Slaapstand in Windows 10 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-09 20:17
Goedenavond,

Ik wil graag de slaap-modus gebruiken in Windows 10. Ik heb heel goed gezocht om het probleem op te lossen maar dat is tot op heden nog niet gelukt...

Windows zorgt er voor dat de pc weer onmiddellijk aan springt nadat ik de computer in slaapstand zet.

Ik heb het volgende geprobeerd:

- De BIOS is up to date (ASUS H97 Pro laatste versie)
- Ik heb alle USB apparaten verwijderd en opnieuw getest met alleen muis of toetsenbord
- BIOS terug gezet naar "default" settings
- Netwerkkaart helemaal uitgeschakeld in de BIOS
- Ik heb alle mogelijke drivers geupdate
- Windows is up to date
- Ik heb activeringstimers uitgeschakeld in energiebeheer
- De netwerkkaart mag de computer niet "wakker" maken
- Ik zie geen optie (eigenschappen) energiebeheer bij verschillende randapparatuur in apparaatbeheer, waaronder de muis en het toetsenbord, drivers zijn er niet)
- Andere muis geprobeerd
- Door middel van pwrconfig staat er niets aan wat de computer uit slaapstand haalt door middel van de volgende commando's: wake armed / requests)
- Bij sluimerstand hetzelfde probleem
- Snel opstarten uitgeschakeld

- Ik heb heel windows opnieuw geinstalleerd, zelfs na de schone installatie komt het probleem voor. Het is het eerste wat ik daarna getest heb.

Zouden jullie mee kunnen denken hoe ik het probleem kan oplossen?

[ Voor 15% gewijzigd door Kowa84 op 28-10-2023 20:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
In het logboek kan ik deze gebeurtenis terug vinden:

Het systeem is uit een toestand van laag energieverbruik gekomen.

Duur slaapstand: ‎2023‎-‎10‎-‎29T07:12:20.482632900Z
Slaapstand: ‎2023‎-‎10‎-‎29T07:12:35.931273800Z

Oorzaak van ontwaken: Onbekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27

pistole

Frutter

Probeer eens (zo veel mogelijk) USB apparaten los te trekken. Wellicht dat er een apparaat is dat ervoor zorgt dat je computer ontwaakt. In je computer setup/UEFI moet je waarschijnlijk ook nog kunnen aangeven wat je computer mag wakker maken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

kijk even met powercfg naar wat settings.
https://ghacks.net/2013/12/31/find-pc-wakes-stop/

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
pistole schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:15:
Probeer eens (zo veel mogelijk) USB apparaten los te trekken. Wellicht dat er een apparaat is dat ervoor zorgt dat je computer ontwaakt. In je computer setup/UEFI moet je waarschijnlijk ook nog kunnen aangeven wat je computer mag wakker maken.
Dankjewel voor je antwoord.

Ik heb alles losgehaald en alleen de muis aangesloten gelaten. Ik heb ook al een andere muis aangesloten maar hetzelfde resultaat. Ik heb letterlijk alle instellingen nagelopen in de BIOS maar er staat niets in over de slaapmodus (staat s3 geloof ik)....

Nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Gebruik hybernate in plaats van sleep :). Geen oplossing maar wel een werkende workaround?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
pistole schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:28:
Gebruik hybernate in plaats van sleep :). Geen oplossing maar wel een werkende workaround?
Zoals vermeld heb ik dat al geprobeerd, ook dat werkt niet. De computer start dan automatisch opnieuw op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Hybernation ook? Dat is wel vreemd want dan istie over het algemeen echt 'uit'. Heb wel eens iets vergelijkbaars gehad; een shutdown resulteerde altijd in een reboot. Ook niet kunnen oplossen.

Misschien eens een forum van ASUS proberen?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Is de pc bekabeld aangesloten op het netwerk? Gebruik je misschien iets van Wake On LAN ofzo? Dat een andere pc steeds pakketjes aan het rondsturen is ofzo?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
Nickname55 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:02:
Is de pc bekabeld aangesloten op het netwerk? Gebruik je misschien iets van Wake On LAN ofzo? Dat een andere pc steeds pakketjes aan het rondsturen is ofzo?
Dat staat in mijn eerste post, zelfs met de netwerkkaar uitgeschakeld in de BIOS blijft het probleem. Ik heb WOL in de netwerkkaart (Windwows) uitgeschakeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
...

[ Voor 168% gewijzigd door Kowa84 op 29-10-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
Top Darkside, hier kan ik wat mee...

Ik heb de probleemoplosser uitgevoerd op energieinstellingen, daar kwam dit uit naar voren:

Het duurt te alng voordat het beeldscherm in slaapstand gaat
Het duurt te lang voordat de computer in slaapstand gaat
Selectieve USB-onderbreking is uitgeschakeld

Deze zijn inmiddels opgelost.....

Het lijkt hierin te zitten:

C:\Windows\system32>powercfg -waketimers

Timer set by [PROCESS] \Device\HarddiskVolume3\Windows\SystemApps\Microsoft.Windows.StartMenuExperienceHost_cw5n1h2txyewy\StartMenuExperienceHost.exe expires at 00:00:00 on က♥♥.

Als ik deze taak beëindig in taakbeheer start deze automatisch opnieuw op. Ik heb nu handmatig het volgende commando uitgevoerd:

taskkill /f /im startmenuexperiencehost.exe
SUCCESS: The process "StartMenuExperienceHost.exe" with PID 6532 has been terminated.

Ook na het uitvoeren van de taskkill, hetzeflde probleem....

Jij nog een idee?

[ Voor 198% gewijzigd door Kowa84 op 29-10-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Niet direct. Behalve de optie bij je muis dat die je computer mag wakker maken. Staat ook in de link die ik sturde

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
Ik ben weer een stukje verder...

Ik heb nu een Windwosregistery aanpassing gedaan zoals hier vermeld:

https://mspoweruser.com/nl/disable-live-tiles-windows-10/

De waketimer is nu weg:

C:\Windows\system32>powercfg -waketimers
There are no active wake timers in the system.

Als ik de computer nu in slaapstand zet, hetzelfde probleem.Na de slaapstand te hebben gekozen, start het systeem weer op, zoals eerder vermeld staat in het logboek ook niets bruikbaars (Oorzaak van ontwaken: Onbekend)...

Ik ben een beetje door mijn opties heen..

Iemand nog een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Kowa84 op 29-10-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kowa84
Ik heb contact gezocht met Microsoft

k heb standaardinstellingen doorlopen met mensen van de eerste lijn. Helaas kon de eerste lijn niets voor me betekenen.

Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een tweede lijn met vermelding van deze webpagina, ook deze persoon kon niets voor met betekenen.

Ik heb een escalatiemedewerker van Microsoft gesproken en het probleem is opgelost!

We hebben het volgende commando uitgevoerd: c:\windows\system32\powerfg -energy

Er wordt automatisch een rapport aangemaakt in c:\windows\system32\energy-report.htm

In dit rapport stond beschreven:
"Mogelijkheden voor energiebeheer voor platform:PCI Express ASPM (Active-State Power Management) is uitgeschakeld"

Vervolgens hebben we de volgende aanpassingen gedaan

- APM PCI Powermanagement enabled in de BIOS
- Bij verborgen apparaten (beeld - verborgen apparaten) in het apparaat beheer de optie uitgeschakeld dat de (verborgen netwerkkaart en de usb-hubs het apparaat uit slaapstand mag halen...
- De computer compleet van de stroom afgehaald en opnieuw aangesloten op een andere stekkerdoos
- Het toetsenbord kon de computer niet uit slaapstand halen, deze hebben we aangesloten op een USB3.0-poort in plaats van een USB2 poort

Wat nu exact de oplossing is geweest, is nu niet helemaal duidelijk....
Pagina: 1