Wel of geen upgrade naar 32GB RAM?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 18:49
Hallo, ik overweeg een nieuwe laptop. Om precies te zijn de Surface Laptop Studio 2, vanwege de unieke formfactor. Daar ben ik best bereid voor relatief diep in de buidel te tasten, maar onnodig met geld smijten is natuurlijk ook niet de bedoeling. Daarom ben ik benieuwd of het dure model met 32GB RAM en 1TB opslag de moeite waard is ten opzichte van 16GB RAM en 512 GB opslag.

Wat ga je met je laptop doen?
Uiteraard de nodige productiviteit, maar aangezien dat vooral gaat via de browser, office, photoshop etc. is dat niet zo relevant voor deze vraag. Belangrijker is dat ik ook wil gamen op deze laptop. Geen actiegames als Cyberpunk of Alan Wake 2, want die speel ik wel op consoles. Op pc wil ik wel games als Cities Skylines 2 en eventuele andere builder/tycoon/strategy-games spelen, nu en in de toekomst.

Met steeds groter wordende games geeft 1TB opslag natuurlijk al net wat meer ademruimte. Maar ik vraag me af of ik in de praktijk ook iets zal hebben aan het dubbele geheugen. Met een RTX4050 is deze laptop natuurlijk geen échte game-pc, dus ik verwacht ook niet altijd alles maar op Ultra te kunnen spelen. Gaat die extra RAM dan nog een rol van betekenis kunnen spelen?

Wat denken de mensen die wat meer thuis zijn in pc-specs dan ik? Ben heel benieuwd naar jullie inzichten!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

CS2 gaat momenteel niet draaien op een 4050, dat moet een stuk zwaarder qua laptop worden. Je gaat dan ook niet blij worden als je zo’n trage big little 15W chip van Intel hebt met maar 2 P-cores. edit: gelukkig een H-chip.

Eigenlijk moet je het game aspect vergeten, dan heb je een prima machine voor wat je er verder mee wilt en dan is 16GB in principe genoeg, aannemend dat je hem ook binnen 5 jaar afschrijft en vervangt.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 28-10-2023 21:47 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een apparaat zoals dit is totaal niet gemaakt voor gamen. Zowel de CPU als GPU zijn er niet echt voor bedoelt. Ik denk niet dat 32GB of 16GB RAM het verschil gaat maken. De GPU heeft ook maar 6GB VRAM en daar loop je eerder tegenaan als je een beetje wil gamen, net zoals de snelheid van de GPU zelf. Een game als Cities Skylines 2 gaat nooit lekker lopen op zo'n apparaat en meer RAM maakt dan weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsCor
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 18:49
Cities 2 is wellicht een onhandig voorbeeld omdat die vooralsnog ook matig geoptimaliseerd is ;-) maar met dit soort games ben ik niet veeleisend qua settings. Ik streef geen hoge settings of fps na. Zulke games zijn een fijne bijzaak en als extra ram dan een rol van betekenis kan spelen, is het mooi meegenomen. Maar als hoe dan ook de GPU de bottleneck is, is mijn vraag beantwoord :-)