Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepaneel offerts oost-west opstelling met 3 dakhoeken

Pagina: 1
Acties:

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allemaal. Ik kan wat suggesties gebruiken met betrekking tot enkele offertes die ik heb gekregen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSEiAyz556cwiljRxjoHLL-V0WY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BiASrZzHCM4YqFTkVODl7PJr.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
West dak: alles onder een hoek van 45 graden. Mogelijk om 11 panelen te plaatsen. Geen obstakels. Enkel drie dakramen.
Oost dak: bestaat uit een deel 45 graden dak, en een dakkapel met een schuin dak. Op de eerste passen 6 panelen, op de tweede passen drie panelen.
Schaduw
Op het oost dak staan enkele schoorsteentjes.
Jaarverbruik
6500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Doel: zo veel mogelijk van mijn jaarverbruik afdekken. De hele dag door wordt energie gebruikt.
Wie gaat het project uitvoeren
Een aannemer.
Bijhouden van data
Via een app of via een website.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXt_N9tYfMY2jaez0YZs3Qde6-w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkqyKHMUhQQe2Y4o7IZvQPVk.jpg?f=fotoalbum_medium
Regio
Zuid Holland

Mijn voorkeur gaat uit naar micro omvormers. Dit is een gevoelskwestie: het lijkt mij niet prettig om in het huis met een mogelijk brandgevaarlijk apparaat te zitten. Als het prijsverschil echter groot genoeg is, wil ik een normale omvormer ook overwegen.

Concrete vragen:
1. Zijn de offertes redelijk? Ik zie regelmatig op het GoT offertes langskomen die rond de 1 euro per Wp zitten. Ik zit met de offertes aanzienlijk hoger.
2. Welke van de offertes is het meest interessant? Aanbieder 3 geeft de langste garantie en heeft de laagste Wp prijs. Zie ik iets over het hoofd?
3. Kennen jullie een aanbieder in de regio die wellicht scherpere prijzen kan geven?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
De SolarEdge offertes schrap ik - ik verwacht technische problemen omdat er onvoldoende panelen per oriëntatie zijn.

De Solis offerte is beduidend duurder dan zowel het duurdere SolarEdge en nog duurdere Enphase systeem.
Daarnaast met deze info technisch fout ontwerp.

Dan blijft 3 over... En €1,09 is sowieso laag, laat staan voor het duurste systeem op de markt.

Let wel: Enphase zal geen optie krijgen voor DC/DC accu laden. Dat is technisch onmogelijk.

De omvormers zijn 330W. Een 425W paneel gaat daar in goede omstandigheden bovenuit. Je zal dus vlakke topjes gaan zien. Erg? Nee... maar daar moet je over geïnformeerd zijn. Kost je in dit geval <0,5% en dat op moment dat het het minste waard is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wcduck
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:23:
De SolarEdge offertes schrap ik - ik verwacht technische problemen omdat er onvoldoende panelen per oriëntatie zijn.

De Solis offerte is beduidend duurder dan zowel het duurdere SolarEdge en nog duurdere Enphase systeem.
Daarnaast met deze info technisch fout ontwerp.

Dan blijft 3 over... En €1,09 is sowieso laag, laat staan voor het duurste systeem op de markt.

Let wel: Enphase zal geen optie krijgen voor DC/DC accu laden. Dat is technisch onmogelijk.

De omvormers zijn 330W. Een 425W paneel gaat daar in goede omstandigheden bovenuit. Je zal dus vlakke topjes gaan zien. Erg? Nee... maar daar moet je over geïnformeerd zijn. Kost je in dit geval <0,5% en dat op moment dat het het minste waard is.
Hartelijk dank voor je reactie. Ik merk sterk dat mijn kennis over zonnepanelen niet toereikend is en dat ik blijkbaar niet altijd even goed ben geïnformeerd.

Je geeft aan dat aanbieder 3 eigenlijk de enige degelijke offerte betreft, en dat deze ook niet eens zo duur is. Dat is fijn.

Ik heb de omvormer opgezocht. Deze kan inderdaad max 330W leveren, 325W continu. De panelen hebben 425 Wp. Dit is toch een enorm verschil? Op de piektijden kan hij dan maar ongeveer 75% van de capaciteit opleveren. Dat vind ik eigenlijk schokbarend. Ik besef dat de opbrengst niet altijd optimaal is en daarmee onder de 75% blijft, maar is dit niet meer dan de aangedragen 0,5% verschil?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Die 425W is bij 1000W/m² en 25 graden paneeltemperatuur

In Nederland krijg je in de volle zomer rond de 800W/m² en is het paneel warmer = minder efficiënt.

Dan ook nog Oost/West - nog lagere piek... Nee het is niet extreem erg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
€1,09 is niet duur voor een Enphase systeem, de scherpste offerte die ik heb liggen zit op 1,23 (regio Gelderland)

• wcduck
  • Niet online
sh4dow schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:52:
€1,09 is niet duur voor een Enphase systeem, de scherpste offerte die ik heb liggen zit op 1,23 (regio Gelderland)
Bedankt voor de feedback.

Pagina: 1