nikon_70-300_4-5p6g
Als ik eerlijk ben... je hebt twee budgetlenzen (de kitlens en de 70-300) en een redelijk oude 50mm die op jouw APS-C camera een portretlens is met een goede lichtsterkte, maar verder niet zoveel. Zoals hierboven staat, je kan al veel winnen met een beter setje lenzen. Dat gaat je ruisissue niet oplossen, maar ik denk dat je even na moet denken over wat je wil, en wat je wil investeren.

Mocht je over een lens upgrade willen denken... ik vind zelf de 16-85 van Nikon een leuke lens, is ook goed 2de hands te vinden en is dan een prima prijs-kwaliteit verhouding. De Sigma 17-70 schijnt goed te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee. Als je een betere 70-300 wilt, kijk eens naar de Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G VR, die is ook 2de hands regelmatig te vinden. Je kan altijd beter en meer, maar dit zijn op zich al best verbeteringen.

En omdat ik nu toch aan het typen ben... als je dit professioneel wilt doen, denk dan eens na over de kwaliteit die klanten van je verwachten. Ik wil echt niet zeggen dat je dan minimaal een D5 of Z9 moet hebben, maar je moet denk ik wel een respectabele scherpte, minimale vervorming en minimale ruis kunnen bieden en ook een set lenzen hebben waarmee je alle uitdagingen aankan. Dat vraagt om een stukje investering. Hoeft niet allemaal in één keer maar kijk of je een pad voor jezelf kan uitstippelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Laatst online: 15:22
Ongeacht de body vrees ik dat zowel de kitlens als de 70-300 ontoereikend gaan zijn voor indoor evenementen. Moest je op APS-C blijven, kan ik de Sigma 18-35 en 50-100 aanraden als zeer scherpe lichtsterke lenzen. De 7200 zal zeker geen slechte aankoop zijn (ik heb er in de tijd ook meer dan genoeg optredens mee gedaan). Weet wel dat eenmaal je boven de ISO 5000 gaat, het ruisgehalte te hoog wordt om nog deftige foto's mee te krijgen.
Persoonlijk ga ik ook mee met de laatste alinea van @Archer_VC10 , als freelancer moet je dit beschouwen als een start investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:07
De meerwaarde van FF voor een "normale" gebruiker wordt nogal overschat aangezien de verschillen bij een huis tuin en keukengebruik nauwelijks opvallen. Het ligt er ook aan waar je tegen beperkingen aanloopt. Bij ruis kan het gebruik van een statief en een lagere ISO waarde misschien een simpele oplossing zijn. FF zal iets schelen maar geen wereld van verschil maken. Een goede software nabewerking kan al veel doen.

Een goede foto moet het vooral van het motief hebben en zelden van de technische details zoals scherptediepte etc., die zijn mooi maar niet essentieel tenzij je een pro bent met uiterst kritische klanten. Los daarvan moet je dan ook echt weten hoe je de (beperkte) voordelen te gebruiken. Een camera is een hulpmiddel en zou dus niet een doel moeten zijn.

Ik herken het en moet dan melden dat je dan ook geen betere fotograaf wordt door een duurdere camera,
FF of zelfs middelformaat, het kan hooguit tot frustratie leiden als je geen betere foto's maakt door een "superieure" apparatuur... De marketing wil je trouwens wat anders doen geloven.

Daarnaast heb je dan ook het passende "glas" nodig van topkwaliteit om echt het verschil te maken (groot diafragma en dergelijke), je bent dan pak hem beetje een 10K+ verder als je het goed wilt aanpakken. Ook dan is het de vraag of het je initiële probleem oplost, bij hoge iso's neemt bij iedere camera de ruis toe, hooguit iets minder snel.

Zoals hier al aangegeven kun je met een beperkt budget het beter in een kleine camera-upgrade stoppen en er misschien een mooi extra objectief bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:31

Garyu

WW

En voor indoor -> een externe flitser! Omgevingslicht is leuk, maar een klein beetje extra licht (en kleur) in het gezicht van mensen helpt enorm.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1