Tips Video-editing/Gaming/Future proof systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeMalleJongen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-08 19:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hopelijk het smooth editen en sneller renderen van 4K video's en bestanden via Premiere Pro, After effects, Daz3d, Blendr. Verder wat casual gaming en gewoon internet/mail gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 3500 euro, mag iets erboven zijn inc verzendkosten/montage. Maar met de aankomende black friday sale hoop ik eronder te gaan zitten ;-).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een muis en keyboard.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In feite alles wat in mijn wensenlijstje staat hieronder. Ik zoek voornamelijk Perfomance wise een goed systeem waar ik jaren vrolijk mee verder kan. En als deze stiller kan hoor ik dat graag ;-).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe niet, behalve dan dat uit de verschillende andere builds die ik heb doorgelezen, gecombineerd met de systeemeisen van de softwareprogramma's die ik gebruik, mij naar Intel en Nvidia hebben getrokken. En logischerwijs zoek ik geen laffe slechte spullen omdat het goedkoop zou zijn 8)7

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua grootte niet persé, ik heb voldoende ruimte ervoor. Natuurlijk het liefst zo stil mogelijk en energiezuinig mogelijk. Maarja dan moet ik niet kiezen voor een i713700k processor. Dus performance gaat toch boven energiezuinig. En voor zover mogelijk liever stiller. Daar wil ik best wat concessies voor doen.

Ga je overklokken?
Daar ben ik naar aan het kijken. Lijkt me wel handig om het renderen te versnellen. Dus ik zou hier een ja op zeggen.

Wat verwacht je van ons?
Natuurlijk heb ik een hoop voorwerk gedaan. In de afgelopen maanden vele andere builds en adviezen bekeken. Allerlei best buy guides doorgespit voor (bijna alle) verschillende onderdelen. En al die informatie samengevat naar een daadwerkelijk systeem (zie hieronder).
1) Zien jullie nog mogelijke problemen (onderdelen passen niet, of zijn overbodig) of optimalisatiemogelijkheden (stiller of goedkoper voor dezelfde performance) in deze build?
2) Intern geheugen, heb nu voor 2x 16gb gekozen, omdat ik op een aantal plekken las dat 64gb of meer toch verschillende problemen met zich mee bracht en 32 gb stabiel genoeg is. Tips?
3) Behuizing en koeling; heb ik eigenlijk wat klakkeloos overgenomen omdat ik dit in veel builds terug vond. En kennelijk is de waterkoeling wel handig bij deze processor, maar ik sta open voor andere argumenten.
4) Monitor, ik keek eerst naar ADOBE RGB, maar besluit toch bij sRGB te blijven met een hoge refreshrate en 4k IPS paneel.

Ik kijk uit naar jullie feedback! :*)
En alvast dank voor het kijken en reageren _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 440,95€ 440,95
1MoederbordenASUS ProArt Z790-CREATOR WIFI€ 511,-€ 511,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti X3€ 859,-€ 859,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow RGB Zwart€ 146,08€ 146,08
1MonitorsGigabyte M32U Zwart€ 649,-€ 649,-
1WaterkoelingNZXT Kraken 280 RGB Zwart€ 179,-€ 179,-
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 33,90€ 33,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 99,95€ 99,95
1VoedingenASUS ROG Strix 850W Gold Aura Edition€ 219,-€ 219,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 197,89€ 197,89
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 163,95€ 163,95
Totaal€ 3.499,72

Beste antwoord (via DeMalleJongen op 01-11-2023 20:10)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-11 23:54
Je hebt nu 5x NZXT RGB fans in je build, dus geen idee waar je het 5-pack Arctic fans wilt monteren.
Bij een 14700K zou ik minimaal een 360 AIO-koeler kiezen.
Gezien je budget en je 4k monitor zou ik altijd voor een RTX4080 kiezen.
Wellicht zoiets:
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 457,50€ 457,50
1MoederbordenASUS ROG Strix Z790-H GAMING WIFI€ 273,-€ 273,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4080 16GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Overclocked Triple Fan€ 1.249,90€ 1.249,90
1MonitorsLG UltraGear 32GR93U-B Zwart€ 661,71€ 661,71
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 RGB Zwart€ 194,50€ 194,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5K€ 231,-€ 231,-
1VoedingenFSP Hydro G PRO ATX3.0 (PCIe5.0) 1000W€ 164,85€ 164,85
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 119,12€ 119,12
Totaal€ 3.695,55
De nieuwere 14700K met 8 performance en 12 efficency cores.
Met snel 10ns 64Gb (2x 32Gb) geheugen.
Bespaart met de KC3000, eveneens met 2Gb cache.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Woezik
Je hebt nu 5x NZXT RGB fans in je build, dus geen idee waar je het 5-pack Arctic fans wilt monteren.
Bij een 14700K zou ik minimaal een 360 AIO-koeler kiezen.
Gezien je budget en je 4k monitor zou ik altijd voor een RTX4080 kiezen.
Wellicht zoiets:
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 457,50€ 457,50
1MoederbordenASUS ROG Strix Z790-H GAMING WIFI€ 273,-€ 273,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4080 16GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Overclocked Triple Fan€ 1.249,90€ 1.249,90
1MonitorsLG UltraGear 32GR93U-B Zwart€ 661,71€ 661,71
1WaterkoelingNZXT Kraken 360 RGB Zwart€ 194,50€ 194,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5K€ 231,-€ 231,-
1VoedingenFSP Hydro G PRO ATX3.0 (PCIe5.0) 1000W€ 164,85€ 164,85
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 119,12€ 119,12
Totaal€ 3.695,55
De nieuwere 14700K met 8 performance en 12 efficency cores.
Met snel 10ns 64Gb (2x 32Gb) geheugen.
Bespaart met de KC3000, eveneens met 2Gb cache.

• DeMalleJongen
Dank je @Woezik !

Goed punt over de extra fans, die kwamen uit een vorige versie.
Had nog niet door dat de 14e generatie uit was gekomen, cool!

Ik ben je heel erg dankbaar voor deze feedback, want dit verandert inderdaad mijn complete setup. Net wanneer ik dacht er bijna te zijn, haha. Geen punt dit helpt mij verder. Ga me even verdiepen in jouw nieuwe voorstel.

• DeMalleJongen
Nog een andere vraag, ik wil Windows op een aparte ssd plaatsen. Zodat ik een schijf heb voor windows en applicaties, een schijf voor actieve projecten en een schijf voor opslag.
Nu had ik oorspronkelijk (maar niet opgenomen in mijn vorige build zie ik) een samsung 2 TB 990 pro bedacht daarvoor, maar wellicht zie jij of iemand anders een betere versie/hetzelfde voor een betere prijs?
Waarbij ik me afvraag of 2TB niet een overkill is?

• Woezik
Voor een schijf waarmee veel wordt geschreven zou ik een SSD met cache kiezen, zoals de Kingston KC3000 2Tb met 2Gb cache.
Voor opslag of games kun je een goedkopere SSD zonder cache kiezen, die nog steeds heel snel is, zoals een Lexar NM790.

Hoeveel storage je nodig hebt kun je het beste inschatten op basis van je huidige gebruik. Zorg wel voor voldoende vrije ruimte, want een volle SSD slijt sneller.

• DeMalleJongen
@Woezik Dank nogmaals voor je hulp!
Ik ga de sale afwachten ;-).

• DeMalleJongen
@Woezik Toch nog een vraag, ik leid de vraag even in.
Mijn plan was om alles bij Azerty te bestellen zodat zij direct de assemblage konden doen (inc. windows installatie etc.) en ook vanwege de garantie. Dat scheelt weer met verschillende shops mocht er toch iets niet goed blijken te zijn in de toekomst.
Helaas zie ik nu steeds meer onderdelen uit deze build een langere wachttijd hebben. Waarbij de videokaart op 10+ dagen staat, het intern geheugen, voeding en kingston staan nu ineens op 3+ werkdagen. Het lijkt of deze items ook steeds langere wachttijd gaan krijgen.

Wat raad je aan om te doen?
1. Toch de onderdelen bij verschillende shops bestellen en zelf in elkaar zetten (de laatste keer dat ik dit heb gedaan was 20 jaar geleden, maar ben bereid om me te verdiepen)
2. Alternatieven voor de onderdelen uitzoeken? (Heb al gezocht, maar de onderdelen die je hebt uitgekozen zijn gewoon echt onderscheidend (uiteraard))
3. Tegen de tijd dat ik wil bestellen met Azerty overleggen en eventueel ergens anders bestellen en bij hun laten bezorgen?
4. Iets anders/suggesties/tips?

Alvast dank voor het meedenken!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:39
Er zijn andere shops die assembleren zoals SiComputers

• Woezik
Ik zou even wachten tot black friday en dan kijken bij welke shops de beste deal gemaakt kan worden. Zowel Azerty, SIComputers als Alternate assembleren ook. Een levertijd van 3 dagen moet je gewoon voor lief nemen, want assembleren kost sowieso extra tijd.
Het kan ook zijn dat ze het aanvullen van voorraden even uitstellen om voor black friday grotere bestellingen te kunnen plaatsen, waarop ze makkelijker korting kunnen weggeven.
Alleen als je MSI overweegt, dan zou je een bestelling kunnen plaatsen, want die hebben t/m 19 november nog een cashback: https://nl.msi.com/Promotion/MSI-BNX-CASHBACK
Goede MSI alternatieven:
https://tweakers.net/pric...g-z790-tomahawk-wifi.html € 30,- cashback
https://tweakers.net/pric...msi-mpg-a1000g-pcie5.html € 40,- cashback
PS: je moet wel de S/N nummers fotograferen, niet handig bij een pre build.
PS: De MSI RTX4080 Ventus is wel op voorraad.

Als je maar geduldig bent en rustig de tijd neemt om de handleiding te lezen, dan kan zelf assembleren ook prima. Hier bijvoorbeeld een buildlog van een NZXT H7 met 13700/4080: https://techfora.nl/forum/viewtopic.php?t=486

• DeMalleJongen
@Woezik Dank weer!
De levertijd van 3 dagen neem ik inderdaad voor lief, wat ik zonde zou vinden is wanneer de producten op langere termijn niet leverbaar zijn. Maar dat is opgelost door de alternatieve winkels die je opsomt.

Ik zal even afwachten en zien wat de status is op black friday.

Top jullie hulp!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:59

Major_ton

Shoot!

Ik zet vooral vraagtekens bij de keuze voor de monitor! Voor foto en videobewerking is dat echt geen logische keuze volgens mij. Binnen het budget zou ik toch eerder aan modellen van LG, Dell of bijvoorbeeld BenQ denken?

Wat betreft het zelfbouwen.. Ik ben 5 jaar geleden ook het avontuur aangegaan na een pauze van 17 jaar. Ik had eerst het moederbord (verantwoord) op mijn bureau gelegd en alles aangesloten om te kijken of het systeem wilde posten. Dat werkte in één keer. Daarna ben ik alles rustig in gaan bouwen in de kast. Een set met verlengkabels vanuit de voeding kan handig zijn als je ook een beetje aan kabel management wilt doen. Met wat geduld in beleid is het toen een mooi systeem geworden! Nu weer tijd voor een upgrade, maar daar heb ik een eigen topic voor gestart. Ik ben benieuwd hoe je op de keuze voor je monitor gekomen bent!

Some infinities are bigger than others.

• DeMalleJongen
Hoi @Major_ton ,

Dank voor je feedback. Ben even ziek geweest dus vandaar mijn late reactie.

De monitor uit de originele build is inderdaad een moeilijke keuze geweest en daar was ik ook toen nog niet uit. In principe wilde ik een monitor met AdobeRGB, maar dan zit je al gauw op 1000 euro of meer en bovendien zit je vaak vast aan 60 hz en ik wil minimaal 144hz 4k voor gamen. Na het lezen van de best buys, wat fora onderzoek was ik er eigenlijk nog niet uit en heb toen deze gigabyte aan mijn build toegevoegd omdat het ongeveer de prijsrange is waar ik naar zoek. Nu ga ik toch voor sRGB aangezien dit toch de standaard momenteel is waarop mensen de video's bekijken.
Wat vind je van het monitor voorstel van Woezik?

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:59

Major_ton

Shoot!

DeMalleJongen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:35:
Hoi @Major_ton ,

Dank voor je feedback. Ben even ziek geweest dus vandaar mijn late reactie.

De monitor uit de originele build is inderdaad een moeilijke keuze geweest en daar was ik ook toen nog niet uit. In principe wilde ik een monitor met AdobeRGB, maar dan zit je al gauw op 1000 euro of meer en bovendien zit je vaak vast aan 60 hz en ik wil minimaal 144hz 4k voor gamen. Na het lezen van de best buys, wat fora onderzoek was ik er eigenlijk nog niet uit en heb toen deze gigabyte aan mijn build toegevoegd omdat het ongeveer de prijsrange is waar ik naar zoek. Nu ga ik toch voor sRGB aangezien dit toch de standaard momenteel is waarop mensen de video's bekijken.
Wat vind je van het monitor voorstel van Woezik?
Aan de hand van je openingspost dacht ik aanvankelijk dat het primair om een monitor voor Premiere Pro en After Effects zou gaan en daarbij wat casual gaming, maar gaandeweg in het topic begint gaming toch de overhand te nemen ;-) Dan is 144Hz (of sneller) wel fijn misschien, maar voor mij persoonlijk heeft dat niks met casual gaming te maken, maar meer met "een hoger getal is beter, dus ik moet het hebben" tenzij competitief gamen echt een ding voor je is. Zie het een beetje als 24bit/192KHz audio als doel hebben terwijl RedBook gewoon goed genoeg is, muv als je hele audioketen is opgebouwd rondom hi-res audio (en dat is maar zelden zo).

Anyway, het hangt er dus helemaal vanaf waar je de prioriteit legt. Video wordt overigens niet weergeven in sRGB, maar in rec709, DCI-P3 en Rec2020. Nou is rec709 vrijwel gelijk aan sRGB (alleen de gamma is anders, 2.4 ipv 2.2), maar houdt er rekening mee dat voor HDR content een groter kleurbereik gewenst is. Een goede allround monitor vinden voor een schappelijke prijs is heel lastig. Geen één scherm doet alles goed, dus wordt het altijd een compromis. (QD-)OLED is prachtig, snel en heeft de beste HDR capaciteiten, maar inbranden is een risico bij gebruik met veel statische content en is minder geschikt voor het weergeven van text en spreadsheets etc.. Een monitor met een goed VA paneel heeft na OLED het beste contrast en kan met een goed FALD-sytem een overtuigend HDR plaatje neerzetten, maar meestal mist de snelheid en de kijkhoeken zijn belabberd (niet zo erg als met TN panelen gelukkig). Een IPS paneel heeft erg goede kleuren, goed kijkhoeken, kan snel zijn, maar mist contrast en is totaal niet geschikt voor HDR (op een uitzondering na met een zeer exotisch FALD-systeem). Dus ja, waar ga je dan voor? Ik weet het niet eens helemaal voor mijzelf, dus laat staan voor jou! En gamen doe ik op een PS5 met een 77" LG OLED G2, dus voor een monitor let ik 0,0 op gaming mogelijkheden.

Some infinities are bigger than others.

• DeMalleJongen
Hoi @Major_ton ,

Je beschrijft precies mijn denkproces; hoe meer ik weet hoe lastiger de keuze is...
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is, maar uiteindelijk is het doel dat de video's die ik maak door iedereen op elk scherm zo goed mogelijk weergeven kan worden. Hoewel ook dat een utopie is probeer ik er nog iets van te maken (haha) door het te simplificeren.
Over de refreshrate, in mijn ervaring gamed 144hz toch soepeler dan 60 hz, maar dat is altijd subjectief. Waarbij ik opnieuw terug kom in de cirkel aan het begin. Eigenlijk weet ik geen goede keuze te maken.
Maar ik sta uiteraard open voor aanbevelingen op basis van jouw ervaringen.
En de reden waarom de keuze eerst op video bewerken en daarna op gamen kwam heeft te maken met de informatie die ik verzamelde.

Conclusie; ik wil alles op 1 scherm, zolang voor gamen alles soepeltjes gaat ben ik bereid om het videobewerken als prioriteit te nemen.

• DeMalleJongen
@Woezik inmiddels heb ik het systeem al een kleine 2 maanden. Super tevreden mee dus dank voor het meedenken!
Pagina: 1