Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labyrint
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-02 17:16
Hallo,

Ik heb binnenkort mijn arbeidsvoorwaardengesprek. Heb 10 jaar ervaring in de branche, waarvan 5 jaar erg relevant dat mooi aansluit op de functie. De gevraagde diploma heb ik nog niet op zak, maar ik ben op dit moment aan het afstuderen. Zit er dus op korte termijn aan te komen.

De schaal is al bekend, ik zat zelf te denken aan het midden. Schaal gaat van ongeveer €3400 tot €5200. Is het midden redelijk vanwege mijn kennis en ervaring, ondanks dat ik mijn diploma nog niet op zak heb? Na hoeveel jaar kan je jezelf een medior in plaats van junior noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Zonder te weten om welke branch en om welke functie het gaat, is het enige wat we kunnen doen puur gissen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labyrint
Branche: onderwijs en zorg bij een overheidsinstelling. Functie: coördinerend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 18:41

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

In het geval van de overheid staat de schaal vast en is de stelregel dat je ongeveer een trede per relevant ervaringsjaar krijgt. Veel meer onderhandelingsruimte zal er ook niet zijn.

Je zit dus met je idee van halverwege de schaal een beetje aan de max wat haalbaar zal zijn gezien je nog moet afstuderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ooit hetzelfde gedaan. Moest nog afstuderen. 10 jaar relevante werkervaring, 5 jaar écht relevant. Trede 8 ingestapt. Zo te zien ook zelfde schaal als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@labyrint
Op basis van de gegeven informatie is advies geven erg lastig.
Ik zou eerder de vraag omdraaien, hoe moet ik gesprek aanvliegen om een goed salaris te krijgen. Dan kan jij wel de relevante zaken invullen.
Bijv. nooit zelf met een aanbod als eerste komen, laat je nieuwe werkgever de openingszet doen.

Bij de overheid is het enorm per branche verschillend hoe makkelijk je in een bepaalde schaal komt. Dus ik zou vooral even op de bekende banen sites kijken wat iemand in een vergelijkbare functie krijgt. Relevant hierbij is ook hoeveel vraag is naar je functie. Lastig te vervullen functies willen ze vaak royaler starten in de schaal.
Daarnaast hangt het ook af wat de huidige collega's al verdienen. Ze kunnen jou moeilijk te hoog inschalen, want dat geeft weer scheve gezichten. Ook is het wel relevant of je nog een hogere functie hiernaast kan krijgen.
Zelf zit ik bij een waterschap waar je relatief snel in een hoge schaal kan worden ingedeeld. Ik heb collega's die op 28 jarige leeftijd al in schaal 11 zaten (max 5700).

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 29-10-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labyrint
@Kurkentrekker wat toevallig en wat een mooie trede heb je gekregen. Ik dacht zelf nog aan iets lager, maar dit geeft wel goede hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labyrint
@chrisborst het klopt dat er ook naar het team wordt gekeken. Echter vind ik dat best lastig, ik weet natuurlijk helemaal niet wat het team gemiddeld verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labyrint
Tips om een goed gesprek aan te gaan waarbij je goed kan onderhandel zijn trouwens welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Een andere schaal is in 99% van de gevallen niet te doen, omdat die is gekoppeld aan de functie en functie-omschrijving. Voor wat betreft de trede hebben ze vaak wel maximale speelruimte.

Waarschijnlijk zul je de vraag krijgen wat je nu ongeveer verdient. Je kunt die vraag beantwoorden, maar dat hoeft niet. Als je het wel doet zul je als bod waarschijnlijk een trede krijgen die net iets boven je huidige salaris zit. Als je nu onderaan de range zit (en dus in trede 1/2 zou uitkomen), dan zou ik lekker om die vraag heen dansen. Stel je zit ongeveer in het midden en jouw doel is om bijvoorbeeld ronde trede 6 in te stromen, dan zou je kunnen overwegen het wel te delen.

Ik zou daarentegen juist wat extra nadruk leggen op wat je kwijtraakt aan secondaire voorwaarden bij je huidige werkgever. Dat kun je namelijk zo breed trekken als je wil.

Je krijgt misschien (in de basis) minder verlofdagen dan je nu hebt? Of nu ontvang je regelmatig een bonus wat bij deze overheidsinstelling niet zal gebeuren? Misschien krijg je nu wel een telefoonvergoeding? Maakt niet uit, maar kijk hier zo breed mogelijk naar... en zeg vervolgens iets als: "Ik ben erg enthousiast, maar ik ben ook erg benieuwd naar wat jullie qua salaris bieden... ik verlies onder andere V verlofdagen, W bonus, X werktijden, Y maaltijdbonnen/vergoeding, Z zekerheid van vast contract, etc... ik verlies behoorlijk wat dus ik hoop en verwacht daar wel iets van terug te zien in het geboden salaris."

Hoe dan ook: laat hun vervolgens met een bod komen! Noem dus niet zelf als eerste een trede of concreet bedrag op, want anders wordt dat de benchmark waar jullie om heen gaan dansen.

Indien er sprake is van een reiskostenvergoeding: kijk nog even in de CAO naar hoe dat geregeld is. Bij de Rijksoverheid is dit in de basis namelijk gratis OV óf €0,07 km-vergoeding indien je toch met de auto gaat. Stel het OV is bij jou in de buurt niet zo goed, dan mogen ze daar van afwijken en jou €0,21 bieden. Dat is wel iets wat je vooraf moet afspreken, want dat gaat je nooit meer lukken als je al in dienst bent. :)

Laatste tip: je hoeft niet direct akkoord te gaan! Aangeven dat je er even over na wil denken is prima.

Ook kun je - maar dat hangt van het hele proces af en hoe er tot dat punt is onderhandeld en al richting jouw kant is opgeschoven - een tegenbod doen: "Trede 5... daar moet ik even over nadenken, want ik had zeker wel trede 7 verwacht." Mogelijk krijg je een tegenbod van trede 6 of gaan ze zelfs mee met trede 7.
Pagina: 1