Nieuwe build dood na swappen ram slots?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1card0
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 21:30
Hey tweakers,

Ik heb in het verleden een paar pc's gebouwd, maar dit keer loop ik tegen een probleem aan. Normaal gesproken ging het bouwen vlot, maar nu niet.

Hier is wat er gebeurde:
  1. Ik sloot de voeding aan op hetzelfde stopcontact als mijn hoofdcomputer. Er waren wat tekenen van leven: enkele LED's gingen aan, en de schijf maakte wat geluid.
  2. Ik drukte op de aan/uit-knop op de kast, de pc startte (de ventilatoren begonnen te draaien), maar het moederbordlampje bleef oranje. Er kwam geen signaal op de DP of HDMI.
  3. Ik heb een paar keer geprobeerd de pc aan en uit te zetten met de schakelaar op de voeding, maar het probleem bleef.
  4. Ik begon te knoeien met de RAM-slots.
  5. Uit pure wanhoop haalde ik een van de RAM-sticks eruit en sloot de pc weer aan op het stopcontact, maar er gebeurde niets. Geen lampjes, geen stroom. Zelfs de aan/uit-knop reageerde niet.
  6. Ik testte mijn hoofdcomputer met hetzelfde stopcontact, en die werkte prima. Ik probeerde verschillende combinaties van RAM-slots, maar het loste niets op.
  7. Ik liet de pc een tijdje losgekoppeld van het stopcontact en probeerde later opnieuw op te starten, maar hij reageerde nog steeds niet.
  8. Ik sloot de hoofd-ATX-connector van een andere voeding aan, maar dat veranderde niets; er was nog steeds geen stroom.
Ik vermoed dat het probleem kan komen doordat de BIOS niet up-to-date is voor de CPU die ik heb. Het is mogelijk dat de pc bezig was met een BIOS-update toen ik hem uitschakelde, maar dat dit niet op het scherm verscheen. Is mijn pc nu kapot, of is het de voeding?

Het verwarrende is dat ik een DOA/RMA-proces heb opgestart voor het moederbord en de leverancier heeft gecontroleerd dat de onderdelen in orde zijn. Ze sturen ze nu naar me terug. Ik begrijp er niets van!

Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat ik de CPU heb teruggestuurd omdat ik zag dat de pinnen krom waren, maar ik denk dat dit pas is gebeurd nadat ik de CPU had verwijderd. Het is vreemd dat als de CPU al kromme pinnen had, de pc aanvankelijk wel werkte, maar na het veranderen van wat RAM-slotcombinaties krijgt de hele pc geen stroom meer.

Ik ben nu in afwachting van een vervangende cpu, maar ben bang dat die het probleem niet gaat oplossen.

Weten jullie nog enkele vervolgstappen?

Dit is de setup:

Processor: AMD Ryzen 5 5600G Tray (heb ik teruggestuurd vanwege kromme pinnen)

Koeler: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5

Moederbord: ASUS TUF Gaming B550-PLUS

Behuizing: Coolermaster Force 500

RAM: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB (2 sticks van 8 GB)

Voeding: be quiet! Pure Power 11 400W

NVME SSD: Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB

Optische drive: Hitachi-LG Data Storage GH24NSD5

Optische drive: LogiLink UA0341

EDIT:

Huidige status, aardig verhaaltje :)

Bij aanmaken van deze post had ik het moederbord geretourneerd en is deze teruggestuurd naar mij omdat hij werkend is bevonden. Leverancier heeft ook de bios geüpdate naar de laatste versie, hier liep het moederbord tegen aan voordat hij kortsluiting maakte, dit geconstateerd door de oranje qled en meerdere posts hierover.

De kortsluiting is gemaakt omdat ik met mijn domme kop, geen afstandbusjes heb gebruikt.
Dit heb ik nog nooit eerder hoeven gebruiken in mijn builds, zaten vaak al in de case, nooit opgemerkt dus

Hierdoor heeft waarschijnlijk kortsluiting plaatsgevonden waardoor hij niet startte, de mobo is niet beschadigd want ik heb hem geretourneerd en Si gaf aan dat er geen defecten waren.

Ik heb ook een nieuwe CPU gekocht (dezelfde), aangezien de cpu bleef plakken aan de koeler bij het demonteren van de cooler waardoor die is beschadigd :).

Eindelijk nieuwe cpu, moederbord zou niets mee aan de hand zijn en nu boot hij niet en geeft hij geen qled indicators. Ook gebruik ik nu de afstandbusjes, die voorheen de build volledig blokkeerde van stroom ontvangen.

Wel draaien alle fans, en krijgt het moederbord RGB, maar geen qled indicators.
Alvorens stopten de fans direct met werken na 1 seconde draaien, dit opgelost door de CMOS te clearen.

Ik heb geen 2e mobo of cpu liggen waarmee ik kan testen, RAM en PSU heb ik wel kunnen testen met die van mijn eigen pc, hier ligt het dus niet aan.

Ik ben een beetje huiverig hem wéér te retourneren door een foute constatering door mijzelf, dan zou ik kosten maken voor een fals defect. Een enorm drama en slechte investering tot nu toe, alle onderdelen kan ik ook neit retourneren omdat de 14 dagen over zijn door het onderdeel na onderdeel troubleshooten.

En uiteraard, mijn eigen domme fout m.b.t. de afstandbusjes.

[ Voor 28% gewijzigd door R1card0 op 13-11-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:17

rdejongjr

Gnome

als je alles weer compleet hebt rustig aan een keertje buiten de kast opbouwen met minimale onderdelen.
als dat werkt kun je het in de kast gaan monteren.
De logilink zou ik zelf ver weg van blijven, ontworpen in Duitsland maar in china in elkaar geflanst door een oma met een hete spijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram hoort in de grijze bankjes.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1card0
@rdejongjr zeker van plan, ben er alleen bang voor wéér iets op te moeten sturen.
Helaas geen mooi alternatief kunnen vinden op de LogiLink, maar we gokken het erop :p

@Hackus , ik had ze eerst inderaad op de zwarte.
Dus op 1 en 3, toen werkte die nog - maar gaf een oranje led.
Toen omgeschakeld naar de grijze, 2 en 4 - zelfde resultaat.
Toen ramstick uit 4 gehaald en getest, hele pc ging niet meer aan.
Ook als ik de ramstick die in 4 zat omwisselde met 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Welke videokaart heb je? Voeding vind ik wel wat magertjes, zeker als je een flinke videokaart hebt zoals een rtx3060 of hoger.

Mede vanwege dit soort problemen heb ik een overbemeten voeding die op piekvermogen maar voor maximaal 50% belast wordt. Dan is het rendement ook beter en als bonus gaat je voeding dan ook veel langer mee.

Anders gooi ik mijn pijlen op het moederbord. Processoren gaan niet snel defect.

PS: je weet zeker dat de afstandsbusjes voor het moederbord geen kortsluiting maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1card0
@jimh307

Moederbord is door Si getest en werkend bevonden, heb geen vidkaart, gebruik de integrated graphics.
Hoe kunnen de afstandbusjes precies kortsluiting maken bij alleen mij?

CPU had gebogen pins, na het erafhalen wss.
Want bij het losmonteren van de koeling en deze van de cpu afhalen werd de cpu meegetrokken.
Is dus achteraf gebeurd, waardoor het me ook sterk lijkt dat het probleem initieel in de CPU zou hebben gezeten.

[ Voor 40% gewijzigd door R1card0 op 29-10-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 16:24
Geen idee of je er inmiddels al uit bent, maar bedoel je met het oranje lampje toevallig hier het 3e ledje van boven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRF1_ZLyGhj-lo9ypPP8OfP9qgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f51LvUXTyJgvmTYWkAnLDg16.png?f=fotoalbum_large

ASUS heeft z'n Q-LEDs zoals ze dat noemen om foutcodes aan te geven tijdens het booten. Heb hier met mijn laatste build ook mee te maken gekregen omdat er een klein beetje koelpaste was gekomen waar het niet hoort. Eventueel geven ze hier ook nog wat meer uitleg over de ledjes https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1042678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1card0
@JobKlimop

Thanks voor de tip!
Lijkt op kortsluiting door de kast, de afstandbusjes veroorzaakte dit.

Alles draaide nu fans etc. maar geen brandende qled of beeld, dus lijkt mij haast weer een moederbord probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Let op dat een eerste keer booten van een nieuw AMD systeem rustig 60-90 sec kan duren!
RAM training en dergelijke, beeld blijft echt lang zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1card0
Ik heb hem denk ik wel 5 minuten laten draaien en nog geen qled indicators o.i.d.

Morgen ga ik hem denk ik nog eens buiten de kast bouwen en testen, cmos nog een keer clearen en weer met 1 ramslot in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG, want waarom je het in OH had gezet is me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jimh307 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:50:
Welke videokaart heb je? Voeding vind ik wel wat magertjes, zeker als je een flinke videokaart hebt zoals een rtx3060 of hoger.
Geen? De 5600G heeft geen losse videokaart nodig, dus dan is 400W meer dan genoeg, dit systeem verbruikt niet meer dan 100W onder load. Ook met videokaart is 400W genoeg om op te starten want een videokaart heeft bij booten niks te doen en verbruikt dan dus ook niet veel.
Ik vermoed dat het probleem kan komen doordat de BIOS niet up-to-date is voor de CPU die ik heb.
Dat zou ik theorie kunnen, al zou ik gokken dat daar een LED status-code voor is. Wel onwaarschijnlijk, omdat de 5600G al zo lang op de markt is verwacht zou het mobo met een erg oude BIOS moeten komen. Dat kan in theorie natuurlijk als dit ding twee jaar op de plank van de winkel heeft gelegen.
Het is mogelijk dat de pc bezig was met een BIOS-update toen ik hem uitschakelde, maar dat dit niet op het scherm verscheen
Een mobo gaat niet uit zichzelf een BIOS updaten, waar zou hij die BIOS vandaan moeten halen? Daarvoor moet je toch echt zelf een nieuwe BIOS downloaden en installeren.

[ Voor 40% gewijzigd door bwerg op 13-11-2023 20:55 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1card0
Even vooor de duidelijkheid, zal dit ook ff in de post verwerken.

Huidige status, aardig verhaaltje :)

Bij aanmaken van deze post had ik het moederbord geretourneerd en is deze teruggestuurd naar mij omdat hij werkend is bevonden. Leverancier heeft ook de bios geüpdate naar de laatste versie, hier liep het moederbord tegen aan voordat hij kortsluiting maakte, dit geconstateerd door de oranje qled en meerdere posts hierover.

De kortsluiting is gemaakt omdat ik met mijn domme kop, geen afstandbusjes heb gebruikt.
Dit heb ik nog nooit eerder hoeven gebruiken in mijn builds, zaten vaak al in de case, nooit opgemerkt dus

Hierdoor heeft waarschijnlijk kortsluiting plaatsgevonden waardoor hij niet startte, de mobo is niet beschadigd want ik heb hem geretourneerd en Si gaf aan dat er geen defecten waren.

Ik heb ook een nieuwe CPU gekocht (dezelfde), aangezien de cpu bleef plakken aan de koeler bij het demonteren van de cooler waardoor die is beschadigd :).

Eindelijk nieuwe cpu, moederbord zou niets mee aan de hand zijn en nu boot hij niet en geeft hij geen qled indicators. Ook gebruik ik nu de afstandbusjes, die voorheen de build volledig blokkeerde van stroom ontvangen.

Wel draaien alle fans, en krijgt het moederbord RGB, maar geen qled indicators.
Alvorens stopten de fans direct met werken na 1 seconde draaien, dit opgelost door de CMOS te clearen.

Ik heb geen 2e mobo of cpu liggen waarmee ik kan testen, RAM en PSU heb ik wel kunnen testen met die van mijn eigen pc, hier ligt het dus niet aan.

Ik ben een beetje huiverig hem wéér te retourneren door een foute constatering door mijzelf, dan zou ik kosten maken voor een fals defect. Een enorm drama en slechte investering tot nu toe, alle onderdelen kan ik ook neit retourneren omdat de 14 dagen over zijn door het onderdeel na onderdeel troubleshooten.

En uiteraard, mijn eigen domme fout m.b.t. de afstandbusjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Cpu stroomkabels aangesloten op het moederbord?

[ Voor 6% gewijzigd door Simbob op 13-11-2023 22:35 ]

Pagina: 1