natriumbicarbonaat pesticiden reinigen groenten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 11:38
Dag mensen

Ik weet niet of dit in het juiste subforum staat, maar hier de vraag:

Ik gebruik natriumbicarbonaat in een oplossing van water om groenten te reinigen van pesticiden. Momenteel gebruik ik natriumbicarbonaat specifiek voor menselijke consumptie, dit kost wat meer. Ik zou nu een paar kg kopen waar niet specifiek opstaat dat het voor menselijke consumptie is.

Mijn vraag: als het is om groenten te reinigen, moet natriumbicarbonaat voor menselijke consumptie van toepassing zijn of mag dit ook ‘algemene’ natriumbicarbonaat zijn? Bv. zoals deze: https://soyla.nl/products/baking-soda

Ik heb de producent gecontacteerd maar kreeg tot nu toe nog geen antwoord..

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Vriendelijke groet

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Natriumbicarbonaat is natriumbicarbonaat, probleem is echter dat je niet weet wat er verder in de emmer zit. Hoe zuiver is het, zijn er vulstoffen, resten van het productieproces, etc?

Als.je een stof gebruikt om je eten te reinigen, zou ik geen stof gebruiken die je eten weer op een andere manier kan gaan besmetten, of waarvan je niet weet of dat gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt voor je antwoord. Er staat op de emmer 'Natriumbicarbonaat 1kg', maar of er andere zaken inzitten weet ik niet.. Op het eerste zicht niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Heel ver vandaan blijven; het kan zomaar vervuild zijn.
En waarom denk je dat pesticiden gereinigd worden met bicarbonaat?

Pesticiden hebben veelal een lipofiel karakter, dat ga je met een waterige bicarbonaat oplossing niet bereiken.
(en mochten de vermeende pesticiden hydrofiel zijn, dan is alleen water voldoende).

Gr,.
apotheker

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Damn, 12 minuten een appel wassen voordat je 'm eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
dellete schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:32:
Bedankt voor je antwoord. Er staat op de emmer 'Natriumbicarbonaat 1kg', maar of er andere zaken inzitten weet ik niet.. Op het eerste zicht niet?
Spullen die niet gelabeld zijn als geschikt voor menselijke consumptie zijn gewoon minder goed gecontroleerd.
Zo kun je voor paarden knoflooksnippers kopen, zonder dat label. En inderdaad, er zitten ook andere spullen in zoals steentjes of stokjes. Daarnaast weet je niet of er andere chemicaliën op de knoflook zitten die gebruikt zijn bij de productie.
Datzelfde heb je met je grote versie van je natriumbicarbonaat, je weet niet of er andere chemicaliën aanwezig zijn of spullen die je niet in wel nemen, puur omdat er geen controle heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Ernemmer schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:36:
Damn, 12 minuten een appel wassen voordat je 'm eet.
Ik gebruik het voor groenten... 2 a 3 kg groenten op die manier reinigen van pesticiden en daarna stomen, afkoelen en in de frigo 8) ... 2x in de week! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:52
bevindingen zijn vooral zinvol voor de groente- en fruitindustrie, die hun producten standaard met water wassen voordat ze in het supermarktschap liggen. Vrijwel alle groente en fruit die bij ons in de supermarkten liggen, voldoen aan de wettelijke eisen wat pesticidengebruik betreft. Je hoeft dus niet met backing soda in de weer.
Van dezelfde bron die je gegeven hebt. _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:33
't Is geen antwoord op je vraag, maar als je je zoveel zorgen maakt over bestrijdingsmiddelen, is het misschien pragmatischer gewoon biologische producten te kopen?

Die artikelen die je aanhaalt gaan ook maar over 2 producten, en enkel toegepast op appels. Wat die baking soda doet met je spinazie is nog steeds compleet onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:22
Let ook op dat baking soda bij appels werkt omdat hier specifiek de pesticiden op de schil blijven zitten als soort waslaagje.
De reden dat je niet gewoon water gebruikt is omdat je de baking soda gebruikt als "scrub" om de waslaag eraf te halen.
Weet dat appels die je in winkel koopt gewoon gegeten kunnen worden, omdat ze geen hoge concentraties pesticiden mogen bevatten (zelfs als je elke dag 10 kg appels zou eten mag het geen negatieve gevolgen hebben).

Wat ik je verder nog mee wil geven; als je het ook op groente doet zonder waslaagje op de schil heeft het geen enkel nut. Hier worden andere pesticiden gebruikt. Dan kan je beter Biotex gebruiken... Maarja dan ziet het er niet smakelijk meer uit :) .
Biotex vindt je in België enkel bij mensen van 50+ in het keukenkastje, het is een stuk minder populair dan in Nederland / vroeger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:33:
't Is geen antwoord op je vraag, maar als je je zoveel zorgen maakt over bestrijdingsmiddelen, is het misschien pragmatischer gewoon biologische producten te kopen?

Die artikelen die je aanhaalt gaan ook maar over 2 producten, en enkel toegepast op appels. Wat die baking soda doet met je spinazie is nog steeds compleet onbekend.
Maak niet de fout door te denken dat biologisch betekent dat er geen pesticiden gebruikt mogen worden.
Het gebruik is sterk gereguleerd en wordt (als het goed is) zoveel mogelijk vermeden, maar het mag een wordt gebruikt.
Daarnaast moet het van "natuurlijke" oorsprong zijn (met twee uitzonderingen), maar dat zegt weinig over eventuele negatieve gevolgen voor de mens (miltvuur is ook natuurlijk).

Biologisch kan in principe beter zijn, maar dat hoeft niet en hoeft dus ook zeker niet pesticide vrij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:02
dellete schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:32:
1 kg natriumbicarbonaat betekend helaas niet perfect 100% zuiver. Zulke producten zijn meestal maar 99.xxx% zuiver. Die laatste fractie kan vanalles zijn.
Wanneer het "voedsel kwaliteit" is, dan wordt tijdens het complete proces rekening gehouden met die laatste fractie.

Vergelijk het maar met strooizout en keukenzout. Ik zou nooit strooizout gebruiken in de keuken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:27
Jullie weten ook dat de meeste chemische middelen IN de groenten zitten als in opgenomen door de plant en tijdens een bespuiting komt t ook voor dat de buitenkant van je vrucht wordt geraakt.(maar meestal spuit je de bovenste delen van de plant met nog hele kleine vruchtjes en wil je niet onderin komen( daar zitten vaak ook niet de beestjes) Waarbij t nog 8 weken duurt voordat die vrucht klaar is met groeien. Waarbij alle middelen al niet meer te vinden zijn in de testjes.

Maar het is een utopie om te denken dat door dat te wassen je groente vrij is van gewasbeschermingsmiddelen.
En idd wat hierboven al vermeld is, een biologische kweker mag gewoon spuiten met middelen die van ''natuurlijke aard zijn'' en dat zijn er tegenwoordig heel veel, met heel veel verschillende stoffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je moet gewoon hopen dat je de kanker/alzheimer loterij pas op een 80+ leeftijd wint. Je kan je toch niet wapenen tegen al het chemisch geweld waar je aan blootgesteld wordt in je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De thiabendazol bleek 80 micrometer doorgedrongen in de appel: fosmet werd op 20 micrometer in de appel gedetecteerd.
Appeltje schillen lijkt me een pragmatische oplossing.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Als je specifiek opzoek gaat naar E500ii dan zou je in de theorie NaBi moeten hebben wat voldoet aan de zuiverheidseisen.
Je zou ook op sodium bicarbonate kunnen zoeken om meer resultaten te krijgen.

We mogen hier zelf kiezen of we op het etiket E500(ii) of het uitgeschreven natriumbicarbonaat zetten. Het betekend dus niet dat als er geen E500 staat, het geen e500 is en wel voldoet aan de zuiverheidseisen.
Dus vragen naar een specificatie of vragen of het voldoet aan de eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als je zo strikt denkt groenten/fruit te kunnen reinigen van mogelijke verontreinigingen, dan ben je vast ook heel strikt met allerlei andere mogelijke vormen van bezoedeling?

De lucht die je inademt filter je op allerlei mogelijke <pm2,5 deeltjes? Het water wat je drinkt heb je zelf gedestilleerd en verrijkt met de juiste mineralen?
Je gebruikt verder totaal geen verontreinigde c.q. met minieme hoeveelheden 'besmette' vaste en vloeibare voedingsmiddelen?
En hoe denk je microplastics en PFAS te ontwijken?

Ik bedoel maar... Is het middel niet erger dan de kwaal? :+

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1