Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 09:43
Hallo,

Ik ben van plan om een 6-8 zonnepanelen van 400Wp met O/W oriëntatie te plaatsen op het dak van de VvE. Meer ruimte krijg ik waarschijnlijk niet. ;(
Ook al is het niet rendabel wil ik de opbrengst direct verbruiken en/of/ook opslaan in een thuisbatterij.

Baseline verbruik over de hele dag, dus zonder pieken veroorzaakt door bijv. de elektrische boiler, tussen de 200W en 400W.

Ik wil zo simpel mogelijk starten. Vandaar de volgende vraag:

- Zijn er DC/AC omvormers die je op een groep aan kan sluiten én die instelbaar zijn op de bepaalde continu afgifte van X Watt.?

Alvast bedankt,

Jaap

Als ik groter ben lijkt de Victron Multiplus II met Pylontech een mooie combi.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-06 10:54
Deze stap is toch compleet zinloos ? Waarom zou je niet salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:36
Jlaaij schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:01:
Ik wil zo simpel mogelijk starten. Vandaar de volgende vraag:
Je vraag is zo ongeveer de meest complexe setup die mogelijk is.
Zo simpel mogelijk starten gaat dus sowieso niet lukken.

Ik stuur je even terug naar je interne overlegtafel :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Niet het antwoord wat je wil denk ik maar je kunt bijna elke omvormer knijpen. Dus dan knijp je die toch lekker naar 2 ampere. Dan lever je max 460 watt over de groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@alwind Kun je beter de hele boel gewoon aan een 500W omvormertje hangen...

Maar het is keihard dief van eigen portemonnee zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
Hoi Alwind/Ronald,

Ik had al zo'n vermoeden dat het te simpel zou zijn :).
Wat uitgebreider:
Met 8 panelen vermoed ik max. 300 watt per paneel opbrengst te krijgen. Bij 8 panelen dus 1.8kW.
Ik heb in de groepenkast nog ruimte voor 3x 16A. Is beperking van het aantal panelen.

De panelen O/W-opstelling
- met 2 MPPT's direct aansluiten op accu's om zo min mogelijk verlies aan omzetting te hebben.
- Hoe krijg ik de MPPT's zo ver dat beiden weten of de thuisaccu vol is bijvoorbeeld
- met micro-omvormers, bijv Hoymiles ,aansluiten op 1x 16A groep met omzettingverlies
- met deze optie kan ik volgens mij niet voorkomen dat bij een overschot deze naar het net gaat tenzij een
omvormer dit direct oppikt en naar de thuisaccu stuurt
In welke richting qua MPPT's en omvormer moet ik het dan zoeken?

Extra vraag: kan ik 2 groepen gebruiken om stroom vanaf micro-omvormers binnen te laten komen, 2x AC-kabel?

Alvast bedankt - Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als je enkel een accu wilt opladen kun je een DC mppt controller nemen. bv 2x een victron smartsolar 150/35. Die stoppen vanzelf als je accu vol is. Als je een accu van 48V neemt dan is dit zelfs per ongeluk precies het type dat je nodig hebt voor een correcte werking. (max stringspanning 150V, max 35A = 1680W bij 48V)

Moet je daarna iets verzinnen om die accu weer te ontladen. toch weer die multiplus ;)

[ Voor 12% gewijzigd door prein2 op 29-10-2023 15:04 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is er een reden dat je het zo raar wilt doen en niet de normale bedrijfsmodi van de batterijomvormers wilt gebruiken? Zoals bijvoorbeeld een Victron Multigrid/MultiPlus-II?

je kunt een micro omvormer aan een batterij hangen, sommige mensen pakken een enphase micro om zo terug te leveren. Dat levert constant terug. Het heeft alleen geen discharge protection.

Je kunt ook zelf iets knutselen met bijv een meanwell bic-2200, maar dan moet je een hoop geneuzel eromheen doen met protections, metering en controls. Kost je een hoop geld en werk.

Victron lost dat voor je op. Als dat nu te duur is, leg dan alleen PV neer en profiteer van de saldering.
Koop die accu later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
dit is zeker niet de simpelste oplossing die er te maken is.
maar goed het is je vraag.
ik hoop dat je de juiste vraag stelt, want dit is niet de normale weg die de meeste mensen nemen. :?
Jlaaij schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:58:
Hoi Alwind/Ronald,

Ik had al zo'n vermoeden dat het te simpel zou zijn :).
Wat uitgebreider:
Met 8 panelen vermoed ik max. 300 watt per paneel opbrengst te krijgen. Bij 8 panelen dus 1.8kW.
Ik heb in de groepenkast nog ruimte voor 3x 16A. Is beperking van het aantal panelen.
op 16A daar kun je grofweg 4000VA omvormer op aansluiten, dus 3x16A 3x4000VA
(230Vx16Ax1,12(marge van groep) maakt iets rond de 4000VA)

op 4000VA kun je met veel gemak een 5000Wp hangen.
(hier is ook geen precieze grens voor maar algemeen kun je stellen dat 30% meer Wp als VA omvormer gewoon kan. maar als het moet dan kan meer ook.)

dus 3x16A kan gewoon 15000Wp aan, en dat zijn +/-38 panelen.
lijkt mij genoeg. ;)
De panelen O/W-opstelling
- met 2 MPPT's direct aansluiten op accu's om zo min mogelijk verlies aan omzetting te hebben.
je wil de de accu tussen de MPPT en de DC/AC convertor van de omvormer hebben hangen.
(je kunt dan de accu laden met de DC van de panelen, en als het weer het net op moet, dan kun je de omvormer zijn DC/AC convertor gebruiken er voor.)
bij 1 fase omvormers is dit vrijwel altijd grofweg 350V wat daar gebruikt word.
(bij 3fase is dat 600V of 720V, of bij een 3x1fase omvormer weer 350V.)

als je dan een 48V accu wil gebruiken dan converteer je de 350V naar grofweg 40V tot 58V.
(ja ook een accu werkt op verschillende hoeveelheid V na maten hij voller of leger is, kort verteld.)

maar er zijn ook accu's die zijn 300-400V, daar hoef je minder te converteren, en dat zou met meer rendement behoren te werken.
(alleen is dan je accu ook een flink stuk groter, dan heb je al snel 10-20kWh er in zitten.)
- Hoe krijg ik de MPPT's zo ver dat beiden weten of de thuisaccu vol is bijvoorbeeld
niet.
- met micro-omvormers, bijv Hoymiles ,aansluiten op 1x 16A groep met omzettingverlies
- met deze optie kan ik volgens mij niet voorkomen dat bij een overschot deze naar het net gaat tenzij een
omvormer dit direct oppikt en naar de thuisaccu stuurt
hier voor heb je een extra meter nodig in je meter kast, die meet of en welke kant op de stroming is bij je in/uitgangs kabel.
In welke richting qua MPPT's en omvormer moet ik het dan zoeken?

Extra vraag: kan ik 2 groepen gebruiken om stroom vanaf micro-omvormers binnen te laten komen, 2x AC-kabel?
als je wil kun je 8 groepen gebruiken voor 8 panelen, duur en onnodig, maar kunnen geen probleem. :?
Alvast bedankt - Jaap
dit soort systemen doen eigenlijk wat je wil.
https://www.fronius.com/n...nius-primo-gen24-3-0-plus

ga de handleiding eerst lezen zodat je een beetje snapt hoe en wat, dat praat makkelijker.
https://manuals.fronius.com/html/4204260302/nl.html
(er zijn ook andere merken etc etc, alleen dit merk heeft wel een goede handleiding, dus begin hier mee al is het maar om te leren.)

alleen dit is duur.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jlaaij schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:58:
Helemaal terug naar af.

Hoeveel vermogen is 16A?

3,6kW?

Je hebt geen beperking van aantal panelen. Je bent beperkt door je dakruimte. Hoe gek je het ook wil maken... Dakruimte is je beperking...

Doe nou gewoon simpel.

8 paneeltjes... Omvormertje... gaan. De rest wordt je alleen maar arm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
Heren,

Allemaal bedankt voor jullie vlotte reactie.

@migjes: bedoel je dan zoiets als de energiemeter van Victron? Zijn die of zoiets er ook voor andere merken inverters? Kunnen die dan richting het stroomnet throttlen Zijn er ook 'standalone' meters die dit kunnen en die je dan kunt configureren

@Ronald: ik begrijp goed dat je het allemaal te ver vindt gaan. ik ben mij, met een paar anderen, aan het oriënteren en kijken om ons heen of er wat 'simpelers' is als een out of the box oplossing. En er wordt heel wat af gefröbeld :). Maar het moet wel veilig zijn natuurlijk. Zelf erg gecharmeerd van een Victron ESS met Pylontech oplossing.
Het is ook maar afwachten wat vandebron en andere energieleveranciers aan trucs verzinnen om, tot het salderen niet meer kan, contracten voor zonnepanelen bezitters duurder te maken of zelfs niet meer aan te beiden. Vooruit kijken en informeren kan geen kwaad.

Groeten Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Gewoon doorsparen voor de Victron Multiplus II met Pylontech. Deze tussenoplossingen kosten bakken met geld en gaan het niet beter doen.

Je hebt sowieso heel 2024 nog om door te sparen en eigenlijk kunnen we met 99% zekerheid wel zeggen dat ook 2025 nog gewoon gesaldeerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Jlaaij Je moet er alleen voor waken dat jouw oplossing niet meer kost dan het oplevert.

Dynamische export beperking is redelijk standaard functionaliteit. Sommige landen mag er namelijk niet ingevoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
Jlaaij schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:18:
Heren,

Allemaal bedankt voor jullie vlotte reactie.

@migjes: bedoel je dan zoiets als de energiemeter van Victron? Zijn die of zoiets er ook voor andere merken inverters? Kunnen die dan richting het stroomnet throttlen Zijn er ook 'standalone' meters die dit kunnen en die je dan kunt configureren
ja dit kan, maar waarom zou je dit willen?
je hebt dit nodig om alles wat niet rechtstreeks gebruikt kan worden naar een batterij te laden, maar is batterij vol, dan lever gewoon aan het net en doe je niet throttlen.
gewoon omdat overschotten ook geld opleveren, kunt het altijd nog verkopen en op dit moment salderen.
dat levert meer op als weg gooien.

er zijn vele systemen hier voor, de meeste werken met modbus of een RS485 protocol etc etc....
maar dat had je in de handleiding die ik al gaf kunnen lezen.
die meters zijn nooit standalone, want die geven allen maar een signaal naar de omvormer zijn logica, die daar dan weer dingen op beslist.
@Ronald: ik begrijp goed dat je het allemaal te ver vindt gaan. ik ben mij, met een paar anderen, aan het oriënteren en kijken om ons heen of er wat 'simpelers' is als een out of the box oplossing. En er wordt heel wat af gefröbeld :). Maar het moet wel veilig zijn natuurlijk. Zelf erg gecharmeerd van een Victron ESS met Pylontech oplossing.
Het is ook maar afwachten wat vandebron en andere energieleveranciers aan trucs verzinnen om, tot het salderen niet meer kan, contracten voor zonnepanelen bezitters duurder te maken of zelfs niet meer aan te beiden. Vooruit kijken en informeren kan geen kwaad.

Groeten Jaap
jep ook ik vind, dit gaat ver, weet je het wel zeker dat je dit wil.
het kost meer geld en levert minder op. :?

het is zeker niet fout om vooruit te kijken.
maar kijk eerst naar nu, en dan zie je dat de vandebron truk, helemaal niet iets is wat echt zo ver gaat dat je dit zou willen overwegen. ;)
zelfs het afschaffen van salderen (mischien in 2026? als het door gaat), maakt niet dat een batterij systeem effectief is.
dus gewoon 8 panelen met omvormertje, en dan kun je nog wel kunnen nadenken over een hybride omvormer, zodat je later er nog een batterij aanhangt (als je zou willen).

(tja ik heb zelf net een fronius gen24+ 4.6 gekocht.
leuk bakje voor mijn ruime 6,4kWp (24 panelen), waar ik straks een leuke batterij aan kan hangen.
maar begrijp mijn panelen zijn al 10 jaar oud, en alles is al terugverdiend.
ik begon winst te maken met mijn spullen, en vind: winst maak je niet dat is investering geld.
geld moet rollen.
dus die omvormer was "gratis" voor mij. (en toen kreeg ik ook nog een snoepsidie toegekend, en kon ik mijn geld nog niet investeren. luxe probleem.)
dan kun je natuurlijk doen waar je maar zin in hebt.
als je dat wil, dan check eens goed rond naar de hybride omvormers van fronius/goodwe/solax etc etc..
welk merk je kiest maakt mij niet uit, maar lees de fronius handleiding, dat helpt met je kennis van het spul.)

ik heb nu al 30% van de opbrengst uit de zonnepanelen die mijn huis niet verlaten.
dit gebruik ik rechtstreeks, zonder accu, zonder ohmpilot of wat dan ook.
dit met 33 panelen (+ de panelen van de schuur), wat er ook gebeurd in de toekomst.
geen energie bedrijf/einde saldering kan dit afpakken. ;)

(dynamische stroom contracten, zoals anwb of tibber?
ik weet het nog niet, lastig te voorspellen.
gaan handelen met PV + batterij, het kan, maar is het effectief?
30 oktober hadden we een nacht dat je voor 0,01€/kWh de accu's had kunnen vol gooien.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
dan kun je overdag de PV mooi kunnen verkopen voor 0,20€/kWh en eventueel de accu vol dumpen.
maar pas op, hier zitten veel kleine letters achter, zoals EB+ODE+BTW en salderen.
dat dit erg lastig verhaal word om een schatting op te maken.
ik heb een kristallen bol waar mee ik de toekomst kan zien, maar een partij wazig dat die is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
Heren,

Er even tussenuit geweest om ff goed na te denken :).
Ik kom dan toch ook tot de conclusie te starten met enkel zonnepanelen. Kijken hoeveel ruimte ik uiteindelijk van het VvE dak kan roven. Hangt af van het aantal bewoners geïnteresseerd in zonnepanelen.
Als hybride omvormer valt mijn keuze dan op de Victron Multiplus II omdat je dan niet gebonden bent aan een thuisaccu van hetzelfde merk.
Alhoewel je een thuisbatterij ook off-the-shelf kan kopen zoals de Pylontech. denk ik er toch over na er een zelf te bouwen. Ik zie echter dat de hybride omvormers vaak 48v zijn. Dan betekent dat ik dan 16 lifepo4 batterijen aan elkaar moet knopen. Een behoorlijk pakket. Ik neem aan dat een DC12-DC48 converter geen optie is?

Groeten Jaap
Pagina: 1