Hey tweakers,
Ik heb in het verleden een paar pc's gebouwd, maar dit keer loop ik tegen een probleem aan. Normaal gesproken ging het bouwen vlot, maar nu niet.
Hier is wat er gebeurde:
Het verwarrende is dat ik een DOA/RMA-proces heb opgestart voor het moederbord en de leverancier heeft gecontroleerd dat de onderdelen in orde zijn. Ze sturen ze nu naar me terug. Ik begrijp er niets van!
Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat ik de CPU heb teruggestuurd omdat ik zag dat de pinnen krom waren, maar ik denk dat dit pas is gebeurd nadat ik de CPU had verwijderd. Het is vreemd dat als de CPU al kromme pinnen had, de pc aanvankelijk wel werkte, maar na het veranderen van wat RAM-slotcombinaties krijgt de hele pc geen stroom meer.
Ik ben nu in afwachting van een vervangende cpu, maar ben bang dat die het probleem niet gaat oplossen.
Weten jullie nog enkele vervolgstappen?
Dit is de setup:
Processor: AMD Ryzen 5 5600G Tray (heb ik teruggestuurd vanwege kromme pinnen)
Koeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
Moederbord: ASUS TUF Gaming B550-PLUS
Behuizing: Coolermaster Force 500
RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB (2 sticks van 8 GB)
Voeding: be quiet! Pure Power 11 400W
NVME SSD: Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB
Optische drive: Hitachi-LG Data Storage GH24NSD5
Optische drive: LogiLink UA0341
EDIT:
Huidige status, aardig verhaaltje
Bij aanmaken van deze post had ik het moederbord geretourneerd en is deze teruggestuurd naar mij omdat hij werkend is bevonden. Leverancier heeft ook de bios geüpdate naar de laatste versie, hier liep het moederbord tegen aan voordat hij kortsluiting maakte, dit geconstateerd door de oranje qled en meerdere posts hierover.
De kortsluiting is gemaakt omdat ik met mijn domme kop, geen afstandbusjes heb gebruikt.
Dit heb ik nog nooit eerder hoeven gebruiken in mijn builds, zaten vaak al in de case, nooit opgemerkt dus
Hierdoor heeft waarschijnlijk kortsluiting plaatsgevonden waardoor hij niet startte, de mobo is niet beschadigd want ik heb hem geretourneerd en Si gaf aan dat er geen defecten waren.
Ik heb ook een nieuwe CPU gekocht (dezelfde), aangezien de cpu bleef plakken aan de koeler bij het demonteren van de cooler waardoor die is beschadigd
.
Eindelijk nieuwe cpu, moederbord zou niets mee aan de hand zijn en nu boot hij niet en geeft hij geen qled indicators. Ook gebruik ik nu de afstandbusjes, die voorheen de build volledig blokkeerde van stroom ontvangen.
Wel draaien alle fans, en krijgt het moederbord RGB, maar geen qled indicators.
Alvorens stopten de fans direct met werken na 1 seconde draaien, dit opgelost door de CMOS te clearen.
Ik heb geen 2e mobo of cpu liggen waarmee ik kan testen, RAM en PSU heb ik wel kunnen testen met die van mijn eigen pc, hier ligt het dus niet aan.
Ik ben een beetje huiverig hem wéér te retourneren door een foute constatering door mijzelf, dan zou ik kosten maken voor een fals defect. Een enorm drama en slechte investering tot nu toe, alle onderdelen kan ik ook neit retourneren omdat de 14 dagen over zijn door het onderdeel na onderdeel troubleshooten.
En uiteraard, mijn eigen domme fout m.b.t. de afstandbusjes.
Ik heb in het verleden een paar pc's gebouwd, maar dit keer loop ik tegen een probleem aan. Normaal gesproken ging het bouwen vlot, maar nu niet.
Hier is wat er gebeurde:
- Ik sloot de voeding aan op hetzelfde stopcontact als mijn hoofdcomputer. Er waren wat tekenen van leven: enkele LED's gingen aan, en de schijf maakte wat geluid.
- Ik drukte op de aan/uit-knop op de kast, de pc startte (de ventilatoren begonnen te draaien), maar het moederbordlampje bleef oranje. Er kwam geen signaal op de DP of HDMI.
- Ik heb een paar keer geprobeerd de pc aan en uit te zetten met de schakelaar op de voeding, maar het probleem bleef.
- Ik begon te knoeien met de RAM-slots.
- Uit pure wanhoop haalde ik een van de RAM-sticks eruit en sloot de pc weer aan op het stopcontact, maar er gebeurde niets. Geen lampjes, geen stroom. Zelfs de aan/uit-knop reageerde niet.
- Ik testte mijn hoofdcomputer met hetzelfde stopcontact, en die werkte prima. Ik probeerde verschillende combinaties van RAM-slots, maar het loste niets op.
- Ik liet de pc een tijdje losgekoppeld van het stopcontact en probeerde later opnieuw op te starten, maar hij reageerde nog steeds niet.
- Ik sloot de hoofd-ATX-connector van een andere voeding aan, maar dat veranderde niets; er was nog steeds geen stroom.
Het verwarrende is dat ik een DOA/RMA-proces heb opgestart voor het moederbord en de leverancier heeft gecontroleerd dat de onderdelen in orde zijn. Ze sturen ze nu naar me terug. Ik begrijp er niets van!
Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat ik de CPU heb teruggestuurd omdat ik zag dat de pinnen krom waren, maar ik denk dat dit pas is gebeurd nadat ik de CPU had verwijderd. Het is vreemd dat als de CPU al kromme pinnen had, de pc aanvankelijk wel werkte, maar na het veranderen van wat RAM-slotcombinaties krijgt de hele pc geen stroom meer.
Ik ben nu in afwachting van een vervangende cpu, maar ben bang dat die het probleem niet gaat oplossen.
Weten jullie nog enkele vervolgstappen?
Dit is de setup:
Processor: AMD Ryzen 5 5600G Tray (heb ik teruggestuurd vanwege kromme pinnen)
Koeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
Moederbord: ASUS TUF Gaming B550-PLUS
Behuizing: Coolermaster Force 500
RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB (2 sticks van 8 GB)
Voeding: be quiet! Pure Power 11 400W
NVME SSD: Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB
Optische drive: Hitachi-LG Data Storage GH24NSD5
Optische drive: LogiLink UA0341
EDIT:
Huidige status, aardig verhaaltje
Bij aanmaken van deze post had ik het moederbord geretourneerd en is deze teruggestuurd naar mij omdat hij werkend is bevonden. Leverancier heeft ook de bios geüpdate naar de laatste versie, hier liep het moederbord tegen aan voordat hij kortsluiting maakte, dit geconstateerd door de oranje qled en meerdere posts hierover.
De kortsluiting is gemaakt omdat ik met mijn domme kop, geen afstandbusjes heb gebruikt.
Dit heb ik nog nooit eerder hoeven gebruiken in mijn builds, zaten vaak al in de case, nooit opgemerkt dus
Hierdoor heeft waarschijnlijk kortsluiting plaatsgevonden waardoor hij niet startte, de mobo is niet beschadigd want ik heb hem geretourneerd en Si gaf aan dat er geen defecten waren.
Ik heb ook een nieuwe CPU gekocht (dezelfde), aangezien de cpu bleef plakken aan de koeler bij het demonteren van de cooler waardoor die is beschadigd
Eindelijk nieuwe cpu, moederbord zou niets mee aan de hand zijn en nu boot hij niet en geeft hij geen qled indicators. Ook gebruik ik nu de afstandbusjes, die voorheen de build volledig blokkeerde van stroom ontvangen.
Wel draaien alle fans, en krijgt het moederbord RGB, maar geen qled indicators.
Alvorens stopten de fans direct met werken na 1 seconde draaien, dit opgelost door de CMOS te clearen.
Ik heb geen 2e mobo of cpu liggen waarmee ik kan testen, RAM en PSU heb ik wel kunnen testen met die van mijn eigen pc, hier ligt het dus niet aan.
Ik ben een beetje huiverig hem wéér te retourneren door een foute constatering door mijzelf, dan zou ik kosten maken voor een fals defect. Een enorm drama en slechte investering tot nu toe, alle onderdelen kan ik ook neit retourneren omdat de 14 dagen over zijn door het onderdeel na onderdeel troubleshooten.
En uiteraard, mijn eigen domme fout m.b.t. de afstandbusjes.
[ Voor 28% gewijzigd door R1card0 op 13-11-2023 22:32 ]