Aankoopadvies volledige netwerk setup (snel en stabiel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik ben onlangs verhuisd en wil een degelijk netwerk aanleggen. Eigenlijk wil ik op iedere verdieping (begane grond, 1e en zolder) een AP. Mijn situatie is nu als volgt:
- Er loopt een internetkabel naar zolder
- Er loopt vanuit zolder een kabel naar de slaapkamer op de 1e
- De kabel die naar zolder loopt, loopt via een andere slaapkamer op de 1e

Ik wil op iedere verdieping een AP en op de begane grond waarschijnlijk een router.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZLDbk79ZwaCpvKKpHip3OurWaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9GyQyBF14oOnTXgJz55Zg839.png?f=user_large

Wat is je budget?
Liefst onder de €700,-, maar iets meer maakt niet veel uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Ik heb wel enige kennis van netwerken, maar ben niet op de hoogte van de laatste trends en wat nu de beste apparatuur is.

Het enige wat ik heb dat ik nog kan gebruiken is een modem. Maar als die vervangen wordt is dat ook prima. Ik heb nu nog een DSL aansluiting van KPN, maar in januari wordt dit, als het goed is, glasvezel van Delta.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Wat voor snelheid wordt je glasvezel, hoeveel apparaten/personen gaat het om, wat vind je belangrijk in je netwerk?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:37
Ik heb een tp-link deco setje van 3. Op elke verdieping 1, bedraad aangesloten en router wifi uitgezet. Werkt prima. Zorg bij Zyxel routers (odido) wel dat de ethernet backhaul van de deco's niet via de router loopt, want daar kunnen ze niet tegen en worden dan instabiel, maar een tp-link switch van 10€ bij de action lost dit probleem op. Neem wel deco's met 1000mbit ethernet. Sommige hebben slechts 100mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 00:16:
Wat voor snelheid wordt je glasvezel, hoeveel apparaten/personen gaat het om, wat vind je belangrijk in je netwerk?
De snelheid wordt zeer waarschijnlijk 1gbit, maar misschien dat ik voor 2 kies. Ons huishouden bestaat uit 2 personen. Wat ik belangrijk vind:
- Hoge downloadsnelheid (ik download redelijk veel)
- Hoge upload snelheid (ik heb een Plex server, ik kijk vaak op afstand video's die op mijn Plex server staan)
- Goed en stabiel netwerk voor thuiswerken (incl. videobellen)
- Goed en stabiel netwerk voor gamen

Ik heb redelijk wat IOT apparatuur:
- +- 15 Hue lampen
- 4 Sonos speakers
- Ring alarm
- Soundbar
- 3 Nest Protect rookmelders
- Wat andere apparaten zoals vaatwasser ( 8)7 )

Daarnaast heb ik een Google Nest videodeurbel en 2 Google Nest camera's die ook een stabiele verbinding nodig hebben en hebben we 4 telefoons, 3 tablets, PS5, Xbox, 4 laptops (staan niet allemaal tegelijkertijd aan) en 1 vaste (game) pc. Ook hebben we wat zaken waarmee we streamen (denk aan Chromecast, Nvidia Shield en smart tv (LG WebOS).

Verder vind ik een goede dekking belangrijk en moeten de clients zonder problemen wisselen van AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat is je werkelijke behoefte?

1Gbps bedraad is een no-brainer, lukt makkelijk. Draadloos is uitdagender, maar met WiFi-6 160MHz apparatuur is dat ook wel in zelfde kamer als AP te doen.

Maar 2Gbps...

Dan moet je een router vinden met minimaal 2.5GbE WAN en LAN en vermogen dat erover te routeren. Vervolgens moet je APs nemen met 2.5GbE aansluiting. Evt switches moeten het ook aan kunnen.

Dat gaat je in aanschaf - maar ook gebruik (stroomkosten!) een veelvoud kosten. Een gemiddeld huishouden heeft niet eens 100Mbps nodig voor alle real-time toepassingen, wil je echt zoveel over de balk gooien voor een groot getal dat je niet gaat gebruiken?

Ga je het wel gebruiken, leg uit hoe zodat duidelijk is wat je apparatuur moet ondersteunen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:38
miicker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 00:23:
[...]

De snelheid wordt zeer waarschijnlijk 1gbit, maar misschien dat ik voor 2 kies.
...
2Gb heb je helemaal niks aan als je al je netwerk apparatuur niet upgrade. 1Gb is wat mij betreft al overkill voor thuis, maar zelf weten natuurlijk. Dat kan alle huidige basic apparatuur in ieder geval gewoon wel aan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:19:
Wat is je werkelijke behoefte?

1Gbps bedraad is een no-brainer, lukt makkelijk. Draadloos is uitdagender, maar met WiFi-6 160MHz apparatuur is dat ook wel in zelfde kamer als AP te doen.

Maar 2Gbps...

Dan moet je een router vinden met minimaal 2.5GbE WAN en LAN en vermogen dat erover te routeren. Vervolgens moet je APs nemen met 2.5GbE aansluiting. Evt switches moeten het ook aan kunnen.

Dat gaat je in aanschaf - maar ook gebruik (stroomkosten!) een veelvoud kosten. Een gemiddeld huishouden heeft niet eens 100Mbps nodig voor alle real-time toepassingen, wil je echt zoveel over de balk gooien voor een groot getal dat je niet gaat gebruiken?

Ga je het wel gebruiken, leg uit hoe zodat duidelijk is wat je apparatuur moet ondersteunen.
Goede argumenten. Het zal inderdaad 1 gbit worden. Wat ik vooral wil is een goede dekking en vooral een stabiele verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor 2 Fritzboxen gaan en een repeater die je bedraad aansluit. Makelijk in een mesh goed te configureren 1 kan je meteen als router gebruiken. Voordeel je hebt ook meteen wirequard VPN of IPsec.
Daarbij heb je meteen ook je bedrade poorten, dus geen extra switches etc nodig. Als je de AX verisies kiest heb je de hoogste snelheid al zie ik er niet direct het nut van maar dat is een keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-09 14:40
bedraad 1 Gbit gaat geen probleem vormen met reguliere apparatuur. Ben even aan twijfelen over je keuze van 1 AP per verdieping en dan goede dekking. Heb zelf gemerkt dat 1 AP per verdieping net niet voldoende is voor voldoende dekking tenzij je AP precies in het midden van de verdieping plaatst (wat niet altijd mogelijk is).

Gebruik zelf al jaren met Unifi AP en die bevallen goed, de GUI maakt het allemaal flink stuk makkelijker.
Je kan kijken naar Unifi Dream machine (meteen fatsoenlijke AP ingebouwd) en dan nog es 2 Unifi AP. Ben je uiteindelijk voor kleine €500 klaar.
Goedkoper is mogelijk, heb ik alleen geen ervaring mee de laatste jaren.

edit:
als je ook nog nieuwe kabel gaat/moet leggen, ga voor minimaal voor goede kwaliteit Cat6(A).

[ Voor 5% gewijzigd door Richo999 op 29-10-2023 14:04 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Richo999 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:59:
bedraad 1 Gbit gaat geen probleem vormen met reguliere apparatuur. Ben even aan twijfelen over je keuze van 1 AP per verdieping en dan goede dekking. Heb zelf gemerkt dat 1 AP per verdieping net niet voldoende is voor voldoende dekking tenzij je AP precies in het midden van de verdieping plaatst (wat niet altijd mogelijk is).

Gebruik zelf al jaren met Unifi AP en die bevallen goed, de GUI maakt het allemaal flink stuk makkelijker.
Je kan kijken naar Unifi Dream machine (meteen fatsoenlijke AP ingebouwd) en dan nog es 2 Unifi AP. Ben je uiteindelijk voor kleine €500 klaar.
Goedkoper is mogelijk, heb ik alleen geen ervaring mee de laatste jaren.

edit:
als je ook nog nieuwe kabel gaat/moet leggen, ga voor minimaal voor goede kwaliteit Cat6(A).
Ik heb hier naar gekeken, maar de reviews zijn voornamelijk negatief. Ook lees ik verhalen van mensen met KPN (wat ik ook heb) die vervolgens geen TV kunnen kijken. Dus ik ben toch een beetje terughoudend v.w.b. Unify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Je eisen zijn niet super complex of veel eisend. Belangrijkst is dat je de AP's goed instelt en op elke etage bedraad aansluit (en dat ben je al van plan). Met Wifi 6 apparatuur moet je al een heel eind komen.

Wat niet heel duidelijk is de vloeroppervlakte van je woning. Afhankelijk van de grootte en je eisen is er nog de vraag of 1 Access Point per etage voldoende is. (Hoogstwaarschijnlijk wel).

Het is qua onderhoud / instellen wat makkelijker als je voor een merk kiest die je centraal vanuit 1 punt meerdere AP's of switches kunt beheren. Zoals TP-Link Omada / Ubiquiti Unifi / Aruba Instant-On.

Betreft IPTV van KPN zou ik de hardware keuze daar niet teveel van laten afhangen. Zeker als je van plan bent om over te stappen en dat er meerdere manieren zijn om TV te kijken zonder IPTV.

[ Voor 18% gewijzigd door heiyu op 29-10-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
heiyu schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:42:
Je eisen zijn niet super complex of veel eisend. Belangrijkst is dat je de AP's goed instelt en op elke etage bedraad aansluit (en dat ben je al van plan). Met Wifi 6 apparatuur moet je al een heel eind komen.

Wat niet heel duidelijk is de vloeroppervlakte van je woning. Afhankelijk van de grootte en je eisen is er nog de vraag of 1 Access Point per etage voldoende is. (Hoogstwaarschijnlijk wel).

Het is qua onderhoud / instellen wat makkelijker als je voor een merk kiest die je centraal vanuit 1 punt meerdere AP's of switches kunt beheren. Zoals TP-Link Omada / Ubiquiti Unifi / Aruba Instant-On.

Betreft IPTV van KPN zou ik de hardware keuze daar niet teveel van laten afhangen. Zeker als je van plan bent om over te stappen en dat er meerdere manieren zijn om TV te kijken zonder IPTV.
Ik heb wel een vrouw waar ik rekening mee moet houden, die wil gewoon op de ouderwetse manier tv kunnen kijken :P

Maar ik zie Fritz niet in je lijstje staan, is daar een specifieke reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
miicker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Ik heb wel een vrouw waar ik rekening mee moet houden, die wil gewoon op de ouderwetse manier tv kunnen kijken :P

Maar ik zie Fritz niet in je lijstje staan, is daar een specifieke reden voor?
Voelt nog steeds als ouderwets tv kijken hoor. Alleen technisch werkt het beetje zoals wat KPN nu TV+ noemt.
Nee niet perse Fritz niet genoemd hoor, er zijn talloze merken. Alleen Fritz heeft bijvoorbeeld geen netwerk switches in hun assortiment die je ook vanuit 1 omgeving kunt beheren.

Het is persoonlijke afweging of centraal beheer een gewenste criteria is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
heiyu schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:56:
[...]

Voelt nog steeds als ouderwets tv kijken hoor. Alleen technisch werkt het beetje zoals wat KPN nu TV+ noemt.
Nee niet perse Fritz niet genoemd hoor, er zijn talloze merken. Alleen Fritz heeft bijvoorbeeld geen netwerk switches in hun assortiment die je ook vanuit 1 omgeving kunt beheren.

Het is persoonlijke afweging of centraal beheer een gewenste criteria is of niet.
Met de meeste van de andere oplossingen kun je niet opnemen en terugkijken (met de optie om de reclame door te spoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
miicker schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 00:23:
- Hoge downloadsnelheid (ik download redelijk veel)
- Hoge upload snelheid (ik heb een Plex server, ik kijk vaak op afstand video's die op mijn Plex server staan)
Het spijt me bijzonder maar ik zie hier nog geen reden in om een Gbit (of 2Gbit) te moeten nemen. (behalve het Tweakers gehalte) Een upstream van Plex kost je misschien een keer 10Mbit/s.
Ik download ook wel eens wat, grotere dingen laat ik aan mijn NAS over, wat jouw Plex server zou kunnen doen. Daar hoef je niet op zitten te wachten.

Verder: neem spullen van eenzelfde merk waardoor je er theoretisch vanuit mag gaan dat dingen goed samenwerken. Her een Ubiquiti netwerkje met 3 AP's. Ik dan door het huis heen lopen met laptop en telefoon zonder verbinding te verliezen terwijl het signaal netjes wordt opgepakt door een ander AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou de router gewoon van de provider laten en alleen accesspoints kopen.
Welke? Wil je vlan suppoet en/of poe? Dat heeft wel invloed op de mogelijlheden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:32
Ik heb 2 x Asus TUF-AX3000 v2.
Modemrouter van ISP en dan deze 2 in AP mode.

Werkt perfect.
Aantal ethernet poortjes, stabiele en snelle WiFi en ze werken mooi samen, dus geen hikjes als je overgaat naar het andere AP.

[ Voor 8% gewijzigd door Rensjuh op 30-10-2023 07:15 ]

PV Output

Pagina: 1