Controller output hoger belasten, tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een controller met enkele elektronische outputs. Deze wil ik 2 relais laten gaan schakelen.

Uit de specificaties: ~230 V / 1 (1) A / 50 Hz, minimum current 20mA.

De relais 'trekken' helaas niet genoeg stroom. Als ik een 15w belasting parallel zet schakelt de uitgang goed. Als ik alleen de relais erop zet gaan ze niet 'uit'.

Wat zijn jullie ideeën om de uitgang te belasten? (ik dacht eerst een signaal lamp parallel maar dan werkt de output niet meer als de lamp defect is)

Alternatief waar ik aan dacht is een 10k 5w weerstand. Maar die wordt misschien ook warm? Niet echt ideaal in zo'n behuizing als hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYkoY7_u1ko2BzvwC5kyUeOZ5i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35YmvID3V2ScaNJ6Co0yugfW.jpg?f=fotoalbum_large
(dit zijn alleen de actuatoren, controlunit komt erboven)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Wat is de reden dat je met de uitgang een relais schakelt ipv de belasting direct, klinkt alsof ze daarvoor gemaakt zijn.

Misschien ook even aangeven waar die output uitkomen, misschien zet dat nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Eén uitgang betreft een klep. Deze heeft 230v open voor open en op een andere aansluiting 230v voor sluiten. Terwijl de controller alleen maar aan/uit levert. Het rechter relais zorgt hiervoor.

Het linker relais is voor een pomp welke tussen de 100 en 300 watt gebruikt op 230v. Die 100 watt maak ik me geen zorgen om maar 300 watt is teveel voor de controller. Helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:56
Tsja, een 2.2W spoeltje op een 5W minimum output.
Je kunt er nog twee van die relais bij doen die verder niets doen.

Of wellicht werkt een kleine condensator ook wel, dat kost geen vermogen. Vaak te koop als Dimstabilisator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Een Dimstabilisator klinkt als een easy fix! Neemt net iets te weinig vermogen op om boven die 20mA te komen. Het relais gebruikt 2,2 Watt (10mA).

Ik heb nog wel een oud relais liggen; ik denk dat ik dat morgen eens zoek en parallel ga zetten!

[ Voor 25% gewijzigd door twixx op 28-10-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het is gewoon een 10nF capaciteit :+ . Neem je een 33nF cap dan zou je voldoende (blind)stroom hebben lopen. Tevens 20 keer goedkoper. Je kunt dit soort caps uit diverse apparaten slopen als je handig bent. Ze gebruiken verder geen energie. Geen garantie dat dit werkt maar het valt te proberen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Dat was waarschijnlijk een nettere oplossing geweest @xah5kiDe, ik heb er nu een relais wat ik nog had liggen bij gezet. Beetje vreemd om een relais een relais te laten aantrekken maar ik wilde ook geen 2 kabels onder 1 klem monteren. Dit gaat overigens wel over hele kleine vermogens in de stuurstromen en de pompen zijn ook minder dan een paar honderd watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTPC7lJWE3n_8NYdF8sNC3lTDeI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4egKUYUZgecWilUDPIwMqscf.gif?f=fotoalbum_large

Pagina: 1