Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen 14x280w (oude panelen) doen nu maximaal 100W

Pagina: 1
Acties:

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:41
Hallo,

Ik ga binnenkort kijken bij een vriend van mij waarbij de zonnepanelen 15 jaar oud zijn en de omvormer 10 jaar oud. De vorige omvormer ging na 5 jaar stuk.

De omvormer geeft geen foutmelding want het genereerd nog max 100W en er brandt ook geen lampje. Ik vermoed dat het de omvormer is maar hoe kan ik het controleren of het ook zeker de omvormer is die stuk is zonder een omvormer te kopen. Ik neem ook aan dat je een omvormer ook niet even kan proberen en als dat het niet is hem weer terugsturen.

Het gaat om een string opstelling welke omvormer er nu gebruikt wordt weet ik niet daar zal ik even navraag voor moeten doen. Hoe denken jullie hier over.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan natuurlijk ook dat er een paneel defect is, of ergens een slechte connectie. Je zal dus ook je hele string moeten onderzoeken, paneel voor paneel, verbinding voor verbinding.
Of, als je durft, eens met een multimeter de DC spanning meten die van je panelen komt. Als je het MPP voltage weet, weet je welk voltage je ongeveer kan verwachten. Bijv, als het MPP 35V is, zou je dus iets van 490V verwachten.
Kan je met de omvormer wel bepaalde waardes uitlezen die je kunnen helpen met je onderzoek?
En over welk merk/type panelen en omvormer hebben we het?

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 28-10-2023 18:37 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Daniel.
Microkid schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:36:
Kan je met de omvormer wel bepaalde waardes uitlezen die je kunnen helpen met je onderzoek?
En over welk merk/type panelen en omvormer hebben we het?
Het gaat om een 2 strings Delta Solivia 3.3 (PDF). Helaas geeft de display geen leven als er geen zon is, dit weet ik ook van een ander type van deze omvormer de 2.5 versie die geeft ook geen leven als er geen zon in. Omdat het om een 2 string gaat zou het wel heel toevallig zijn als één van de zonnepanelen brak zijn.

Verdere gegevens heb ik op foto's ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIVBRKZVwb5glG_l8Z7jacYoL0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7JZV4KcnwhLnpP2nhRRRGvt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXxEBOcv41zdRcoksbZIj26ShwE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GVnINonYeqg5M8yaYq9rhfJ0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAwZqjuJRjaO5KqTWm2IqiJIz7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXda8vQWiYUksfjfXf533HyG.jpg?f=fotoalbum_tile

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

en onderkant? En de panelen?

[ Voor 36% gewijzigd door Microkid op 29-10-2023 16:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Daniel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14EXo3wCW3oVOFeFDNraR0mLw5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rmkWESB5FJyralLwae8Z5tnF.png?f=fotoalbum_large

Zonnepanelen welke het precies zijn zouden we het dak op moeten dat gaat 1-2-3 even niet lukken.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou allereerst even de 2 strings met elkaar vergelijken.
Tenminste ik neem aan dat er 2x7 ligt.
Als één string dan enorm afwijkt kun je daar alvast eens beginnen met zoeken.

Daarnaast mis ik oriëntatie en hoek van de panelen.
Hoe en waar liggen die dingen?

Overigens zou je wel meer mogen verwachten dan 100w dat is wel duidelijk

Mijn 8x260 op noord doet het nu bijv ook niet wereldschokkend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0f9ZoKXfueiMZIMmh_lSC36Y-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvjCPOQjLvGW6VtsDhvTU6FC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald.42 op 29-10-2023 17:11 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Daniel.
Ik weet niet hoe het is maar is het niet zo dat iedere string afzonderlijk werkt dus als beide string het niet goed doen is het gewoon heel erg toevallig.

Het probleem is al 2 jaar dat het het niet goed doet ook in de zomer.

Voor hoe de panelen staan kreeg ik dit terug.
Ze staan op het zuiden en een gedeelte staat goed op schuinte en vier wat schuiner
Wat ik wel weet is dat het door een bedrijf is gelegd wat hiermee ervaring mee heeft.

• Ronald.42
  • Niet online
Daniel. schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:14:
Ik weet niet hoe het is maar is het niet zo dat iedere string afzonderlijk werkt dus als beide string het niet goed doen is het gewoon heel erg toevallig.

Het probleem is al 2 jaar dat het het niet goed doet ook in de zomer.

Voor hoe de panelen staan kreeg ik dit terug.

[...]

Wat ik wel weet is dat het door een bedrijf is gelegd wat hiermee ervaring mee heeft.
Als het 2 strings zijn van elk 7 panelen zou je op een bewolkte dag op elke string dezelfde spanning moeten meten.

Bedrijven die ergens ervaring mee hebben.... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Daniel.
Ronald.42 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Als het 2 strings zijn van elk 7 panelen zou je op een bewolkte dag op elke string dezelfde spanning moeten meten.

Bedrijven die ergens ervaring mee hebben.... :+
Mag je de spanning gewoon meten met een multimeter? Kijk dat is natuurlijk wel een idee. Als ze dezelfde spanning geven wat is dan het vermoeden wat er stuk is als de spanning wel hoog genoeg is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Daniel. schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Mag je de spanning gewoon meten met een multimeter? Kijk dat is natuurlijk wel een idee. Als ze dezelfde spanning geven wat is dan het vermoeden wat er stuk is als de spanning wel hoog genoeg is.
ja dat is precies de bedoeling, meet de DC spanning op de 2 stringen. ;)

je meet dan niet de Vmpp maar de Voc.
de Voc zal met jouw panelen ongeveer 40V zijn.
dan hoor je dus 7x40=280V te meten.

dit doe je wel bij daglicht, nu een beetje te laat voor.
maar wolken geen probleem.

de Voc is wel afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
dus meet je 260V of 300V, dat kan normaal zijn voor 7 panelen.

op de onderkant van je panelen daar staat de Voc vermeld.
handig om die te weten ipv mijn 40V gok. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Ja gewoon stekkers van de omvormer afkoppelen nadat je de dc schakelaar en de groep van de omvorner uitgezet hebt.
En dan elke string meten met de multimeter op standje dc.
Heb je daar geen verschil kun je nog eens op de omvormer kijken of beide strings ongeveer evenveel vermogen leveren.

Wijken de spanningen erg af van wat je zou verwachten met 7 panelen in serie zal je toch het dak op moeten.
Sowieso moet je weten wat de spanning per paneel is om te weten wat je zou moten meten.
Dus je moet hoe dan ook even achterhalen wat de open spanning per paneel is volgens de sticker op de achterkant van het paneel.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 15:09
[...]

Ja, je kunt de spanning gewoon met een multimeter meten. Kijk wel even naar je multimeter dat die dit soort hoge voltages (meer dan 500 volt) aan kan.
Zet je omvormer uit (zekering omzetten) voordat je de zonnepanelen loskoppelt.

Zo te zien is je omvormer er 1 met slechts 1 MPPT, dus misschien zijn de strings elkaar aan het bevechten. Je kunt ook een paar dagen met 1 string draaien, en dan vervolgens een paar dagen met de andere string. Misschien helpt dat.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Daniel.
Oké bedankt voor de input, ik hoop hier binnen 3 dagen op terug te kunnen komen. Dan laat ik het wel weer weten. Nogmaals bedankt voor alle input!

Pagina: 1