12V led strip heeft te lage stroom en te weinig licht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 19:36
Ik heb een losse ledstrip gekocht: 12V, 5 meter, 60 leds/meter, type 2835

Ik heb hier een eigen voeding opgezet (12V, 1A). De ledstrip geeft maar weinig licht. Ik meet een stroom van 0.67A, deze is veel te laag volgens mij. Er zijn 300 leds, dit geeft een stroom van 2.3 mA per led.Ik dacht in eerste instantie zelf dat mijn voeding te weinig vermogen heeft (12V, 1A). Ik heb het daarom getest met een tweede voeding parallel aan de eerste, dit geeft geen verschil. Ik heb de led strip daarna op een auto accu gezet (12V, 22A). Hier meet ik 0.69A.

Volgens de specificatie die bij de led strip zit, is het vermogen 5.76 W/m. Bij 5 meter zou het vermogen 29 W moeten zijn. De stroomsterkte zou dan 29/12 = 2.4A

Wat zie ik over het hoofd?
Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Beste antwoord (via nanke op 31-10-2023 17:30)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze LED's zijn per 3 in serie geschakelt en met ongeveer 3v per LED kom je uit op 9 volt wat minimaal nodig is om de 3 te laten branden. De serieweerstand die dan gebruikt is zal iets van 150 of 180 om zijn om 20mA voor de 3 LEDS te regelen uit de 12 volt.

Dus ja, over die 5 meter zal je inderdaad spanningsverlies hebben en omdat de 9v al heel dicht tegen de 12v aan zit is ieder beetje spanningsverlies direct zichtbaar.

Maar dit soort rollen zijn niet bedoeld om als 1 geheel te werken maar eerder om stukjes vanaf te knippen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:14
Heb je een foto?

Ik vermoed dat er ergens teveel weerstand in je systeem zit. Te dunne kabels, een slecht contact, of misschien die ledstrip zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Ik ben bang dat het in de ledstrip zelf zit. Het is een goedkope ledstrip gekocht op ali.

Ik heb de spanning gemeten op verschillende afstanden vanaf de aansluiting op de voeding:
0m : 12V
1 m : 11V
5 m : 9.2V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmAO_Pa5u0yBod5H2xJJc3vC1zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GDsEB4OUVo3cg1F7Moakk5l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door nanke op 29-10-2023 14:19 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sluit beide voedingen eens aan elk eind één aan? Meestal wil je om de paar meter een keer "voltage injecten". Meestal is dat zo om de 3m bij 5V LED strips, geen idee wat "gebruikelijk" is bij 12V.

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 29-10-2023 14:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:34
De kabel in de strip zelf heeft weerstand. Hierdoor neemt de spanning af, zoals je hebt gemeten. En daardoor neemt de stroom af door de leds en worden ze minder helder.
Voor optimaal resultaat voedt je de led strip elke x meter via dikkere draden, en/of vanaf beide kanten.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 29-10-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Reactie gewijzigd, ik zag je volledige bericht nog niet.

Ben het met Robill eens

[ Voor 78% gewijzigd door Hagdos op 29-10-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Bedankt voor jullie reacties. De strip wordt geleverd met aansluiting aan het begin van de ledstrip. Ik heb extra draadjes gesoldeerd in het midden en aan het eind van de led strip.

Gemeten stroom:
origineel (alleen aan begin) : 0.67A
begin + eind : 1.03A
begin, midden + eind : 1.19A

Het wordt er dus beter van, maar ik zit nu op 50% van de gespecificeerde stroomsterkte.
Als ik ieder ledje zou voorzien van twee draadjes wordt het vast beter, maar dit lijkt me toch niet de bedoeling als je een ledstrip koopt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
Tja, dat verschil zou ik dan toeschrijven aan Alixpress specificaties.

Je zou eens een klein stukje van de ledstrip kunnen afknippen, en alleen 1 ledje of 1 klein stukje voeden, en dan kijken waar je uitkomt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze LED's zijn per 3 in serie geschakelt en met ongeveer 3v per LED kom je uit op 9 volt wat minimaal nodig is om de 3 te laten branden. De serieweerstand die dan gebruikt is zal iets van 150 of 180 om zijn om 20mA voor de 3 LEDS te regelen uit de 12 volt.

Dus ja, over die 5 meter zal je inderdaad spanningsverlies hebben en omdat de 9v al heel dicht tegen de 12v aan zit is ieder beetje spanningsverlies direct zichtbaar.

Maar dit soort rollen zijn niet bedoeld om als 1 geheel te werken maar eerder om stukjes vanaf te knippen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Op AliExpress liegen ze altijd over capaciteit van led lampen, accus en wat al niet meer. Een factor twee of drie ernaast moet je op anticiperen. De string kun je nog op een hogere spanning zetten, maar dan zal de levensduur mogelijk hard achteruit gaan.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Is dit 12v ledstrip, of ledstrip voor in een '12v' auto?

In een auto is de 12V best wat hoger, als de motor loopt is die vaak 13.8V, dat maakt voor een ledstrip best veel uit.
Pagina: 1