ouders alvast een voorschot geven op koop woning 2024

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadenkertje
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09-2024
Hallo mede tweakers,

Een schijnbaar simpele vraag maar ik kan geen antwoord vinden.

Ik ga volgend jaar het huis van mijn ouders kopen. Kan ik ze een voorschot van zeg €20.000 geven zonder dat dit als een schenking wordt gezien? Hoe gaat zoiets in zijn werk?
Ze hebben nu geen cent om de kont te krabben namelijk.
:|

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Gewoon een lening van maken, officieel documentje opstellen en klaar. Hebben zij voorlopig geld, belasting kan je het aan uitleggen mochten er vragen komen.
Bij koop huis strijk je dat weer glad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 22:24

Sebastiaan

....

Of een koopovereenkomst maken voor het huis, daarin alle afspraken qua levering netjes vastleggen en afspreken dat partijen overeenkomen dat er een waarborgsom zal worden voldaan van 20k. Betaling dan netjes overmaken met vermelding "waarborgsom aankoop {adres}". Als er dan vragen zijn is alles uit te leggen en staat het goed op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Als de nood hoog is mag je sowieso 2418 euro belastingvrij schenken. Hebben ze op de korte termijn even wat lucht.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:06
Gewoon overmaken. Ja, ze moeten er dan gangbare rente over betalen, wat in jouw zak eindigt. Stel dat die rente 1k euro is, spreek je toch gewoon een verkoopprijs af van ‘oorspronkelijk + 1k’ euro. Niet helemaal ‘de bedoeling’ volgens de belastingdienst maar kan prima (en die 1k kun je anders ook nog uit de muur trekken en terug geven of schenken), maar dit lijkt me een beetje een grijs gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een aanbetaling is geen schenking want er staat wat tegenover.

Anders gewoon een familiehypotheek met terugschenken van rente.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 28-10-2023 22:33 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:06
Het is heel simpel en wel met een risico maar fiscaal het gunstigste met vertrouwen van beide kanten: Je stelt een koopovereenkomst (voorbeelden genoeg) met een prijs en een opleverdatum voor volgend jaar. Bijv. 31-12-2024.

In die koopovereenkomst neem je op, waarborgsom van 20.000 euro moet voldaan worden op een datum (z.s.m.).

Dat geld maak je over naar je ouders met titel waarborgsom voor aankoop woning op adres x in plaats y.

Risico wat hierin zit, je ouders kunnen je dan wel houden aan het afnemen van de woning tegen de opgenomen voorwaarden. Risico voor je ouders, dat ze hun huis voor die datum uit moeten en dan nog geen alternatief hebben.

Je kan ook clausules in de koopovereenkomst zetten om de koop te ontbinden (kan van beide kanten).

Als het toch niet doorgaat, kan je het weer omzetten naar een lening met rente of ze moeten het weer terug betalen.

Overigens vooraf wel afspreken met de notaris omdat het niet echt gangbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door wm1234 op 29-10-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nadenkertje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:52:
Hallo mede tweakers,

Een schijnbaar simpele vraag maar ik kan geen antwoord vinden.

Ik ga volgend jaar het huis van mijn ouders kopen. Kan ik ze een voorschot van zeg €20.000 geven zonder dat dit als een schenking wordt gezien? Hoe gaat zoiets in zijn werk?
Ze hebben nu geen cent om de kont te krabben namelijk.
:|
Dit al gelezen ?
https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 06:33
Je zou toch (elke maand) een contant bedrag kunnen geven? Of rekeningen van hun zelf kunnen betalen?
Of wil je dat het straks meegenomen wordt in de koopsom van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:50
@Nadenkertje Wat ik niet uit jouw topic start haal, is of jouw ouders een uitkering hebben?
Er zijn genoeg voorbeelden in 2023 en 2022 te vinden dat de gemeente begon met terugvorderen van de uitkering vanwege eigen vermogen.

Hoe krom het ook klinkt, maar die 20k is voldoende aanleiding daarvoor.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Pagina: 1