Vloer over siergrindvloer of eruit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostByte
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 09:02
Wij zijn sinds kort eigenaar van een nieuwe woning met op de begane grond een open siergrindvloer van ongeveer 75m², waaronder vloerverwarming is geïnstalleerd.

Tussen de keuken, hal en toilet en de woonkamer is er een kleuronderscheid met een metalen strip, zoals hier te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90llDUSFkWJi_46WLK4PnvjV7nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4fV7SxY3UmZ8wYRG5Q6EXHY.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn tevreden met de vloer, maar de kleur is niet naar onze smaak. Het is ook vervelend dat de vloer veel vocht opneemt tijdens het schoonmaken/dweilen maar dit is verder geen ramp.

Wat is verstandig? Wat ik al gevonden heb:
  1. De vloer schoonmaken, ontvetten, sealen, primen en verven. Ik maak me vooral zorgen dat de verf mogelijk niet goed hecht. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee. Dit lijkt ook vrij prijzig gezien de benodigde hoeveelheid liters.
  2. Een nieuwe vloer erover leggen. We hebben ongeveer 1 cm speling tussen de deur en de vloer. Mijn voorkeur gaat uit naar pvc laminaat dat ik zelf zou kunnen leggen om de kosten te drukken. Ik weet niet of dit verstandig is met betrekking tot de vloerverwarming. Normaal gesproken zou ik een ondervloer plaatsen voordat ik laminaat leg, dus 1 cm lijkt me wat aan de krappe kant.
  3. De huidige vloer volledig verwijderen en vanaf nul beginnen. Ik heb geen idee hoeveel werk dit met zich meebrengt en het lijkt me een behoorlijke klus, maar wellicht is dit de meest verstandige optie. We hebben ook geen informatie hoe dit precies geïnstalleerd destijds.
Misschien heeft iemand advies of zijn er nog opties waar ik niet aan heb gedacht!

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 06:18
PVC laminaat op vloerverwarming kan, geeft wel enige vertraging maar is zeker te doen.
Wel moet je letten op de R-waarde van de laminaat + de eventuele ondervloer.
R-waarde van de twee samen kan best niet boven de 0.1m²K/W uitkomen.

1cm speling is misschien wel wat krap, bij het minste niveauverschil (of klein legoblokje) heb je kans op krassen. Maar als je een stukje van de deur afzaagt/schaaft, halve cm of wat meer, zit je wel weer goed.

Er bestaat PVC-laminaat waar al een soort zacht ondervloer laagje aan zit. als je huidige vloer al mooi strak ligt zonder al te veel niveauverschillen is dat misschien wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
Wij hadden eenzelfde vloer in onze sette en hebben deze gewoon geëgaliseerd met egaline.
Daarna kun je pvc verlijmen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:32
In ons “nieuwe” huis hadden we hetzelfde. Uiteindelijk zijn we voor alles strippen gegaan wat enorm veel werk was en veel stof en overlast gaf. Ik zou het alleen aanraden als je nog niet in het huis zit.

Voordeel voor ons was wel dat de bestaande vloerverwarming nog zwarte zuurstof doorlatende buizen had dus die hebben we direct kunnen vernieuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

rdejongjr

Gnome

gietvloer in de gewenste kleur, hecht in ieder geval prima met al dat oppervlak tussen het grind en hoeft niet heel veel hoger uit te komen voor een goede toplaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostByte
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 09:02
Dank voor de antwoorden, ik denk dat het een gietvloer gaat worden.
Pagina: 1