Warmtepompdroger (Samsung) voert geen water af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven6249
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 16:06
Hulpvraag: wat kan er defect zijn of waar ligt het probleem – geen water afvoer.

Sinds enige tijd heb ik de DV90N8289AW/EU warmtepompdroger van Samsung in gebruik, geen nieuwe droger, wel een – zou je zeggen – nog prima apparaat. Goedkoop tweedekansje, geen garantie uiteraard meer maar leek het goed te doen. tot dat we erachter kwamen dat de was steeds natter in de droger bleef (ook na ‘slim’ verlengen van het programma..). afvoerslang gecontroleerd en daar is al die tijd geen water doorheen gestroomd. Op dat moment ging ik op onderzoek uit, want zeg; elk apparaat valt toch te repareren?

Ik heb de hele machine binnenstebuiten gehaald. Alle onderdelen heb ik een voor een gedemonteerd, schoongemaakt en teruggeplaatst. Een halve zak aangestampt pluis was het resultaat. Ik zag verstoppingen in de condensatorkamer en dacht dat dat het wel zou moeten zijn. Maar nee.

Waar ik nu op vastloop is dat als een programma draait met redelijk natte was erin, ik aan de achterkant van de machine onderin kan zien dat er zich geen water verzamelt. Er valt dus ook geen water weg te pompen. Het is mij opgevallen dat de kleine wateruitlaatgang naar achteren lucht naar binnen zuigt. Hetgeen genoeg is om de stroming water niet op gang te krijgen… het zuigt dus een beetje vacuüm zou ik zeggen?? Dit was het beste te zien door een heel licht velletje ervoor te houden die zich duidelijk naar binnen laat zuigen. Er zitten heel wat uren in en nu weet ik niet meer waar ik het zoeken moet. Ik vind het best leuk om eraan te sleutelen, maar een keer is het ook klaar. Ik hoop dat iemand anders een oplossing weet.

Is het de compressor? (lijkt te werken, maar zie ook geen condensatie ontstaan; wel warme lucht circulatie)
Nergens een verstopping te bekennen.

Dus; als het stroompje water op gang kan komen naar achteren, dan kan er eindelijk geleidelijk aan water afgevoerd worden en de machine binnen de droogtijd de was drogen!

Ter info: programma's zonder dat er waterafvoer optreedt duren 5 a 6 uur en het verbruik ligt daardoor echt te hoog. ik kan er voorlopig mee door en de machine draait/werkt dus ook.

Ik ben heel benieuwd of iemand mij kan helpen! Stel gerust vragen, ik heb ook een aantal foto's gemaakt.

Foto ter illustratieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKjsgve4uLFtoOdRvAAekASaRhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hQJLMB4gfKT3QZ11NSSTtXN.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik snap iets niet: de was is na 6 uur dan wel droog nu? zo ja, dan zou de machine als er helemala geen water afgevoerd wordt toch uiteindelijk helemaal vol water moeten staan?
als er niet voldoende water is om af te voeren is het logisch dat er niets afgevoerd wordt. is het vacuumzuigen wat je voelt niet de pomp die werkt en water probeert aan te zuigen? weet je zeker dat de afvoerpomp voldoende werkt of is die verstopt?
Mocht jej er niet uitkomen en een nieuwe overwegen kijk eens naar de everglades warmtepopdroger op bol.com deze heeft 5 jaar garantie en is niet heel erg duur met 559 euro, een vergelijkbare samsung of ander merk is duurder en met de 5 jaar volledige garantie zit je qua kwaliteit ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven6249
Hoi, als de lading best veel is, dan is de was eigenlijk altijd nog te vochtig. Sokken daargelaten, maar handdoeken of beddengoed is echt nog te vochtig. Dat vol water moeten staan : je voelt buiten de condensbak in de machine dat er condens aan de bovenkant staat. De vloer aan de voorzijde is ook bijna altijd nat. Duidelijk doet iets het niet goed genoeg.
Je vraag over het vacuüm, dat vind ik lastig te beantwoorden.
Ik ben er inderdaad zeker van dat de afvoerpomp werkt. Hij reageert ook als (ben de naam kwijt) het andere dingetje achter onderin de machine omhoog staat (normaal doordat die drijft op het water en dan een signaal geeft aan de afvoerpomp..
Er is ook 100% zeker nergens een verstopping, hen er 10 uur aan (de)montage in zitten. Alles gecheckt en schoongemaakt.
Het is frustrerend een ogenschijnlijk toffe goed werkende machine te zien falen. Ik hoop zo dat ik (lees: we) erachter komen wat het is en hoe op te lossen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:56
Als ik zoek op DV90N8289AW/EU zit er links boven een opvang bak voor water als je de slang niet op een afvoer aansluit. Daar komt ook geen water in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven6249
Dank voor je reactie. Klopt wat je zegt. Echter, getest op afvoer en op de bak. Gezien het water de pomp niet bereikt komt er ook niets door een van de aangesloten slangen (bak/afvoer).
Het water bereikt de afvoerpomp en het mini bakje waar die in zit niet - veronderstel ik - omdat het water door inzuigende lucht aan de achterkant niet op natuurlijke wijze kan stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ik zit te denken aan een testje om te zien of het afvoersysteem opzich wel goed werkt. kan je dat minibakje wat je beschreef handmatig vullen met water en dan eens zien of dat idd netjes wordt afgepompt?
je schrijft dat het water het bakje neit bereikt. dat is ergens vreemd want op een gegeven moemnt zou er richtin dat bakje toch zoveel water moeten staan dat het er komt.
overigens: heb je de machine van een particulier of van een winkel gekochct? ook een winkle die 2ehands spullen verkoopt hoort die wel te testen en keurig schoon af te leveren dat is dus duidelijk niet gebeurd als hij van een winkel komt. dan zou ik daar toch heen teruggaan, of heb je hem al langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven6249
Testje inderdaad al gedaan. Werkt goed.
Het punt dat het water het bakje bereikt heeft eerst een soort van opstapje, drempeltje. Daar komt het dus ook niet overheen (5mm a 1cm) . Dan vermoed ik te weinig water en dat de machine op een andere manier zijn water verliest. Bijv via de deur, daar ligt dan een beetje water na de uren draaien.
2ehands marktplaats. Het was begin zomer en heb al die weken/maanden geen droger gebruikt. Het was wellicht wat naïef van mijn kant. Heb niet zo vaak dit soort aankopen. Aan de andere kant verwerpelijk dat iemand een machine in zo'n staat verkoopt. Maargoed, je snapt het al, ik heb er ook te lang niets mee gedaan die tijd.

Maargoed, we moeten het probleem dus niet aan de afvoer kant zoeken, maar iets dat ervoor gebeurt of niet goed gaat. En dat is het stuk waar ik maar niet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:17
Loopt de water verzamelbak wel vol? Bij mijn bosch droger dacht ik ook eerst dat hij geen water afvoerde. Maar het bleek dat eerst het waterreservoir vol moest zij voordat het werd afgevoerd. Blijkbaar wordt dat water nog gebruikt tijdens programma's omdat het gedeminiraliseerd is. Voordat her reservoir vol zit duurt best lang, tot wel 10 programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
aangezien de was nooit droog wordt zou ik denken dat er te weinig water wordt aangemaakt om af te voeren. dan zou het toch ergens in de compressor moeten zitten lijkt me. want je geeft aan dat nergens meer verstoppingen zijn dus dan lijjkt de enige overgebleven optie dat er niet genoeg water wordt aangemaakt om af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven6249
Dat klinkt plausibel. Iets anders zou het volgens mij ook niet echt kunnen zijn. Maar dan: wat is er mogelijk mis?
Ik heb nog maar 1x meegemaakt dat die aangeef oververhit te zijn.
Maar belangrijker, is zoiets te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
was die oververhittingsmdelding voor of nadat je de machine hebt schoongemaakt? als het daarna was is dat niet ok, want je hebt alle ventilatiekanalen juist schoongemaakt.
aan de compressor, het koelmiddel e.d. kan je zelf niet veel doen, en om het te laten doen is ook erg duur dus dan zou je toch op een nieuwe uitkomen, bijvoorbeeld degene die ik in mijn eerste bericht aan je adviseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven6249
Erna helaas... Ik ga die machine wel eens bekijken.
Hoop zo dat er toch nog iets te fixen valt. Maar het zou mij niet verbazen als hier de zoektocht naar het probleem eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven6249
Even off topic, maar wat betreft garantie vind ik het vaak geknutsel. Want dan blijkt dat er alleen extra lange garantie op de motor zit bijvoorbeeld. Weet je zo hoe dat zit bij die everglades?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Steven6249 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:37:
Even off topic, maar wat betreft garantie vind ik het vaak geknutsel. Want dan blijkt dat er alleen extra lange garantie op de motor zit bijvoorbeeld. Weet je zo hoe dat zit bij die everglades?
bij de apparaten van everglades krijg je in Nederland 5 jaar volledige fabrieksgarantie. dus net zo volledig als je normaal 2 jaar zou krijgen. dus geen gedoe met alleen garnaite op onderdelen ofzo, het is ech 5 jaar volledige fabrieksgarantie.
Pagina: 1