Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:20
Mijn vraag
Ik zoek voor de badkamer van mijn kinderen (1,60*2,60) een verwarming die de badkamer snel een beetje kan opwarmen. Maar die ook uit zichzelf uitschakelt na een beperkte tijd.

Situatie:
- kleine extra badkamer
- met ruimte aan de muur voor verwarming, max 50cm breed x 100 cm hoog
- de badkamer is op zolder, met vloerverwarming ( stadsverwarming, lage temperatuur, maar geen eigen groep voor badkamer)
- kinderen douchen erg onregelmatig, soms in de avond (na sporten) en soms in de ochtend ( of niet)
- kids zijn goed in het aanzetten van apparaten, slecht in het uitzetten
- ruimte hoeft niet comfortabel warm maar op moment van gebruik moet de koude eraf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik denk dat in deze situatie een infrarood paneel kan werken. De badkamer beweeg ruimte is in de lengte, dus een infrarood paneel bereikt daarmee iedereen.

Echter:
1. Hoe lang duurt het voor een infrarood paneel warmte afgeeft?
2. Zijn er simpele infrarood panelen die automatisch na bv 30 minuten uitschakelen?
3. Wordt het oppervlak van het paneel zo warm dat het gevaarlijk is voor mijn kinderen (ouder dan 10 jaar)?
4. Zijn er goede alternatieven?

Vast dank voor jullie ervaringen, ik waardeer alle input en ideeën!

Beste antwoord (via peter13579 op 29-10-2023 10:22)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De Steba BS-1800 is een badkamer verwarmer met bewegingssensor en instelbare timer. Oa verkrijgbaar bij Amazon en Elektrototaalmarkt.

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb een Sunjoy IR paneel aan het platfond gehangen met een Shelly Plus 2 PM. Aanzetten via de Shelly kan op diverse manieren, bv met Google Assistant, koppelen aan (licht)schakelaar kan ook.

De Shelly heb ik ingesteld om na een half uur uit te gaan.

Na enkele minuten geeft een IR paneel warmte af.

En ja, een goed paneel wordt zo warm dat je het niet aan wilt raken met de blote huid.

• peter13579
@Rukapul Dank voor je snelle reactie, ik ga eens naar de Shelly optie kijken. Het IR paneel gaat automatisch aan als er stroom op komt? ( ik kan geen plafond paneel kwijt op zolder helaas)

Mogelijk kan ik iets dergelijks ook via Hue inprogrammeren ( heb thuis alles op Hue draaien)

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 08:42
Als dat ding zo heet word dat je het niet aan kunt raken met je blote huid, dan lijkt het me niet zo geschikt voor tegen de muur in een krappe badkamer.

Euhm... \n ...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Die panelen zijn vaak 'dom' en hebben inderdaad alleen 3 stroomdraden. In mijn geval hangt de fase aan de output van de Shelly.

Je kunt vast iets knutselen met Hue, bv met een Plug die aan de ingang van de Shelly hangt. Zonder Shelly kan ook, maar dan moet je de timer anders regelen. Voordeel van de Shelly vind ik dat ik voor de timer niet afhankelijk bent van netwerk functie dan ook.

• peter13579
Nickname55 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:55:
Als dat ding zo heet word dat je het niet aan kunt raken met je blote huid, dan lijkt het me niet zo geschikt voor tegen de muur in een krappe badkamer.
Badkamer is niet groot, maar ook niet krap. Juist waar ik de radiator kan hangen is het 145 cm hoog dus geen plaats om te staan. Maar per ongeluk aanraken kan natuurlijk wel voorkomen.

• peter13579
Rukapul schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:57:
Die panelen zijn vaak 'dom' en hebben inderdaad alleen 3 stroomdraden. In mijn geval hangt de fase aan de output van de Shelly.

Je kunt vast iets knutselen met Hue, bv met een Plug die aan de ingang van de Shelly hangt. Zonder Shelly kan ook, maar dan moet je de timer anders regelen. Voordeel van de Shelly vind ik dat ik voor de timer niet afhankelijk bent van netwerk functie dan ook.
Moet ik dan een plafond paneel kopen voor een dom paneel? Ik zie veel wandpanelen te koop met fancy besturingssystemen.... Of kent iemand ook domme wandpanelen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Zo'n paneel is in minuten warm. Het oppervlak wordt heet, dat is hoe hij werkt. Niet super gevaarlijk, wel schrikken.

Sommige zijn slimmer met WiFi timer en App (eurom*) en hebben tuya integratie.
(*Before entering the bathroom, turn on the infrared panel or use the timer in the App)
Maar sommige van eurom hebben ook een schermpje.

Dat Tuya is niet zo betrouwbaar overigens.

Wat denk je van een volledig analoge oplossing? Een timer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr62gsjPlDQ8ZEo3xCtnJuL9oi8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yKkWmcW9j65bNpELjXif212E.jpg?f=user_large

https://www.elektramat.nl...p-v-1070u-15min-f-matwit/

Je kunt zoiets natuurlijk ook met een tijdrelais doen op het licht. Zonder smarthome spul. Maar dat moet je wel allemaal kunnen monteren ergens in de buurt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:03
jeroen3 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:14:

[Afbeelding]
Precies wat ik in gedachten had.
Gebruikersvriendelijk, geen enkele vorm van onderhoud nodig en kan niet fout gaan of verkeerd gebruikt worden.

Wat ik er niet helemaal uithaal is of dit een inbouwversie is?
En is IP20 geschikt voor de badkamer?

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 28-10-2023 21:25 ]

• peter13579
jeroen3 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:14:
Zo'n paneel is in minuten warm. Het oppervlak wordt heet, dat is hoe hij werkt. Niet super gevaarlijk, wel schrikken.

Sommige zijn slimmer met WiFi timer en App (eurom*) en hebben tuya integratie.
(*Before entering the bathroom, turn on the infrared panel or use the timer in the App)
Maar sommige van eurom hebben ook een schermpje.

Dat Tuya is niet zo betrouwbaar overigens.

[Afbeelding]

https://www.elektramat.nl...p-v-1070u-15min-f-matwit/

Je kunt zoiets natuurlijk ook met een tijdrelais doen op het licht. Zonder smarthome spul. Maar dat moet je wel allemaal kunnen monteren ergens in de buurt.
Slim, zo'n domme oplossing!

Montage wordt moeilijk omdat de stroomdraden van de verwarming niet langs de entree lopen, maar misschien kan ik nog iets omleggen. (Ik dacht slim te zijn door in de verwarming hoek een stopcontact te maken wat een groep deelt met de droger....)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er is ook een draadloze optie mogelijk voor de timer, zie mijn post.
Microkid in "Ervaringen infraroodverwarming"

[ Voor 40% gewijzigd door Microkid op 28-10-2023 21:45 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Eventueel kun je die timer gebruiken met een draadloze actor van eaton xComfort.
Je monteert je die timer in een opbouwhuisje met een xComfort Binaire Ingang (265627) welke is gekoppeld met een inbouw actor (172937). Wel een vrij duur systeem, maar niet afhankelijk van WiFi of smart cloud spul. Enkel een knoopcelletje die jaren mee gaat.

Pluspunten is dat het klokje dan geen 230V heeft en dus in eigenlijk alle zones mag :)
Moet het wel mechanisch opwindtklokje zijn. Maar dat zijn die dingen volgens mij nog wel.

• peter13579
Microkid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:39:
Er is ook een draadloze optie mogelijk voor de timer, zie mijn post.
Microkid in "Ervaringen infraroodverwarming"
Gaat die Salus thermostaat na een bepaalde tijd terug naar anti vorst stand of moet je daar zelf actie voor nemen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De Steba BS-1800 is een badkamer verwarmer met bewegingssensor en instelbare timer. Oa verkrijgbaar bij Amazon en Elektrototaalmarkt.

• peter13579
Uszka schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:03:
Ander systeem, maar ziet er interessant uit! Dank ook voor deze suggestie!

• peter13579
De Steba is energetisch niet de beste keuze, maar volgens mij wel de juiste voor onze situatie.

Ik heb hem besteld via Amazon de daarmee nu 117 euro inclusief bezorg kosten.

Dank iedereen voor de mooie ideeën!
Pagina: 1