Jlaaij schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:18:
Heren,
Allemaal bedankt voor jullie vlotte reactie.
@migjes: bedoel je dan zoiets als de energiemeter van Victron? Zijn die of zoiets er ook voor andere merken inverters? Kunnen die dan richting het stroomnet throttlen Zijn er ook 'standalone' meters die dit kunnen en die je dan kunt configureren
ja dit kan, maar waarom zou je dit willen?
je hebt dit nodig om alles wat niet rechtstreeks gebruikt kan worden naar een batterij te laden, maar is batterij vol, dan lever gewoon aan het net en doe je niet throttlen.
gewoon omdat overschotten ook geld opleveren, kunt het altijd nog verkopen en op dit moment salderen.
dat levert meer op als weg gooien.
er zijn vele systemen hier voor, de meeste werken met modbus of een RS485 protocol etc etc....
maar dat had je in de handleiding die ik al gaf kunnen lezen.
die meters zijn nooit standalone, want die geven allen maar een signaal naar de omvormer zijn logica, die daar dan weer dingen op beslist.
@Ronald: ik begrijp goed dat je het allemaal te ver vindt gaan. ik ben mij, met een paar anderen, aan het oriënteren en kijken om ons heen of er wat 'simpelers' is als een out of the box oplossing. En er wordt heel wat af gefröbeld

. Maar het moet wel veilig zijn natuurlijk. Zelf erg gecharmeerd van een Victron ESS met Pylontech oplossing.
Het is ook maar afwachten wat vandebron en andere energieleveranciers aan trucs verzinnen om, tot het salderen niet meer kan, contracten voor zonnepanelen bezitters duurder te maken of zelfs niet meer aan te beiden. Vooruit kijken en informeren kan geen kwaad.
Groeten Jaap
jep ook ik vind, dit gaat ver, weet je het wel zeker dat je dit wil.
het kost meer geld en levert minder op.
het is zeker niet fout om vooruit te kijken.
maar kijk eerst naar nu, en dan zie je dat de vandebron truk, helemaal niet iets is wat echt zo ver gaat dat je dit zou willen overwegen.

zelfs het afschaffen van salderen (mischien in 2026? als het door gaat), maakt niet dat een batterij systeem effectief is.
dus gewoon 8 panelen met omvormertje, en dan kun je nog wel kunnen nadenken over een hybride omvormer, zodat je later er nog een batterij aanhangt (als je zou willen).
(tja ik heb zelf net een fronius gen24+ 4.6 gekocht.
leuk bakje voor mijn ruime 6,4kWp (24 panelen), waar ik straks een leuke batterij aan kan hangen.
maar begrijp mijn panelen zijn al 10 jaar oud, en alles is al terugverdiend.
ik begon winst te maken met mijn spullen, en vind: winst maak je niet dat is investering geld.
geld moet rollen.
dus die omvormer was "gratis" voor mij. (en toen kreeg ik ook nog een snoepsidie toegekend, en kon ik mijn geld nog niet investeren. luxe probleem.)
dan kun je natuurlijk doen waar je maar zin in hebt.
als je dat wil, dan check eens goed rond naar de hybride omvormers van fronius/goodwe/solax etc etc..
welk merk je kiest maakt mij niet uit, maar lees de fronius handleiding, dat helpt met je kennis van het spul.)
ik heb nu al 30% van de opbrengst uit de zonnepanelen die mijn huis niet verlaten.
dit gebruik ik rechtstreeks, zonder accu, zonder ohmpilot of wat dan ook.
dit met 33 panelen (+ de panelen van de schuur), wat er ook gebeurd in de toekomst.
geen energie bedrijf/einde saldering kan dit afpakken.
(dynamische stroom contracten, zoals anwb of tibber?
ik weet het nog niet, lastig te voorspellen.
gaan handelen met PV + batterij, het kan, maar is het effectief?
30 oktober hadden we een nacht dat je voor 0,01€/kWh de accu's had kunnen vol gooien.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
dan kun je overdag de PV mooi kunnen verkopen voor 0,20€/kWh en eventueel de accu vol dumpen.
maar pas op, hier zitten veel kleine letters achter, zoals EB+ODE+BTW en salderen.
dat dit erg lastig verhaal word om een schatting op te maken.
ik heb een kristallen bol waar mee ik de toekomst kan zien, maar een partij wazig dat die is.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)