Houtkachel zonder omkokering in kanaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-08 19:26
Hallo allemaal,

Wij hebben een nieuw huis en daarbij kwam een houtkachel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXZQVnCeOyPZfBBuhYea5xJBmlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiFUOZVPdMlOVsYktRtcO2je.jpg?f=fotoalbum_large

Er is mij verteld dat de vorige bewoner (helaas overleden) deze zelf heeft gebouwd.
We hebben inmiddels zo'n beetje het hele huis al gestript en willen nu ook de houtkachel aanpakken. Zoals je kan zien is de plaat bovenaan de kachel gebroken.

Wij hebben de plaat verwijderd en de houtkachel los gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk14szlChfypakzSrjiwD7QwK-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHtwFm0xCImG5HEn8PnzMP6O.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen vonden wij het vreemd dat de buis aan de kachel in het begin van het kanaal al stopt. Zie buis rechts van de kachel.
Het kanaal loopt door tot boven het dak. Ook weet ik dat er asbest is gebruikt voor het isoleren van het kanaal op de 1e en 2e verdieping.

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U223f1bI2dy0yAPJdEg7zSSlozI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDrYcSXCImNJEyLSLJ488Y9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Het kanaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ80mK_l55MJtCTEwX_twBbVd70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPRCD6lXsUfGseQLTzq6dbCe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj0CDqUK9bnfihXLu4umbczhDK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAbnoV0OK3DHn6d6bxztvpMu.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik mij af of dit wel mag. Moet de omkokering niet helemaal doorlopen tot het einde? Ik kon hier lastig een antwoord voor vinden dus ik wou graag om jullie advies vragen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:50
In meerdere oude huizen vind je rookkanalen die gewoon gemetseld zijn. In ons huis waren het van die grote opgestapelde beton blokken die open zijn in het midden. Vergelijkbaar met hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QJASIjaXNkPAp5gjAGMRpTymFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cn9MbCVCsO7QxtXULqvaKIM5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1KnFJdmCE3rhlGped5u9F95paE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VGpTJ3pxNHpa0ARUr1AjEcZ0.jpg?f=user_large
Zou je een expert laten komen, dan wordt het niet goedgekeurd. Veeg je zelf eens oer jaar het kanaal,dan kan het nog decennia goed gaan.

Wat is je plan met de haard ? Plaats je deze terug ?
Je kunt een nieuw dubbelwandig rookkanaal trekken door het bestaande kanaal.

[ Voor 51% gewijzigd door pentaw1nz op 28-10-2023 19:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:43
Die wafelstructuur lijken mij de asbest platen, het is sowieso de vraag of een schoorsteenveger dat wil vegen, aangezien de kans groot is dat er asbest deeltjes vrijkomen dan…

Gezien de aanslag in het kanaal is het sowieso recentelijk niet (meer) geveegd.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
pentaw1nz schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:46:
In meerdere oude huizen vind je rookkanalen die gewoon gemetseld zijn. In ons huis waren het van die grote opgestapelde beton blokken die open zijn in het midden. Vergelijkbaar met hieronder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je een expert laten komen, dan wordt het niet goedgekeurd. Veeg je zelf eens oer jaar het kanaal,dan kan het nog decennia goed gaan.

Wat is je plan met de haard ? Plaats je deze terug ?
Je kunt een nieuw dubbelwandig rookkanaal trekken door het bestaande kanaal.
Ja, ik was wel van plan de houtkachel terug te plaatsen. Maar ik wou eerst wat meer informatie toen ik dit aantrof.
Enig idee wat een verzekering hiervan vindt? Mocht het zo zijn geweest dat ik alleen een schoorsteenveger had laten komen om het kanaal schoon te maken, had ik nooit geweten hoe het precies in elkaar zat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:47
Ik hoop dat je veel CO-melders hebt hangen. Zou er niet rustig bij slapen in elk geval.

Als je de kachel wilt houden zou ik het opnieuw, en dan goed, laten aanleggen. Dus zeker ook het asbest weg.

Maar wil je dat echt? Het geeft veel fijnstof en stank voor omwonenden, minder een probleem als je buitenaf woont. Je kunt wachten op regulering hieromtrent.

Is er luchtaanvoer vanuit de kruipruimte, of trekt hij lucht uit de kamer? Want dan is het een mooie ruimtekoeler, behalve als je er vlak voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
In de woonkamer mag de buis enkelwandig zijn maar voordat deze door een brandbare verdiepingsvloer gaat moet deze brandvrij omkokerd worden.

Is de verdiepingsvloer niet brandbaar dan kun je in de verdiepingsvloer verlopen middels een nisbus.

Met dit kanaal zou ik niet verder willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Zo’n asbest kanaal kan je met de huidige kennis mbt asbest niet meer vegen. Grote kans dat de plaat ( plafond woonkamer) die nu is gebroken ook van asbest is.

Asbest kaneel zou ik laten verwijderen en dan vanaf de onderkant van de verdiepingsvloer met een dubbelwandige RVS buis tot buiten je dak. Als alternatief zou je ook een nieuw kanaal kunnen metselen vanaf de verdiepingsvloer, maar dat is niet bevorderlijk voor de trek.

Als deze kachel geschikt is voor een externe lucht aanvoer dan zou ik dit meteen ook aanleggen. Gewoon naar beneden zodat je lucht aanzuigt uit je kruipruimte in plaats van uit de woonkamer. Ga ik er wel vanuit dat je een geventileerde kruipruimte hebt.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
Iedereen heel erg bedankt voor het advies. Ik ben het met jullie eens dat eigenlijk eerst het asbest verwijderd moet worden en er een nieuw kanaal geplaatst moet worden. Aangezien het huis wel een flink kostenplaatje is geweest, is er helaas nu niet het geld om dit te laten doen.

Mijn idee; weghalen van de kachel en het kanaal afsluiten (bij het plafond).
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? Ik zie op internet voornamelijk ronde afsluitplaten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Ben het er mee eens dat de kans wel groot is dat dit asbest is, maar ik zou het eerst maar eens laten testen. Gaat nog een ingrijpende operatie worden om het te saneren dus dan wil je wel 100% zeker weten dat het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan, tijdelijk, een stuk multiplex, of trespa tegen het plafond schroeven/kitten. Dat steekt dan een beetje uit, maar so be it.

Bovenaan ook even je rookkanaal dichtstoppen: vuilniszak in het gat en dat vullen met purschuim.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21
Er bestaat ook flexibele RVS buis waarmee je dit kanaal kan renoveren, voor als je het asbest niet nu wilt verwijderen maar wel de houtkachel wil gebruiken.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou die zooi eruit willen hebben.
Als.je het gaat saneren geeft dat een hoop gedoe dan maar beter gelijk doen.
Sowieso wel prettig dat als je het ooit wil verkopen je er geen last meer mee krijgt.

Dat gezegd hebbende is er in het koopcontract aangegeven dat er asbest aanwezig is?
Of valt dit onder een verborgen gebrek dat je eventueel 50/50 beetje schappelijk die zooi kunt laten saneren?

Ik zou er in ieder geval niet zelf wat mee gaan doen.
Kanaal er door trekken kan mischien maar dan zit je nog steeds met die asbest in je woning.

Niet dat het beslist erg is als het netjes ingepakt zit en er niks vrij kan komen.
Maar ik was het liever kwijt dan rijk...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 21:48
Een nieuw kanaal trekken door een asbestkanaal? Wat een advies, alsof je een kanaal kan trekken zonder de asbest te raken/beschadigen… gewoon meteen goed doen, laten saneren, mocht daar nu niet het geld voor zijn (vermoed zo rond de 3k) dan goed afschermen en vanaf blijven.
Net zoals het advies het kanaal te laten vegen, ook gewoon niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door daniel14 op 28-10-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 14:32

Ligone

Moeha!

Kost een bom geld en een hoop werk maar als je graag je kachel al wil gebruiken en nog wat wil wachten voor de centjes is er helemaal niks mis mee om er al een buis in te steken tot boven. Je hebt dan een dubbelwandige én hittebestendige buis tot boven en het is proper om te vegen of laten vegen.

Het zit er toch al en als je het nog laat zitten: er gaan geen deeltjes vrijkomen tijdens het gebruik van de kachel. (misschien wel een beetje bij het invoeren van de buis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

daniel14 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:41:
Wat een advies, alsof je een kanaal kan trekken zonder de asbest te raken/beschadigen…
Als dat kanaal gewoon recht omhoog gaat kan dat zeker, pak de buis die je er door steekt in met wat plastic en laat dit rustig zakken naar beneden. Behalve het roet zal er niet veel uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Ligone schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Als dat kanaal gewoon recht omhoog gaat kan dat zeker, pak de buis die je er door steekt in met wat plastic en laat dit rustig zakken naar beneden. Behalve het roet zal er niet veel uitvallen.
Een kanaal over zo’n 6 meter exact recht houden? Lijkt mij heel moeilijk, overigens spreek je jezelf nu tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Ja ik ga niet beweren dat je de kinderen er onder moet laten spelen op die moment en je misschien best een mondmasker op zet. Als je echter een paar voorzorgsmaatregelen neemt en de scherpe kanten wegneemt kan ik me zeker voorstellen dat die pijp tot beneden kan zonder veel gedoe. Je gaat er niet in zagen of slijpen hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
Ligone schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:53:
Ja ik ga niet beweren dat je de kinderen er onder moet laten spelen op die moment en je misschien best een mondmasker op zet. Als je echter een paar voorzorgsmaatregelen neemt en de scherpe kanten wegneemt kan ik me zeker voorstellen dat die pijp tot beneden kan zonder veel gedoe. Je gaat er niet in zagen of slijpen hé.
Hou er rekening mee dat het asbest behoorlijk verweerd is, we hebben het hier over een asbest cement toepassing, wat telkens is blootgesteld aan hitte, waar het cement niet al te goed tegen kan, (stel je asbestcement direct aan vuur bloot dan springt het kapot), dus de kans op blootstelling aan asbest acht ik groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Het ziet er alleszins niet verweerd uit en het is duidelijk hechtgebonden asbest. hechtgebonden asbest dat niet beschadigt is mag zelfs gewoon blijven zitten.

Het zijn louter opties die gegeven worden en je kan voldoende maatregelen nemen om dit op een veilige manier te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
Ligone schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:16:
Het ziet er alleszins niet verweerd uit en het is duidelijk hechtgebonden asbest. hechtgebonden asbest dat niet beschadigt is mag zelfs gewoon blijven zitten.

Het zijn louter opties die gegeven worden en je kan voldoende maatregelen nemen om dit op een veilige manier te doen.
Verweerdheid kan je zo niet zien, aangezien er overal roet zit. Alle asbest mag je laten zitten, er bestaat geen saneringsverplichting.

Dat je dit op een veilige manier kan doen, is jou mening, die deel ik niet. Maarja de meningen in asbestland lopen altijd ver uiteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22

The End

!Beginning

Het kanaal is echt nog helemaal prima. De situatie zoals die was werkte echt zonder probleem. Het grootste probleem is dat een schoorsteenveger dit niet meer gaat vegen (zijn er vast nog een paar die het doen, maar is niet de bedoeling). Ik zou er ook een flexibel kanaal doorheen (laten) trekken. Er gebeurt echt helemaal niks met dat asbest en het verwijderen ervan zal je bakken met geld kosten en je helemaal niks opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De goedkoopste manier: nisbus erin metselen, bestaande buis gebruiken en zelf vegen.

De middenweg: rvs slang er in en daarna als iedere andere kanaal behandelen. Of de installatie veilig kan zijn de meningen over verdeeld.

De nette manier: de boel laten saneren en met nieuwe RVS dubbelwandige buis kanaal opbouwen.

Ieder voor zich moet de keuze maken. Als je er voor eeuwig wilt blijven wonen dan zou ik het alleen op de nette manier willen hebben. Technisch gezien is de middenweg net zo goed alleen de installatie brengt eenmalige risico’s met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:22

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik had een vergelijkbaar kanaal (weliswaar van steen). Door het kanaal is vanaf het dak een dubbelwandige buis in het kanaal geplaatst en de ruimte om de buis heen hebben ze opgevuld met een soort kleine steentjes (kan niet op de naam komen). Daarmee hangt de buis niet 'los' in het kanaal en wordt tegelijkertijd geïsoleerd.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dhr_sam schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:24:
is er helaas nu niet het geld om dit te laten doen.
Ik zou echt adviseren om hard te zoeken naar geld, want dit wordt niet goedkoper en bij alles wat er gebeurd aan 'ellende' is er meteen asbest in het spel.
(Verkoop, brand, ...)

Als het asbest weg is kun je zelf weer een kanaaltje knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:04
Wokschotel schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:44:
Ik had een vergelijkbaar kanaal (weliswaar van steen). Door het kanaal is vanaf het dak een dubbelwandige buis in het kanaal geplaatst en de ruimte om de buis heen hebben ze opgevuld met een soort kleine steentjes (kan niet op de naam komen). Daarmee hangt de buis niet 'los' in het kanaal en wordt tegelijkertijd geïsoleerd.
Zo hebben ze het hier ook gedaan, met de korrels Vermiculite.

Flexibele pijp er door, daarna volstorten met de Vermiculite korrels pijp is geisoleerd en zit muur vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
mcDavid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:41:
Ben het er mee eens dat de kans wel groot is dat dit asbest is, maar ik zou het eerst maar eens laten testen. Gaat nog een ingrijpende operatie worden om het te saneren dus dan wil je wel 100% zeker weten dat het nodig is.
Mee eens, eerst testen,ik zag een metalen roosterstructuur in de binnenkant van de pijp
Asbest ken ik zo niet
Asbest is al heel stevig van zichzelf
Ik denk dat het een koker is van een alternatief voor asbest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Luzeklap schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Mee eens, eerst testen,ik zag een metalen roosterstructuur in de binnenkant van de pijp
Asbest ken ik zo niet
Asbest is al heel stevig van zichzelf
Ik denk dat het een koker is van een alternatief voor asbest
Dat is een honingraat structuur, typisch kenmerkend voor asbest. 100% zeker dat dit asbest is, in die tijd waren er geen alternatieven die hierop lijken. De alternatieven waren een gemetseld kanaal, of nu een buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:57
ik zou het kanaal gewoon wegslopen.
Bij de gamma of gemeente asbestfolie halen.
Omgeving met plastic afdekfolie afplakken, deuren naar andere ruimtes dichtplakken en dergelijke.
Dan alles natspuiten van binnen en buiten, ook de folie.

GOEDE mondkapjes!
Dräger X-plore® 3300/3500
Drager Filter X-Plore A2-P3 R D Bajonet

En dan gewoon van boven naar beneden weghalen.
Ombouw eraf slopen en dan de asbest delen zo heel mogelijk van elkaar af halen en inpakken.
Ombouw ook weggooien.
Folies allemaal oprollen en weggooien.

Daarna een mooie dubbelwandig rvs pijp erin, en een nieuwe omkokering maken van hout of gipsplaat.

slijptol niet gebruiken :+
Als het echt moet kan je wel zagen, maar hou het dan goed nat met een 2e man zodat er geen stof gaat vliegen. Zagen is in principe niet toegestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 31-10-2023 09:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daniel14
FRANQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:22:
ik zou het kanaal gewoon wegslopen.
Bij de gamma of gemeente asbestfolie halen.
Omgeving met plastic afdekfolie afplakken, deuren naar andere ruimtes dichtplakken en dergelijke.
Dan alles natspuiten van binnen en buiten, ook de folie.

GOEDE mondkapjes!
Dräger X-plore® 3300/3500
Drager Filter X-Plore A2-P3 R D Bajonet

En dan gewoon van boven naar beneden weghalen.
Ombouw eraf slopen en dan de asbest delen zo heel mogelijk van elkaar af halen en inpakken.
Ombouw ook weggooien.
Folies allemaal oprollen en weggooien.

Daarna een mooie dubbelwandig rvs pijp erin, en een nieuwe omkokering maken van hout of gipsplaat.

slijptol niet gebruiken :+
Als het echt moet kan je wel zagen, maar hou het dan goed nat met een 2e man zodat er geen stof gaat vliegen.
Lekker advies, illegaal asbest saneren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:57
daniel14 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Je mag 35m2 zelf afvoeren.
Die kokers staan gewoon opgestapeld op elkaar, kans is groot dat je ze gewoon van elkaar kunt afschuiven.

Kunnen lekker paniekerig gaan doen hier, maar je mag dit gewoon inleveren bij de milieustraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
daniel14 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Dat is een honingraat structuur, typisch kenmerkend voor asbest. 100% zeker dat dit asbest is, in die tijd waren er geen alternatieven die hierop lijken. De alternatieven waren een gemetseld kanaal, of nu een buis.
Dan zou ik ff goedkijken de honingraat structuur zit er op ipv ingedrukt
En loopt in de hoeken mee
Ik heb 20 jr met asbest gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-10 08:54
daniel14 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Dat niet alleen maar
a) gegarandeerd dat je hele huis vol zit met stof (en dus ook asbest-vezels want die platen kan je er niet even afschroeven)
b) zie maar eens van je afval af te komen, dit wordt niet geaccepteerd bij de milieustraat
c) met een beetje pech een boete voor een economisch delict
d) en het hele huis laten schoonmaken door erkende verwijderaar met vrijgave achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
FRANQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Je mag 35m2 zelf afvoeren.
Die kokers staan gewoon opgestapeld op elkaar, kans is groot dat je ze gewoon van elkaar kunt afschuiven.

Kunnen lekker paniekerig gaan doen hier, maar je mag dit gewoon inleveren bij de milieustraat.
Dan zoek de wet en regelgeving maar even op en mag je mij zeggen waar het staat dat je dit zelf mag verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Luzeklap schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Dan zou ik ff goedkijken de honingraat structuur zit er op ipv ingedrukt
En loopt in de hoeken mee
Ik heb 20 jr met asbest gewerkt
Nou ik hoop dat je werk wel goed hebt gedaan dan, op de foto van de onderzijde zie je letterlijk de vezelbundels van de asbest zitten.

Waarom zou de honingraat niet in de hoeken moeten meelopen dan? De mal die werd gebruikt voor de asbestkokers te maken bestond rondom helemaal uit honingraatstructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
daniel14 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Dan zoek de wet en regelgeving maar even op en mag je mij zeggen waar het staat dat je dit zelf mag verwijderen?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019316/2021-05-19
Alleen als het geschroefde platen hechtgebonden asbest zijn. Losse platen mag formeel niet maar dat kan redelijkerwijs als omissie in de regelgeving worden beschouwd. Maar ik geloof niet dat die platen daar los geplaatst zijn, die zijn ergens vastgezet met cement oid... En dan valt het niet onder de vrijstelling voor particulieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
bvdbos schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0019316/2021-05-19
Alleen als het geschroefde platen hechtgebonden asbest zijn. Losse platen mag formeel niet maar dat kan redelijkerwijs als omissie in de regelgeving worden beschouwd. Maar ik geloof niet dat die platen daar los geplaatst zijn, die zijn ergens vastgezet met cement oid... En dan valt het niet onder de vrijstelling voor particulieren...
Precies, dit valt overigens sowieso al niet onder de noemer platen, dit zijn asbestkanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:13
bvdbos schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

b) zie maar eens van je afval af te komen, dit wordt niet geaccepteerd bij de milieustraat
Bij de meeste mileustraten kun je asbest gewoon, wel op de juiste wijze verpakt, inleveren. Sterker nog er zijn zelfs mileustraten die je verpakkingsmateriaal en beschermingsmaatregelen aanbieden zodat je dit zelf veilig en op de juiste wijze kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:22
dhr_sam schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:24:
Iedereen heel erg bedankt voor het advies. Ik ben het met jullie eens dat eigenlijk eerst het asbest verwijderd moet worden en er een nieuw kanaal geplaatst moet worden. Aangezien het huis wel een flink kostenplaatje is geweest, is er helaas nu niet het geld om dit te laten doen.

Mijn idee; weghalen van de kachel en het kanaal afsluiten (bij het plafond).
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? Ik zie op internet voornamelijk ronde afsluitplaten :/
Je bent niet verplicht asbest te saneren en ik zou dat persoonlijk ook niet doen als het niet nodig is. Er zijn nog zeer veel huizen die het bevatten en daar gebeurd verder niets mee. Asbest wat zit kun je soms best gewoon laten zitten zolang je er verder geen last van hebt. In dit geval kun je een nieuwe RVS (flexibele) pijp door het al bestaande kanaal trekken. Ik schat in dat het kanaal redelijk recht is, maar dat kun je zelf beter beoordelen. Een 15cm diameter pijp is voldoende voor dergelijke houtkachel, je moet even checken hoeveel bewegingsruimte je hebt in je bestaande koker, maar mijn inschatting is dat dit gemakkelijk moet passen. Dat scheelt je een hoop geld en kun je daarna weer lekker en veilig hout stoken.

Tip tegen stof is om het nat/vochtig te maken. Dan ligt het ook niet door je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
CatchEmAll schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:49:
[...]

Bij de meeste mileustraten kun je asbest gewoon, wel op de juiste wijze verpakt, inleveren. Sterker nog er zijn zelfs mileustraten die je verpakkingsmateriaal en beschermingsmaatregelen aanbieden zodat je dit zelf veilig en op de juiste wijze kunt doen.
Dit is ten behoeve van de inname voor de 35 m2 per kadastraal perceel. Die mogen dus alleen platen die geschroefd zaten accepteren. Niet willekeurig asbesthoudend materiaal, ook al is het netjes verpakt...
daniel14 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Precies, dit valt overigens sowieso al niet onder de noemer platen, dit zijn asbestkanalen.
Ik ga ervan uit dat het kanaal bestaat uit vier losse platen (die dan op een of andere manier tegen de wand zijn gelijmd) en niet bestaat uit een vaste vierkante koker die je zonder te breken uit de schoorsteen kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
bvdbos schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Ik ga ervan uit dat het kanaal bestaat uit vier losse platen (die dan op een of andere manier tegen de wand zijn gelijmd) en niet bestaat uit een vaste vierkante koker die je zonder te breken uit de schoorsteen kan halen.
Zo ben ik hem nog nooit tegengekomen, normaal zijn het kanalen van circa 2m1 die in elkaar zijn geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
Tombuurman88 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:32:
[...]

Zo hebben ze het hier ook gedaan, met de korrels Vermiculite.

Flexibele pijp er door, daarna volstorten met de Vermiculite korrels pijp is geisoleerd en zit muur vast.
Ik heb de pijp juist niet geïsoleerd. Met als gevolg dat de restwarmte wordt afgegeven aan de schoorsteen beneden, boven en op zolder. Overal merk je die restwarmte. Nadeel is dat ik nu voor de zekerheid 2x/jaar de pijp laat schoonmaken want die koelt sneller af dus eerder aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:04
the noise schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:29:
[...]

Ik heb de pijp juist niet geïsoleerd. Met als gevolg dat de restwarmte wordt afgegeven aan de schoorsteen beneden, boven en op zolder. Overal merk je die restwarmte. Nadeel is dat ik nu voor de zekerheid 2x/jaar de pijp laat schoonmaken want die koelt sneller af dus eerder aanslag.
Over de warmte heb je daar helemaal gelijk in. Met isolatie voorkom je wel de kans op condens met de gevolgen van dien, afhankelijk hoevaak de kachel gebruikt wordt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
Tombuurman88 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:28:
[...]

Over de warmte heb je daar helemaal gelijk in. Met isolatie voorkom je wel de kans op condens met de gevolgen van dien, afhankelijk hoevaak de kachel gebruikt wordt natuurlijk.
We hebben de houtkachel in het seizoen dagelijks aan. Vocht herken ik niet. Wel dat volgens de schoorsteenmeneer er wat meer aanslag in zit.
Pagina: 1